Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Mijn dochter gaat zo'n €700,- per maand lenen van ome Duo in Groningen. Wat vinden jullie?


Hier wordt niet geleend.

Dochter kreeg al smerige opmerkingen van anderen omdat ze niet hoeft te lenen. Ze vond het niet eerlijk, want "ik ben nog nooit in Azië met vakantie geweest".
Ik ben blij dat ze het zo ziet en beseft dat je elke cent maar een keer kan uitgeven.

We zijn de laatste jaren idd niet met vakantie geweest en daar plukt ze nu de vruchten van. Ze woont nu een jaar op kamers en dat deed haar ontwikkeling ontzettend goed.

Triva

Triva

08-09-2017 om 15:16

hmm

'Hebben allebei beetje aanvullende beurs (en hopen dat ik niet meer uur ga werken want dat gaan zij voelen in de portemonnee).'

Heb je wel eens een proefberekening gemaakt? Ik weet het niet meer precies maar als je bijv 1000 euro meer invoert per jaar zul je niet schrikken van hoeveel de aanvullende beurs omlaag gaat (het verschil kun je makkelijk bijleggen als je zou willen).

Wij betalen alles, maar wat is redelijk?

Wij werken allebei (40 en 28 uur) en nemen geen dure vakanties. Onze kinderen studeren beide en wonen op kamers. Ze lenen niet, wij betalen de kosten. Onze limiet is wel vier jaar studeren; uitloop of extra studies moeten ze zelf maar betalen. De oudste werkt omdat ze door wil leren, de jongste werkt niet.

Ik ben het niet altijd met mijn vrouw eens hierover. Zij wil onze kinderen een schuldenvrije start geven. Zelf vind ik dat ze ook wel mogen voelen wat een studie kost. Bovendien zijn de condities van een lening heel aantrekkelijk. Ik zie in mijn omgeving gezinnen met een vergelijkbaar inkomen dure vakanties nemen of een dure auto terwijl de kinderen lenen. Dat vind ik ook geen goede verdeling. Het zit er een beetje tussenin, maar wat is redelijk?

Paasei

Paasei

09-09-2017 om 23:23

DUO groep

Volgens mij ontvangen beide ouders een brief van de DUO groep, waarin staat wat ze worden geacht bij te dragen, afhankelijk van hun inkomen. Dat was althans zo in het oude leenstelsel en ik neem aan dat het nog zo gaat. Het bedrag genoemd in de brief zou je dan als leidraad, als 'redelijk', kunnen beschouwen.

Dat van die buikpijn bedoel ik meer omdat ik het oneerlijk vind. Net zoiets als plotsklaps de AOW leeftijd verhogen (waardoor zij die dachten met pensioen te kunnen ineens voor een probleem staan). Het leenstelsel ineens zo rigoureus wijzigen betekent dat zij die nu voor een studie staan niet meer de kans krijgen om erop te anticiperen. Voor een potje aanleggen is geen tijd meer.

Paasei

Paasei

09-09-2017 om 23:28

Oneerlijk

En nu ik toch op de klaagstoel zit; die bijdrage die de DUO groep aangeeft is niet verplicht. Wat tot vervelende situaties kan leiden wanneer ouders zich helemaal terug trekken. Bv na een echtscheiding. Hier een vader die nooit alimentatie en nooit zijn bijdrage rechtstreeks aan kind heeft betaald. Ik vind persoonlijk dat DUO die bijdrage wel verplicht zou moeten stellen. Je bent toch ook verplicht als ouders om je kind tot 21 jaar te onderhouden..?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-09-2017 om 08:53

Geen brief

Ik heb geen brief gezien...

Jan Mulder

'Wij werken allebei (40 en 28 uur) en nemen geen dure vakanties. Onze kinderen studeren beide en wonen op kamers. Ze lenen niet, wij betalen de kosten.'
Jemig, een kind op kamers kost ongeveer 800 euro. Maal 2 is 1600 euro. Per maand. Wauw. Dat bespaar je zelfs niet door geen dure vakantie te nemen. Dan zou die vakantie 12 maal 1600 euro moeten kosten.

