Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
twijfelaar

twijfelaar

02-09-2017 om 12:28

beginnende automobilist naar optreden in de randstad

de situatie is als volgt. Onze zoon, 18 jaar maar nog geen rijbewijs, een vriend die even oud is, ook nog zonder rijbewijs en een net 18 jarige vriend die wel een rijbewijs heeft maar pas sinds een paar weken alleen de weg op mag, gaan binnenkort naar een optreden in de randstad. Dat is vanaf ons zeker zo'n 3 uur rijden, wij wonen in een rustige omgeving zonder autosnelwegen in de buurt. Hij heeft wel regelmatig gereden met een van zijn ouders erbij, ook wel naar een stad.

De jongen met het rijbewijs moet overdag nog naar stage en de dag erna ook, de andere vriend moet gewoon naar school, onze zoon is de enige die vrij is. Vandaar dat ze dit keer voor deze oplossing hebben gekozen, de vorige keren gingen ze met de trein, was ook wel wat gedoe maar daar heb ik inmiddels wel vertrouwen in. Als ze moe waren, konden ze even een dutje doen.
Onze zoon vindt dat het wel verantwoord is, dit omdat de ouders van de vriend er blijkbaar geen probleem mee hebben. Wij hebben op zich wel vertrouwen in de vriend, het is geen roekeloze jongen. Maar als je al gewerkt hebt, dan urenlang in de auto op de drukke wegen naar de stad, je auto daar kwijt zien te raken (en weer terug zien te vinden), optreden tot tegen middernacht en dan nog eens 3 uur terug rijden. Dat lijkt ons wel pittig voor een beginnend bestuurder.

Zijn wij nu zo overbezorgd? Voor ons gevoel zou het heel anders zijn als alle jongens hun rijbewijs al hadden en voldoende rijervaring, dan konden ze rouleren, nu dus niet. Natuurlijk kan er altijd wel iets gebeuren, zelfs als ervaren chauffeur. En het is begrijpelijk dat de vriend ook de gelegenheid moet krijgen om nog rijervaring op te doen maar toch voelt het niet goed.


P&R

Mocht het in Amsterdam zijn, kijk dan eens naar een gemakkelijk bereikbare P&R. Het is niet duur, je krijgt kaartjes voor de metro (of moet die kopen voor 1 euro, de regels zijn veranderd) en je kunt met hetzelfde metrokaartje terug.

Tsjor

Jasmijn

Jasmijn

02-09-2017 om 13:04

Heen is het pittigst, terug is het rustig op de weg

Pittig is het wel, maar als het serieuze jongens zijn moet het toch wel lukken? Bereid zoveel mogelijk van tevoren door. Check de route op google maps, laat ze een tomtom meenemen (misschien heb je er eentje of kan je er eentje lenen) en denk na over parkeermogelijkheden. Dan hoeven ze alleen maar naar die betreffende parkeergarage te rijden en 's nachts weer terug. 's Nacht is het super rustig op de weg, leg in de auto alvast wat klaar voor de terugweg; Mars, blikje cola zodat ze weer wat wakkerder zijn en dan moet het best lukken.

twijfelaar

twijfelaar

02-09-2017 om 13:28

aan de rand van de stad

zoals ik het begreep, was het al de bedoeling om de auto te parkeren in een parkeergarage aan de rand van de stad en dan eventueel lopend, of met OV, de stad in. Het gaat inderdaad om Amsterdam, volgens mij is het optreden in Ziggo Dome. Ik ben zelf totaal niet bekend in Amsterdam overigens en onze zoon evenmin. Van de overige 2 weet ik het niet. Volgens mij zit er wel navigatie in de auto waarmee ze op pad gaan.
Iets in de auto leggen zoals Mars, blikjes drinken of eventueel broodjes is een prima idee. Mochten jullie nog tips weten, dan lees ik het graag.
Verder ga ik er vanuit dat de jongens, onze zoon en zijn vriend, een bijdrage leveren aan de benzinekosten. Hoe kun je dat het best berekenen?

slecht plan

Nu ben ik ook geen fan van mensen die s nachts op vakantie rijden. Maar zeker als beginnende automobilist ga je niet na drukke dag en concert nog eens 3 uur terugrijden. Die mars en cola houden je niet wakker hoor als de slaap je overvalt.
Ik ken een heel naar voorbeeld van jaar of 10 terug in de stad waar ik toen woonde.

