Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
MerelR

MerelR

01-06-2016 om 08:17

Alle jongeren aan de xtc?

Mijn dochter van 20 studeert en woont op kamers. Van haar hoor ik regelmatig verhalen over vriendinnen, studiegenoten, huisgenoten en collega's die tijdens het uitgaan of tijdens een festival wiet roken of pillen slikken. Sommige maar af en toe tijdens een bijvoorbeeld een dancefeest maar anderen roken iedere dag wiet.
Dochter is zelf erg tegen al deze rotzooi. Onlangs dacht ze een leuke jongen ontmoet te hebben die wel gezond bezig is. Hij heeft zijn opleiding afgemaakt, werkt, rookt niet en sport, maar nu blijkt hij toch regelmatig xtc en andere rotzooi te slikken, sterker nog, hij dealt zelfs.
Ik krijg het idee dat voor veel jongeren het tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld is om zo af en toe pillen te slikken, net zoals het in mijn tijd normaal was om alcohol te drinken. Of heb ik dan een vertekend beeld?

Magalí

Magalí

01-06-2016 om 08:24

Hier niet

Mijn kinderen zaten heel verbaasd te kijken toen ik het vroeg. Ze kennen sowieso niemand die pillen gebruikt of dealt. Wel is er één vriend die heel af en toe wiet rookt. Hier is het dus niet normaal.

reactie op XTC

Het gebeurd overal en ook dichter bij dan iedereen denkt! Jongeren vertellen natuurlijk niet alles en soms gaat het van af en toe makkelijk naar meer en zwaarder. Ook geld gebrek en verveling en druk van de maatschappij is een mega grote reden dat er makkelijker word geëxperimenteerd en je komt er (te) makkelijk aan! Weinig geld en kom je amper tot niet rond? Dan word je snel 'advies' gegeven even snel geld bij te verdienen. Niemand wil dit als ouder maar het is de praktijk wel en vergeet natuurlijk niet dat de volwassenen die ook onder druk staan soms ook makkelijk gebruiken. Ik zelf doe niks hierin en ben hulpverlener en werk als ervaringsdeskundige. Ik ziet dit van dichtbij en om me heen en hoe dit snel toeneemt en makkelijk is! Dus zeg niet te snel hier is het niet hoor, want het is vaak dichterbij dan je denkt en vaak van personen waarvan het niet verwacht word. Het is erg jammer en zorgelijk dat dit zo toeneemt en daarmee nemen ook problemen toe nemen,

groeten Jolanda
(link verwijderd door forumbeheer)

Hortensia

Hortensia

01-06-2016 om 10:24

als je er mee werkt...

...dan word je er ook meer mee geconfronteerd.

Maar komt jouw beeld dan wel overeen met het gehele plaatje?

En ja, het is dichtbij. Mijn kinderen kennen ook mensen die gebruiken. Pillen, blowen. Maar ze kennen ook een boel mensen die dat niet doen.

Ik zou me trouwens meer zorgen maken over drankmisbruik dan over drugs. Maar dat komt omdat ik al mijn hele leven lang meer mensen naar de knoppen heb zien gaan door drankmisbruik dan door drugs. Drank is makkelijk te krijgen, het is sociaal aanvaard, gelukkig kunnen veel mensen er wel mee overweg (kennen hun maat, niet verslaafd) maar er zijn helaas ook veel mensen die dat niet kunnen.

Wat de vriend van de dochter van TS betreft: ik zou als ik die dochter was vér weg blijven van mensen die dealen. Overigens ook van mensen die zeer regelmatig middelen (drugs, drank) gebruiken. Af en toe gebruik zonder dat het uit de hand loopt (zoals op een festival), oké, maar als het een gewoonte wordt moet je gaan oppassen. Om over dealen (en andere illegale activiteiten) maar te zwijgen. Die mensen moet je niet in je kringetje willen hebben.

MerelR

MerelR

01-06-2016 om 10:30

Mijn kinderen doen dat niet...