Tsjor

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-09-2017 om 10:47

Nou Tsjor

10.000 voor een goeie vakantie is echt geen gek bedrag. Tel daarbij op het niet hebben van een dure auto en je komt een aaridg eind in de richting.

Maar feitelijk gaat het om het maken van keuzes. En dan maakt het niet uit of je 100 euro per maand bijdraagt of 800. Wat wil je jezelf ontzeggen om je kinderen door hun studietijd te helpen? Ik hoe niet per se op een Cruise door het Caribisch gebied (nu al helemaal niet), dat kan nog wel effe wachten en om dure auto's geef ik al helemaal niks. Maar ik wil wel op z'n tijd een nieuw jurkje en een paar nieuwe schoenen, eens een keertje uiteten of een dagje weg. Dus wij betalen wel de studiekosten, zakgeld en levensonderhoud maar een evt. kamerhuur mogen ze zelf opbrengen.

zebra

zebra

10-09-2017 om 12:19

ik sta er zo in als Ginny

onze zoon zit niet op kamers dus kamerhuur is dan ook niet aan de orde. Maar in geval onze zoon zijn stage of minor een stuk verderop in het land, of zelfs in het buitenland, wil gaan doen dan zal hij toch een deel moeten lenen. Het collegegeld blijven wij betalen evenals de aanverwante kosten (boeken, laptop ed) en we zouden dan ook heus wel wat bijdragen aan het levensonderhoud ter plekke. Maar ook ons leven gaat verder en wij willen uiteraard niet op een houtje bijten. Een dik belegde boterham is voor ons wel een must. En we houden zeker wel van een glaasje wijn en een hapje in het weekend.

Geen houtje bijten

@tsjor: Toen onze kinderen geboren werden hebben we een kapitaalverzekering afgesloten. Die heeft ongeveer 20.000 euro opgeleverd, waar we tot dusverre de studies van betaald hebben. Dat geld is inmiddels op, feitelijk werkt mijn vrouw nu voor de studie van de kinderen. Ik heb zelf overigens een prima inkomen, dus uit eten, leuke kleding of hobby's zijn geen probleem. Maar om niet echt in te teren op ons spaarsaldo doen we geen uitspattingen. Daar hebben we ook niet echt behoefte aan, eigenlijk gaat de studie van onze kinderen vooral ten koste van eventueel vervroegd pensioen.

Effenie

Effenie

10-09-2017 om 19:04

Nou tsjor

Zo uniek is dat nou ook weer niet. Wij hebben allebei een goed verdienende baan, er komt hier netto 5000 per maand binnen. We wonen in een heel gewoon rijtjeshuis waarvan de hypotheek is afgelost. We hebben een redelijk bejaarde auto en als die ermee stopt komt er zeker geen nieuwe maar weer een ouder model. We roken niet en houden niet echt van uit eten gaan. Vakanties zijn het leukste door te kamperen op eenvoudige campings met onze ouwe tent.
Kortom we leven niet naar onze inkomsten, gewoon geen behoefte aan. Er schiet dus best 1600 per maand over voor de studie van de kinderen. Wij zullen de enigen niet zijn.
Wij betalen huur, collegegeld, studieboeken, zorgverzekering en leefgeld. Luxedingen zijn voor henzelf. En studie-uitloop ook. Dat vinden ze ook heel redelijk. Een kind meende 2 jaar over zijn P te moeten doen. Dat tweede jaar was de geldkraan dicht en heeft hij zelf gewerkt bij het afronden van de ontbrekende vakken. Niet omdat wij dat niet ook konden betalen maar omdat we dat zo hadden afgesproken als soort van pedagogisch dingetje.
Onze kinderen weten niet wat er bij ons binnenkomt maar ze weten dat ze bevoorrecht zijn door de kans te hebben zonder lening te kunnen afstuderenen, en dat waarderen ze ook.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-09-2017 om 19:34

Echt waar Effenie?