P&R Arena

En dan een klein stukje lopen. Supergemakkelijk. Tsjor

tiny

tiny

02-09-2017 om 13:40

arena ff checken

Volgens mij is de p en r arena bij grootschalige evenementen de hele dag gesloten. Dus ik zou even checken of die p en r die dag wel open is.

vlinder72

vlinder72

02-09-2017 om 13:43

Goed aan te rijden

Ziggo dome is goed aan te rijden maar wel heel file gevoelig. Je hoeft niet het centrum door te rijden.

Het is ook uitstekend bereikbaar met het openbaar vervoer. Trein of metro. Ik zou inderdaad kijken naar een P+R of wat verder weg parkeren. Maar let op. In de bijlmer is het ook op veel plaatsen betaald parkeren en je moet wel dat stadsdeel kennen. Je auto staat lang niet overal veilig en sommige stukken is het minder plezierig om langs te lopen.

Ik zou zelf met de trein gaan. De trein naar Duivendrecht en dan verder met de metro of door naar de bijlmer-arena.

Angela67

Angela67

02-09-2017 om 13:47

deels auto deels trein

ik zou de beste treinverbinding zoeken vanaf ziggo dome terug richting jullie woonplaats en dan daar naar toe met de auto gaan. Dus een goed midden vinden tussen voordelen van de trein (zeker ter plekke voor onervaren rijders) en het voordeel van de auto (dat je na de laatste trein nog thuis kan komen). En anders kamperen
gr Angela
ps en nee ik zou het eigenlijk gewoon niet willen.

twijfelaar

twijfelaar

02-09-2017 om 14:28

alleen openbaar vervoer

is helaas geen optie want dan raken ze die nacht echt niet meer thuis, vandaar dat ze met de auto willen omdat 2 van de 3 de volgende dag verplichtingen hebben (school en stage). Helaas hadden de heren de tickets al geboekt en daarna pas medegedeeld dat ze naar dat optreden gingen, normaal gezien niet zo'n ramp als dat in de vakantie plaatsvindt maar niet daarbuiten!
Maar wellicht is het mogelijk om de auto in/bij een andere stad te parkeren en dan met het openbaar vervoer richting de Ziggo Dome te reizen. Zo omzeilen ze in elk geval al het drukke verkeer vlak na het optreden.

Een aantal maanden geleden was er ook een optreden, dit was in Rotterdam. Eerst was het plan met de auto te gaan (dit waren andere jongens waarvan 1 met rijbewijs) maar op den duur hebben ze de plannen gewijzigd, de heenreis met de trein en de vader van een van de jongens is hen wezen ophalen. Helaas is ophalen voor ons geen optie.

twijfelaar

twijfelaar

02-09-2017 om 14:47

bovendien

had ik gehoopt en erop gerekend dat de ene jongen vrij gevraagd had bij zijn stage, dat was in eerste instantie wel de bedoeling en dan hadden ze met de trein kunnen gaan. De andere vriend moet naar school, heb geen idee of er moeilijk gedaan wordt als je een dag niet komt opdagen. De hele nacht in Amsterdam rondhangen heeft ook niet onze voorkeur, gelukkig wel een uitgebreid uitgaansleven daar, maar toch een stuk beter dan het reizen met de auto, in hun geval dan. Ik sta er eigenlijk net zo in als Alkes en Angela67.
De jongens zijn al eerder naar een optreden geweest waarbij ze de nacht in de stad doorgebracht hadden en dan de eerste trein richting huis. Maar onze zoon had toen wel een vrije ochtend geregeld bij zijn werk, bijbaan in dit geval. Ze kwamen rond 10 uur 's ochtends thuis aan en hij moest na de middag aan het werk, ook pittig maar dat was zijn eigen keuze.

