Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
ina

ina

24-03-2017 om 23:15

dochter 18 financieel advies mening gevraagd

mijn dochter is bijna 18. ze zit op de havo, volgend jaar eindexamen en heeft een bijbaantje.
ik ben al jaren alleenstaande moeder met meer kinderen. Ondanks dat de vader van de kinderen nooit alimentatie heeft betaald heb ik de eindjes aan elkaar kunnen knopen. Mijn dochter is nooit tekort gekomen, ze krijgt al een paar jaar 100 euro per maand van mij, zak- en kleedgeld. Daarnaast betaal ik ook al jaren voor haar haar telefoonabonnement.

Sinds een paar maanden ontvang ik omdat ik een rechtszaak ben begonnen alimentatie. Ik ontvang nu 550,- per maand alleen voor mijn dochter. Dat is heel hoog.

Mijn dochter heeft inmiddels zorgtoeslag aangevraagd, ook heeft ze tegemoetkoming studiekosten aangevraagd en ze krijgt hierop van de overheid nog een aanvulling omdat ik een inkomen heb op sociaal minimum.

De laatste tijd heb ik discussie met haar hoe we het financieel moeten regelen. Na 18 jaar gaat de alimentatie van het kind naar het kind zegt mijn dochter en zo staat het ook op internet.
Mijn dochter wil ook dat geld hebben. Ze wil de 550 alimentatie. 200 tegemoetkoming studiekosten en ze heeft nog een bijbaan.
Ik vind dat wel goed maar dan vind ik dat ze uiteraard alle kosten die ze heeft zelf betaald. maar ook vind ik dat ze wat meebetaald aan de kosten zoals huur, gas water. Dan is ze een soort kostganger.
Het kan toch niet zo zijn dat zij anders royaal geld heeft te besteden voor makeup kleding en uitgaan en ik elk dubbeltje moet omdraaien?
Maar zij vind het maar vreemd dat ik dat van haar vraag.
Ze heeft overigens de grootste slaapkamer in mijn huis wat ik haar van harte gun en kan lekker lang douchen.

Wat zouden jullie nu afspreken?

Triva

Triva

25-03-2017 om 09:40

Wat is een tegemoetkoming studiekosten en een aanvulling omdat jij op het sociaal minimum zit? Het inkomen van haar vader telt ook mee en dat zal niet weinig zijn als hij 550 per maand aan alimentatie kan betalen.

Marie

Marie

25-03-2017 om 10:01

Tegemoetkoming schoolkosten

Trivia - dit bedoelt ze:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voortgezet-onderwijs/vraag-en-antwoord/kan-ik-een-tegemoetkoming-schoolkosten-voor-scholieren-krijgen

Heeft onze oudste ook gehad toen ze 18 was en op VWO zat.

ina

ina

25-03-2017 om 10:02

triva

bedankt voor je reactie triva. Een tegemoetkoming studiekosten ontvang je als je 18 jaar bent en bijvoorbeeld havo doet. Omdat je dan niet recht hebt op studiefinanciering. Je bent namelijk geen student. Er wordt naar 1 ouder gekeken. vader heeft geen gezag en was uit beeld. Telt niet mee hiervoor.

Het is een aparte situatie.
Maar waar het mij hier om gaat is dat ik er met mijn dochter niet uit kom.

Ernesta

Ernesta

25-03-2017 om 10:40

kostgeld

Ik ben ook alleenstaande moeder. Vanaf hun 18e ontvingen mijn kinderen inderdaad rechtstreeks hun alimentatie (veel minder dan jouw dochter) en dat maakten ze zonder problemen weer over naar mij. Ik betaal tenslotte hun eten, gas&licht etc. En dan kregen ze van mij weer kleed- en zakgeld. We hadden het dus ook met gesloten beurs kunnen doen...
Als jouw dochter de alimentatie houdt (die is bedoeld voor haar onderhoud) kan ze dus aan jou kostgeld betalen. Dat zal geen 550,- euro zijn, maar ik denk dan aan 200,- euro -, en verder kan ze dus heel veel zelf betalen van dat geld (telefoon, fietsreparatie, kapper, sport) wat jij voorheen misschien voor haar betaalde.