Weten ze dat? Dat ze bevoorrecht zijn?
Ik zal niet zeggen dat ze het hier de gewoonste zaak van de wereld vinden, maar ik merk wel dat dit in hun wereld vrij normaal is. Het merendeel van de ouders van de voormalig klasgenoten van oudste zit best ruim bij kas en ook in mijn vriendenkring en onder collega's is het redelijk gangbaar om de studiekosten van de kinderen te betalen.

Dus dat bevoorrechte herken ik niet zo. De waarderingen daarentegen dan weer wel.

Effenie

Effenie

10-09-2017 om 20:04

Ginny

Ja, dat weten ze. Komt mogelijk doordat we niet in een villawijk wonen maar zoals gezegd in een simpel rijtjeshuis. Hun vriendenkring komt ook uit de buurt (van school, sport) en ze zien zeker wel dat het daar meest anders gaat en dat die wel moeten lenen. In hun wereld is het niet zomaar normaal.

Ellen

Ellen

11-09-2017 om 07:08

Effenie

Hier ook een situatie waarbij wij alle kosten kunnen betalen, maar waar we niet voor luxe of lanterfanten willen betalen.

Zou jij willen vertellen hoeveel jullie voor de diverse kosten betalen?

Betaal je alle huur of stel je daarvoor een max (anders is het misschien wel erg makkelijk elke kamer maar te kiezen)?

En hoeveel geef je aan leefgeld (dus eten, drinken, kleding, mobiel? - nog meer?).

Fijn als je inzicht wil geven. Ben op zie naar iemand die genoeg geld heeft om dus niet om die reden te beknibbelen.

BKR?

Ik meen onlangs gelezen te hebben dat een studieschuld geen belemmering is om een hypotheek af te sluiten? Iets van dat de gegevens van DUO niet gekoppeld worden aan die van de BKR? Dit kan zomaar veranderen natuurlijk, maar ik dacht dat het nu nog vrij eenvoudig was om een huis te kopen terwijl je een studieschuld hebt.

Wie weet hoe het zit?

vlinder72

vlinder72

11-09-2017 om 13:23

Bkr

Een studieschuld staat niet bij het BKR geregistreerd. Dus als je bij een hypotheekaanvraag die lening verzwijgd en niemand ziet op de agschriften een betaling aan het DUO staan dan zou je dus maximaal kunnen lenen.

Geef je de lening wel door dan gaat het NHG uit van een last van 0,75% van de schuld (bij reguliere leningen is dat 2%)

Persoonlijk zou ik nooit zo'n schuld verzwijgen. Je moet het immers ooit wel terugbetalen dus die maandlast komt er vanzelf aan.

charliefox

charliefox

11-09-2017 om 15:14 Topicstarter

Reactie van TO

Alsjeblieft zeg, het onderwerp leeft nogal, zie ik. Allemaal heel veel dank voor de bijdrages, ben er blij mee. Zal ze ook aan mijn dochter laten lezen. Wat aanvullingen:

Een kamerhuur van 500-700 euro is in Amsterdam helaas heel gewoon geworden! Voor mijn dochter althans wel (en vriendenkring). Voor mij niet. En ze woont al met meerdere studenten in een appartement. Zo gaat dat vaker. Eén van de ouders koopt 'n pand en dat wordt dan verhuurd aan kind + mede studenten / vrienden. Er zijn wel goedkopere opties zoals anti-kraak en containers (via Studentenwoningweb) maar zijn wachttijden voor.

Haar inkomen is laag omdat ze een 0 uren contract heeft in de horeca. Ze wil er graag meer werken, maar dat willen andere collega's ook graag. Dus gaat ze nu op zoek naar extra werk elders.

