Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

18 en dan ??

onze dochter word in februarie 18 en volgt momenteel een opleiding ver buiten de stad ondanks dat het een hele zware opleiding is doet ze het super en "huurt " bij kennissen een kamer
nu willen we een echte kamer gaan zoeken dit ivm dat ze op huidige adres niet ingeschreven kan worden en ivm de kosten die gaan komen als ze 18 word .

het vervelende is dat ze pas vanaf eind april haar DUO krijgt
de gemiddelde kamer rond de 350,00 euro zit en dat zouik met veel moeite iedere maand voor haar kunnen betalen nu .
maar dan is het nog haar zorgkosten verzekering , verzekeringen en mss andere kosten waar ik nu niet van op de hoogte ben .

er gaan nu vast reacties komen dat ze toch kan gaan werken om mee te dragen in de kosten , maar door de opleiding kan ze dat dus echt niet
heeft 2 dagen van 9 tot half 8 en de rest is ze op zijn vroegst 18 uur uit .
dan is het 40 minuten fietsen , koken , eten en huiswerk
het is een opleiding waar ze minimaal 16 uur in de week dans heeft dus weekend heeft ze echt nodig bij te komen

en nee onze dochter is niet te lui om te werken want heeft 5 maanden gewerkt voor ze aan de opleiding begon om mee te dragen in de huidige woonkosten

iemand tips hoe het op te lossen met vooral haar zorg kosten
en kunje meteen zorgtoeslag aan vragen vanaf febr. ook al heeft ze pas vanaf eind april haar 1ste x DUO

hopelijk heeft iemand tips want heb hier toch wel slapeloze nachten van
groetjes mom1999

Triva

Triva

27-10-2016 om 10:09

zorgtoeslag

heeft niets te maken met duo maar met dat ze 18 wordt. Op tijd aanvragen dus.

mom1999

mom1999

27-10-2016 om 11:07 Topicstarter

zorgtoeslag

ja snap ik maar is aangevraagd maar ze krijgt het pas eind april 1ste keer dat bedoelde ik en tot die tijd zal toch alles betaald moeten worden

Moet ze betalen

Bij de kennissen waar ze nu woont?
En doet ze mbo of hbo of uni
Mbo kan vanaf 18 de basisbeurs voor uitwonenden krijgen. Hbo moet sowieso lenen, evt recht op aanvullende beurs.maar dat alleen als jullie inkomen niet te hoog is.
Zo in het algemeen is het dus lastig te adviseren

tante Sidonia

tante Sidonia

27-10-2016 om 15:43

als ze

niet ingeschreven kan worden op het huidige adres, dan kan ze geen uitwonende beurs krijgen. Dan krijgt ze maar een euro of 80.
Kan ze niet daar blijven wonen nog even?

Het is een probleem. Niet voor niets lees je in de kranten dat studenten langer in huis bij ouders blijven omdat het financiel niet getrokken wordt.
Daarnaast heb ik ook het idee dat het allemaal een beetje prinsjes en prinsesjes zijn tegenwoordig. In dit verhaal ook een beetje hoor. 'Ze moet echt uitrusten in het weekend"
Sommige dingen kunnen dan gewoon niet. Keuzes maken, helaas!

Tante sidonia

Als ze hbo doet krijgt ze geen basisbeurs.
Hooguit aanvullende beurs als ouders weinig verdienen
Als ze mbo doet krijgt ze basisbeurs. Idd ongeveer 80 inwonend en 260 uitwonend
Maar van dat verschil kan je je kamer niet betalen.
Als ze nu gratis woont en het bevalt kan ze dat financieel gezien beter zo laten. Maar 40 minuten fietsen enkele reis bij toch al een zware opleiding vind ik wel veel

marie

marie

27-10-2016 om 16:16

lenen?

Ik mis helemaal hier de optie van lenen bij de DUO.
En ja ze bouwen een schuld op, maar als het goed is gaan ze na hun studie werken en kan dat gewoon afbetaald worden. De rente is heel laag en je kunt er jaaaren over doen om het af te betalen.
Onze dochters lenen ook (1 HBO en 1 MBO-3) sinds dit schooljaar en wat ze overhouden per maand zetten ze apart, zodat ze dat later gelijk weer terug kunnen betalen.

Marjoleine64

Marjoleine64

27-10-2016 om 17:20

kamer en nog steeds 40 min fietsen?

