Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Dochter weet het niet, herkenbaar?

dochter (22)heeft vmbo gedaan,geslaagd met hoge cijfers,daarna 2 jaar MBO gedaan ,studie niet afgemaakt.daarna andere MBO opleiding,wel diploma gehaald ,,tussendoor allerlei baantjes gehad,soms leuk werk ,soms haakte ze al snel weer af,Ze wil in september een nieuwe studie gaan doen.HBO.ik hoop dat dit is wat ze wil,op 1 op andere manier weet ze niet goed wat ze wil,haakt ze na een enthousisast begin steeds weer af.Ik zit er zelf niet mee,maar vind het wel sneu voor haar,dat ze niet vindt wat ze zoekt.
herkennen jullie dit?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tonny

tonny

31-03-2009 om 22:36

Beroepskeuzetest?

Dat heeft ze vast wel eens gedaan, maar ik gooi het toch in de groep.

Hoe kwam ze tot die HBO-keuze? Kent ze mensen die deze studie volgen, heeft ze een beeld van de manier waarop de opleiding is opgezet?
Wat is in de praktijk de meerwaarde ten opzichte van MBO?
Gaat ze fulltime studeren of duaal?

Kiezen is moeilijk.
En ik denk dat bijna niets altijd leuk blijft, je mag er best van uit gaan dat je na een aantal jaren een andere keuze maakt.

In ons gezin heeft tot nu toe steeds iedereen de oorspronkelijke studiekeuze na het VO afgemaakt en werk gezocht/gevonden in die richting. Onze derde zal van de zomer zijn HBO-studie afronden maar gaat nog twee jaar verder. Een 'brede' studie kiezen omdat je het nog niet weet is aan de ene kant handig, maar aan de andere kant lastig omdat je de keus voor je uit schuift en steeds maar niet weet wat je nu echt kunt en wilt. Van alles een beetje verbreedt je blik, dat wel.

Tonny

sus-anne

sus-anne

01-04-2009 om 08:21 Topicstarter

Beroepskeuze

beroepskeuzetest heeft ze regelmatig gedaan.ze is begonnen op het GLA amsterdam,achteraf omdat ze daar wel coole mensen kende(tjah ze was net 16),na twee jaar bleek ze deze richting niets te vinden.
daarna is ze naar de Ned.kappersacademie gegaan,diploma gehaald,en het kappervak vind ze wel leuk,maar ze komt er nu achter , dat ze dit leuk vindt om er bij te doen,en niet hele dagen.ze heeft enige tijd in een kapsalon gewerkt en was het al gauw weer zat.Ze is ueren bezig geweest op internet om te zoeken naar wat ze wil,heeft open dagen bezocht van verschillende opleidingen.
nu wil ze MWD gaan doen( maatschappelijk werk en dienstverlening)Dit is een HBO opleiding,en ze moet hiervoor eerst een instapexamen doen.(21+ toets)de opleiding duurt vier jaar en is fulltime.tussendoor werkt ze om geld te verdienen voor haar opleiding.

MaximeM

MaximeM

01-04-2009 om 09:54

Beroepskeuze

Hoi,

Wat ik leerde toen ik in een reintegratie traject zat, is misschien ook handig voor je dochter. Ik moest zoveel mogelijk kranten afspeuren naar vacatures die me leuk leken. Ik hoefde niet te kijken naar opleiding, ervaring, of de werkgever bij mij in de buurt was o.i.d. Bij elke vacature moest ik met een arceerstif aangeven welke taken mij leuk leken in de taakomschrijving. Of soms sprak alleen de beschrijving van het bedrijf me aan. Hierna kan je je dochter gaan helpen. Vraag haar wat haar bij sommige bedrijven zo aanspreekt, of er overeenkomsten zijn tussen de verschillende vacatures etcetera.
Je kan dus op deze manier iets duidelijk krijgen. Wil ze met mensen werken, wil ze verzorgen, wil ze meer op de computer en telefonisch aan de slag, wil ze een leidinggevende functie, wil ze een organiserende taken doen, wil ze heel veel afwisseling, of juist niet?
Zo kan ze op een gegeven moment echt uitsplitsen wat wel en niet bij haar past en dit misschien vertalen in een opleiding. Bijvoorbeeld, bij maatschappelijk werk en dienstverlening. Heeft ze echt door wat dat inhoudt? Heeft ze daar een goed beeld van? Bijvoorbeeld als ik aan zo'n functie denk denk ik ook dat daar heel veel vergaderen en praten over mensen bij komt kijken en uiteraard ook praten mét mensen. Wil ze misschien toch meer echt fysiek aan de slag en zou ze bij de politie willen? Of nog een opleiding doen aan de politie academie. Ze kan misschien ergens wat snuffelstages regelen om eens een kijkje 'in de keuken' te kunnen doen. Wat namelijk in eerste instantie saai en stoffig lijkt is misschien wel heel erg leuk, of andersom; wat heel erg leuk lijkt is misschien wel saai en stoffig.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt,

