Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Groot bed in kleine kamer

Ik wil voor mijn jongvolwassen en thuiswonende dochter graag een tweepersoons bed kopen, maar aangezien haar kamer echt klein is, moet het op de een of andere manier opgevouwen ingeklapt of omgebouwd moeten worden. Wat is handig: een slaapbank, een uitschuifbed, nog iets anders? Iemand concrete tips? 

Het hoeft niet zo goedkoop mogelijk, liever een echt goed bed dat ze misschien tzt ook nog kan meeverhuizen naar een studentenkamer. 


Misschien niet een echt 2-persoonsbed maar een twijfelaar? Dochter hier had een uitschuifbed, zo eentje van Ikea waar je een 1 persoonsbed en een tweepersoonsbed van kan maken. In de praktijk stond hij altijd als 2-persoons, want steeds in en uitschuiven is veel teveel gedoe. Het neemt dan alleen erg veel ruimte in beslag want het bed is dan 1.60 m breed. 

Toen het bed ongeveer op instorten stond (we hadden het tweedehands gekocht, was toen al een beetje miskoop) hebben we een box-spring gekocht bij Leenbakker, van 1.20 m breed. Ideaal ding, neemt veel minder ruimte in beslag en desnoods kan je er nog met z'n tweeën in slapen. Dochter heeft echter nog nauwelijks logés dus op dit moment niet echt nodig. 

Voor mijn tiny house heb ik gekeken naar een slaapbank die wel van een heel andere kwaliteit is dan die van Ikea. De laatste zijn bedoeld voor logés en niet voor dagelijks in- en uitklappen. De bank die ik zag, ziet eruit als een Ikea slaapbank, maar bestaat uit een bank én een bed. Het bed is verwerkt in de rugleuning en klap je over de bank heen. Je hoeft dus niet de bank tot bed om te bouwen. Je kunt zelfs je beddengoed mee inklappen. Die bank kostte wel 4.000 euro.

Vroeger had een vriendin van mij een twijfelaar stapelbed. Het onderste gedeelte stond vrijwel altijd als bank en boven sliep ze. Dus we konden altijd zitten en blijven slapen. Als 13 jarige pasten we nog prima met ons clubje van 4 erin. 

Wij hebben jarenlang in een bed van 1.20 breed geslapen, beviel erg goed. En inderdaad gekocht bij Leenbakker. 

Let op of zo'n boxspring van 1.20 door je trapgat past..

Ik heb hier wel eens naar gekeken: https://www.mobistoxx.nl/opklapbed-conception-140x200-cm-mat-wit-verticaal-36774.html


Dit bed klap je in z’n geheel omhoog tegen de muur. Ik heb ooit zelf provisorisch zoiets gemaakt op een kleine studentenkamer. Voor de ruimte is het heel handig maar het opruimen iedere dag is wel een ding. Het levert ook geen ruimte op om iets neer te zetten. Alleen een minder volle kamer. 

Hoe klein is de kamer? 

Past er een bed van 2 m tussen de muren? Bijvoorbeeld onder het raam? 

Dan past een bed van 140x200 cm gauw. 

Wat moet er verder nog aan meubels in de kamer staan? 

Hier heeft jongvolwassen dochter een kleine kamer, met een IKEA Hemnes uitschuifbed (heeft ze al jaren). Heeft lang ingeschoven gestaan, maar laatste paar jaar dus uitgeschoven en dan is het bed 160x200 cm. Omdat het dus tegen de muur, onder het raam staat, is het een beetje lastig opmaken, maar gaat verder prima. Scheelt in elk geval weer een los matras in huis. 

