Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Moedervandrie

Moedervandrie

05-12-2017 om 10:25

Beste vriend van dochters vriendin is verliefd op haar

Mijn dochter van 18 heeft een hele goede vriendin van ook net 18. Die vriendin heeft al een paar jaar een vriend (25) en sinds ongeveer een maand woont zij samen. Mijn dochter kon het ook goed met de vriend van haar vriendin vinden, maar nu heeft hij haar afgelopen weekend verteld dat hij verliefd op haar is. Dat hij dat al was vanaf het moment dat hij haar leerde kennen, maar dat het steeds erger werd en hij niet meer weet wat hij moet doen.

Mijn dochter is hier echt van ondersteboven. Ze was zo blij dat ze goed met de vriend van haar vriendin op kon schieten en heeft zelf nooit bijbedoelingen gehad. Ze heeft hem ook duidelijk gezegd dat ze niet op hem valt en dat dit niet kan, dat hij haar nu in een heel vervelende positie brengt.
Deze jongen blijft haar nu echter bestoken met berichten (via snapchat, zodat zijn vriendin het niet terug zou kunnen vinden) dat hij niet meer weet wat hij moet doen, dat hij haar niet kan vergeten. Hij vindt het heel erg dat hij haar in deze positie gebracht heeft, zegt hij, en ze staat hier niet alleen in, zegt hij. Huh? Ze staat helemaal nergens in, zij heeft deze situatie niet veroorzaakt.

Ze durft het niet aan haar vriendin te vertellen. Ze is ervan overtuigd dat ze woest wordt en ze is bang dat ze haar niet zal geloven als de vriend dan wat anders gaat zeggen. Ze zit ook nog met haar in de klas, dus ze moet nog een paar jaar met haar door één deur. Verder wil ze haar vriendin niet kwijt en ze is heel bang dat dat wel gaat gebeuren. Gisteren is ze niet naar school gegaan, ze wilde haar vriendin niet onder ogen komen. De hele dag heeft hij haar snaps gestuurd, ondanks haar 'niet doen, ik wil er niet over praten'. Hij was op zijn werk, zijn vriendin op school, dus hij kon dat ongestoord doen.
Vanmorgen heeft hij haar weer gesnapt, terwijl de vriendin naast mijn dochter zat. hij wil haar na school en zijn werk naar huis brengen, want zijn vriendin is toch niet thuis. Dit doet ze natuurlijk niet, maar ze voelt zich hier echt heel vervelend onder. Heeft gezegd dat hij op moet houden, maar ze vindt het echt verschrikkelijk. Ze weet niet wat ze moet doen. Niks zeggen en hopen dat de jongen er mee ophoudt en uiteindelijk niet meer verliefd op haar is, of het aan haar vriendin vertellen en het risico lopen dat ze haar vriendin kwijt raakt.
Ik vind het ook moeilijk. Wat adviseren jullie?


Kerstlichtje

Kerstlichtje

05-12-2017 om 10:46

ik zou

als eerste deze jongen blokken op alle social media kanalen. Als ik het zo lees heeft ze dat nog niet gedaan. Even kijken of hij dan op een andere manier nog contact zoekt.

Moedervandrie

Moedervandrie

05-12-2017 om 11:07

Ik denk

Dat ze dat wel zou willen (hoewel, in haar naïeviteit denk ik dat ze eigenlijk hoopt dat weer 'gewoon' met elkaar om kunnen gaan, ze wil de vriendschap niet kwijt), maar ze is bang dat haar vriendin dan vragen gaat stellen.

Anke

Anke

05-12-2017 om 11:15

Heel duidelijk zijn

Ze moet heel, heel duidelijk zeggen dat ze dit niet wil, dat hij moet stoppen, dat het stalking is als hij toch doorgaat, en dat ze dan stappen zal moeten ondernemen (politie). Wat denkt hij wel niet? Nee is nee.

Pennestreek

Pennestreek

05-12-2017 om 11:46

En als blokken en dreigen met politie niet helpt

dan zou ik toch adviseren aan je dochter om het haar vriendin te vertellen. Natuurlijk wil ze dat niet, en dikke kans dat het de vriendschap om zeep helpt, maar dit gaat niet vanzelf weg en blijft toch altijd tussen ze in staan. En die vriendin komt hier uiteindelijk natuurlijk toch zelf wel achter, dan kan je dochter toch maar beter zelf de boodschap brengen, dan kan ze zichzelf tenminste recht in de ogen blijven kijken.

