Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

21 jaar en ouder wie betaald er nog meer aan zorgverzekering e.d

Mijn kind wordt binnenkort 21 en nu vroeg ik me af: wie betaald er nog mee aan de zorgverzekering en studiekosten en ziektekosten van zijn studerende kind op die leeftijd? Op internet vind ik van alles over dat de alimentatieplicht vervalt als een kind ouder wordt dan 21.
Maar ik vroeg me af: Hoe doen ouders dat die nog bij elkaar zijn, wat betalen jullie nog mee als je studerende kind 21 wordt. Hij heeft wel een bijbaantje, maar kan daar niet van rond komen als ik niet mee betaal.
En hij is serieus aan het studeren, daar ligt het niet aan, maar is pas over 2 jaar klaar.


Vesper Lynd

Vesper Lynd

25-01-2016 om 18:53

Jawel

De zorgkosten ga ik niet meer betalen als ze 18 wordt. Daar is de zorgtoeslag voor. Ik betaal wel mee aan de studie tot ze klaar is, en hopelijk haar vader ook.

Ernesta

Ernesta

25-01-2016 om 19:10

Ik zou nog betalen

Dochter is nu nog 19, maar als ze nog studeert als ze 21 is, verandert er voor mij niets. Ook als vader zou stoppen met de alimentatie. (Ja, ik ben dus gescheiden). Het ligt er natuurlijk aan of je dat op kunt vangen. En haar zorgverzekering is duurder dan wat ze aan zorgtoeslag krijgt, dus dat meerdere betaal ik.

Henriette123

Henriette123

25-01-2016 om 19:14

Wij betalen

Kind woont gratis thuis.
Wij betalen alles wat met de studie te maken heeft gedurende de tijd dat er voor de studie staat, dus boeken en collegegeld.
Ook betalen wij het verschil tussen zorgtoeslag en ziektenkostenpremie, en eventueel het eigen risico voor de zorgkosten.
Kind betaald alle uitgaven waar hij zelf invloed op heeft.

Ja hoor

Zoon heeft een polis bij de zorgverzekeraar via mijzelf. Dat houden we zo. Ik betaal het verschil en mogelijke kosten vanwege eigen risico en eigen bijdragen.
En er zijn altijd bijkomende kosten. Vandaag kosten voor het verlengen van zijn paspoort. Verlengen ID kaart betaalt zoon zelf. Gelukkig houdt zijn vader hem in de kleren en schoeisel want de tijd van t-shirtjes, gympen en spijkerbroeken is voorbij.

Moni

Moni

25-01-2016 om 19:36

AnneJ, waarom zowel paspoort als id?

Alleen ID is voldoende. Paspoort zou ik alleen verlengen als je buiten de EU gaat reizen waar je niet met een ID terecht kunt.
Dat scheelt weer in het aantal jaren dat het paspoort geldig is.
Jouw zoon is al boven de 18 maar daaronder is dat nog handiger. Onder de 18 is een paspoort maar 5 jaar geldig, daarboven 10 jaar.

Egel

Egel

25-01-2016 om 19:59

we zien het nog

Mijn kinderen zijn nog niet zo ver (nu begin middelbare school), maar ik zou samen met het kind alle te betalen kosten opschrijven (studiegeld incl boeken etc, verzekeringen, hobby, huisvestingskosten, kleding, etcetera). En daarna kijken hoeveel inkomende kosten redelijk zijn vanuit werk (wel iets, maar ook weer niet al te veel omdat de studie wel goed moet blijven gaan), eventueel vanuit de studielening, en vanuit ons, de ouders.

Vervolgens kun je dat betalen op verschillende manieren doen: je betaalt van alles voor het kind, of kind regelt en betaalt het wel zelf, maar het maandbedrag wordt een stuk hoger.