Jan

Jan

25-03-2017 om 10:47

Veel zelf betalen

Met het oog op de relatie zou ik er voor kiezen om geen of weinig geld te vragen. Maar haar wel AL haar kosten zelf te laten betalen.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-03-2017 om 11:04

Eerst even rechttrekken

Je hebt haar al jaren (kennelijk) 100 euro per maand gegeven, terwijl je op het sociaal minimum zat. Ik vind dat verbazingwekkend gul en royaal. Wij gaven de kinderen 25 euro per maand zakgeld en als de kinderbijslag was gestort 150 euro om kleding van te kopen. Verspreid over drie maanden dus 75 euro. Omdat we weinig geld hadden om kleren van te kopen, gebruikte ik de kinderbijslag voor het héle gezin voor kleedgeld. Ze kregen dus niet het hele bedrag cadeau.

Als ik het goed bij elkaar optel, zit ze rond de 1000 euro per maand aan inkomsten met de alimentatie erbij? En jij zit met het sociaal minimum op ongeveer hetzelfde? Dan vind ik zeker dat je van haar een bijdrage mag vragen. Uiteraard vervalt haar zak- en kleedgeld van 100 euro per maand, dus dat hou je 'over', als ze daarnaast 100 euro zou bijdragen? Dan ben je vergeleken met voorheen toch alweer 200 euro beter uit.

Heb je nog wel recht op het volle bedrag huursubsidie nu zij zoveel inkomsten heeft? Of telt kinderalimentatie daar niet voor mee?

Kaaskopje

Kaaskopje

25-03-2017 om 11:05

Oh...

de titel is achterhaald. Ik had eerst wat anders geschreven, maar was daarvan teruggekomen .

ina

ina

25-03-2017 om 11:54

reactie

bedankt ernesta,
jullie hebben het goed opgelost.
Mijn dochter wil het geld zelf houden. Ik heb toen het kostgangersidee voorgesteld maar dat vind ze maar stom.

kaaskopje, klopt ik heb mezelf altijd behoorlijk weggecijferd voor de kinderen maar dat vond ik niet erg.

Ik gaf haar eigenlijk de kinderbijslag. dat was rond de 100 per maand. kinderbijslag vervalt nu. ze heeft zometeen genoeg geld om alles zelf te betalen. Eigenlijk vind ik dat ze dan ook mee moet betalen aan huur enz. is lastig.
Geen idee eigenlijk of huurtoeslag lager wordt hierdoor. Goed dat je daaraan denkt! bedankt

Vlo

Vlo

25-03-2017 om 12:04

Is het ook niet zo

dat als je als alleenstaande moeder met kinderen die 18 jaar en ouder worden kans hebt dat al die bedragen ook meetellen?
Ik meen mij een draadje van een tijdje terug te herinneren dat een kind 18 werd en ouder geen recht meer had op allerlei subsidies, omdat kind zijn/ haar inkomsten ook mee gingen tellen.
Misschien ook slim om ergens uit te zoeken. straks heeft dochter een "riant" leven en zit moeder onder de bestaansnorm.

Moeder

Moeder

25-03-2017 om 12:18

Heel makkelijk

Nou, daar was ik toch heel makkelijk in hoor. Als mevrouw alles zelf wil houden, mocht ze van mij mooi een bijdrage in de kosten leveren. Ik vind het eigenlijk heel ondankbaar van haar. Zij mooi weer spelen van royaal geld, terwijl jij, haar moeder, die altijd voor haar klaar staat, moet buffelen om rond te komen. Egoïstisch vind ik het zelfs.
Ze kon bij mij mooi mee betalen en anders kon ze zelf een onderkomen zoeken. Leert ze meteen dat het leven niet gratis is.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-03-2017 om 12:36

Jeetje Moeder

Er zijn ook moeders die niet meteen in dat soort woede uitbarsten als een kind nog moet leren wat volwassen gedrag allemaal inhoudt. Als je nog op het voortgezet onderwijs zit, ben je naar mijn gevoel nog helemaal niet bezig met vraagstukken als de huur en dergelijke. Daar heb je je ouders voor, denk je dan. Dus als ouders eigenlijk niet op de oude voet verder kunnen gaan en kind kán door hogere inkomsten een beetje bijdragen, dan is het zaak dat de ouder(s) open kaart spelen, wie weet voor het eerst in sommige gevallen en overleggen met kind.