30 minuten wachten

Na afloop. Bespreek wat ze dan even kunnen doen, wat drinken, eten. Na 30 minuten rijd je rustig weg en dat halve uur ben je anders toch kwijt in de file.

Tsjor

Phryne Fisher

Phryne Fisher

02-09-2017 om 14:57

Ik heb ook wel 's nachts gereden toen ik net mijn rijbewijs had. Dat is nu net het voordeel van dat rijbewijs, dat je niet bij nacht en ontij met het openbaar vervoer hoeft. Je gaat daar zo de snelweg weer op, en iedereen rijdt achter elkaar aan in een file na het concert.

twijfelaar

twijfelaar

02-09-2017 om 15:14

ik zie heus het voordeel wel in

van die auto. Maar het baart ons wel zorgen dat de jongen eerst, voor zover ik weet, stage heeft. Ik herinner me ineens dat onze zoon vertelde dat zijn vriend die dag met de auto naar stage zou gaan en van daaruit richting Amsterdam. Is dan nog ongeveer 2 uur en een kwartier. Maar na het optreden dus nog wel bijna 3 uur in de auto. Als het om een rit van een uur zou gaan, was ik waarschijnlijk ook wat minder bezorgd. De een kan toe met weinig slaap, waaronder mijn zoon, maar dat geldt niet voor iedereen!

Phryne Fisher

Phryne Fisher

02-09-2017 om 15:34

Toevallig

Ik heb het zelf nooit aan de hand, dochter heeft nog geen rijbewijs, maar mijn vriend kreeg toevallig net de vraag of zijn kind (ca 4 maanden rijbewijs) vanavond de auto mag lenen. Daar heeft hij niet eens vragen over gesteld, is dus prima. Ik vroeg of hij het ook nog goed zou vinden als hij naar een concert zou gaan op 150 km afstand, en dat vond hij maar een stomme vraag

Ad Hombre

Ad Hombre

02-09-2017 om 15:56

Phryne

+1 vriend

Ad Hombre

Ad Hombre

02-09-2017 om 15:58

Hotel

Betaal anders een nachtje hotel voor ze.
Leuk voor hen, veilig gevoel voor jou.

Amsterdamse

Amsterdamse

02-09-2017 om 16:04

Nee

Ik zou dat, denk ik, niet doen. Een 18-jarige de verantwoording over zichzelf, een auto en twee andere 18-jarigen heeft in verkeer dat zich anders gedraagt dan thuis. En dan afspreken dat de rijder niet drinkt, dat gaat niet. Je kan niet van een 18-jarige verwachten dat die overwicht heeft op de andere twee, als die nog even willen blijven of nog een biertje willen drinken. Welke afspraak je ook gemaakt hebt, de geldigheid daarvan is later op de avond grotendeels vervaagd.

Triva

Triva

02-09-2017 om 16:44

nee

Ik ben geen doetje hierin maar mijn zoon zou dit als bestuurder niet mogen. Wij reden zelf toen we net onze rijbewijzen hadden al om de beurt als we naar familie op 5 kwartier afstand gingen en naar familie op 2,5 uur hebben we nooit heen en weer op 1 dag gedaan, zeker niet zo laat nog na een hele dag werken. Ik snap dat het niet jouw zoon is die rijdt maar ik zou er toch meer moeite voor doen om hem op te halen of om er voor te zorgen dat ze zo kort mogelijk hoeven te rijden vanaf een station waar de laatste trein laat komt naar huis.

Dat hij pas sinds een paar weken alleen de weg op mag klinkt nogal neerbuigend, hij heeft meer ervaring dan een 18 jarige die sinds een paar weken zijn rijbewijs heeft. Deze jongen mocht toen hij 17 was alleen rijden met iemand naast hem.

twijfelaar

twijfelaar

02-09-2017 om 17:14

ik denk er net zo over

als jullie hoor, evenals mijn man. Wij wonen zelf in een heel rustige provincie wat verkeer betreft. Hooguit 1 autoweg in de buurt, geen autosnelwegen. En volgens mij is het heel wat anders als een van je ouders naast je zit als begeleider dan een paar vrienden. Als per ongeluk een verkeerde afslag wordt genomen zal er minder snel paniek uitbreken met iemand naast je die vaak op de weg zit. En het gaat niet over een uurtje maar over een aantal uur en datzelfde eind ook nog eens terug. Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet dat de ouders van de bestuurder het goed vinden, volgens onze zoon hebben zij er wel vertrouwen in.