Ik ben een groot voorstander van de laatste optie. Ik vind dat mijn moeder dat vroeger goed heeft gedaan: ze gaf me per jaar meer geld en meer verantwoordelijkheid. Op mijn 16e betaalde en regelde ik praktisch alles zelf. Ook schoolgeld. Sommige kinderen/jongeren sloegen stijl achterover als ze hoorden welk bedrag ik per maand kreeg (wat veel!), maar het kon allemaal maar nét (behalve als ik veel oppaswerk had, dan zat ik wel ruim). Mensen sloegen ook stijl achterover als ze hoorden dat ik toiletspullen, kleding, muziekles, reiskosten (ook die naar mijn vader), ziektekosten + verzekeringen en een vakantie allemaal zelf betaalde.

Ik vind dat je als jongere dan een realistisch beeld hebt van het geld en er zelf verantwoordelijk voor bent. Kind moet het natuurlijk wel aankunnen. Maar daar is al een stuk meer kans op als je met dit systeem vroeg begint.

Elfje65

Elfje65

25-01-2016 om 20:04

Zeker wel

Zorgverzekering betaalt hij miv 21 zelf. Laag ER genomen vanwege opratie en beugel. Dat ER betalen wij,net als zijn studiekosten en de kleding betalen wij als hij wat nodig heeft. Kleding voor de leuk betaalt hij zelf.

Ik ben veel strenger

In principe betaalt kind alles zelf. Vanaf 18 jaar. Met zorgtoeslag. Mogen wel thuis wonen. Als ze nog studeren is dat gratis. Maar verder niet. Kinderen hebben altijd studie betaald van spaarrekening (deels) en van werken. Weinig tot niets geleend. Voor dochter (net 18) heb ik voor de laatste keer nu de boeken betaald. Dit jaar moet ze zelf boeken en schoolgeld betalen.

Tsjor

Jaina

Jaina

25-01-2016 om 20:14

Deels

Ik betaal wel een deel van de kosten. We bekijken samen hun noodzakelijke uitgaven en daarnaast hun studie financiering. Het verschil wordt door mij bij betaald. Deels overigens uit spaargeld wat ik hier voor op zij heb gezet. Maar dat bedrag is niet zo heel hoog dus de rest betaal ik vanuit onze inkomsten.
Kleding en andere persoonlijke uitgaven vallen daar niet onder en dat kunnen ze lenen of er voor bij werken.

Thuis krijgen ze gratis onderdak, eten, drinken en andere voorzieningen. Mijn ene zoon volgt nu een opleiding die niet hier in de buurt is en wij dragen nu wel bij aan zijn kosten (kamer, eten) aangezien er ook geen alternatief is voor dezelfde opleiding dichter in de buurt.

Het precieze financiele plaatje is wel anders omdat we nu niet in Nederland wonen. Vanaf hun 20ste moeten studenten hier zelf bijdragen aan de ziektekosten (daarvoor via de ouders verzekerd). Dat bedrag is echter lager dan in Nederland. Ook college geld is hier veel en veel lager. De kosten zijn nu dus minder geworden. De baten overigens ook want studie financiering is hier geheel afhankelijk van de inkomsten van de ouders en wij ontvangen dus niks. Maar goed dat is nu in Nederland ook het geval door het afschaffen van de basisbeurs dus per saldo zijn we nu een stuk voordeliger uit dan als we nog in Nederland zouden wonen.

Paspoort Moni

Zoon ging voor zijn ID, maar was niet voldoende voorbereid. Kwam totaal in paniek thuis want ze hadden zijn, inmiddels een week verlopen, ID ingenomen. Bovendien had hij zijn, verlopen, paspoort mee moeten nemen.
En nu ging hij dus over straat zonder identiteitspapieren, en wat als hij aangehouden zou worden? Hij had voor de inname van zijn ID geeneens een bewijs gehad. En ook nog geen bewijs dat het nieuwe ID onderweg was.
Ondanks grondig lezen op de website is het me niet helemaal duidelijk of je voor het vervangen van je ID kaart mogelijk een GELDIG paspoort nodig hebt.
Om een hoop gedoe te voorkomen, en bovendien inderdaad een paspoort dat geldig is voor 10 jaar komt binnen afzienbare tijd echt van pas vanwege studie en thuisland vader, gaat zoon morgen weer met verlopen paspoort en gaat dat ook verlengen.
Voor de zekerheid ook even doorgenomen hoe dat zit met een geboorte akte. Als beiden niet meer geldig zijn kun je misschien ook nog hebben dat je eerst een geboorteakte moet hebben. Maar daar moet je dan weer eerst een aparte afspraak voor maken.
Nou, hopelijk gaat het morgen gladjes zodat hij niet weer in een stuip schiet. We hebben even zijn ademhalingsoefeningen doorgenomen.