'Alles voor mijn kind overhebben'

Ja, dat vind ik toch een valkuil, want wat je nu ziet is dat het kind ook alles opeist nu het kan. Je durft het bijna niet aan om dat 'alles voor je kind overhebben' op te geven, waardoor je in een bijzonder scheve verhouding komt: zij alles en jij nog steeds heel weinig.
Blijkbaar is de vader van je dochter niet de vader van je andere kinderen, dus onderling kan dat ook behoorlijk schreef komen te liggen. Of krijgt elk kind van jou zoveel kinderalimentatie (ik vind het heel veel geld)?
Jullie zullen beiden los moeten komen uit het patroon, waarin jij alles voor je kinderen over hebt. Je dochter zal moeten leren dat ze als volwassene op een andere wijze beslissingen moet nemen. En dan is kostgeld betalen als je ergens woont en voldoende middelen hebt geen abnormaal iets. Het alternatief is dat ze zelf op kamers gaat wonen (krijgt ze nog meer studiebeurs), omdat de financiële verhoudingen tussen haar aan de ene kant en jij met de andere kinderen aan de andere kant anders erg scheef komen te liggen. Ligt eraan hoe de verhouding is, of je dit op een 'dreigende' toon bespreekt (en anders ga je maar....) of op een positieve toon (geweldig, nu kun je .....).
Ik weet niet wat je bedoelt met 'volgend jaar eindexamen' Is dat pas in 2018? Dat lijkt mij een te lange tijd om de scheve verhoudingen te laten bestaan. Als het in 2017 is zou je nog kunnen overwegen om haar een paar maanden te laten sparen, zodat ze in augustus/september op kamers kan gaan.
Je hebt haar verwend (100 euro zakgeld plus mobielabonnement?) en ze gedraagt zich nu verwend. Het zal een krachtige toer worden om jullie beiden uit die stand te halen. Die tour de force zal van jou moeten komen, voor haar is er geen noodzaak. Hopelijk zal ze het ooit, later in haar leven, kunnen begrijpen. Op dit moment zal dat niet zo zijn en de kans dat je er zonder conflicten uit komt is erg klein. Maar conflicten vermijden zal een zeer verziekte situatie opleveren die niet goed is, voor niemand.

Tsjor

Team

Ik snap het probleem wel, maar ik denk dat ik het zou bevestigen, ja het zou fijn zijn als je dat hele bedrag zou houden, we willen allemaal wel zonder geldzorgen zijn. Toch zijn er redenen dat je een deel van het geld overmaakt aan je moeder.
Het heet alimentatie omdat het over levensonderhoud gaat. Daar zijn die bedragen voor bedoeld.
Als ik het zeer ruim had zou ik je het geld kunnen laten zodat je wat kunt sparen voordat je de deur uitgaat, maar zo ruim heb ik het hier niet.
Je kunt een globaal bedrag voor huur, electra, water, en alle bijkomende kosten op een rijtje zetten met haar. Dat is tegelijk handig voor haar om te weten om wat voor bedragen het gaat.
Zolang je hier woont zijn wij wel een team en delen de kosten waarbij ik als ouder de meeste lasten draag. Maar een kind met zo'n inkomen draagt bij.

Triva

Triva

25-03-2017 om 14:19

erg veel geld

Ik vind het echt enorm veel geld en ik vind inderdaad ook dat je haar wel erg verwend hebt met 100 euro per maand plus nog andere dingen.

Reken haar voor wat ze moet betalen als ze op kamers gaat (Kaaskopje ze is 18, er gaan ook jongeren met 17 op kamers en als je op die leeftijd nog niets begrijpt over vaste lasten hebben ouders daar ook een steekje laten vallen in de opvoeding) en zeg haar dat ze kan kiezen tussen dat bedrag of een deel aan jou betalen. Jij hebt het heel lang gedaan zonder alimentatie (ik begrijp niet waarom) en zij heeft ruimer geleefd dan mijn kinderen dus jij mag daar best wat voor terugzien.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

25-03-2017 om 14:44

scheef

Ik kan en wil niet oordelen over de bedragen. Toch neig ik, in wat meer genuanceerde taal, naar Moeder. Het kind is 18, dan mag ze toch wel een beetje leren dat de gebraden kippetjes niet spontaan op haar bord vliegen.

Tsjor heeft ook gelijk.