Een hotel boeken zou fijn zijn, heb echter een tijdje geleden al gekeken en er was toen al niks betaalbaars meer vrij.

Over het al dan niet drinken, dat is nu iets waarin ik wel vertrouwen heb. Over dit soort zaken kunnen ze echt goed afspraken maken. Het is niet zo dat de bestuurder niet drinkt en de andere 2 wel. Het is overigens wel samen uit, samen thuis. Een naar huis en de anderen nog een biertje blijven drinken gaat wel als ze in het dorp uitgaan, op de fiets. Maar nu zitten ze een paar honderd kilometer van huis en 2 van hen hebben de volgende dag verplichtingen dus ze moeten wel naar huis na het optreden. Ik heb intussen een app van mijn zoon gehad, de vriend (bestuurder) moet toch niet naar stage op de dag van het optreden. Maar toch blijft het erg ver, op een dag en nacht zolang achter het stuur en dan nog het optreden dus laat terug naar huis.

Mijn opmerking over pas kort alleen de weg op mogen is zeker niet neerbuigend bedoeld maar het is toch wel een verschil waar je je ervaring hebt opgedaan, hier in de regio of in de randstad.

twijfelaar

twijfelaar

02-09-2017 om 17:21

Trivia

ze raken met het openbaar vervoer helemaal niet zo ver die nacht, misschien tot Rotterdam ofzo. Is ook nog een heel eind vanaf daar naar huis. Ook vanaf daar ophalen is voor ons echt geen optie, daar wordt hier nogal makkelijk over gedacht.

Guera

Guera

02-09-2017 om 18:47

Ben wel benieuwd

Waar jullie wonen. Ken geen dorp in Nederland op ruim 3 uur rijden van Amsterdam. Maar goed ik ben es midden in de nacht in noodweer in een koekblik midden in de nacht naar huis gereden toen ik een week mijn rijbewijs had. Het noodweer brak onverwacht uit en mijn ouders waren bloednerveus. Goede vuurdoop. Paar maanden later reed ik naar Parijs. Als hij gewoon goed rijdt en het zijn prima boys gaat het echt wel goed. De jeugd is echt nog niet moe rond 12 uur .
Ze moeten lekker babbelen en dan val je heus niet in slaap. Bestuurder moet serieus aangeven als hij moe wordt en dan pauzeren.
Ziggo parkeren is wel druk. Wat ik altijd doe is de toegift skippen en eerder dan de rest eruit. Of is dat heel flauw?

Triva

Triva

02-09-2017 om 18:52

Guera

Ik gokte op het westen van Zeeuws-Vlaanderen maar dan is het zelfs nog minder dan 2,5 uur.

Guera

Guera

02-09-2017 om 19:13

Triva

Ja daarom. Noord oost Groningen, zuid Limburg allemaal max 2.5 uur. Dat is wel een end maar echt wel te overzien.

twijfelaar

twijfelaar

02-09-2017 om 19:25

het is iets minder dan 2 1/2 uur rijden

maar dat scheelt maar 4 minuten volgens de routeplanner, Trivia zit dichtbij met haar gok. Maar ik ben nogal een controlfreak en reken altijd een half uur extra op lange afstanden, calculeer alvast wat files in zodat we nog op tijd komen als we verder weg moeten.
De toegift skippen zou inderdaad een mogelijkheid zijn maar wellicht denken meerdere mensen er zo over, bovendien weet ik niet of de jongens dit als optie zien.

Jongelui zijn inderdaad nog niet moe rond middernacht maar een dag school of werken. Maar een heel eind rijden terwijl je nog niet zoveel ervaring hebt in het drukke verkeer lijkt me ook best vermoeiend.

