Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

20-05-2020 om 19:34

Utrecht en kamernet

Dochter is geslaagd en wil graag op kamers in Utrecht of omstreken. Wb bereikbaarheid zou ze gewoon thuis kunnen blijven wonen, maar ze wil graag op zichzelf gaan wonen.
Ze staat al 1,5 jaar ingeschreven bij de SSH, maar er zijn nog steeds een hoop wachtenden voor haar.
Een aantal vrienden van haar hebben inmiddels woonruimte gevonden via Kamernet, maar dan wel in een stad waar de woningnood niet zo hoog is.

Kamernet is per maand best duur. Weet iemand van jullie of het loont om een abonnement te nemen om een kamer in Utrecht te vinden of is dat zonde van haar geld? Op het eerste gezicht lijkt het of daar veel aanbod is, maar ik denk niet dat dit ook echt zo is?

Andere briljante ideeën zijn natuurlijk ook welkom.

Bennikki

Bennikki

20-05-2020 om 19:38

Hier

Een andere studentenstad, maar ook met Kamernet. Zoon heeft er al twee keer een kamer aan te danken. Je dochter zal dan wel (waarschijnlijk meerdere keren) moeten hospiteren.

Brianna F

Brianna F

25-05-2020 om 20:03

hier

Vond dochter uiteindelijk een kamer in Zeist. Hospiteren was niets voor haar, een aantal keren de reis ondernomen (2 uur) en dan zat je daar met z'n 4,5 of nog meer meiden, die allemaal hun best deden en de dame die de fles wijn bij zich had kreeg uiteraard de kamer. Ze heeft geloof ik 2 maanden een abonnement op kamernet gehad, daar heeft ze uiteindelijk wel de kamer in Zeist aan te danken.

vrienden

" Een aantal vrienden van haar hebben inmiddels woonruimte gevonden"

Vrienden en medestudenten weten vaak als 1 van de eersten dat er iets vrij gaat komen, probeer eens een maandje kamernet en laat vrienden en medestudenten weten dat ze dringend op zoek is, wie weet..

Els

Els

27-05-2020 om 08:04

corona voordeel

Hoi Dendy

Mijn dochter wil vanaf dit jaar in Amsterdam studeren, wat voor ons 2 jaar rijden is, waar we niemand kennen en waar de kamermarkt ook dramatisch is. Ze staat ruim anderhalf jaar ingeschreven bij Duwo en nog maar 2 maanden bij studentenwoningweb (beide vergelijkbaar met SSH). Kansloos.
Er worden via facebook en sites wel kamers via particulieren aangeboden maar dan heb je het over 8m2 voor 650 euro.

Maar... normaal komen er heel veel internationale studenten half augustus naar Nederland. Zij blijven 1/2 jaar of een jaar in een gemeubileerde kamer. Dit jaar zijn veel internationale studenten hun plannen aan het cancelen vanwege corona.

Zowel Duwo als studentenwoningweb bieden sinds vorige week ontzettend veel gemeubileerde kamers in Amsterdam aan, waar Nederlandse studenten 1/2 jaar of 1 jaar kunnen blijven zodat deze kamers niet leeg staan en ze toch huur ontvangen. Het gaat echt om ontzettend veel kamers. Ongetwijfeld heeft SSH dezelfde issues, de vraag is wanneer/wat ze er mee gaan doen. Het kan geen kwaad om dat eens na te vragen bij SSH?

Mijn dochter heeft net een eigen mini-studio van 20m2 geregeld die ze tot augustus volgend jaar kan huren. Inclusief badkamer, keukentje, koelkast, bed, bureau etc. Met huursubsidie nog geen 375 euro per maand. En dat met relatief weinig inschrijftijd voor een stad als Amsterdam!

Zozo Els

Mijn dochter wil vanaf dit jaar in Amsterdam studeren, wat voor ons 2 jaar rijden is"
Zoveel file?

skik

Dendy Pearson

Dendy Pearson

27-05-2020 om 08:56

Els

Dat gaan we in de gaten houden!

els

els

27-05-2020 om 09:39

Skik.... oke, misschien iets overdreven. 2 uur zonder file

Niempje77

Niempje77

30-05-2020 om 19:11

Welke organisatie Amsterdam?

Els, welke organisatie in Amsterdam zou jij adviseren? Dochter heeft recent ook voor Amsterdam gekozen en reisafstand is minder, omdat wij zelf in Utrecht wonen, maar inschrijven kan altijd. Alleen ben ik weer minder thuis in Amsterdam.

Voor hier in Utrecht zou ik inderdaad ook gewoon kort Kamernet proberen. Woonruimte is hier sowieso een probleem, maar denk dat ik wel 1 of 2 maanden Kamernet zou proberen.

Divers

https://amsterdam.craigslist.org/search/roo

Er komen veel kamers vrij vanwege de afwezigheid van buitenlandse studenten. Deze verhuurders zijn gewend om op dit soort platforms te adverteren.

Wel extra alert zijn op oplichting! Nooit overname betalen of vooruit, zonder dat je een sleutel krijgt en direct mag blijven.

Maar ik verwacht dat je overal makkelijker aan een kamer kunt komen dit jaar. Zeker in de grote steden waar anders veel internationale studenten starten die dat nu niet doen.