Even op een rijtje wat je schrijft:

- zij krijgt 100 euro zak- en kleedgeld.
- zij krijgt een telefoonabonnement.
- zij heeft een bijbaan en zorgtoeslag.
- zij heeft de grootste slaapkamer, kan lekker lang douchen maar wil niet een (kleine, desnoods symbolische) financiële bijdrage leveren in de vorm van kostgeld.
- zij wil nu ook die 750 euro (alimentatie en studiekosten).

Mijn voorstel zou zijn: prima, maar dan vervallen zak- en kleedgeld en telefoongeld.

Maar wat me meer opvalt is de scheefheid in jullie ouder-kindrelatie. Je geeft al toe dat je jezelf altijd behoorlijk hebt weggecijferd. Daarmee geef je ruimte om over je heen te laten lopen. Ik vind het namelijk helemaal niet gek als een achttienjarige, die nu een inkomen heeft dat aardig overeenkomt met dat van een bijstandsmoeder zonder dat daar vaste lasten tegenover staan, een beetje bijdraagt in de kosten. Al was het alleen maar om te leren dat niets voor niets is. Achttien is een prachtige leeftijd om dat te leren. Dat kan kostgeld zijn, dat kan ook het stopzetten van zak- en kleedgeld zijn.

Met jezelf behoorlijk wegcijferen laat je niet alleen over je heenlopen (jij vindt het redelijk dat ze een financieel steentje bijdraagt, zij vindt het maar stom) maar je geeft ook geen goed voorbeeld (de moeder die zichzelf op de laatste plek zet) en kweekt zo verwende kinderen.

Tijd om wat meer voor jezelf op te komen en je dochter kennis te laten maken met het echte leven!

Triva

Triva

25-03-2017 om 14:58

sally

'Mijn voorstel zou zijn: prima, maar dan vervallen zak- en kleedgeld en telefoongeld. '

Ik mag toch wel hopen dat TS dat zelf ook al wel bedacht had

Kaaskopje

Kaaskopje

25-03-2017 om 15:09

Triva

Ze is 17 jaar. Bijna 18 jaar.

Als ik naar mezelf kijk op die leeftijd was ik ontzettend onwetend over dat soort zaken, omdat het buiten mijn beeld werd gehouden. Ik ben met je eens dat je als ouders beter een beetje openhartiger kunt doen over het prijskaartje van het huishouden e.d..

Voor de alimentatie was blijkbaar een rechtszaak nodig, dus dat vader nu pas over de brug is gekomen, ligt niet aan TS en blijkbaar na lang getouwtrek.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-03-2017 om 15:27

Nog geen 18

Sally, ook jij hebt denk ik niet gezien dat dochter nog geen 18 is en nog geen zorgtoeslag ontvangt. Dat gaan gebeuren zodra ze jarig is geweest. Dus dan ontstaat de situatie dat én de kinderbijslag vervalt aan de ene kant en aan de andere kant moet er een verzekering gekozen worden, die dochter zelf moet gaan betalen, minus de zorgtoeslag. Ik zou vanaf de verjaardag ook de stekker uit het zak- en kleedgeld trekken, omdat de kinderbijslag wegvalt en dochter meer dan genoeg zelf verdient en binnen krijgt. Het telefoonabonnement moet overgeheveld worden naar het rekeningnummer van dochter. Even heel grof gerekend zal het zo zijn dat dochter maandelijks maximaal 50 euro duurder uit is, door de zorgpremie en de telefoon. Als ze daarnaast nog zo'n 100 euro gaat meebetalen, lijkt mij dat meer dan schappelijk. Er moet ook een beetje gespaard worden voor onvoorziene kosten en om leuke dingen van te doen, dat zou ik ook bespreken.

Ik zie een kind die nog studeert niet als volwaardige partner in het huishouden, daarom vind ik dat de bijdrage nog niet al te hoog hoeft te zijn, maar als je zelf de eindjes aan elkaar moet knopen en kind loopt te feesten van het geld, voelt echt niet goed.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

25-03-2017 om 15:29

oké, vanaf 18 dan

Ja, ik heb over het woordje "bijna" heengelezen.

Houdt Ina rekening met het feit dat kindgebonden budget en kinderbijslag voor dit kind ook gaan wegvallen?

Sally MacLennane

Sally MacLennane

25-03-2017 om 15:30

Kaaskopje

Slip of the keyboard

Triva

Triva

25-03-2017 om 16:28

tjonge

Mijn 'bijna' was weggevallen maar totaal onbelangrijk want we hebben het over een 'bijna' 18 jarige en nogmaals, als je dan niets begrijpt over vaste lasten heb je als ouder iets fout gedaan in de opvoeding! Er zijn zat 17 jarigen die op kamers moeten of willen (zeker voor de studiefinanciering werd afgeschaft).