In elk geval gaat onze zoon overleggen met de anderen om eventueel toch met de trein te gaan, hij wil echter niet alleen reizen dus als de anderen toch met de auto gaan, dan gaat hij mee. Ik hoorde trouwens zojuist dat er nog een jongen mee gaat met een rijbewijs, dit jaar behaald. Maar ook van deze jongen weet ik niet hoeveel rijervaring hij daarna nog opgedaan heeft.

Guera

Guera

02-09-2017 om 19:52

Nee joh

S avonds laat terug kun je toch lekker doorrijden. Trein lijkt me geen optie. Dan moeten ze om 22 u weg. Dan is het echt niet klaar in de Ziggo.Tenzij ze bv naar Rotterdam of breda of iets gaan en vanaf daar weer met de auto. Dan heb je een goede combi wellicht. Weet niet welke plaats nog treinen heeft later op de avond.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-09-2017 om 20:06

Hebbes!

"Maar ik ben nogal een controlfreak"

Let it go, gun ze hun onafhankelijke expeditie...

Ik ging op mijn 19e met mijn Renault 16 en 3 vrienden over de weg naar Korfu, ik was de enige met een rijbewijs. Geen mobiele telefoons, niks. Dat mijn moeder het accepteerde vind ik nu nog een wonder. Mijn vrienden gingen alleen terug en ik bleef langer. Onderweg terug op de Dodenweg de voorkant in de prak gereden.

Alles een beetje rechtgebogen en terug de rest van de 2000 km door de regen. Nog een weekje ergens in een hotelletje gelegen met een flinke darminfectie. Was wel een avontuur, beste vakantie ever.

Ik weet niet of ik dat zelf (als ouder) fijn zou vinden, maar kom, met een paar vrienden naar een concert in de auto? Zo gevaarlijk is dat nou ook weer niet. (zolang ze niet gaan zuipen of slikken)

twijfelaar

twijfelaar

02-09-2017 om 20:16

ben niet de enige

de andere jongen, met ook een rijbewijs, gaat met zijn ouders mee en blijven daar een nachtje. zij vonden het ook geen strak plan om hun zoon met de auto mee te laten gaan. Had ik ook fijn gevonden, een nachtje Amsterdam met het hele gezin, maar helaas kon dat niet vanwege vakanties op het werk, bij mezelf en mijn man.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

03-09-2017 om 09:48

Wat een geteut

Ik verbaas me er echt over dat het gros dit zo'n probleem vindt. Even 200 km rijden. Mijn hobby is het niet, maar het is ook weer niet zo'n enorme opgave. Goed juist om ervaring op te doen.

tiny

tiny

03-09-2017 om 10:03

wat ik vind

Wij (alle kinderen uit ons gezin) hebben ook wel van alles gedaan in onze jeugd. Bijvoorbeeld laatste trein gemist en geslapen op een bankje in het park, ver rijden, interrail (zonder whatsapp),gestaan met kapotte auto's in Frankrijk en Spanje, gestrand met de trein in Osnabruck etc.
Ik heb laatst mijn ouders gevraagd wat ze daar nou allemaal van vonden destijds. Mijn ouders zeiden dat ze het allemaal wel eng vonden maar dat ze ons niet wilden beknotten vanwege hun angsten en ongerustheid. Dat je ook moet loslaten. En dat je jongvolwassenen ook de kans moet geven de wereld te ontdekken en als het fout gaat, avonturen te beleven.
En eigenlijk hebben ze daar wel een punt, vind ik. Betekent niet dat je echt onverstandige dingen niet kunt afraden maar ik beschouw dit plan van je zoon en zijn vrienden niet als iets heel ergs onverstandigs. Ze hebben er best wel over nagedacht. En mocht het misgaan, dan is er altijd nog dat bankje in het park

Amsterdamse (de oude)

Amsterdamse (de oude)

03-09-2017 om 10:06

Afspraak

Van mij zou het wel mogen, mist ze helder hebben wat te doen als de bestuurder echt te moe is na afloop of tijdens de terugreis. Is er een plan B?
En de meerijders blijven ook wakker, uiteraard.

Amsterdamse (de oude)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.