Ik heb verschillende vriendinnen en familie met kinderen in de leeftijd tussen 14 en 25. Eigenlijk denkt bijna iedereen dat hun kinderen geen wiet roken of pillen slikken. Onlangs hoorde ik van dochter een verhaal dat ik natuurlijk niet verder mocht vertellen: een van de nichtjes waar ze het altijd al goed mee heeft kunnen vinden blijkt regelmatig wiet te roken. Een meisje van wie ik het stiekem wel verwachtte maar ik weet zo goed als zeker haar ouders totaal niet. Overigens houd ik mijn mond hierover. Weer wat later is er een zoon van een goede vriendin op de IC opgenomen. Blijkt tijdens een danceparty een foute combi pillen te hebben ingenomen. Na een angstige dag en nacht is hij er weer bovenop maar zijn ouders zijn sprakeloos dat dit juist hun zoon is overkomen. Denken zelfs dat er iets in zijn drinken is gedaan. Ik denk van niet...

ik ken ze ook

Hier ook schering en inslag. Ik ken meerdere jongeren die er rare dingen door hebben gedaan. Sommigen vinden XTC minder erg dan alcohol. Een pilletje is cool, alcohol voor losers. Ik heb niet de indruk dat dochter dit ook doet, maar zeker weten doe je het nooit, is meer dan eens gebleken.

angel3

angel3

01-06-2016 om 13:09

wel een trend

Dat idee heb ik ook. XTC is nl ook veel goedkoper dan drank. Volgens Jellinek is gebruik van partydrugs onder scholieren gedaald echter in clubs nam het sinds 2013 weer toe. (gemiddelde leeftijd bijna 23 jaar waarvan 60% in dat jaar eens een partydrug gebruikte). Ik vind dat best veel. Op zich nog geen ramp want alcohol is ook enorm schadelijk maar er circuleert zoveel troep. Laatst ween artikel gelezen over een meisje dat na 1 pil overleed. Foute troeppil.

Voorlichten

https://www.jellinek.nl/informatie-over-alcohol-drugs/drugs-test-service/

De kans op verslaving aan XTC is niet erg groot.

Je kunt je kinderen het beste goed (laten) voorlichten over het gebruik van drugs. De noodzaak een betrouwbare dealer te vinden, drugs te laten testen, en nooit te gaan dealen, hoe verleidelijk ook, want je kunt al snel een strafblad oplopen en dat helpt niet echt mee als je bij de overheid of een andere interessante baan wil in de toekomst.
Ook waarschuwen dat er tegenwoordig snelrecht gehanteerd wordt en hoe dat toegaat op festivals.
http://www.volkskrant.nl/muziek/kritiek-op-snelle-berechting-festivalgangers-met-drugs-advocaat~a3729174/

"Ook in dit soort snelrechtprocedures moeten verdachten erop worden gewezen dat zij een advocaat mogen spreken voordat zij door de politie worden gehoord. Justitie zegt dat in de praktijk door agenten ook wordt gedaan. 'Maar de vraag is of festivalbezoekers ook goed wordt uitgelegd wat het belang is van rechtshulp', zegt Fibbe. 'Want die politieman heeft er belang bij dat het allemaal soepeltjes en snel wordt afgehandeld, die zit niet te wachten op kritieke punten die een advocaat inbrengt. Dan wordt er misschien gezegd: we kunnen de piketadvocaat bellen, maar dan zit je hier nog wel anderhalf uur te wachten. De gemiddelde partyganger zal geneigd zijn te denken: hoe kan ik zo snel mogelijk een eind maken aan deze toestand en terug naar het feest?' "

Priscilla

Priscilla

01-06-2016 om 13:20

Alle tieners zeggen ja

tegen MDMA, aldus Ronnie Flex en Lil Kleine.
Zonder gekheid, oudste kent genoeg mensen die slikken en iets roken. Ze heeft het zelf ook gedaan maar op een gegeven oment werd het vervelend. Vechtpartijen, politie etc. Zijzelf gelukkig niet maar wel mensen uit dat groepje. Ze heeft dag gezegd tegen dat groepje en leeft op dat gebied een rustiger leven. Ik denk dat ze heel af en toe nog wel eens iets gebruikt.
De andere kinderen gaan met mensen om die zelf niet gebruiken. Dan is de verleiding iets te proberen ook een stuk minder.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-06-2016 om 14:06

Voor zover ik weet

doen mijn dochters dit niet. Drank wel, xtc e.d. niet. De schrik is er hier ook wel goed ingejaagd door het overlijden van de zus van een vriendin.

Jo

Jo

01-06-2016 om 15:50

drugs was er ook toen wij jong waren

Op de middelbare school werd in mijn tijd ook geblowd. En werd er gewaarschuwd voor XTC gebruik. Wat te denken van de heroïne hoertjes etc. Er waren straten en buurten waar je als gewone sterveling ook niet kwam. Maar waar ik in een lang naïef leven geen weet had waar je die shit kon krijgen komt er een dag waarop je kinderen meer weten dat jij zelf.