Ach, ik heb erg te doen met de beide meisjes. Je zal toch maar net met zo'n jongen samenwonen, en je zal maar als vriendin van zo in de tang zitten...

Sally MacLennane

Sally MacLennane

05-12-2017 om 11:54

moeilijk

Ik zou het wel aan de vriendin vertellen, met de berichtjes als bewijs. De kans bestaat dat ze niet geloofd wordt, en dat de vriendschap knalt, maar dit stopt niet zomaar en soms moet je voor je eigen rust kiezen. En misschien gelooft de vriendin het wél en maakt ze het uit. Dan kunnen zij en je dochter elkaar goed steunen.

En ook die vent blokkeren. Is hij nou helemaal gestoord met zijn gestalk!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-12-2017 om 12:08

zeker vertellen

"en dikke kans dat het de vriendschap om zeep helpt"

Ik zie dat risico niet zo. De dochter van Moedervan3 heeft toch niets verkeerds gedaan? Ik zou het zeer zeker wél vertellen, juist vanwege de waardevolle vriendschap. Dit kun je toch niet onbesproken laten? Wat stelt je vriendschap voor als je dit soort dingen niet vertelt?

Lou

Lou

05-12-2017 om 12:25

open kaart spelen

Ik zou ook open kaart spelen als ik je dochter was. Helemaal eens met ijsvogeltje. Hier heb je vriendinnen voor!

Pennestreek

Pennestreek

05-12-2017 om 12:34

Ben minder optimistisch dan IJsvogeltje

over het overeind blijven van de vriendschap. Maar het kan meevallen. Dan kunnen de dames elkaar inderdaad hopelijk steunen.

Ik zou die vriend de kans willen geven de verliefdheid zelf te melden bij zijn vriendin. Maar als hij dat niet doet denk ik dat je dochter het moet doen.

Moeilijke situatie hoor.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-12-2017 om 13:05

leer-moment

Pennestreek, misschien valt het tegen. Maar over wie zegt dan dat wat?

MoederVan3 schrijft dat haar dochter bang is dat vriendin woest wordt. Dit lijkt mij een erg belangrijk leer-moment. Waarom zou je hier bang voor moeten zijn? Wat heb jij misdaan? Zou het redelijk zijn als vriendin woest op jou wordt? Wat zegt het over haar als ze boos wordt op jou? Ben jij de 'schuldige' in dit verhaal? En wat zegt het over jou dat je je vriendin niet onder ogen durft te komen? Schaam je je? Voel je je schuldig?

Moedervandrie

Moedervandrie

05-12-2017 om 13:14

Inderdaad moeilijk

Ik heb haar ook gezegd het te vertellen, maar ze is echt heel bang dat haar vriendin boos wordt. Stel dat ze haar niet gelooft, ze zitten wel in dezelfde klas. Zijn dan altijd samen en dat is dan weg. Met een beetje pech krijgt ze de halve klas tegen zich. Ze vertelde me dat haar vriendin haar aan het begin van de vriendschap zei dat haar vriend nooit op mijn dochter zou vallen. Niet zijn type en hij zou dat nooit doen, ze vertrouwt hem echt blindelings.

Hij bracht haar wel eens naar school, ze had daar nooit problemen mee, zoveel vertrouwen heeft ze in beiden. En mijn dochter dacht dus eindelijk een goede vriend te hebben gevonden, die niet meteen meer wilde.
En nu is mijn dochter dus echt bang dat zij de schuld gaat krijgen. Berichten van hem kan ze niet opslaan, het gaat via snapchat, dat kun je niet opslaan.

