Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Sandra

Sandra

01-04-2016 om 11:51

Depressie en/of burnout

Hoi,

ik zit in een moeilijke situatie, ik ben alleenstaand moeder, mijn zoon is depressief of heeft een burnout (of beiden). Het ggz-traject is opgestart maar ik heb geen idee hoe snel zoiets gaat. Minimaal 2 weken voordat er een intake komt. Omdat ik moet werken is zoon veel alleen en zorgt niet voor zichzelf. Ligt alleen maar op bed, eet en doucht dan niet. De situatie lijkt mij steeds ernstiger te worden, ik heb niemand om me heen om het over te nemen.

Iemand ervaringen met ggz, of met een dergelijke situatie?

Anoniem

Anoniem

01-04-2016 om 12:53

Ervaring

Wel ervaring, en helaas het duurt allemaal ontzettend lang, ook na een eerst intake.
Wat wil je precies weten?
Toen het echt helemaal uit de hand liep was een spoedplaatsing op een gesloten afdeling opeens wel mogelijk,maar was geen behandelplek.

Sandra

Sandra

07-04-2016 om 13:22

verwijzing

Het is zo jammer dat je maar moet afwachten. Ik heb ook contact gehad met een psychiater, daar kon ik terecht maar dat zou inhouden dat ik de GGZ moet afbellen. Ik heb trouwens nog steeds niks gehoord van de GGZ....

Ik weet ook dat er van die klinieken zijn (yeswecan of u-center bijvoorbeeld) maar dat wordt natuurlijk niet vergoed en zal wel hartstikke duur zijn.

Behalve dat ik me zorgen maak en me moeilijk op mijn werk kan concentreren, zit er ook nog 'druk' op omdat hij momenteel niet meer naar school gaat (examenjaar) en over 5 maanden begint het nieuwe schooljaar alweer. Met dit tempo is hij dan nog lang niet klaar voor school en gaat er een tweede jaar verloren. Ik ben bang dat hij dan niet meer in aanmerking komt voor een derde kans.

Sandra

Sandra

07-04-2016 om 13:25

huisarts

PS de huisarts hamert erop dat ik niet ga shoppen bij andere psychiaters e.d. omdat de GGZ alles in huis heeft zoals thuiszorg of opname. Ik heb de GGZ al eerder een keer afgebeld en daar zijn ze volgens mij gepikeerd over. Snap dat wel, maar hey, ik moet toch wat ik zit met mijn handen in het haar.

mirreke

mirreke

07-04-2016 om 13:28

Geen idee, maar

gemeente?

Net vandaag weer een artikel in de volkskrant naar aanleiding van de zelfmoord van de (depressieve) Wim Brands...

Depressie is de grootste doodsoorzaak bij jongeren. Ik zou naar de gemeente stappen. Het is niet verantwoord een depressieve puber zonder toezicht thuis te hebben. Jij moet werken, er is geen netwerk. Ik vind dat zij over de brug moeten komen.

Onlangs is er veel aandacht voor geweest. Depressie gaat niet vanzelf over, er MOET behandeling op. En inderdaad, zo kost het je kind ook nog eens zijn toekomst!

Oregano

Oregano

07-04-2016 om 21:54

Sandra,

Ik ben zelf werkzaam binnen een organisatie zoals de GGZ. Maar het is overal weer anders geregeld.
Misschien kun je zelf bellen met het aanmeldbureau van de GGZ, of de huisarts er achteraan laten bellen om eea te bespoedigen. Als je op de site kijkt vd GGZ in jouw woonplaats staat er vaak ook een telefoonnummer van het aanmeldbureau. En in nood kun je ook via de huisarts de crisisdienst vd GGZ inschakelen.
Dus niet afwachten maar er achteraan bellen is helemaal niet raar!
Succes en sterkte hoor, wat een nare situatie voor jullie!

Fiorucci

Fiorucci

10-04-2016 om 17:41

Huisarts

Jij beslist waar je kind behandeld wordt,niet de huisarts. Hij gaat buiten zijn boekje door dit te zeggen. Wat betreft school: ik snap je zorgen, maar gezondheid gaat voor! Mijn zoon is nu twee jasr thuis en rindelijk gaat het wat beter.

Andere mensen inschakelen

Dag
Je ben alleenstaande moeder maar heeft je zoon niet ergens een vader of andere familieleden van jou/zijn vader die hem overdag kunnen ontvangen? Verder heb je recht op zorgverlof, mocht het echt de spuigaten uit komen.
Sterkte in ieder geval, het lijkt me vreselijk om je kind zo te moeten zien.
Sini

Sofie-Anne

Sofie-Anne

28-08-2016 om 00:40

Sterkte

Heel veel sterkte. Wat moet je je zorgen maken. Het duurt alleemaal zo lang als je zoon depressief is. Mijn zoon van 19 is het ook, en wil hulp, maar het is net of ze hem continu aan het lijntje houden. Eerst 6 weken PAAZ, toen naar huis, omdat hij zich snijdt, en het niet beter ging. Er is een opname 'op maat' beloofd intern in een stad, half jaar gewacht, eindelijk intake en rolt het balletje. En oo het allerlaatste moment wordt alles afgeblazen omdat hij verder dan anderhalf uur reizen van die kliniek woont.
En nu niks meer. Vreselijk, als wij zeggen dat hij zichzelf van kant wil maken, als ze hem niet opnemen, zeggen de dokters, dat is zijn keuze (!)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.