Het inkomen van de ouders hoeft m.i. niet eens zo hoog te zijn, voor het afwijzen van een aanvullende studiebeurs. Ik heb de berekening gemaakt op DUO en wij blijken er maar net boven te zitten met 2 inkomens. Met ons inkomen zijn we tevreden, maar voelt voor ons echt niet buitensporig. We zijn noch arm, noch rijk. Zoals gezegd, betalen wij het jaarlijkse collegegeld wél.
https://duo.nl/apps/rekenhulp-studiefinanciering/index.html#/nieuwe-stelsel/aanvullende-beurs

Wat nagezocht blijkt dat met het nieuwe stelsel, 35 jaar aflossen tegen voorheen 15 jaar, het bedrag per maand niet eens zo heel hoog te zijn. Bij een schuld van 25000 euro tussen de 65 en 95 pmnd, afhankelijk van de dan geldende rente (0,5 tot 3%). Rente uitgerekend over 35 jaren (als je dus niet vervroegd aflost) geeft overigens best een aanzienlijk bedrag, maar merk je niet in 35 jaren. Toch denk ik dat de totale maandlast op een leven lang merkbaar gaat worden.
https://duo.nl/particulier/terugbetaler/een-studieschuld/hoeveel-terugbetalen.jsp

Het meest kwalijke vind ik, al gezegd, dat er vrijwel grenzeloos geleend kan worden tot max 1000+ euro pmnd. Het geld is immers niet geoormerkt (zou mijn wens zijn). Moet met de huidige technologieën mogelijk zijn. Als de student krap komt te zitten, wordt simpelweg het leenbedrag per maand verhoogd. En dat vind ik dus echt een kwalijke ontwikkeling. Op allerlei produkten van postorderbedrijven e.d. staat de waarschuwing "Pas op, geld lenen kost geld" maar een hbo/wo student kan simpelweg online middels 'n paar muisklikken een lening afsluiten. En met terugwerkende kracht nog wel, terug tot aanvang studie!

Maar loslaten dus. Dochter is groot, ik heb het haar goed uitgelegd en voorgerekend en ze moet uiteindelijk zelf beslissen over haar eigen leven. Ik hoop alleen dat ze nu op haar 19e het volle besef heeft wat de consequenties zijn. Daar ga ik nu maar vanuit.

Nogmaals dank.

Effenie

Effenie

11-09-2017 om 18:50

Nibud en bkr

Oef ellen, ik moet bekennen dat ik het al niet meer precies weet. De laatste is net klaar. We hebben zo'n beetje aangehouden wat het nibud zei wat er aan kosten voor eten nodig was, leek ons wel redelijk. GSM kosten hebben we niet betaald, kun je over twisten of dat alleen een luxe is natuurlijk maar wij vonden dat ze dat net zo duur mochten maken als ze zelf nodig vonden. Het kan immers vrij goedkoop met een simpel toestel en alleen internetten als je wifi hebt. Kamerhuur ook in het redelijke voor hun stad, wilden ze groter en duurder dan dat, dan voor eigen rekening. Dus best wel knieperig nog misschien, maar ze vonden het zelf ook geen probleem en redelijk. Autorijlessen kregen ze dan weer wel...
Nanny, bkr en duo hebben geen koppeling maar de bank vraagt er naar als je een hypotheek komt afsluiten: zijn er nog andere leningen, verplichtingen, studieschuld? Het lijkt me vrij onverstandig om dan willens en wetens nee aan te kruisen.

Noname

Noname

11-09-2017 om 20:09

Leenbedrag

Niet iedere student kan 1000,- lenen.
Collegegeldkrediet. 167,17 + Lening 479,76. = max. leenbedrag 646,93. En een aanvullende beurs 387,92 als ouders niet draagkrachtig genoeg zijn.
Collegegeldkrediet. 167,17 + lening 479,76 + lening 387,92 = max 1034,85 zonder aanvullende beurs.
Jongeren waarvan de ouders,volgens DUO , draagkrachtig genoeg zijn om bij te dragen kunnen of moeten meer lenen. Moeten, als ouders niet bijdragen. Kunnen als Ze wel bijdragen, maar de student ruimer wil leven.

charliefox

charliefox

11-09-2017 om 23:40 Topicstarter

Maximaal te lenen bedrag (1029 euro)

Noname, zie print screen uit 2016 van een login bij Duo. Bewust vul je gewoon, als proef, te hoge bedragen in, zodat er rode meldingen komen, zie bovenin de print. In het rood staat dan het maximaal te lenen bedrag. Voor 2016 lag het maximum op 1029 euro, is exclusief de evt 387 euro aanvullende beurs.