eindexamen-moeder

eindexamen-moeder

25-01-2016 om 20:51

wel/niet lenen

Eigenlijk komt deze vraag wel vaker langs. Dan met de insteek: hoeveel draag je bij aan studie en kosten voor levensonderhoud? Wil je dat je kind gaat lenen?

Ik vind persoonlijk leeftijd niet zo relevant. Waarom moet alles plots veranderen als een kind 18 is? Of als hij 21 wordt? Wij betalen op de middelbare school in principe alles. Oudste (18) doet dit jaar eindexamen. De borgtoeslag waar hij recht op heeft, krijgen wij.

Straks dus studeren en op kamers. Onze insteek is dat we in ieder geval alle studiekosten betalen. Collegegeld, boeken, evt. noodzakelijke excursies. Dat zal al snel 2500-3000 euro per jaar zijn. We willen hem daarvoor een 'jaarlijkse toelage' geven. Hij is dan gewoon zelf verantwoordelijk voor zijn uitgaven, en wij zorgen 1 x per jaar voor wat extra inkomsten. We zijn er nog niet helemaal uit hoeveel we nog 'extra' gaan bijdragen. Hij zal heus wel moeten lenen, maar we willen hem wel helpen dat binnen de perken te houden. Omdat hij op kamers moet gaan wonen, besparen wij flink op de wekelijkse boodschappen. Als hij thuis kon blijven wonen, zouden we die kosten gewoon nog steeds hebben. Ik denk er daarom over om ca. 4000 euro per jaar over te maken. Daarmee kan hij zijn studie betalen en heeft zo'n 100 euro per maand als tegemoetkoming in zijn kamerhuur etc.

Sawo

Sawo

25-01-2016 om 20:55

waarom 21

Waarom zou er iets veranderen als je kind 21 wordt? Als ze nog geld nodig hebben en ik heb het dan krijgen mijn kinderen het. De laatste jaren betaalde mijn dochter van 21 jaar haar zorgverzekering van de zorgtoeslag maar vanwege chronische klachten hebben we nu een duurdere verzekering en zal ze ook meer kosten maken. Wat ze niet kan betalen betalen wij.
Echte financiële onafhankelijkheid verwachten we pas na de studie.
groet
Saar

Noet

Noet

25-01-2016 om 20:59

in convenant

wij hebben in het convenant staan dat alimentatie doorloopt tot afronding eerste studie, dat zal wel tot na 21 zijn.
Nu nog aan mij betaald, straks als ze 18 is ga ik mijn deel ook aan haar betalen als ze uitwonend is, en anders is het kostgeld etc, dus betaal ik in natura en haar vader contant aan haar.

bieb63

bieb63

25-01-2016 om 21:02

Aankomend najaar 18 en onze ideeen daarover

Zit dan net in 2e jaar MBO. Schoolgeld moeten we dus gaan betalen, en dat doen wij als ouders. Kost en inwoning 'gratis'. Zorgverzekering versus toeslag is volgens mij maar een klein verschil. Zorgpremie blijft bij ons en uiteraard moet zij dan haar zorgtoeslag aan ons overmaken. Eventueel ER moeten we even bekijken.
Zij krijgt t.z.t. ca 80 euro per maand aan stufi (wordt kwijtgescholden door DUO als ze binnen 10 jaar haar diploma haalt, dus daar gaan we uiteraard vanuit. Aangezien ze het niet hoeft te besteden aan schoolkosten (betalen wij), vervalt dan wel zak-en kleedgeld. Wat ze meer nodig heeft, wil hebben aan privé uitgaven moet via bijbaantje.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-01-2016 om 01:58

