Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Katia

Katia

31-05-2016 om 19:57

22 jaar en het allemaal niet meer weten, waar hulp zoeken?

Hallo, een wil een kennis enigszins op weg helpen omdat ik het leven van drie mensen bijna zie ontsporen. De situatie is deze: vader -62- met, alle jaren psychische problemen, is ook 3x per week in therapie. Bij hem thuis wonen twee zonen: een van 25 en een van 22. Beide jongens zijn sociaal niet sterk de jongste is sociaal echt zwak met een laag iq, ik schat 70. De oudste is ook sociaal erg angstig en heeft zijn opleiding niet afgemaakt, werkte een tijdje bij een timmerman totdat die geen werk meer had. Nu doet hij niets meer..

Het gaat nu even acuut om de jongste van 22 (als je hem ziet, schat je hem 16 en zo gedraagt hij zich ook). Die zit nog op een leer-werktraject maar wil daar absoluut uitstappen want 'hij trekt het allemaal niet' De vader is al jaren aan het tobben met hem. Een jaar geleden al wilde hij stoppen. Hij doet ook iets met timmeren maar kan eigenlijk niet goed rekenen (altijd naar bijzonder scholen geweest als de buitenschool e.d.) Hij is wel een harde werker volgens school en zijn stage baas maar hij trekt het niet meer. Maar ... meneer blowt vier blows per dag. Het duurt niet lang meer of deze zoon zit ook doelloos en uitzichtloos thuis. Vader wil niet ingrijpen (is zelf alcoholist geweest nu 5 jaar droog) en als men aangeeft dat hij de de zoon enablet in zijn drug gebruik, moet hij huilen want hij is bang dat als hij hem strenger aanpakt, de jongen van de brug springt. Maar zelf heeft hij ook geen geld om de jongens te onderhouden.

Er is hier hulp nodig van buiten af. Wat zou ik de vader aan kunnen raden of wie kan ik zelf bellen? (ik wil op afstand door informatie helpen, niet er helemaal in betrokken raken)

bedankt alvast!

regio?

Hallo,

Het is afhankelijk van niveau en welke instantie daar bij kan passen en evt hulp kan bieden.
Om welke regio word er hulp gezocht?

Groeten Jolanda

Katia

Katia

01-06-2016 om 16:47

regio

regio is Drechtsteden. Het niveau van de jongen is uiterst laag: onder kader, als je naar een middelbare schooladvies zou kijken. Hij kan best redelijk werken maar het moet super eenvoudig zijn. hij kan bijvoorbeeld niet rekenen. Toen ik daar een keer was moest hij voor de zoveelste keer vragen hoe hij iets in de magnetron moest opwarmen.

Katia

Katia

01-06-2016 om 21:17

meer informatie over de jongen, heel graag hulp!

Tijdens het eerste jaar basisonderwijs naar de Buitenschool overgeplaatst.
Speciaal onderwijs voor kinderen met een lichamelijke beperking.
Het niveau van standaard onderwijs was te hoog.
Op de Buitenschool een keer gedoubleerd
Daarna naar xxxx, School voor praktijkonderwijs.
Zelfs dat was de eerst vier jaar moeizaam.

Hij heeft veel bijles en speciale aandacht gekregen en een jaar extra daarvoor op school gebleven.
Hij leek een sprong vooruit te maken maar het zette echte niet door.
Na behalen van zijn certificaat (Praktijkonderwijs kent geen diploma's) is hij een jaar thuis geweest.
Hij kon geen werk vinden en wilde absoluut niet meer naar school.
In de avonduren heeft hij jaren een bijbaantje gehad als afwasser in een restaurant.
Met enige pressie toch weer naar school gegaan. (1 jaar een soort tussen opleiding)
Anderhalf jaar geleden toch gekozen voor MBO niveau II opleiding Timmerman (BBL 4 dagen stage + 1 dag naar school)
Na een half jaar waren er al de eerste tekenen dat hij het niet naar zijn zin had en wilde van school.

Met enige pressie heeft hij toch doorgezet, maar recent weer aangegeven dat hij geen enkel zin meer heeft.
Hij heeft behoorlijk moeite met rekenen en Nederlands. Hij ligt ver achter met werkstukken maken.

De jongen communiceert heel weinig en praat heel zacht. Is erg teruggetrokken. Praat nooit mee aan tafel bijvoorbeeld.
Is heel moeilijk te verleiden tot een gesprek.Heel soms is er heel even goed met hem te praten.
Hij is vrij mager en bleek. Zijn gezondheid is relatief zwak. Hij vind alles wel goed.
Hij is bijna altijd alleen, behalve in de weekeinden. Er is dan een vriend op bezoek of hij is bij zijn vriend.
Hij heeft nooit veel vrienden gehad. De vrienden die hij had is hij kwijtgeraakt door verhuizingen.
Hij is op geen enkel vereniging.
Hij zit voornamelijk achter zijn lap top. Speelt o.a. games op spelcomputer.
Mischa blowt regelmatig (drie joints per dag). Ziet het probleem niet echt. Hij gebruikt geen alcohol.
Hij vind geen aansluiting bij leeftijdgenoten omdat hij meent dat hij anders is. (de wereld/anderen worden geregeerd door de media)
Hij zou best anders willen, maar heeft geen idee hoe.

De jongen is getest op iq 80 maar heeft verder geen diagnose.

Ik zie dat de vader hem niet aan kan pakken. De jongen heeft wat geld van zijn stage maar draagt niets af thuis terwijl het geld opgaat aan weed en pa armoe lijdt (is zelf arbeidsongeschikt, loopt al drie keer in de week bij therapie en moet ook nog de andere zoon onderhouden die ook niets inbrengt).

Ik zie drie mensen kapot gaan die geholpen moeten worden. Waar zouden ze aan kunnen kloppen?

Katia

Lente

Lente

01-06-2016 om 22:06

Ga naar een sociaal team

Hier vind je de teams van Dordrecht. Voor de rest van de Drechtsteden gelden dezelfde regelingen. Zoek op de website van de juiste gemeente naar sociaal team of WMO.
https://cms.dordrecht.nl/inwoners/zorg-en-ondersteuning/sociale-teams/over-sociale-teams
Je zou deze jongen kunnen begeleiden in de gesprekken met het sociaal team om een oplossing te vinden. In ieder geval voor deze jongen maar misschien ook voor anderen in het gezin.

Tussendoor

Tussendoor

07-06-2016 om 11:41

even..

Laat zijn naam ivm herkenbaarheid en privacy even uit posting #4 verwijderen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.