[img]https://i.imgur.com/aMghZEt.jpg[/img]

Mocht het anders zijn, hoor ik het ook graag. Want ik vind het alleen maar prima, als het maximaal te lenen bedrag lager ligt.

charliefox

charliefox

11-09-2017 om 23:46 Topicstarter

En zo ziet de uiteindelijke Duo bevestigings webpagina eruit

Is de laatste stap in het muisklik proces voordat je akkoord gaat. Je kunt dus gerust met terugwerkende kracht de maandbedragen alsnog lenen.

[img]https://i.imgur.com/Ji22RNn.jpg[/img]

Noname

Noname

12-09-2017 om 00:05

Charlie

De aanvullende beurs zit in de totaalsom van , op dit moment, 1034,-
https://duo.nl/particulier/student-hbo-of-universiteit/studiefinanciering/bedragen.jsp
Als je geen recht hebt op deze beurs kan je dat extra lenen als je ouders dut niet betalen. Of, als de ouders wel bijdragen, als extra.
Een student die een aanvullende beurs krijgt, kan niet meer lenen dan 646,93.
In de printscreen is de aanvullende beurs niet aangevinkt. Was dit fuctief ingevuld met een laag inkomen, was het te lenen bedrag lager geworden.
Dus... bij een laag inkomen van de ouders is het 646,93 lening en maximaal 387. Beurs
Bij een inkomen boven die grens worden ouders geacht meer bij te dragen om tot die 1034 te komen, gaat of wil dat niet dan mag deze student het resterende bijdragen extra lenen.

Noname

Noname

12-09-2017 om 00:06

Charlie

Zoveel kan dus alleen geleend worden door studenten die geen aanvullende beurs krijgen.

Eens

Ben het volledig met je eens Charlie. Het wordt ze te makkelijk gemaakt. Als je kind jouw geen toestemming geeft, heb je geen enkel inzicht in wat ze lenen of hoe ze er financieel voorstaan. Vanaf 18 jaar kunnen ze je blokken voor inzage in hun bankgegevens en Duo gegevens. Maar je wilt als ouders niet dat ze zich onnodig in de schulden steken. Ik vind dit van het rijk niet erg slim aangepakt. Collegegeld is al snel zo'n 2000 euro. Als je dat als ouders niet kunt betalen is het leenstelsel een prima optie. Maar daarnaast nog honderden euro's kunnen lenen moet zich wel echt een doel hebben. Althans zo denk ik.

Noname

Noname

12-09-2017 om 20:33

Uuh babette

Vul dit lijstje in, dan zie je dat je met 2000,- niet ver komt
https://duo.nl/apps/rekenhulp-studiefinanciering/index.html#/nieuwe-stelsel/studiebegroting
Een uitwonende student heeft zo'n 900 à 1000 euro nodig

@Noname, dat weet ik,

maar is niet wat ik probeerde te zeggen.

Studiebeurs komt terug?

http://www.elsevierweekblad.nl/nederland/achtergrond/2017/09/partijen-formatie-praten-over-terugkeer-van-studiebeurs-539905/
Als dit echt gebeurt is dit fantastisch voor toekomstige studenten. Maar je zal kinderen hebben die wel hebben moeten lenen of die door hun ouders betaald worden, buitengewoon oneerlijk. Dan moet dat ook terug gedraaid worden.

Normaal

Sorry, maar 5000 euro per maand netto vind ik niet een normale situatie. Ik vind dat veel geld. Ruim boven modaal.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.