Die vertellen over dat dealertje die in de schoolpauzes even langs komt op zijn scooter om zijn waren aan de man te brengen.
Een andere, klasgenootje van de basisschool, die met zijn onopvallende AH tas minstens wekelijks zijn drugs bij een flatgenoot van mij komt brengen. Vorige week kwam er een ander dealertje met hetzelfde plastic tasje... toen hij samen met mij het flat in stapte en ik vroeg of hij drugs kwam brengen op nr. 101 ontkende hij het met klem. Ging stoer de trap op maar bedacht zich bij de hoogste trede en maakte rechtsomkeer.
En de politie en de wooncorporatie?? Meerdere meldingen zijn er gemaakt, maar ze doen gewoon niks.
En dat is het probleem van tegenwoordig. Er wordt gedoogd, ogen dicht geknepen en door de vingers gezien.

Mijn zoon in zijn hele leven niet eens een sigaret aangeraakt.
M'n dochter daarentegen heeft wel geblowd en gedronken. Stiekem was gewoon spannender dan na je 16e. Dus dat hoofdstuk ligt weer achter ons. Ze zegt dat ze nog nooit een pilletje heeft gebruikt. Ziet wel genoeg om haar heen bij vrienden en mijn verwachting (en hoop) is dat ze geen drugs en overmatig alcohol zal gaan gebruiken.

P.s. Ik woon in een gemeente met ca. 38.000 inwoners, dus geen big city.

Sanne

Sanne

03-06-2016 om 00:14

Grappig

Ging vorige week wat drinken met een kennis die nu voorlichting geeft. XTC is volgens haar (en onderzoek) een evht ranstad ding. Op uitzonderingen na natuurlijk.

Elfje65

Elfje65

05-06-2016 om 21:22

Randstad ding?

Nou, dat lijkt mij wat overdreven. Ik ken aardig wat jongeren die never nooit een pilletje nemen. Maar wat te denken van GHB. Dat is ook ontzettend verslavend, goedkoop en dodelijk. Daar probleem hoor je steeds meer op het platteland.

Alicia

Alicia

09-06-2016 om 21:26

Randstad-ding?

Dat herken ik ook niet. Ik weet toevallig dat in een dorp als Ermelo veel gebruikt wordt, vooral pilletjes waarmee je fijn de hele nacht door kunt feesten. Ermelo ligt niet echt in de randstad.

MerelR

MerelR

11-06-2016 om 18:58

Randstad-ding?

En Arnhem en omgeving staat ook nogal bekend om zijn hoge aantallen jongeren die wiet roken of pillen slikken. Dus nee, ik geloof niet dat het probleem alleen in de Randstad ligt.

Priscilla

Priscilla

11-06-2016 om 19:18

geen randstad ding

Ook hier in het zuiden wordt gebruikt, zowel wiet als pillen als sterker spul. Nee, het is geen randstadding, het is zelfs niet eens een grote stadsding, in kleine dorpen net zo goed.
Ik kan me een draadje uit het verleden over dit onderwerp herinneren waarin dit ook werd gedacht, drugs = Randstad = vooral Amsterdam. Zoals werd gesteld bijvoorbeeld dat xtc het hele gebied tussen Amsterdam en Duitsland zou hebben overgeslagen en rechtstreeks in Amsterdam voor het eerst in Nederland gebruikt zou ijn, zonder eerst in bijvoorbeeld Arnhem, Enschede, Venlo, Heerlen etc gebruikt te worden en dat het via die steden verspreid en gebruikt wordt voordat het in de Randstad komt.

Anoniem

Anoniem

12-06-2016 om 00:01

Mijn indruk

Mijn indruk was (voor ik dit topic las) dat het inderdaad vrij gebruikelijk is, maar dat er wel verschil zit in steden en dorpen.

Kom zelf uit een dorp en dacht dat ik daar niet of niemand kende die iets met drugs te maken had. Vertrok diverse steden in de Randstad en daar leek het veel gebruikelijker dan in het dorp waar ik vandaan kwam. Niet veel later kwam ik er achter dat in dat dorp echt ook wel het een en ander gebruikt werd.

Kreeg echter steeds meer het idee dat het in de steden wat openlijker gebeurde en in de dorpen die ik kende wat stiekemer. In de steden zag ik coffeeshops, praatte men openlijk over XTC gebruik op feestjes en zag ik mensen coke dealen op het toilet van de mc donalds. Echt allerlei soorten mensen van jong tot oud en verschillende opleidingsniveaus zag ik gebruiken in de steden.