'Als ze daarnaast nog zo'n 100 euro gaat meebetalen, lijkt mij dat meer dan schappelijk. Er moet ook een beetje gespaard worden voor onvoorziene kosten en om leuke dingen van te doen, dat zou ik ook bespreken.'

100 meebetalen terwijl de kinderbijslag wegvalt er wellicht nog andere zaken wegvallen, ze wellicht straks in toeslagen gekort wordt en het wicht volgens jouw berekening 1000 euro per maand beurt? Zo rijk zal ze het voorlopig niet hebben, echt veel en veel te ruim. Wanneer heeft 'moeder' leuke dingen kunnen doen? Misschien is die alimentatie wel zo ruim omdat het de afgelopen jaren niet betaald werd, dan heeft moeder er ook recht op.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

25-03-2017 om 17:03

Wat me vooral tegen de borst stuit...

Is dat hele wegcijfer-gebeuren met een klein inkomen, terwijl dochterlief een kleine 1000 euro per maand te besteden heeft.

Weet je wat het minimumloon voor iemand van haar leeftijd is?

Wie het breed heeft, laat het breed hangen, geniet ervan, zou ik zeggen. Maar dit doen vanuit "jezelf wegcijferen" vind ik zo'n verkeerd iets...

Kaaskopje

Kaaskopje

25-03-2017 om 18:15

Triva

Er zijn zat 17 jarigen die op kamers moeten of willen (zeker voor de studiefinanciering werd afgeschaft).===

Oh dat kan zo zijn, maar ik vermoed dat een deel van die 17-jarigen nog door hun ouders bijgestaan worden op sommige punten. Je hoeft als 17 of 18 jarige nog niet 'af' te zijn. Mag wel, hoeft niet. Iedereen heeft zijn eigen tempo.

100 euro meebetalen, bedoelde ik door dochter aan het huishouden. Naast dat ze haar eigen verzekering, kleren, reiskosten e.d. en telefoon moet betalen. Ik zou ook hameren op een spaarrekening.

Ik heb ook aan de mogelijkheid gedacht dat vader zoveel moet betalen om zo de schade in te halen. Als dat zo is, vind ik dat dochter sowieso nog wat af moet dragen over de voorgaande jaren. Het is niet haar schuld dat het zo gegaan, is, maar haar moeder heeft al die tijd alles uit eigen zak moeten betalen en mag daar dus best nog een beetje van terugzien. Dan zou meer dan 100 euro per maand bijdragen aan het huishouden redelijk zijn.

Ik geef dochter van TS het voordeel van de nog niet alles vattende jeugd. Ze moet nog het een en ander leren. De verwachtingen van TS vind ik heel terecht, dus dat zal dochter moeten leren.

Triva

Triva

25-03-2017 om 19:12

Kaaskopje

Ik zeg toch niet dat al die 17 jarigen het helemaal alleen doen? Ik verbaasde me over jouw 'Als je nog op het voortgezet onderwijs zit, ben je naar mijn gevoel nog helemaal niet bezig met vraagstukken als de huur en dergelijke. Daar heb je je ouders voor, denk je dan.' Niet best, zeker niet als moeder de eindjes aan elkaar moet knopen om rond te komen. Dat mérk je toch maar waarschijnlijk heeft deze moeder wel absurd veel moeite gedaan om oudste dochter uit de wind te houden.

'100 euro meebetalen, bedoelde ik door dochter aan het huishouden. Naast dat ze haar eigen verzekering, kleren, reiskosten e.d. en telefoon moet betalen. Ik zou ook hameren op een spaarrekening.'

