Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Bieke

Bieke

25-07-2009 om 17:34

Bezorgdheid

Mijn oudste dochter van 21 zwerft in haar eentje een paar weken door Europa. Ze gaat van jeughotel naar jeugdhotel, ze is serieus en gaat echt voor cultuur, maakt makkelijk contact en is verstandig. We hebben afgesproken dat ze zal mailen of bellen als het kan maar dat het vaak ook niet mogelijk is, en dat ze wellicht dus niets van zich zal laten horen.
Ik ben trots op haar dat ze dat durft, ze heeft al veel buitenland ervaring en al van alles ondernomen.
Toch ben ik ongerust, ik heb dat niet laten merken maar ik check iedere dag mijn mail. En het ergste, ik betrap mij op de gedachte dat ik mij meer gerust zou voelen als ze samen met een relatie zou rondreizen. Statistisch gezien lopen samenwonende of getrouwde vrouwen een veel grotere kans op brokken dan een vrouw die alleen rondreist. Het is toch geweldig dat een meisje niet thuis blijft zitten verpieteren in de zomervakantie omdat ze geen reisgenoot heeft? En het kan nog veel erger natuurlijk, ze kan volgend jaar wel naar Zuid Amerika willen gaan backpakken. Hoe leer ik er nou gewoon wat meer vertrouwen in te krijgen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tonny

tonny

25-07-2009 om 19:11

Onrust

Ik kan me je onrust best voorstellen.

En waarom is het nou 'erg' dat je je meer gerust zou voelen als ze samen met een relatie op stap zou zijn? Wat is er mis met die gedachte? Twee weten meer dan één, luidt het spreekwoord. Maar iemand die alleen is, zoekt ter plekke wel iemand om 'meer te weten' en als ze zoals je schrijft verstandig is en veel buitenlandervaring weet, zal ze echt niet gauw de verkeerde persoon aanspreken.

En verder - onrust, dat hoort bij het ouderschap. Zelfs mijn moeder van 89 is pas weer echt op haar gemak als iedereen weer veilig op honk is.

Hoewel het valse rust is he...

Je kent het gedicht van Adriaan Morriën?

Afscheid
Zul je voorzichtig zijn?

Ik weet wel dat je maar een boodschap doet
hier om de hoek
en dat je niet gekleed bent voor een lange reis.

Je kus is licht,
je blik gerust
en vredig zijn je hand en je voet.

Maar achter deze hoek
een werelddeel,
achter dit ogenblik
een zee van tijd.

Zul je voorzichtig zijn?

---

sterkte hoor!

Tonny

Maylise

Maylise

26-07-2009 om 14:41

Normaal

Ik denk dat het heel normaal is om wat ongerust te zijn. Mijn oudste is een heel verstandig, nadenkend, verantwoordelijk iemand maar toch maakte ik me zorgen toen hij een paar weken geleden op vakantie was. Hij was niet alleen maar met een groep vrienden wandelen in de bergen. Contact was niet vaak mogelijk vanwege slechte bereikbaarheid en eigenlijk heb ik dat vage onrustige gevoel van ongerustheid de hele vakantie gehad. Zeker op rustige momenten kwam het hele rijtje van erge dingen die kunnen gebeuren weer bij me op. Als het lukte om te bellen of te sms'en dan was ik ook een paar uur weer enorm opgelucht. Tot de volgende dag of zo dan was ik weer ongerust
Ach zo raar is dat niet vind ik. Als mijn man nu alleen weg zou zijn een paar weken en ik weinig contact met hem kon opnemen zou ik ook ongerust zijn.
Mijn tweede dochter is nu op vakantie in Syrië en Libanon. Ze heeft een goede vriendin meegenomen, ze logeert een deel van de tijd bij familie en contact is in principe 24/7 mogelijk. Toch ben ik ook daar wat ongerust op af en toe. Ze zijn ook een poosje op zichzelf want logeren dan in een hotel. Ze gaan vast vaak uit en dan maar hopen dat ze voorzichtig doen. En dan heb ik daarnaast ook nog altijd de achterliggende zorg dat het toch een vrij explosief geheel daar is en je weet nooit wat voor rare politieke dingen er allemaal kunnen gebeuren.
Ik zal gewoon blij zijn als ze er volgende week weer is.
Maar in elk geval vind ik het heel normaal dat je zorgen hebt. En zeker omdat ze alleen is. Wat twee weten inderdaad meer dan een. Bovendien als er een gewond is of iets ergs is gebeurd dan is de ander er nog om contact op te nemen en dingen te regelen.

