Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
beursje

beursje

20-05-2016 om 14:40

Aanvullende beurs?

Mijn dochter is bijna 18, doet nu examen en gaat volgend jaar geneeskunde studeren, een studie van zes jaar. Haar vader en ik zijn een paar maanden na haar geboorte gescheiden (we waren wel getrouwd) omdat hij naar eigen zeggen de verantwoordelijkheid niet aan kon. Dat is nu dus ruim 17 jaar geleden. Sinds de scheiding heeft hij nauwelijks bijgedragen aan haar opvoeding. Jarenlang heeft hij geen kinderalimentatie betaald (kale kip) en ook niet naar het kind omgekeken. Hij is inmiddels gescheiden van zijn tweede vrouw (waarmee hij geen kinderen heeft) en ineens is dochter reuze interessant (leuke, welbespraakte, intelligente en lieve meid, die geen zorg meer nodig heeft). Dochter vindt het wel fijn dat ze haar vader weer ziet en ik ben blij voor haar. Sinds een paar maanden betaalt hij ook wat aan kinderalimentatie, ongeveer de helft van wat hij zou moeten betalen. Meer is er niet, want hij moet ook schulden afbetalen die hij tijdens zijn tweede huwelijk heeft laten oplopen.
Nu het beurs-stelsel volgend jaar gaat veranderen, zal dochter moeten lenen. Dat is niet erg, ze gaat hopelijk later genoeg verdienen. We hebben gekeken voor een aanvullende beurs en daar wringt de schoen: als we alleen mijn inkomen meetellen, kan ze ongeveer 250 euro lenen die ze niet hoeft terug te betalen als ze haar studie haalt. Rekenen we ook het inkomen van pa mee, dan is dat maar 30 euro. Pa is niet van plan meer te betalen dan wat hij nu doet (ongeveer 100 euro per maand, soms minder en soms helemaal niks). Maar om zijn inkomen niet mee te tellen, moeten we verklaren dat dochter en vader ernstig in onmin met elkaar zijn en dat is op dit moment niet zo (ze zien elkaar een paar uurtjes per maand). Bovendien moet een decaan, mentor of psycholoog verklaren dat hij/zij van de breuk op de hoogte is. Ik heb er nooit iemand over gesproken, ik ervaar al genoeg vooroordelen als alleenstaande moeder en ben niet van plan de vuile was buiten te hangen. Dochter doet het meer dan uitstekend en dat is voor mij genoeg.
Heeft iemand hier ervaring mee? Als we strikt de regels volgen wordt het inkomen van pa wel meegeteld, hij gaat alleen niet bijdragen wat hij volgens die norm zou moeten en kunnen. Dochter zal dat moeten lenen en zit na 6 jaar geneeskunde met een enorme schuld. Ik werk me al 17 jaar suf om dochter alle kansen te geven die haar verder brengen in het leven en kan niet meer doen dan ik nu doe.

bieb63

bieb63

20-05-2016 om 14:45

lastig verhaal

maar als pa een 'erkende' pa is, zal je geen keus hebben. DUO zal een berekening maken mbt het belastbaar inkomen van beide ouders en a.d.h. daarvan bepalen wat en hoe hoog een beurs mag zijn.

beursje

beursje

20-05-2016 om 16:02

keuze

Nou ja, die keuze is er op zich wel. Pa is inderdaad een 'erkende' pa. Als we bepaalde formulieren invullen waarin staat dat pa een waardeloze pa is (even kort door de bocht), dan kan dochter alsnog die aanvullende beurs krijgen. Ik vraag mij af of 16 jaar waardeloze pa nu door een paar maanden iets minder waardeloze pa moet leiden tot nadeel voor dochter. Al die jaren heeft pa niks betaald en zou alleen mijn inkomen hebben geteld. Nu betaalt hij bijna niks en betekent dit voor dochter een flinke strop. En als hij een nieuwe vriendin krijgt laat hij dochter waarschijnlijk weer vallen als een baksteen (is al een paar keer eerder gebeurd).

Inkomen pa.

https://www.opvoeden.nl/jongvolwassene/onderwijs/studiekosten/aanvullende-beurs-en-ouderbijdrage/

Het inkomen van pa wordt sowieso meegeteld. Je bent als ouders niet verplicht om de ouderbijdrage te betalen, maar het geld voor je dochter wordt dan geen beurs, maar een lening.

Logisch, anders zijn we vanaf vandaag allemaal waardeloze, niet meebetalende ouders en krijgen alle studenten een gratis beurs.