Ja dat begreep ik wel maar ik vind 100 van de 1000 echt veel en veel te weinig. Nogmaals: reken eens voor wat uitwonend zijn gaat kosten? Iets wat velen van de leeftijd van TS al over een half jaar over zich heen zien komen. Dit is een luizenleventje zo. Vergelijk met het andere draadje waar we het al veel vinden als iemand van 18 die gaat studeren en alles zelf moet betalen en thuis blijft wonen maar 2x250 krijgt. Waarom moet de dochter van TS gaan sparen van al dat geld terwijl moeder het al die jaren zo krap heeft gehad? Voor 900 euro kan deze bijna 18jarige zeer luxe leven voor haar leeftijd en het is niet slim om daar nu aan te wennen (ze had het al luxe met 100 euro per maand) en ja er moet nog heel wat betaald worden van die 900 maar het is gewoon ontzettend veel geld. Zelfs al heeft TS het geld niet nodig: vraag dan nog kostgeld en zet het zelf op de bank voor later voor als kind het nodig heeft, de kans dat dit geld als sneeuw voor de zon verdwijnt acht ik te groot.

Tihama

Tihama

25-03-2017 om 20:43

Begroting

Ik zou eens met dochter rond de tafel gaan en laten zien hoe jouw huishoudelijk budget is opgebouwd. Het zou namelijk zomaar kunnen zijn dat je dochter geen idee heeft van alle lasten.

Wij hebben een paar jaar geleden ook op deze manier inzicht gegeven aan onze oudste. Hij wist wel dat er aardig wat binnenkwam, maar hij had niet echt inzicht in wat er uitging. Wij hebben een Excelsheet waarin we per post en per maand precies optellen wat we uitgeven. En een laag eronder waarin al onze inkomsten staan. En daaronder de aftrekpost van die twee. Wij gebruiken zelf dit sheet om grip te houden op ons inkomen.

Zoon kon amper wachten tot we aan die onderste laag toe waren, maar we hebben bewust eerst de hele berg uitgaven besproken. Dat varieerde van de wekelijkse boodschappen, de reserveringen voor de abonnementen, water, elektra, verwarming, verzekeringen, autokosten tot de reservering voor vakantie.

Naarmate we verder in het sheet kwamen, groeide zijn begrip. Tegen de tijd dat we toe waren aan de inkomsten, begreep hij een stuk beter dat we het weliswaar best goed hebben, maar dat er ook wel heel veel geld uit gaat.

Het zou wel eens zo kunnen zijn dat je dochter echt niet weet wat er allemaal aan vaste en variabele lasten uitgaat.
Ik weet niet of je zo'n huishoudboekje hebt, maar anders is het Nibud ook een prima site om dit in te vullen. Dat kun je daarna met je dochter bespreken.

In overleg.

Over enkele maanden wordt ze 18. Persoonlijk zou ik nu niet eens heftige discussies over de alimentatie voeren.
Als ze 18 is krijgt ze die 550 euro van haar vader ( is dat zeker?) en krijgt ze SF en Zorgtoeslag.

Ik zou dat eerst eens afwachten en tzt samen een financieël overzicht maken. Misschien hoef jij financieël niets bij te dragen aan haar studie omdat haar vaders bijdrage toereikend is?
Geen zak-kleedgeld, telefoonkosten, openbaar vervoer (ze krijgt dan ov) geen zorgpremie meer.

Je hebt meer kinderen, wordt daar wel alimentatie voor betaald?
Ook heb ik er persoonlijk wat moeite mee als een 18 jarige mede verantwoordelijk wordt omdat "moeder minimale inkomsten heeft en zich zelf altijd heeft weggecijferd".
Ik weet de reden natuurlijk niet waarom je altijd de eindjes aan elkaar moest knopen maar ik zou zelf niet willen dat de alimentatie dat probleem moet oplossen. Als je dochter op kamers zou gaan zou ze thuis ook niets afdragen, toch moet bij jou dan nog steeds de kachel branden.

Is je dochter egoīstisch? Misschien op dit ogenblik wel, ze ziet nu nog niet de redelijkheid om iets bij te dragen. Misschien komt dat tzt wel? Misschien idd nog weinig inzicht in vaste lasten?
Persoonlijk zou het mij niet waard zijn om de verstandhouding op de spits te drijven.

Ze doet het goed op school, ze gaat een mooi diploma halen en ze heeft een bijbaan. Nu is ze straks op 18 jarige leeftijd ook al financiëel onafhankelijk.
Misschien hoeft ze niets te lenen voor haar studie straks, hoef jij niets bij te dragen en heeft ze geen studieschuld, dankzij de bijdrage van haar vader. Zou mij ook wat waard zijn.