Ik zou een kamer zoeken dichterbij de opleiding. Dat scheelt al gauw een uur netto reistijd per dag (en een hoop energie), die dan weer beschikbaar is voor andere zaken zoals studie of evt bijbaan. En ja, op kamers is duur. De zorgtoeslag dekt de zorgverzekering net wel of net niet, afhankelijk van de keus (en afgezien van eigen risico). Beurs is er niet meer voor HBO/Uni studenten, alleen OV (óf weekend óf doordeweeks). Dus als de ouders het niet kunnen betalen rest er weinig anders dan lenen. Leuk is het niet, maar met de huidige lage rentestand ook geen hele grote ramp.

Jo

Jo

27-10-2016 om 17:30

Zorgtoeslag

Heel de maand februari (ongeacht welke dat zij jarig is) is je dochter nog verzekerd zoals ze dat nu is, dus waarschijnlijk via polis ouder.
Vanaf maart heeft zij recht op zorgtoeslag en moet zij ook haar eigen zorgverzekering betalen.
Eind februari zal de zorgtoeslag van maart worden overgemaakt (mits op tijd aangevraagd).
Informeer eventueel even bij de belastingdienst.

Jo

Jo

27-10-2016 om 17:49

DigD

Mocht je dochter nog geen DigD hebben dan moet ze deze aan gaan vragen. Met haar DigD regelt ze haar zorgtoeslag en haar DUO zaken.

bieb63

bieb63

27-10-2016 om 21:36

inderdaad zorgtoeslag

Onze dochter is begin okt 18 geworden. In de zomer hebben we alles geregeld (stufi, zorgtoeslag, OV). Tot 1 nov is ze nog gratis meeverzekerd bij ons wbt de ziektekostenverz. Vorige week heeft ze al haar zorgtoeslag gekregen voor november....... Dus dat komt wel goed.

mom1999

mom1999

30-10-2016 om 12:52 Topicstarter

tante sidonia

wbt daar blijven wonen is gewoon heel moeilijk omdat ze dan idd geen uitwonende toeslag krijgt
is een soort losse woning waar ze nu woont met een klasgenoot
en haar klasgenoot heeft besloten daar weg te gaan omdat ze het te ver vind fietsen ,vooral nu in de winter
alleen kunnen wij die kamer/ woning niet betalen ( nu worden de kosten gedeeld )

ff voor de duidelijkheid onze dochter is dus echt geen prinsesje hoor
ze moet echt wel wat doen zelf de weekenden ,doet ze zelf haar was , boodschappen en huiswerk en verslagen maken , dansen bedenken en voor bereiden , dus het niet zo dat ze hele weekend hier op de bank ligt te hangen en niks zit te doen

mom1999

mom1999

30-10-2016 om 14:00 Topicstarter

@mach

ja ze betaald daar huur het is een los gebouw / kamer zeg maar , ze woont daar niet in maar heeft echt een eigen ruimte met een klasgenoot
maar die gaat weg en de huur is te hoog om dit alleen te doen , dus is de enigste optie om ook iets te zoeken in de stad van haar opleiding

haar toeslag voor MBO opleiding is aangevraagd , ons inkomen is idd te laag we eigenlijk kunnen niets mee betalen

Mom

Als je dochter mbo doet en dat begrijp ik uit je post krijgt ze best veel geld als ze 18 wordt. Uitwonende basisbeurs van ca 266 euro en aanvullende beurs van 370 euro. En dus zorgtoeslag 80 euro. Dus zonder te lenen heeft ze al ruim 700 euro.
Houdt er wel rekening mee dat ze volgend schooljaar ruim 1000 euro schoolgeld moet betalen. Dat hoeft als 17 jarige nog niet.
Als je een kamer vindt van ca 300 euro is er 400 over voor school, verzekeren en eten/kleding.
OV is gratis.
Het is geen vetpot maar is te doen, zeker als jullie haar wat meegeven voor een paar dagen eten als je zaterdag en zondag wat extra kookt.

mom1999

mom1999

30-10-2016 om 15:18 Topicstarter

ff paar reacties tegelijk

even een paar reactie's in 1 keer beantwoorden
in ieder geval DJW voor de reacties en adviezen

@ mach

is idd ver fietsen op een lange donker ( niet verlicht ) fietspad
had ook al gekeken voor busabbonement , maar 1ste bus halte ligt op 15 minuten fietsen zucht...