Wij betalen de zorgverzekering

en verder niets. Oudste dochter begint nu gelukkig weer inkomsten te krijgen, dus dan wil ik nog wel met haar bekijken of ze met terugwerkende kracht wat terug kan betalen. Als je niet meer studeert of op school zit moet je het zelf betalen vind ik. Maar dan moet er wel geld zijn.

dirkje

dirkje

26-01-2016 om 11:16 Topicstarter

betaal nu nog verschil zorgverzekering en studiekosten

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben een gescheiden ouder maar wil mijn kind graag hetzelfde behandelen als bij niet gescheiden ouders. Vandaar mijn vraag. Straks moet ik in conclaaf met vader of hij ook nog bij wil dragen in de studiekosten etc.Het enige wat ik op internet vond is dat de alimentatieplicht vervalt bij 21.
Maar zolang je kind thuis woont blijft hij toch jou verantwoordelijkheid?
Mijn oudste zoon van 22 had op zn 19 al een baan, dus dat was makkelijk, die kon vanaf dat moment alles zelf bekostigen, woont nu ook nog thuis en spaart lekker om straks een huisje te kunnen kopen.
Maar de tweede studeert dus, heel ander verhaal. Ik wil dan het verschil tussen zorgverzekering en zorgtoeslag en tussen de studiekosten en studiefinanciering (die hij nog wel krijgt) aan mijn kind vergoeden. Helaas heeft hij een jaar over moeten doen dus het laatste jaar zijn krijgt hij studiefinanciering meer. Hopelijk wil vader dan ook mee betalen. Maar betaal ook de contributie voor sportvereniging. De rest kleding en uitgaan etc moet hij zelf bij elkaar verdienen.

Noet

Noet

26-01-2016 om 11:36

Dirkje

vaak staat er wel wat over in je convenant.
Bij ons staat er in dat we bij studie bijdragen tot 25, voorzover kind niet in eigen onderhoud kan voorzien.

Yura

Yura

26-01-2016 om 11:40

Gescheiden - niet gescheiden

Ik denk dat je meer met die grens van 21 bezig bent als je gescheiden bent, omdat dan inderdaad de alimentatieplicht van (meestal) de vader vervalt. Als je nog getrouwd bent als ouders gaat eea meestal gewoon net zo door als voor 21 totdat kind is afgestudeerd. Maar ik zie om mij heen eigenlijk alleen maar gescheiden stellen waarbij de vader met 21 gelijk stopt met alimentatie betalen, waardoor of het kind moet bijlenen of de moeder de broekriem moet aanhalen of meer moet gaan werken.
Zoon wordt binnenkort 18, maar zit dan nog op vwo, dus krijgt nog een paar maandjes basisbeurs, dan verandert er niet zoveel. Hij krijgt die basisbeurs ipv het zak- en kleedgeld dat hij nu van ons krijgt. De zorgtoeslag moet hij aan ons overmaken en wij betalen de ziektekostenpremie en het eigen risico (in zijn geval maximaal). Als hij gaat studeren, moeten we het nog bekijken hoe we het gaan doen. Collegeld en andere schoolkosten betalen wij sowieso tot hij klaar is, verder kost en inwoning als hij thuis blijft wonen. Maar ik denk dat hij wel voor zijn zak- en kleedgeld moet gaan werken. Als hij op kamers gaat weet ik het nog niet zo goed, ik denk dat dat sowieso geen goed idee is voor hem, omdat het leren hem niet komt aanwaaien en het op kamers wonen zijn kansen op succes aanmerkelijk zal verkleinen. Als hij dan ook nog eens meer erbij moet werken dan wordt het helemaal lastig. Maar de studie die hij op het oog heeft is 1,5 uur enkele reis met het ov, dus dat is ook best ver. Maar goed we wachten eerst maar eens af tot hij een definitieve studiekeus heeft gemaakt.

mams

mams

26-01-2016 om 12:25

bieb63

Als je dochter pas in het najaar 18 wordt en dus NA 1 augustus betaal je komend schooljaar nog geen studiegeld.
Datum ligt op 1 augustus!