Dus ja, de gegevens van haar pa moet je gewoon invullen.

Beginnen

Kun je niet beginnen met aanvragen van de aanvullende beurs? En schriftelijk de vraag stellen, als het automatisch komt, hoeveel vader geacht wordt bij te dragen? Dan kun je daarna zelf vader vragen dat wel bij te dragen want is formeel zijn plicht. En anders moet je kind het via de rechter vragen.

Triva

Triva

20-05-2016 om 23:19

maar

waarom noem je die 250 lenen? Die krijg je toch (tenzij je de studie niet afmaakt)?

bieb63

bieb63

21-05-2016 om 00:03

Tis toch echt anders

Of pa nu waardeloos is of niet, daar heeft overheid c.q. DUO toch echt helaas geen boodshap aan. En los daarvan, je kunt invullen wat je wilt, maar DUO gaat uiteindelijk uit van de belasinggegevens (waar zij beschikking over heben) van beide rechtmatige ouders. Ik zou daar toch heel serieus rekening mee houden. En ik weet waar ik her over heb....

beursje

beursje

21-05-2016 om 15:40

ik baseer me hierop

Op de site van DUO staat dit als het gaat om het verzoek om het inkomen van één van de ouders buiten beschouwing te laten.
https://duo.nl/particulier/images/8402C.pdf
Triva, het bedrag is een lening, alleen die lening wordt omgezet in een gift als dochter binnen de gestelde tijd haar studie haalt.
Ik snap wel dat we het gewoon moeten opgeven. Ik baal er alleen een beetje van dat het kind volledig op mijn kosten is groot geworden en dat we nu ineens 'last' krijgen van zijn inkomen. Nooit de lusten, wel de lasten zeg maar.

Triva

Triva

21-05-2016 om 16:17

tja

Als je het een probleem vindt voor je dochter (doen alsof je geen contact met je vader hebt) dan bespreek je dat toch met je dochter? Desnoods bespreekt zij dat met haar vader. Je hebt wel een punt dat je het 17 jaar alleen hebt gedaan en als hij een nieuw liefje krijgt en het leuks van de slimme dochter er weer af is hij haar laat vallen.

Lusten en lasten

Je schrijft dat de vader wel de lusten heeft maar niet de lasten. Maar vergeet niet dat jij al bijna 18 jaar volledig van je dochter geniet en hij het meeste heeft gemist.

Skik

beursje

beursje

21-05-2016 om 18:52

skik

Ik bedoelde dat we nooit de lusten van zijn inkomen hebben, maar nu wel de lasten. Als hij geen inkomen had, kreeg dochter die beurs. Nu heeft hij wel inkomen, maar daar geniet dochter niet van mee.
Van mijn dochter geniet ik iedere dag volop!

bieb63

bieb63

22-05-2016 om 00:24

Te naief

Ondanks je wellicht terechte frustraties, werkt het niet zo. Duo (overheid) houdt, enigszins terecht, geen rekening met onderlinge kostenverdeling. Op een aanvullende beurs heb je (evt deels) recht, of je hebt het niet. Het inkomen van pa en moe is de leidraad en bekend bij duo via de belasingdiens. Zij hebben geen boidschap aan onderlinge conflicten enz.

mijk

mijk

22-05-2016 om 11:33

een hardheidclausule aanvragen is

Een mogelijkheid maar het was toen ik nog bij duo werkte een persoonlijk proces ( is heel lang geleden dus ik geef geen ggaranties) Niet een kwestie van gewoon een formuliertje invullen. Dus je loopt het risico dat de deur vaan contact weer dicht gaat. Wil je dochter dat?

Mijk

Arawen

Arawen

22-05-2016 om 21:05

Het leven is hard

De DUO groep kijkt naar de inkomens van beide ouders, onafhankelijk van elkaar, en stuurt beiden een brief met het bedrag dat ze zouden moeten bijdragen. Helaas, die bijdrage is niet verplicht. Wat in geval van TO gaat betekenen dat vader het bedrag niet zal betalen.
Helaas geldt dat voor hele volksstammen. Ja, dat was/is ook zo bij ons. Oudste heeft inmiddels een MBO opleiding afgerond met een behoorlijke schuld, voor maar 2 studiejaren (op kamers). Vader heeft geen euro bijgedragen. Het enige dat zoon daaraan kon doen was de bijdrage juridisch afdwingen. En welk kind wil er nou zijn vader/moeder aanklagen.. zeker wanneer er toch nog iets is van een band, zoals bij jullie. Zoals ook bij ons het geval is.