Maxime

Ellen Wouters

Ellen Wouters

01-04-2009 om 13:18

Paar dingen

- het immense aantal opleidingen suggereert dat er dus voor iedereen een perfecte keuze is, en dat als je die eenmaal gevonden hebt dat je dus alles leuk vindt. Help je dochter in te zien dat élke keuze ook minder leuke kanten heeft en dat de perfecte keuze niet bestaat behalve voor dat hele kleine handje vol mensen dat hun hele leven zeker weet welk beroep ze willen uitoefenen.

- 'niet de juiste keuze' kan ook een mooi excuus zijn voor afhakers. Weet niet of dat bij jouw dochter het geval is, maar als het zo is, prik dat door

- een beroepskeuzetest heeft een beperkte waarde. Je kunt het vreselijk leuk vinden om bv schoenen te repareren, maar doodongelukkig worden omdat je de hele dag alleen in je schoenmakerij zit. Dus het kan heel erg helpen om ook naar de andere aspecten dan alleen het werk te kijken: wat is bij functie A je positie in een bedrijf? Moet je daar assertief voor zijn? Hoeveel werk je samen met mensen? Heb je veel met deadlines te maken? Moet je je vaak bijscholen? Ben je lang van huis? Werk je op onregelmatige tijden of op tijden dat al je vrienden vrij zijn? Enz enz. Lijkt me goed om als ze een keuze denkt te hebben gemaakt, dat soort vragen met haar door te nemen.

- last but not least: de meeste mensen die gestudeerd hebben doen niet hun hele leven één functie. Een studiekeuze maakt veel uit, maar niet álles. Doorzetten en het papiertje halen is voor veel beroepen belangrijker dan welke opleiding je nu precies gedaan hebt.

sus-anne

sus-anne

01-04-2009 om 21:42 Topicstarter

Tips

alle tips die ik tot nu toe lees,zijn hier al eens uitgevoerd,dochter ziet het allemaal heel duidelijk voor zich,bereidt zich goed voor,doet onderzoek naar hoe en wat,en uiteindelijk haakt ze toch af.( en is dan vooral teleurgesteld in zichzelf)Haar vader ( niet mijn partner)vindt dat ze nu onderhand eens aan het werk moet,dat ze niet eeuwig kan blijven studeren,ik ben het daar niet mee eens,ik vind dat ze iets moet zoeken wat bij haar past,of dat nu studeren of werken is.Hopelijk maakt ze nu de goede keuze.Maar ik vraag me dus af of jullie kinderen ook zo twijfelen en vaak van opleiding /baan veranderen? is het iets van deze tijd?of is mijn dochter een uitzondering?

Twijfelaarsstage

Op mijn werkplek lopen nog wel eens 'twijfelaars' mee. Als een soort vrijwillige stage (in eigen tijd dus). De richting die ze gekozen hebben of die ze misschien willen gaan kiezen. Om eens écht te zien wat het in praktijk nu inhoud. Soms zelfs in de grote vakantie....(hebben ze al ingeschreven, maar twijfels nóg...)
Van het weekend heb ik ook een twijfelaar die met me mee loopt...1ste jaars, HBO. En vorige week zag ik nog een twijfelaar facilitaire dienstverlening die ervan overtuigd was dat ze dan amper met mensen kwam te werken maar alleen achter een bureau zou zitten. Dat bleek in praktijk dus mee te vallen en die is vol enthousaisme weer aan de opleiding begonnen.
Dus misschien is dat een idee?
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.