Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
koentje

koentje

15-11-2011 om 10:42

20-jarige gameverslaafde neef

Mijn broer zit in de volgende situatie:
Net gescheiden, grote financiele problemen
1 kind woont nog thuis; hij is 20 jaar.
Doet de hele dag niks, geen werk, gen studie en doet ook geen fluit in huis.
Zit de hele dag achter de playstation op zijn kamer. Ik vermoed gameverslaving. Rookt en drinkt ook.
Betaald geen kostgeld. Onlangs kreeg hij geld terug van de belasting en heeft daarvoor een nieuwe tv gekocht voor op zijn kamer. Zijn vader stelde voor dat hij een eigen fiets koopt want die heeft hij niet en nu gebruikt hij telkens die van zijn vader. Fiets kopen noemde hij geldverspilling...
Opleidingen gestopt door ongemotiveerd gedrag op school e.d. Afgewezen voor een bepaalde baan waar hij nogal van baalt.
Mijn broer betaald voor hem nog steeds kosten van de zorgverzekering. Kan hij dit gewoon stopzetten zodat de zorgverzekering de rekeningen op zijn eigen naam gaat versturen?
Hoe krijgt mijn broer hem in beweging, hoe kan hij hem motiveren en stimuleren tot enige actie en geld inbrengen?
Mijn broer werkt zich het apezuur en neef zit op zijn zak te teren. Hij lijkt dit ook helemaal niet zo te zien. Zorg van papa is nog steeds erg vanzelfsprekend.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Zusenzo

Zusenzo

15-11-2011 om 22:05

Geld

Het valt me regelmatig op dat redelijk wat jongeren totaal geen benul hebben van geld. Ze weten wat ze in de kroeg betalen, wat een nieuwe telefoon kost, wat een game kost maar geen idee wat voor geld er om gaat in een huishouden. Als ik Pa zou zijn, zou ik met zoon om tafel gaan zitten met een eenvoudig rekensommetje: inkomen min huur/hypotheek min gas/water/licht min zorgverzekering ook die voor jou min TV/internet min etcetera is zoveel over voor eten, drinken, kapper, kleding is geen cent te makken. Ik zou het sommetje rustig in mijn voordeel uit laten vallen. Alles op papier, ophangen in de keuken. Kijken of zoon uit zijn game-droom ontwaakt en hopelijk weer gaat solliciteren. Pa kan het sommetje natuurlijk ook mailen als zoon het niet wil bespreken. Verder vind ik dat er vaak nogal snel game-verslaafd geroepen wordt. Een echte verslaving is natuurlijk erg lastig maar als je niets beters te doen hebt dan is een hele dag gamen niet direct een verslaving. Zodra je iets beters te doen hebt, minder je dat vanzelf weer. Eerst de motivatie vinden om iets beters te vinden, te gaan doen.

mirreke

mirreke

20-11-2011 om 11:18

Huisarts?

Gameverslaving? Of misschien depressief, immers een scheiding van je ouders is niet niks, ook al ben je 20. Hoe dan ook, ook een gameverslaving is een verslaving en niet simpelweg zomaar te stoppen.
Ik zou zoon denk ik mee zien te krijgen naar huisarts. Is er contact met de moeder? Wat vindt die ervan?

Online?

Speelt hij online-games? Wellicht kan vader dan tijdelijk internet afsluiten. Zelf even kijken of hij op een andere manier online kan blijven. Dat gaat beroering geven, maar dan komt er in elk geval beweging. Aan de hand daarvan kan vader ook zien of het gaat om depressie of verslaving. Het zal ander gedrag met zich meebrengen.
Ziektekostenverzekering overzetten op naam van zoon kan ook. Of eventueel de belastingteruggave automatisch van rekening zoon naar vaders rekening laten overboeken. Als zoon niet betaalt komen er aanmaningen en dreigingen met deurwaarder. Vader moet dan duidelijk maken dat de computer van zoonlief het eerste is dat naar de deurwaarder gaat.
Een baantje regelen voor ongemotiveerde zoon is, denk ik, verspilde energie.

Tsjor

koentje

koentje

21-11-2011 om 09:40

Tsjor

hoe kan dat nou, belastingeld van een andere volwassene automatisch laten overzetten naar je eigen rekening???

Klopt

Vader en zoon achter de computer (die dan nog werkt), zoon automatische opdracht om het belastinggeld over te maken op rekening van vader.

Tsjor

koentje

koentje

23-11-2011 om 11:16

Ohhh..........

nou dat gatie niet doen...

Vader zelf

Dan stopt vader zelf met het betalen van de premie. Ter geruststelling van vader: het is vrij normaal dat kinderen vanaf 18 zelf hun premie moeten betalen, dat heeft hij niet bedacht, maar de overheid. Vader meldt dat aan zoon en belt de ziektekostenverzekering op dat er voortaan acceptgiro's moeten komen (als zoon geen automatisch incasso wil). De acceptgiro's blijven liggen, dan komen de brieven en dan moet vader toch even de poot stijf houden. De deurwaarder komt voor de spullen van de zoon, dus nieuwe televisie en computer.
Als vader denkt dat er nog een leermoment mogelijk is kan hij ondertussen zelf het bedrag op een spaarrekening zetten om het te gebruiken als de spanningen te hoog oplopen. Als lening.

Tsjor

Stoppen

Ergens loopt waarschijnlijk een automatische incasso. Als dat op de rekening van de vader is kan hij die stoppen. Dan komt er vanzelf een acceptgiro.

Tsjor

koentje

koentje

28-11-2011 om 15:17

Even zo...

Waar heb je dat nou weer vandaan...? Je zit een beetje vast in dat idee van zus die zich irriteert.
Broer heeft mij gebeld om advies te vragen. Ik kom daar verder bijna nooit en erger me heerlijk nergens aan!
He enige wat ik probeer is om mijn broer te helpen.
Maar mijn broer klaagt er wel over tegen mij en vraagt om hulp maar kan niet cht goed doorpakken. Durft hij eigenlijk niet echt.

Gameverslaving. Tja.... Als je iets bijna dag en nacht doet, nauwelijks aan je zelfzorg toekomt, de omgeving om je heen laat verloederen kun je dat dan nog anders noemen als een verslaving?
Gelukkig is het wel zo dat hij ook nog anderen ziet en bezig is met muziek. Maar verder doet hij niet veel anders. Maar ja, of je het nou gameverslaving noemt of niet hij zit zo wel een beetje vast in slechte gewoontes en wordt niet gestimuleerd verder te komen. Beetje jammer.

koentje

koentje

01-12-2011 om 12:32

Nee, hij vraagt letterlijk of ik

weet hoe dat aan te pakken. mAAR GOED, OPLOSSINGEN die ik aandraag durft hij niet uit te voeren. Dan houdt het op!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.