Ze zegt dat ze niet meer op hem gaat reageren, dat ze zich hier buiten gaat houden, dat ze hier niet om gevraagd heeft. Maar ze voelt zich heel ongemakkelijk, alleen al om naast haar vriendin te zitten. Ik denk dat ze vindt dat ze een bom laat ontploffen als ze het zou vertellen. Ze wonen net samen, dat zou dan allemaal kapot gaan, zo ziet ze het. Ze heeft, toen ze gingen samenwonen, gezegd dat ze te snel gingen, dat ze te jong waren. Dat vond vriendin al niet leuk, ze is bang dat vriendin nu zal zeggen dat dit is wat ze wilde.

Ik begrijp het ook niet, ik ken deze jongen persoonlijk, ze kwamen wel bij ons thuis en het is echt een heel aardige jongen, zo'n jongen die je wel voor je dochter zou willen. Heel lief, heel zorgzaam, heel behulpzaam. Had dit echt niet achter hem gezocht en ben ook best wel boos dat hij mijn dochter nu in deze positie heeft gebracht.

Moedervandrie

Moedervandrie

05-12-2017 om 13:18

IJsvolgeltje

Nee, natuurlijk zou het niet redelijk zijn als haar vriendin boos op haar wordt. Maar als ze zulk nieuws krijgt, is ze misschien ook niet redelijk. En dan zit mijn dochter daar wel mee.
Ze heeft geen reden om zich schuldig te voelen, maar ik denk dat ze zich wel schuldig voelt. Niet omdat ze aanleiding heeft gegeven, maar omdat haar aanwezigheid ervoor gezorgd heeft dat hij nu verliefd op haar is. Wat moet ze daar nou mee?
Natuurlijk schaamt ze zich. Ze zit naast haar vriendin, die ze niets durft te vertellen en haar vriend zit haar te snappen dat hij haar wil zien.
Nee, ze is niet de schuldige in dit verhaal, maar als je vriendin je wel zo gaat zien, heb je daar niet zoveel aan he?

Triva

Triva

05-12-2017 om 13:21

Tja

Ze kan bang zijn dat haar vriendin boos op haar wordt maar die wordt alleen maar bozer hoe langer ze het geheim houdt. Als ze bij het eerste berichtje het haar vriendin meteen had gezegd was die kans kleiner.

Dus, kiezen tussen twee kwaden, probeer toch bewijzen te verzamelen, ook al is het snapchat en dan zo snel mogelijk vertellen. Nog langer wachten lost niets op.

Pennestreek

Pennestreek

05-12-2017 om 13:21

Moedervan3

Tja, die vriendin gaat dit niet leuk vinden, dat is logisch. En ik denk dus ook dat de kans groot is dat ze je dochter 'de schuld zal geven'. Niet eens omdat ze echt denkt dat het je dochters schuld is, maar zo werkt het nu eenmaal vaak. De boodschapper neerschieten is menselijk, anders was er geen spreekwoord aan gewijd tenslotte.

Maar de vriendin gaat er toch een keer achter komen. En dan is je dochter sowieso verdacht, of op zijn minst geen goede vriendin, want ze wist het en heeft niks gezegd. Dat overleeft die vriendschap denk ik ook niet. Nog los van dat dit toch ook geen doen is.

En eigenlijk heb ik met die jongen ook te doen. Hij zal dit ook niet gewild of gepland hebben. Misschien dacht hij wel dat als ze eenmaal samen woonden die verliefdheid op je dochter wel zou wegzakken...

Ultimatum

Vervelend dat je dochter zo van slag is. Al kan ik me er iets bij voorstellen dat ze zich ongemakkelijk voelt bij het idee dat ze haar vriendin niet uit de weg zal kunnen gaan, ik denk dat ze moet zien dat het allereerst hun probleem is, en niet het hare. Als hij zich verder gedeisd hoeft haar vriendin van zijn avances niets te weten.

Die jongen heeft het afgelopen weekend opgebiecht, en het is nu dinsdag. Ze kan aanbieden dat als hij nu onmiddellijk ophoudt met die flauwekul, ze bereid is te doen of het niet gebeurd is, en dat ze anders zijn vriendin inlicht. Desnoods lokt ze zo'n berichtje een keer uit als haar vriendin naast haar zit als bewijsvoering.

Een laconieke, onverschillige houding werkt vaak het beste om opdringerige types af te poeieren.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-12-2017 om 13:45

MoederVan3

"En nu is mijn dochter dus echt bang dat zij de schuld gaat krijgen. Berichten van hem kan ze niet opslaan, het gaat via snapchat, dat kun je niet opslaan."