Els

Els

30-05-2020 om 20:25

@Niempje

Niempje, mijn dochter had zich ingeschreven bij Duwo en bij studentenwoningweb. Dat zijn de twee grote studenten huisvesting bedrijven in Amsterdam. Bij beide worden kamers en studio's verhuurd aan degene met de langste inschrijftijd, dus het is handig om je op tijd in te schrijven. Inschrijven is niet zo duur, ik zou bij beide inschrijven dan maak je de meeste kans.

..

En een appartementje kopen? Bij huren ben je dief van je eigen portemonnee

Dendy Pearson

Dendy Pearson

21-06-2020 om 21:11

Een woning kopen? Ik denk dat er maar weinig gewone mensen zijn die zich dit in Utrecht en omstreken kunnen veroorloven als tweede woning🤣

...

Ok nou t was maar n tip. Zat ouders die n appartementje kopen als kind gaat studeren

Kamermarkt is dramatisch

Een van mijn kinderen studeert in Rotterdam. We hebben toen een appartement gekocht en zoon weet heel goed dat hij geluk daarin heeft. Hij betaalt ons ook netjes de huur.

Zoon heeft bewust niet voor Utrecht, Leiden of Amsterdam gekozen juist vanwege de kamermarkt maar hij zegt ook dat in Rotterdam binnenkort het kamertekort enorm gaat stijgen.

Is het niet mogelijk om nu nog te switchen naar Tilburg of Maastricht? Zoon zegt dat hij liever daar had willen huren want dat is goedkoper, haha!

huur

moet natuurlijk hypotheek zijn maar hij huurt het van ons

Dendy Pearson

Dendy Pearson

22-07-2020 om 22:41

Marcelina

Ach nee, dochter houdt van Utrecht.
Toevallig heeft de SSH de afgelopen dag de kamers die voor internationale studenten waren bedoeld aangeboden aan de gewone studenten voor een half jaar.
Dochter was daar vlot bij, we hebben goede hoop dat ze ertussen zit. Ze is er inmiddels achter dat hospiteren erg lastig is en op deze manier kan ze er een beetje tussen komen.

Julie

Julie

23-07-2020 om 16:28

Positief

Wij zijn via Kamernet al 3x aan een kamer gekomen, en steeds binnen een maand (makkelijk). Dus ik vond 34 euro zeker de moeite waard om een goede kamer te vinden.

De steden waarin wij kamers hebben gevonden zijn Maastricht (in 2018), Nijmegen en (net buiten) Amsterdam (in 2020).
Er staat vanalles op Kamernet, sommige kamers zijn als je ze gaat bekijken helemaal niks, maar er zitten ook echt veel goede tussen. Wat wij deden is reageren op elke kamer die in de buurt kwam van wat we wilden (qua huurprijs, locatie, etc) en dan een berichtje sturen "Hallo [naam verhuurder], ik ben [naam, leeftijd, korte verdere info] en ik ben geinteresseerd in de kamer die u op Kamernet heeft staan. Ik zou deze graag willen komen bekijken". Van ongeveer de helft hoor je niks terug, maar de andere helft reageert wel en dan kun je proberen een dag af te spreken waarop je meerdere kamers gaat bekijken. Op die manier hebben wij dus al 3 goede kamers gevonden.

Ik vind Kamernet goed en veilig werken (geen aandelen, haha)

Idem

Mijn kinderen hebben ook via kamernet kamers gevonden. Redelijk weinig moeite en kosten. In Amsterdam, Groningen en Nijmegen. Steeds 1 keer een paar week om te zoeken, waar je dam voor betaalt. Bij ons werkte het prima.

Els

Els

10-08-2020 om 18:47

ondertussen...

ondertussen heeft dochter hier via de studentenhuisvesting een vergelijkbare studio in Amsterdam aangeboden gekregen voor onbepaalde tijd. En omdat deze kamer niet gemeubileerd is, nog goedkoper: 309 euro netto per maand...en dat voor Amsterdam! eerlijk gezegd valt het me reuze mee, ik had verwacht dat de kosten veel hoger zouden zijn. dochter is er erg blij mee.

Ik hoop dat de zoektocht bij jullie kinderen ook resultaat heeft gehad en dat ze een goede start maken ondanks de corona-beperkingen.

hospiteren

Bij hospiteren wil het niet altijd zeggen dat als je een kado meebrengt als bijv een fles wijn dit tot resultaat boekt. Mijn nichtje heeft 3x zo'n bijeenkomst bijgewoond was de jongste en 2x uitgekozen. Ze hield niet van uitgaan, feestjes etc etc en heeft gewoon eerlijk gezegd wie ze was en wat haar doel was.

Dit heeft tot 2x toe geleid tot worden uitgeloot. Ze had dus de keuze. De reden dat ze gekozen werd was dat ze zich niet anders voordeed dan ze was, ze geen feestbeest was en oprecht over kwam op de vragen die werden gesteld.

Er waren studenten bij die echt overdreven gezellig deden en waaraan je aan hun houding kon zien dat ze zich aanpasten aan de rest van de groep. Idd ook een fles wijn op pot snoep bij, mijn nichtje had niets bij als alleen haar eigen ( zenuwachtige) zelfvertrouwen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.