Egel

Egel

26-01-2016 om 12:36

nee Dirkje

Dirkje, je schrijft:
"Straks moet ik in conclaaf met vader of hij ook nog bij wil dragen in de studiekosten etc.Het enige wat ik op internet vond is dat de alimentatieplicht vervalt bij 21.
Maar zolang je kind thuis woont blijft hij toch jou verantwoordelijkheid?"

Maar dat is niet zo. Vanaf 18 zijn financiën de verantwoordelijkheid van het 'kind' (de jongere). Jij hoeft dan ook niets meer met de vader van de jongere. Je kunt je zoon wel adviseren enzo, maar meer ook niet, want de kinderalimentatie moet ook rechtstreeks aan hem gaan worden overgemaakt. Het is verder niet meer aan jou omdat je kind vanaf dat moment volwassen is.

bieb63

bieb63

26-01-2016 om 21:34

Mams

Oh!, dat is fijn. Ik begrijp hieruit dat er dus pas schoolgeld gaat spelen per 1 aug 2017 (okt 2016 wordt ze 18)?
Betekent dat overigens ook dat ze nog geen basis stufi (die 81 euro ofzo) gaat krijgen als ze 18 wordt?
Pfff, eigenlijk snap ik er geen bal meer van . Ik weet niet beter dan dat we van de zomer (zo'n 3 maanden voordat ze 18 wordt) die stufi moeten gaan aanvragen.

dirkje

dirkje

26-01-2016 om 21:56 Topicstarter

schoolgeld bieb63

Je betaald inderdaad nog geen schoolgeld dan, bij de aanvraag voor stufi moet je opgeven welke studie ze gaat doen, waarschijnlijk krijgt ze die dan (nog) niet maar een OV kaart wel! In ieder geval was dat bij mijn oudste zo.

Bieb63

Wel sf als ze 18 wordt in okt., ov gratis en nog geen schoolgeld voor schooljaar 2016-2017.
Kinderbijslag krijg je 1 jan. 2017 voor de laatste keer.

Onze herfstkleuters kosten ons al genoeg

Dirkje

Waarom nog geen sf, is dat dan pas volgend jaar?

dirkje

dirkje

26-01-2016 om 23:09 Topicstarter

stufi

als je geen schoolkosten hoeft te betalen waarom zou je dan wel recht hebben op studiekosten? Maar hopelijk heb ik het mis.

Schoolgeld

Nee, we betalen nog geen schoolgeld maar wel studiekosten. Die waren zo'n 1600 euro dit 1e jaar en nog 100 euro per maand reiskosten.
Wij zijn al blij met OV.

bieb63

bieb63

26-01-2016 om 23:34

Maar hoe zithetdan precies?

Uiteraard zijn er allerlei kosten aan school verbonden ( boeken, excursies enz) en valt kb dadelojk weg. Verder ook natuurlijkkosten zorgverz minus zorgtoeslag, maar ook eien risico. Anderszijds dus nog geen schoolgeld aankomemd jaar als ze in okt 18 wordt. En is het nu wel of geen algemene stufi in dir geval bij 18 jaar in omt. Ik zie even het bos niet meer. .... door de bomen...

Bieb63

Eens kijken wat duo zegt. De rest is toch wel duidelijk? Blijft alleen de vraag over:" krijgt mijn 18 jarige kind sf als hij/zij nog geen schoolgeld hoeft te betalen?"
Is dat nog ons enige boompje?

Kiek dan tog bieb63

https://duo.nl/particulier/mbo-er/studiefinanciering/studiefinanciering-aanvragen.jsp

Duo zegt dat we het kwartaal na hun 18e verjaardag sf ontvangen omdat de kinderbijslag vervalt.
Nou ja, ons kind krijgt dat natuurlijk.

Minpuntje

Als ik het zo lees is het net andersom dan Dirkje zegt.
De ov is onderdeel van de sf, dus die krijgen we tegelijkertijd met de sf.
Ze betalen uit vanaf het kwartaal na hun 18e verjaardag. Per maand, aan het eind v.d. maand.

Dus okt nog geen ov, geen sf.
1 Jan. 2017 laatste keer kb. (Svb betaalt ook achteraf)
Eind Jan. 2017 sf en ov.

Klinkt allemaal goed geregeld zo.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.