Maar zeg nou eerlijk: als de vriendin jouw dochter de schuld zou geven, dan stelt deze vriendschap toch echt helemaal niets voor? (En berichten via snapchat kun je met een 2e toestel filmen/fotograferen).

"Ik denk dat ze vindt dat ze een bom laat ontploffen als ze het zou vertellen. Ze wonen net samen, dat zou dan allemaal kapot gaan, zo ziet ze het."

Zo reageren ook nogal wat slachtoffers van incest of aanranding/verkrachting. Die besluiten niets te zeggen, uit angst voor de bom die daarmee ontploft. Het is blijkbaar een heel menselijke reactie, maar niet de juiste. Ze voelt zich nu ten onrechte verantwoordelijk, terwijl er maar één de verantwoordelijke hiervoor is en dat is de vriend.

"Ik begrijp het ook niet, ik ken deze jongen persoonlijk, ze kwamen wel bij ons thuis en het is echt een heel aardige jongen, zo'n jongen die je wel voor je dochter zou willen. Heel lief, heel zorgzaam, heel behulpzaam. Had dit echt niet achter hem gezocht en ben ook best wel boos dat hij mijn dochter nu in deze positie heeft gebracht."
Hij heeft haar in die positie gebracht, maar het is vervolgens een keuze (!) om in die positie te blijven. De aap moet van haar schouder af. Ze moet zichzelf recht in de ogen kunnen blijven kijken. Open kaart spelen dus naar de mensen om wie het gaat.

Moedervandrie

Moedervandrie

05-12-2017 om 15:48

Dat weet ik

Wat jullie zeggen, heb ik haar ook gezegd. Alleen zij ziet het niet zo. Ook begrijpelijk, ze is bang dat er ruzie komt en dat wil ze niet. Dat ze nu misschien een verkeerde keus maakt, ziet ze niet.

Ik zeg ook: vertel het haar. Dat wil ze niet, ze zegt dat ze zich er buiten houdt, dat zij dit niet begonnen is. Als zij dat zo ziet, is het best lastig haar op andere gedachten te brengen.

Ik denk ook dat de vriendin er uiteindelijk achter komt, helemaal als hij deze liefde niet van zich af kan zetten. En wat er dan gebeurt, dan zal ze nog bozer zijn, denk ik zo.
En ja, dan kun je zeggen, wat is de vriendschap waard als ze boos wordt omdat mijn dochter haar de waarheid zou vertellen? Nou denk ik dat boosheid en teleurstelling veel met een mens kan doen, waardoor de verkeerde de schuld kan krijgen, dat heeft niet zoveel met vriendschap te maken. Bovendien, ze kan dan heel stoer stellen dat de vriendschap dan toch niet zoveel voorstelde, maar ze zit er wel mee en is dan misschien, geheel buiten haar schuld, haar vriendin kwijt. Dan heb je niet zoveel aan de opmerking dat de vriendschap dan toch al niet veel voorstelde.

Pennestreek, ik vind het ook best sneu voor hem. Maar om dan mijn dochter in zo'n positie te brengen, vind ik niet eerlijk. Wat had hij nou gedacht? Dat mijn dochter hem in de armen zou vallen en dat ze nog en gelukkig leven?

Kerstlichtje

Kerstlichtje

05-12-2017 om 15:59

Als ze

hem in ieder geval blokkeert op Snapchat dan kan hij haar al niet meer lastigvallen. Als hij dan toch besluit om het dan via app te doen, dan heeft ze ook meteen bewijs. Verder is het lastig als zij de dingen anders ziet. Dan rest niet veel om haar verhaal aan te horen en haar te steunen waar nodig is.

@Emma

@Emma

05-12-2017 om 16:12

Sneu?

Waarom zou dit in vredesnaam sneu zijn voor hem? Hij veroorzaakt dit toch? Als hij echt niet weet wat hij doet en denkt dat ze elkaar straks in de armen vallen heeft hij nog een lange weg te gaan ja, en in het in die zin ook wel sneu, hallo zeg, hij is 25, weg met die gast zou ik zeggen. Maar dat is voor jouw dochter en haar vriendin van later zorg. De vriendin zal boos zijn, dat denk ik ook. Hoe langer ze wacht met vertellen hoe bozer. Belangrijkste is dat ze zichzelf recht in de ogen kan kijken, daarna de vriendin.

