Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
pecas

pecas

23-07-2010 om 16:20

18 jaar en naar nederland, en nu?

Mijn oudste dochter is net 18 geworden en gaat binnenkort naar Nederland, eerst tijdje au-pairen en daarna aan een studie beginnen.
We wonen al heel lang in het buitenland dus ik heb weinig idee van hoe dingen geregeld zijn en waar ze allemaal voor moet zorgen: Wat vraagjes:

- Ze is nu nog geen student, kan ze dan toch jongeren-korting of zo iets ddergelijks krijgen voor transport en andere zaken zoals kapper, sportschool, etc? of is dat alleen als je een studenten bent?

- Mobieltje hetzelfde, zijn er speciale tarieven voor jongeren en wat bevelen jullie aan?

- Nog iets anders waar ze aan moet denken? We hebben al het een en ander uitgevonden mbt studiefinanciering enzo, maar dat komt nog wel.

Alle tips zijn welkom

Pecas

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Bankrekening

Heeft ze al een Ned bankrekening? Mijn broer heeft laatst ondervonden dat het tegenwoordig niet zo heel makkelijk meer is voor mensen die lange tijd in het buitenland hebben gewoond om een bankrekening te openen. Ik zou die dus zsm proberen te openen als dt nog niet gedaan is.

Ik had zelf problemen met het verkrijgen van een sofi nummer na lange tijd in het buitenland. Ook zsm aanvragen als je dat nog niet hebt dus.

Verder vond ik de kortingen voor jongeren/studenten tegenvallen toen ik van het najaar in Ned studeerde maar in Nederland wonende mensen kunnen je daar vast meer over vertellen.

Mariel

pecas

pecas

25-07-2010 om 11:01

Mariel

Hoi Mariel,
Wat vreemd, geen bankrekening kunnen krijgen, dat moet toch kunnen als je wat geld moet storten? Vroeger opende zelf buitenlandse vrienden van ons die op bezoek waren een rekening tijdens hun vakantie! Maar ok, daar moet ze maar snel achteraan.
Sofinummer moet ze ook maar kijken, al wil ik even voorlopig dat ze zich niet inschrijft in Nederland totdat haar studie begint want nu heeft ze nog recht op sociale ziekenzorg in Spanje, ook als ze in NL woont, maar dat zal wel anders worden als ze zich hier moet uitschrijven, dus tot die tijd beschouwen we het maar als een langdurige vakantie!

(Ik ben trouwens diezelfde wiens dochter ook IB heeft gedaan, als ik me goed herinner was hij dat die dat ook gedaan heeft 10 jaar geleden. Mooi cijfer gehaald, 35, maar net niet genoeg voor Warwick en ze heeft geen zin in een andere UK universiteit, gaat dan liever naar NL, dus wil nu Utrecht proberen in Februari, in de tussentijd au-pairen om weer wat in te burgeren)

Hartelijk dank Mariel!
Pecas

Jammer

Hoi Pecas,

Ja dat weet ik nog. Jammer van dat ene puntje te weinig. Ik neem aan dat ze gebeld heeft om te vragen of ze evengoed mocht komen? Ze zou ook kunnen vragen of ze alsnog volgend jaar kan komen als het in Utrecht niet lukt. De meeste universiteiten laten je wel deferred entry doen met een punt te weinig.

Ik denk dat een jaar wat anders heel leuk kan zijn.

Voor een sofinummer hoef je niet ingeschreven te staan. Ik heb het mijne opgehaald toen we in het buitenland woonden. Ik had het wel nodig voor mijn vakantie baantje in Nederland.

Ja het zou zo maar kunnen dat zij niet tegen problemen aan loopt met een bank rekening maar ik zou het zsm regelen omdat mijn broer dus wel moeite had.

Succes er mee, het is toch zomaar een eind weg!

Mariel

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.