Weeromstuit

Weeromstuit

18-04-2021 om 17:26 Topicstarter

Jammer dat het in- en uitschuiven van een uitschuifbed zo veel gedoe is. Er is namelijk geen plaats voor een twijfelaar, het moet echt een eenpersoonsding zijn (bed of bank) waar je 's avonds een tweepersoons bed van kan maken en 's ochtends weer redelijk eenvoudig terug kunt zetten. Nu is het een gesjouw met losse matrassen. 's Nachts met twee matrassen op de vloer kan de deur niet meer open. Dus iets tweepersoons overdag laten liggen is geen optie. Ze is het sjouwen zat en kan ook wel een nieuw bed gebruiken. Vandaar dat ik iets zoek dat redelijk makkelijk in en uit elkaar kan. Ze moet ook overdag nog aan haar bureau kunnen zitten. 

Die van Mija is leuk! Ik heb zoiets ook gehad op een studentenkamer, maar dan tien niveaus eenvoudiger en gammeler. Misschien bestaat zoiets ook met twee losse eenpersoonsmatrassen. Dan kan ze het beddengoed dat ze nu heeft gewoon blijven gebruiken. 

Naar die van poekiepoek ben ik benieuwd. Hoewel 4000 wel weer erg veel is. 

Bedankt alvast zo ver!

De Hemnes bedbank is vrij gemakkelijk in-en uit te schuiven hoor. 

IKEA heeft er ook een, waar je het extra matras in kunt opbergen. 

Of de Ikea tweepersoonshoogslaper, dan kan het bureau gewoon onder het bed.

https://www.haagsbeddenbedrijf.nl/bedkast-holland-met-tafel.html

Zoiets?

Ik heb zelf een tijd in een twee eenpersoonsopklapbed geslapen die we iedere dag omhoog deden zodat dochter speelruimte op de grond had. Geen enkel probleem. Je vouwt het beddegoed naar boven/binnen. Legt het kussen waar het handig onder een elastische riem past, doet de 3 riemen met sluiting over het beddegoed. En lift het bed, 1 bed of 2 bedden. Er zat een veer in zodat je niet zwaar hoefde te tillen.

Weeromstuit

Weeromstuit

18-04-2021 om 19:59 Topicstarter

Hmm, het klinkt nu wel heel sneu maar ik geloof dat de hoogte van de kamer ook nog een probleem kan worden . Een hoogslaper gaat niet passen en dat mooie bed in de link van Annej ziet er ook wel uit als een enorm gevaarte. Ik heb nog niet echt gemeten trouwens. Maar het is een kamer met een vrij laag en deels schuin dak. De enige ruimte voor het bed in opgevouwen staat is eigenlijk precies de ruimte van één eenpersoonsbed. 

Daar staat nu een Lundia kajuitbed met een matras van 90x200. Het zou wel fijn zijn als de nieuwe bedbank twee eenpersoons matrassen van dit formaat kan bevatten. De Hemnes van Ikea heeft dunne smalle matrassen zie ik, zou dat niet meer een soort logeerbed zijn? Maar misschien passen daar ook wel dikke brede matrassen in. Ja, dat zou wel een belletje naar de Ikea waard zijn denk ik. 

Dank weer!

Ik denk dat ik, als ik jouw was, het aan mijn dochter zou overlaten. Die jonge mensen zijn veel bijdehandter in dat soort dingen uitvogelen. Als ouder hoef je alleen te betalen

De Hemnes is 2 x 80x200 cm. Matrassen kun je natuurlijk zelf uitzoeken.

Weeromstuit

Weeromstuit

18-04-2021 om 22:23 Topicstarter

Bolmieke, goed plan. Niet dat zij nou zo veel bijdehanter is dan ik.... maar toch. 

Marie, ja die Hemnes zag ik en daarom dacht ik aan die breedte. Ik denk dat er wel dikkere matrassen in passen maar geen bredere. Maar hoe erg is dat ook eigenlijk?

Tjonge, ingewikkeld nog zeg. Als je even googlet zie je bedbanken, slaapbanken, opklapbedden, kastbedden, en dat zijn dus allemaal verschillende dingen hè. Er gaat een wereld voor je open. 

Dus: tijd voor het plan van Bolmieke. Ik geef dochter een financiële bovengrens en laat me verrassen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.