Maylise

Kaaskopje

Kaaskopje

26-07-2009 om 15:02

Maak me meer zorgen als ze thuis is

Gek genoeg maak ik mij meer zorgen als mijn dochter thuis is. Vorige week nog was ze vergeten te bellen dat ze nog even bij een vriendin bleef. Ze hoorde rond 11 uur uit haar werk te komen en om 1 uur 's nachts was ze er nog niet. Ik was in alle staten. Als ze op vakantie is ben ik niet op de hoogte van haar handel en wandel en moet ik gewoon afwachten tot ze thuis is. Dat scheelt toch. Ik zou me meer zorgen maken dat ze eenzaam wordt dan dat haar iets overkomt. Maar het leuke van alleen reizen is dat je dan vrij makkelijk contact legt, dus die zorg is meestal ook niet nodig.
Probeer het van je af te zetten. Het heeft geen zin om je grote zorgen te maken. Zij vermaakt zich wel, dat moet jij ook proberen.

Tirza G.

Tirza G.

26-07-2009 om 15:33

Grappig kaaskopje

Dochter (19) is een week weggeweest met vriendinnen en heeft toch ook wel wat onaangename dingen meegemaakt, meteen aan het begin van de vakantie. De rest van de week kwamen er sporadisch smsjes dat het goed ging. Na thuiskomst ging ze even "de stad in" om wat te drinken en bij te praten met andere vrienden en ze zou "in de loop van de avond" terug zijn. Tja, dan word ik zo rond 11 uur, 12 uur toch wel een keer ongerust - waar blíjft ze nou? Mobiel niet mee natuurlijk Ik moest wel om mezelf lachen, weetikveel wat ze de afgelopen week allemaal heeft zitten doen.......

Tirza

Bieke

Bieke

26-07-2009 om 16:04

Bedankt

Zelf dacht ik nooit aan mijn ouders als ik op vakantie was, bellen was ook bijna niet mogelijk vanuit het buitenland.
Mijn grootmoeder was vreselijk overbezorgd en dat vond ik zo verschrikkelijk. Ze heeft mij wel een keer gebeld en toene was ze helemaal hysterisch aan de telefoon want m'n moeder nam niet op. M'n moeder zou thuis zijn maar de buren hadden een calamiteit en mijn moeder heeft daar geholpen maar m'n oma zag de meest afgrijselijke ongelukken en misdrijven voor haar geeste-oog voorbij trekken.
Dat soort gevoelens wil ik helemaal niet, ik wil er gewoon vertrouwen in hebben dat ze zich wel redt en plezier heeft. Maar ja, dat is niet te sturen, ben blij dat jullie dat ook hebben. Zal blij zijn als de vakantie voorbij is. Ze woont op kamers in een andere stad en als ik dan een tijdje niets hoor en ze neemt haar mobiel niet op dan voel ik mij meteen weer beroerd. Als ze altijd thuis zouden blijven onder moeders vleugels dan zou ik daar toch ook niet gelukkig mee zijn, het leven moet wel geleefd worden en daar zit altijd een risico in.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-07-2009 om 16:31

Menselijk

Bieke het is menselijk om je zorgen te maken. De 'grap' is dat jij daardoor de hele tijd van alles in je hoofd haalt terwijl kindlief zich van geen kwaad bewust is en zich prima én veilig vermaakt.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-07-2009 om 16:40

Tirza

Ik heb dochterlief nog maar eens gevraagd een béétje rekening te houden met haar bezorgde moeder

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.