Pennestreek

Pennestreek

05-12-2017 om 16:27

Laat haar dit draadje anders lezen

dan hoort ze het niet alleen van jou wat het beste is om te doen. Misschien helpt het?

@Emma, ja, sneu. Als je 25 bent heb je nog niet de levenservaring die wij hebben. Hij heeft het zacht gezegd allemaal onhandig aangepakt, dat ben ik met je eens, en daarmee heeft hij juist meer mensen meer pijn gedaan, maar ik kan me wel in hem verplaatsen. Je zal maar plannen aan het maken zijn om samen te gaan wonen en dan tegelijkertijd verliefd worden op een ander. Dat wil je niet, dat stop je weg. Maar dat lukt niet. En dan zit je in de situatie zoals die nu is. Als het jouw zoon was, zou je dan ook zo veroordelend zijn? Of zou je dan meer begrip hebben. De wereld is helaas niet zo zwart-wit als jij hem blijkbaar graag ziet, maar bestaat uit voornamelijk grijstinten...

Moedervandrie

Lastige situatie. De enige tip die ik kan geven is dat je bij snapchat een screenshot kan maken. Daar krijgt de ander dan wel een melding van maar dan heeft ze wel ‘bewijs’.

tante Sidonia

tante Sidonia

05-12-2017 om 17:31

zo langzamerhand

moet je ook ophouden je dochter als de onschuldige te blijven benoemen. Wat ze nu doet is haar vriendin bedonderen omdat ze niet eerlijk is naar haar. "Niets doen' is ook een keus en die heeft ze nu gemaakt. Ze moet zo snel mogelijk met haar vriendin praten erover en berichtjes laten zien door screenshots en foto's met een ander apperaat.

Onschuldig

"Wat ze nu doet is haar vriendin bedonderen omdat ze niet eerlijk is naar haar"

Kom op zeg. Op die manier wordt de roetveegpiet bij Zusvantwee gelegd. Had ze ook direct naar haar vriendin moeten rennen als ze Droplul (nb er zijn legio 25jarigen die al kinderen hebben, voor de klas staan of een ander beroep met veel verantwoordelijkheid hebben) met een ander in de kroeg had betrapt?
Naast de klus de brenger van een vervelende boodschap te zijn, zijn nog twee opties : hij houdt zijn gevoelens verder maar voor zich (nb. gevoelens overkomen je, iets ermee doen is een keuze ), of hij vertelt zelf aan zijn vriendin dat samenwonen een vergissing was. Vind ik trouwens toch al geen goed idee als je net 18 bent, maar dit terzijde.

Afkappen

Ik zou inderdaad adviseren het contact af te kappen en voorlopig elk contact met deze jongeman uit de weg te gaan. Verder als vriendin er naar vraagt dan zou ik er pas mee voor de dag komen.
Voor hetzelfde geld herstelt deze jongen zich en is het nooit meer een issue. Bovendien speelt het tussen vriendin en deze jongen.

Geheel aan de dochter

Waarom stelt ze zich zo kwetsbaar op? Wat kan het haar schelen dat hij verliefd op haar is als zij niet verliefd is op hem.
Ze hoeft geen ruzie te krijgen als ze haar vriendin duidelijk maakt dat iemand bezig is haar te versieren maar dat ze geen nteresse heeft. Egenlijk vind ik het vreemd dat ze dit met haar moeder bespreekt. Dat deed ik nooit. Ik vertelde als een verkering uit was, maar wat er tussendoor speelde, was mijn pakkie aan. De dochter zal heus wel weten hoe ze iemand moet blokkeren en hoe belangrijk het is om in dergelijke momenten, niet te veel info vrij te geven over je doen en laten.
De dochter is 18 en zou helemaal niet onderste boven hoeven zijn als de gevoelens niet van twee kanten komen.

