Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
QB!

QB!

08-06-2021 om 14:18

Schade betalen


Angela1967 schreef op 08-06-2021 om 15:08:

Je kunt nu nog zeggen: vorige keer hebben we 100% betaald, nu betalen we 50% en de keer daarna betaal je 100%. Dan is het over een tijdje opgelost en hou je het opbouwend.

gr Angela

Dit ja. 

En dan evt. af te betalen met heel vaak de auto wassen en badkamer poetsen. 

Ik vind je man in geheel niet onredelijk want hij wilt het best betalen maar dan mag ze de scooter niet meer gebruiken. Dan zal ze wrs met de fiets gaan.

Je kan ook voorstellen dat ze het bedrag in termijnen betaalt, (denk aan 4x €50 pm). En gedurende de tijd dat het bedrag open staat, met de fiets moet gaan.

(Hier eentje met rijbewijs. Als wij een prent ontvangen, mag de bestuurder hem zelf betalen. )

Maar ik ben wel benieuwd hoe je man zou reageren als je aangaf het niet met hem eens te zien wanneer reacties op OO zijn voorstel zouden bekritiseerden; het is toch iets tussen jullie.

De kleding en die uitjes kosten toch geen 600 euro per maand? Ik kan moeilijk geloven dat 200 euro een behoorlijk bedrag moet zijn voor een 19-jarige met dat inkomen. En zowel zou ik het haar toch zelf laten betalen en haar aanmoedigen om te leren budgetteren. 


Ik zeg dit niet graag maar...: luister naar je man. Hij heeft gelijk.

Ook kamp man. Ik vind niet zo snel iemand of iets zielig. Sterker nog bij een inkomen van 600 euro zouden die kosten ook voor haar rekening zijn. Afbetalen met klusjes is leuk voor een zestienjarige, maar niet meer passend  bij een gemiddelde negentienjarige. ALs je haar wilt laten sparen zou je kunnen overwegen wat kostgeld te laten betalen en dat op een aparte rekening zetten.

Je dochter rijdt in jullie auto en op jullie scooter, maakt schade, heeft een prima inkomen voor iemand die geen vaste lasten of kosten behalve kleding en uitjes heeft. Ik zou haar de schade laten betalen. Ook al is ze al 19, het is nooit te laat om op te voeden. Haar leren dat er financiële consequenties zijn, dat alleen de zon voor niets opgaat.

Ik vind 19 jaar een uitstekende leeftijd om te ontdekken dat voor niets alleen de zon opgaat. Het duurt niet al te lang of ze krijgt te maken met kosten als verzekeringen, belastingen, huur, eigen onderhoud etc. En niet in de laatste plaats: respect voor andermans spullen, Dat betekent verantwoordelijkheid nemen als ze iets van een ander kapot maakt. Door haar te wijzen op de consequenties en die te laten voelen, is absoluut niet zielig! Integendeel, je doet er haar een groot plezier mee. Op de lange duur dan.

Angela1967 schreef op 08-06-2021 om 15:08:

Je kunt nu nog zeggen: vorige keer hebben we 100% betaald, nu betalen we 50% en de keer daarna betaal je 100%. Dan is het over een tijdje opgelost en hou je het opbouwend.

gr Angela

Zou ik ook doen. Ik word erg soft gevonden door iedereen en dat ben ik ook, maar hier werkt het goed

Leg wel eea uit over hoge premies en no-claimkorting die jullie hebben. 

Als mijn kinderen schade zouden rijden met de auto dan vind ik dat dat risico gewoon valt onder het gebruik van de auto. De auto is verzekerd, ik ga geen geld vragen voor schade. De auto staat wel op mijn naam, maar is toch wel voor ieders gebruik. Kinderen moeten wel even vragen of ze de auto kunnen pakken, maar ik laat hun zeker niet eventuele schade betalen. Ik denk dan maar dat het mij ook had kunnen overkomen en ze bovendien alleen maar goed leren rijden door het veel te doen. Wat hebben ze anders aan hun rijbewijs?

Dat ligt wat anders bij de scooter. Als de scooter duidelijk van je man is en ze ook had kunnen fietsen of zo dan vind ik het een ander verhaal. Met een inkomen van je dochter kan ze namelijk ook zelf een scooter kopen en de schade kan ze ook wel zelf opbrengen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.