Moeder

Moeder

25-03-2017 om 22:35

Kaaskopje

Ik zou niet in dat soort woede uitbarsten hoor. Dat zou bij mijn kinderen niet nodig zijn. Ik heb drie dochters, de oudste is over drie weken 20, de middelste is over drie weken 18 en de jongste is 14. Vooral de oudste twee weten prima dat leven geld kost, dat wij een hypotheek te betalen hebben, dat een uur douchen enorm veel geld kost en dat de boodschappen iedere week betaald moeten worden. En dat dat niet vanzelf gebeurt.
Ze wonen allemaal nog thuis, de oudste studeert en heeft een baan, ze verdient ruim 500 euro per maand. Ze betaalt zelf haar studie. Maar goed, wij wonen in Duitsland, waar studeren heel goed te betalen is (ongeveer 700 euro per jaar). Ziektekosten hoeft ze niet te betalen, ze zit nog bij ons op de polis en kinderbijslag krijgen wij nog gewoon, ook al is ze de 18 al gepasseerd.
En toch heeft dochter aangeboden mee te betalen. Uit haarzelf. Omdat wij haar bij gebracht hebben dat het duur is om te leven.
Natuurlijk hoeft ze dat niet, ze mag alles zelf houden. Maar ze heeft wel geleerd dat het allemaal niet vanzelf gaat.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-03-2017 om 01:28

Moeder

Mijn kinderen hebben ook geleerd dat het niet vanzelf gaat en toch heeft de oudste er moeite mee. Ik begrijp waar het aan ligt, dat maakt het lastig om boos te worden. De andere dochter noemden we al 'onze boekhouder' toen ze nog op de basisschool zat. Zij kon goed met geld omgaan en dat is nog steeds zo. Twee kinderen, dezelfde opvoeding, dezelfde ervaringen en toch een andere uitkomst.

Ik begin steeds meer het gevoel te krijgen, dat het leven in Duitsland heel plezierig is .

Kaaskopje

Kaaskopje

26-03-2017 om 03:09

Triva

Ik gaf aan dat ik 100 euro redelijk vind, maar als die 550 euro een inhaalslag is van de afgelopen jaren, dan vind ik dat TS dochter dat duidelijk moet maken en een bedrag af moet spreken wat bij 'mijn' honderd euro opgeteld moet worden. Ik zou het niet eerlijk vinden als moeder al die jaren heel zuinig heeft moeten leven en dat dochter daar nu de bloemetjes van buiten gaat zetten. Verder is het aan een ieder om te bepalen wat acceptabel is, lijkt mij. Ik vind 100 euro (plus eventueel extra als de alimentatie ook nog over de voorgaande jaren gaat) om mee te beginnen helemaal niet zo gek. Ze krijgt een studiebijdrage, dus daar moeten de schoolkosten van betaald worden in termijnen, ze moet voortaan haar eigen telefoon- en kledingkosten, mogelijk nog een stukje premie van de verzekering zelf betalen. Ik zou ook doordrammen over een spaarrekening, als dochter dat niet zelf bedenkt, zodat ze geld heeft voor als ze ooit gaat verhuizen, onvoorziene uitgaven, of voor vakantie o.i.d..

Stel dat TS geld van de gemeente krijgt, dan zullen die misschien wel gaan kijken of dochter bij moet dragen, dus dan wordt het van buitenaf geregeld, maar ik zou zelf niet uitgaan van een gelijkwaardige verdeling. Het is mijn kind, niet mijn partner die alles gelijkwaardig moet meebetalen.

Jackie

Jackie

04-04-2017 om 15:27

ina

Zoals hierboven al een paar keer werd genoemd, die 550 is ook bedoeld voor levensonderhoud. Het 'moet' dus ook besteed worden aan kleding, boodschappen enz. Ik zou je dochter gewoon duidelijk maken dat ze het geld hoort te besteden waar het voor bedoeld is. Dus een bijdrage eisen.

Ik zou overigens wel bij Toeslagen navragen of je recht op huurtoeslag niet komt te vervallen. Toen ik nog bij mijn moeder woonde en meer begon te verdienen van mijn baantje is zij zo'n 2,5 jaar huurtoeslag blijven ontvangen zonder dat zij daar recht op had. Vanwege mijn inkomsten dus. 2,5 jaar later kreeg ze opeens te horen dat ze duizenden euro's terug moest betalen. Daar heb ik toen een groot deel van betaald, ook heb ik haar vanaf toen elke maand geholpen met de huur tot ik het huis uit ging.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.