Moedervandrie

Moedervandrie

05-12-2017 om 20:19

Vertellen

Ze heeft het niet uit zichzelf verteld, ik merkte dat er wat was en kreeg het uit haar.
Een meisje van 18 mag niet ondersteboven zijn als een goede vriend, die tevens de vriend van haar beste vriendin is, haar vertelt dat hij verliefd op haar is? En dat hij dus wel degelijk wat die gevoelens wil doen? Ik kan me best voorstellen dat ze dat helemaal niet leuk vindt. En ik ben ook blij dat ze er over wil praten met mij.

Ik denk inderdaad dat ze voor de optie gaat: je houdt het maar voor je en dan hopen dat het overwaait.

Moedervandrie,

Ik bedoel dat ze het probleem niet naar zich moet toe trekken. Hij is verliefd, zij niet. Hij moet een oplossing voor zijn probleem bedenken, zij niet. Dat is een andere kijk op de zaak.

Mijntje

Mijntje

06-12-2017 om 10:11

laat haar vooral dit draadje niet lezen!
Eens met voorgangers: waarom is dit een probleem? Als zij last van hem heeft moet ze hem dit duidelijk maken, desnoods blokkeren. Het is niet leuk to haar vriendin, maar zij kan er ook niks aan doen. Of ze het haar vriendin wil vertellen is aan haar.

Biebel

Biebel

06-12-2017 om 10:29

De oplossing van Kenfan

Is volgens mij de enige juiste: "Beste vriendvanvriendin. Ik vind wat je doet erg vervelend en word er naar van. Je hebt een paar keuzes: of je stopt er nu mee, dan doen we net of je dit nooit verteld hebt. Of je vertelt het zelf aan vriendin. Maar houd mij er buiten want ik wil hier niets mee te maken hebben. Ga je door, dan moet ik het toch echt zelf aan vriendin vertellen en daar baal ik ontzettend van".

En probeer je dochter te leren om te zien dat dit gewoon een ontzettende eikel is. Niet een zieligerd die aandacht nodig heeft of iets tekort komt, niet een goede vriend, maar iemand die iets probeert. En waarvan het aan haar is om heel duidelijk te maken dat ze daar niet op zit te wachten.

Bottom line: er zijn genoeg leuke mensen op de wereld met wie je normale vriendschap kunt hebben, zonder dat je zo'n zorgen hoeft te maken. Zeker op die leeftijd.

Moedervandrie

Moedervandrie

06-12-2017 om 13:52

Zielig

Zielig vindt ze hem niet, dat zeker niet. Ze snapt gewoon niet waarom hij dit doet, waarom hij een goede vriendschap verpest. Ze konden heel goed met elkaar op schieten. Deden vaak dingen met zijn drieën en hij stond ook altijd voor haar klaar. Achteraf misschien wel omdat hij toen al meer voor haar voelde, maar ze heeft dat in ieder geval niet door gehad. En haar vriendin ook niet.

Ze heeft hem nu inderdaad gezegd op te houden haar lastig te vallen en als hij het toch doet, zal ze het vertellen. Hij heeft gezegd dat hij haar met rust zal laten. Dat ze heel veel voor hem betekent, Dat hij altijd voor haar klaar zal staan en dat hij hoopt dat ze hem niet zal vergeten.

En dit draadje laat ik haar niet lezen.

Probleem

Zo vreemd vind ik het niet dat Zusvantwee met haar moeder een situatie bespreekt waarvan ze niet goed weet wat ze ermee aan moet. Het probleem is dat vrouwen niet zelden te aardig zijn: de harmonie willen bewaren,anderen niet willen kwetsen, de verantwoording naar zich toe trekken, alle problemen willen oplossen en wel zo snel mogelijk. Dat zie je bij Zusvan2 en dat zie je aan de oplossingen die hier aangedragen worden.

Het zou zo maar eens kunnen dat vriend koudwatervrees kreeg nu zijn relatie zulke vaste vormen kreeg en dat op Zus heeft geprojecteerd. Voorlopig wat afstand houden is wellicht verstandig. Maar het zou mooi zijn als de vriendschap dit akkefietje zonder al te veel kleerscheuren overleeft. Niemand is perfect. Shit happens, sometimes you are the statue, sometimes you are the pigeon.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.