Zoon 2 gaat binnenkort studeren, universitair. De frustratie zal dit keer een stuk minder zijn. Toen was het een klap in ons (zoon's en mijn) gezicht. Zal nu niet gebeuren. Nu weten we van te voren dat we moeten plannen zonder vader's financiele hulp.

bieb63

bieb63

22-05-2016 om 21:07

beursje

Ik begrijp jouw zienswijze/idee niet zo goed. Uiteraard begrijp ik dat het heel vervelend is als pa om welke reden dan ook moeilijk doet en/of niet aan zijn verplichtingen voldoet.
Maar jullie zijn gescheiden, en dus ooit getrouwd en dus kind is een volledig erkend kind van pa juridisch gezien. Wie het gezag heeft, doet niet ter zake. Ook een stel dat gewoon nog getrouwd is, maar om wat voor reden dan ook geen zin hebben bij te dragen in de studie van het kind, zal DUO een evt. aanvullende beurs baseren op het gezamenlijk inkomen. In jullie geval gebeurt precies hetzelfde. DUO bepaalt a.d.h.v. beide inkomen of en hoeveel aanvullende stufi verkregen kan worden. Hoe dat onderling geregeld wordt is op geen enkele manier de verantwoording of een argument voor DUO. Dat zou zoiets zijn als: ik kan wel iets bijdragen, maar ik wil/doe het niet en dús zal DUO/overheid extra bijspringen. Nee, zo werkt dat niet.

beursje

beursje

26-05-2016 om 13:55

we gaan het niet proberen

Lang gesprek met dochter gehad en we gaan geen verklaringen afgeven die niet 100% waar zijn. Dat betekent dat het inkomen van pa gewoon meetelt en dochter geen beurs krijgt.
Waar ik voor vreesde is inmiddels gebeurd: ex heeft een nieuwe scharrel en dochter ziet haar vader alleen nog maar met die miep erbij. Dochter is normaal redelijk meegaand en kan het eigenlijk met iedereen wel goed vinden, maar troela begon zich meteen met van alles te bemoeien (zo moest dochter gratis op haar kind passen nu ze 'stiefzusjes' waren geworden) en dat gaat dochter te ver. Ze haakt dus af.
Wat een lamlullen zijn vaders toch af en toe...

Yura

Yura

27-05-2016 om 12:49

procederen

Ik ken wel iemand die het lbio op haar vader heeft afgestuurd. Ze hadden wel redelijk contact, maar hing inderdaad ook af van de vriendin of vrouw van dat moment en of daar weer eens een kind op komst was etc. Vader had betaald tot 18 aan de moeder en besloot op 18e verjaardag dat het maar eens over moest zijn en dat kind maar moest gaan werken ipv studeren, want al die kinderen kostten hem klauwen vol geld. Toen heeft ze het lbio ingeschakeld, want ka moet gewoon vanaf 18 tot 21 aan het kind zelf betaald worden. Vader belde woedend met de moeder (die er echt niks van wist dat kind dit gedaan had) en die meldde dat kind 18 was en dat zij er niks mee van doen had meer. Vader heeft kind erop aan gesproken dat hij not amused was, maar toch maar betaald tot 21. Daarna uiteraard wel trots op zijn fb alle foto's van de diploma-uitreiking he, dat dan weer wel.
Wat ik dus eigenlijk wil zeggen, is dat je dochter niet de door duo vastgestelde ouderlijke bijdrage kan eisen, maar ze kan tot haar 21e wel de door de rechter vastgestelde kinderalimentatie eisen. Wat dat betreft hebben kinderen van gescheiden ouders een klein voordeel, want bij getrouwde ouders is er op geen enkele manier aan dat geld te komen door de kinderen. En er zijn ook zat nog getrouwde ouders die niet de door duo vastgestelde bijdrage betalen. Ook deze kinderen moeten volledig lenen of heel veel werken. Ik heb begrepen dat geneeskunde wat dat betreft sowieso een van de rottigste studies is, want tijdens je co-schappen kun je onmogelijk bijwerken. En dan schijn je tegenwoordig ook nog eens niet meer altijd even makkelijk aan een baan te kunnen komen als je klaar bent. Wat dat betreft petje af hoor voor diegenen die desondanks nog steeds met hart en ziel deze studie willen doen, dan weet je zeker dat ze enorm gemotiveerd zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.