@marie

ja dat is bij onze dochter ook zo dat ze "moet" lenen en vanaf januari is de rente 0%
dus dat is ook gusntig
ze heeft wel met de kerstvakantie een baantje voor bijna 2 weken en wil dat ook apart leggen
voor evt. bij komende kosten tot ze haar 1ste stuffie krijgt eind april

@marjolein

zijn ook hard op zoek naar een kamer dichterbij , alleen word er flink misbruik gemaakt
bij die verhuurmakelaars
25,00 inschrijven (1malig)
kamer bezichtigen 50,00
dan colpertage ( of zoiets ) van 21%
andere makelaar vraagt 20,00 per maand inschrijving
en komen nog bemiddelings kosten bij
vanaf januari idd studenten ov dus dat scheeld ook al weer in de kosten
voor ons als ouders

@jo digiD heeft ze al een tijdje dus dat komt goed
zorgtoeslag is inmiddels ook aan gevraagt en dekt idd bijna de hele zorgtoeslag

@bieb super dat is dan weer goed geregeld gelukkig

Sally MacLennane

Sally MacLennane

30-10-2016 om 15:39

zelfstandig huren

Ik heb geen idee in welke regio ze een kamer zoekt, maar één van mijn kinderen had hier binnen 4 maanden bij de woningbouwvereniging een tweekamerflatje. Niet al te modern en erg basic, maar wel spotgoedkoop en dusdanig laag in huur dat er huurtoeslag mogelijk is (voor jongvolwassenen mag de huur dan niet duurder zijn dan iets boven de 400 euro). Hij doet zelf MBO, heeft studiefinanciering, aanvullende studiefinanciering en leent er ook bij, helaas geen vast werk wegens zijn stage- en schooltijden maar hij probeert wel klusjes te doen hier en daar en als hij stage loopt krijgt hij er een vergoeding voor. En hij komt al zo'n 2 jaar prima rond, al is het knijpen natuurlijk want qua inkomen zit je beneden bijstandsniveau.

Ook van elders hoor ik dat jongeren via de sociale woninghuur goedkope flatjes kunnen huren met een nette huur en niet zo lange wachttijd. Het zijn niet de mooiste flatjes, maar mijn kind is er mooi mee geholpen.

Nadeel is wel dat ze waarschijnlijk al 18 moet zijn om zich in te schrijven, maar tegen die tijd zou ik die optie zeker overwegen als er nog niets is gevonden.

Mom

Ik snap je niet. Je hebt het over mbo.
Dan valt ze niet in het leenstelsel. Dan krijgt ze gewoon basisbeurs en aanvullende beurs en zorgtoeslag. Samen 700 euro. Hoeft ze niet te lenen, tenzij ze meer dan 700 nodig heeft en jullie niet kunnen bijdragen
Het nieuwe leenstelsel geldt alleen voor hbo en uni

Lenen

Naast de basisbeurs en aanvullende beurs kun je ook lenen voor de MBO opleiding. Als dat noodzakelijk is zou ik het gewoon doen.

AnneJ

Ja klopt dat snap ik. Maar ik lees nergens dat mom1999 doorheeft dat haar dochter sowieso ruim 700 euro krijgt.

Leenstelsel

Ik zeg het er maar bij omdat er anders ook een misverstand over kan zijn. Omdat je meldt dat het nieuwe leenstelsel alleen geldt voor hbo en uni.
Dat kan de indruk wekken dat je het moet doen met alleen de beurs en aanvullende beurs als je naar het mbo gaat.
Natuurlijk moet je dat ook terugbetalen maar je kunt er wel je studie mee voortzetten en financieel rondkomen. En dat lijkt me hier de vraag.

Oke AnneJ

Maar nogmaals voor de duidelijkheid: die 700 euro per maand die een mbo-er krijgt hoef je niet terug te betalen. Dat is een gift als je het diploma haalt. En dan kan je nog maximaal 178 euro bijlenen wat je moet terugbetalen tegen minimale rente

mom1999

mom1999

30-10-2016 om 19:28 Topicstarter

@mach

zoveel ?? daar kan ze wel mee uit komen want thuis is het ook geen vetpot
ze is niet iemand die dure merk kleding wil ( is geen mode popje)
of allemaal dure apparatuur , gaat niet uit , drinkt en rookt niet dus dat moet ze redden
thanks ben al stukje rustiger nu

mom1999

mom1999

30-10-2016 om 19:32 Topicstarter

Sally MacLennane

heb ik geprobeerd idd maar ze moet dan 18 zijn en dat is ze nog niet
ze kan ook pas op moment dat ze 18 is inschrijven bij een woningbouw
en dan is er toch die wachtlijst , mss idd iets voor volgend schooljaar

Mom1999

Die ruim 700 krijgt je dochter!
En evt dus nog 178 lenen.
Zie de link

Mandy

Mandy

30-10-2016 om 21:07

Kalm aan

Die 700 alleen als ouders echt weinig verdienen. Anders rond de 280 en dan is de rest lening

Mandy

Dat snap ik en heb ik ook gezegd.
Mom1999 geeft aan dat zij niets kunnen bijdragen ivm laag inkomen.
Als het inkomen inderdaad zo laag is, is het dus ruim 700 euro als gift.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.