In het dorp waar ik vandaan kwam, bleken zoals gezegd ook veel meer mensen te gebruiken dan ik eerst dacht. De wiet werd stiekem in een stad gekocht, maar er bleken ook diverse illegale coffeeshops in schuren en dergelijke te zitten. Voor feesten gingen de mensen buiten het dorp en wat daar gebeurde, hoorde je in het dorp niet.

Ok, dat is mijn beeld en al van jaren geleden, maar nu bij de kinderen zie ik hetzelfde. Hier een puber in een stad, die kent nu inderdaad volop mensen die gebruiken. Familie in het dorp en daar wel wat wiet in bepaalde groepen, maar voor de rest (zogenaamd) niemand of niets.

Nogmaals, geen waarheid of wat dan ook, alleen mijn beeld.

Sanne

Sanne

14-06-2016 om 00:13

Randstad ding

Niet in zwart wit, 100% in de randstad en 0% buiten de randstad, maar veel hoger in de randstad op basis van de laatste onderzoeken.

Ecstacy and empathie - Roman Krznaric

http://tinyurl.com/ecstacyandempathie

Krznaric beschrijft hoe we door sociologen aangevoerde argumenten doordrongen zijn van ons primair egoistische karakter inmiddels door nieuwere inzichten van oa. Frans de Waal naast egoisme ook een sterke neiging blijken te hebben tot empathie.

Daarvoor hebben we een empathie circuit in ons (neurologische en biologische) systeem waar we nog maar een fractie van te weten zijn gekomen oa. door het onderzoek naar spiegelneuronen.

Empathie kun je ook ontwikkelen door je bewust te worden van bepaalde levenservaringen maar er ook meer in thuis raken en het ervaren door het slikken van ecstacy.

Misschien kunnen we er wel de Syriegangers mee herprogrammeren?

Alicia

Alicia

14-06-2016 om 06:48

sanne

Hoger in absolute zin dan waarschijnlijk. Wat logisch is, want er wonen ook veel meer mensen in de Randstad.

Jenny

Jenny

05-04-2017 om 13:52

Reactie van nog niet zo lang geleden jongere

De reden dat uw dochter druggebruik van bijvoorbeeld een nichtje o.i.d. aankaart is natuurlijk om uw reactie en mening hier over te horen zonder dat ze zichzelf meteen "verdacht" maakt. Waarschijnlijk heeft ze het dan al gedaan, doet ze het zelf ook of is ze het van plan. Verder jongeren die zeggen dat ze NIEMAND kennen die drugs gebruiken moet je ook in de gaten houden want die bestaan niet. In elke klas, elke kroeg en elke vriendenkring zitten wel mensen die dat doen. Hierover liegen kan 2 oorzaken hebben 1 ze gebruiken zelf wel eens (wat helemaal niet problematisch hoeft te zijn) of 2 ze zijn bang dat u hun vrienden afkeurt. Verder kost een testsetje een paar euro en als ze er zelf niet open of eerlijk over zijn en u wilt het toch weten kunt u hiermee natuurlijk uitsluitsel krijgen. 1 tip: ga het niet verbieden dat werkt averechts. Ga met ze in gesprek en wijs ze op de eventuele risico's en misschien nog wel belangrijker als ze het wel doen hoe ze het zo veilig mogelijk kunnen doen: geen wiet op straat kopen, pillen ALTIJD laten testen er zijn er veel die bestaan uit andere bestanddelen waardoor een Overdosis snel genomen wordt. Weet u er zelf te weinig van kijk dan eens rond in uw vriendenkring of daar mensen zijn die gebruiken of dat hebben gedaan. En anders is er altijd nog internet. Het gros van de gebruikers doet dit maar tijdelijk en niet zo veel een klein percentage 20% doet het langere tijd en zeg een 5% blijft er in hangen dwz dat ze levenslang zullen blijven consumeren. Het is overal verkrijgbaar spotgoedkoop: voor 10 euro heb je minimaal 3 pillen waar je toch als snel 3 tot 6 avonden mee uit kunt gaan. Dus voorkomen kan je het niet. Je kunt ze enkel sturen en daar waar nodig corrigeren. Probeer er altijd open over de blijven en oordeel vooral niet want dan gaat de open communicatie al snel over in stiekem gedrag. Kijk eens een aflevering van shows als drugslab om jezelf te informeren. Succes!

maan.

maan.

05-04-2017 om 15:02

Drank en ritalin

Voor zover ze weet geen studiegenoten aan xtc, wel grote drinkers en ritalinslikkers.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.