Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
singlemom

singlemom

17-10-2018 om 14:26

excuses aanbieden

Dag allemaal ik heb een moeilijke kwestie bij de hand.
Mijn zoon van 18 heeft iets ergs gedaan. Dit heeft hij gedaan in een periode dat hij niet goed in zijn vel zat en net een paar nare ervaringen buiten zijn schuld achter de rug had.Over deze ervaringen weigerde hij te praten en het lijkt wel alsof de spanning in hemzelf toen is opgelopen.
Uiteindelijk resulteerde dit dus in het feit dat hij iets heel verkeerds heeft gedaan. Ik wil daarover niet echt in detail gaan. Ik ben erachter gekomen en heb hem geconfronteerd met wat hij gedaan had. Toen ging hij helemaal uit zijn dak en is hij mij aangevlogen. Dit is nu al 9 maanden geleden.Dit heeft mij verschrikkelijk veel pijn gedaan.
Hij woont op kamers.
Ik heb alles geprobeerd om dit met hem uit te praten maar hij weigert elk gesprek.
Ongeveer 1 keer per week stuur ik een berichtje maar meestal leest hij dit niet.
Mijn zoon is iemand die nooit kon praten en sorry zeggen is voor hem altijd al een groot probleem geweest.
Ik vind dat hij hier op terug moet komen, dit kan echt niet.
Ik wil ook graag met hem praten om er achter te komen hoe het zo ver is gekomen en wat hem dan dwars zit. Hij weigert.
Ik heb hem gemaild gooi eruit wat je op je hart hebt, je kunt me alles zeggen, ik kan overal tegen maar praat. Hij weigert.
Ik voel me rot onder de situatie. Wat kan ik doen?

Jan

Jan

17-10-2018 om 14:33

Bedenken wat je wil

Wil je excuus of een goede band? Want dat maakt veel verschil in de benadering.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

17-10-2018 om 14:40

Streep eronder

Het is (nog) een kind en in elk geval jouw kind. Ik zou het verleden daar laten, en met een nieuwe start beginnen.

Niet waardevrij

'Ik heb hem gemaild gooi eruit wat je op je hart hebt, je kunt me alles zeggen, ik kan overal tegen maar praat.' Je hebt een iets te positief beeld van jezelf. Je kunt niet overal tegen. Toen je achter iets kwam, wat je omschrijft als iets ergs heb je je zoon daarmee geconfronteerd. Dus er zijn grenzen aan waar je tegen kunt. Dat is niet erg. Iets ergs is ook iets ergs. Maar je zoon weet ook heel goed wat jouw morele oordelen zijn.
Nu heb je voor hem een weg uitgestippeld die goed voor hem zou zijn: hij moet praten. En wel praten over iets, waarvan jij vermoedt dat het er is en dat het de oorzaak is van het feit dat je zoon iets ergs heeft gedaan.Daar zit dus een heel bouwwerk omheen over wat goed is en wat niet goed is.
Praten over nare ervaringen is niet altijd de beste oplossing. Het kan een trauma verdiepen.
Of de nare ervaringen de oorzaak zijn van wat je zoon gedaan heeft is niet altijd duidelijk.
En dat je zoon niet wil praten is wel duidelijk.
Op dit moment kun je niet zo heel veel doen, zolang er van jou uit de wens/plicht onder ligt dat je zoon moet praten. Als je dat los kunt laten kun je wellicht andere manier van kontakt maken zoeken en hopen dat je zoon langzamerhand het vertrouwen weer opbouwt, dat hij bij jou mag zijn, ook zonder praten, zonder dat alles uitgeplozen is, zonder dat er constructies zijn opgebouwd, waardoor hij zich niet schuldig hoeft te voelen.

Tsjor

singlemom

singlemom

17-10-2018 om 15:51

lastige afweging

Ik wil een goeie band natuurlijk.
Maar ik denk ook dat een jongen van 18 wel moet leren dat hij ergens op terug komt als hij iets heel ergs geflikt heeft. Mijn zoon groeit op zonder vader, en dat maakt het lastig. Anders had de vader hem er ook op kunnen aanspreken.
Ik ben een beetje bang dat als ik hier zomaar overheen stap dat hij onbewust leert dat hij van alles kan uithalen en dan een jaar niets van zich laten horen en daarna is alles weer oke. Hij laat wel een litteken achter bij iemand (ik was gewond).
Ik weet niet zo goed wat te doen.
Hij heeft ook al 10 maanden geen contact opgenomen met zijn broertje. Ik vind dit heel pijnlijk. Ze hadden altijd een goede band. Ik trouwens ook met mijn zoon.

singlemom

singlemom

17-10-2018 om 17:24

ik ben moeder

Tsjor, ik ben moeder. Hij is nog maar 18 en moet nog veel leren. Het zou wel raar zijn als ik geen grens had gesteld en hem NIET had aangesproken op zijn gedrag. Dat is toch mijn taak als moeder! Zou jij dat niet doen dan?
Tsjor, mogen jou kinderen je een gebroken arm bezorgen en laat je het dan rusten omdat je HUN trauma niet wilt oprakelen?
Ik begrijp jouw reaktie niet.

Oh wacht even

Je wil met name terugkomen op dat hij je is aangevlogen. 9 Maanden geleden. Je wil excuses daarvoor.
De jongen is 18, ja je bent zijn moeder, maar zoals je gemerkt hebt helpen al je pogingen niet. Nu kun je van ons een principe-uitspraak krijgen: ja, de jongen moet excuses aanbieden. Maar wat dan?
Je had kunnen overwegen om aangifte te doen bij de politie.

Ik zag het aanvliegen niet als incidenteel gebeuren, maar als onderdeel van heel veel problemen: de wellicht onverwerkte nare ervaringen, datgene wat hij verkeerd heeft gedaan en wat jij hebt ontdekt; het niet willen praten, nergens over.

Dan denk ik: die jongen heeft problemen, ernstige problemen. Ik zou me daarover zorgen maken. En dan geen toegang krijgen.... wat nu? Daar zou mijn arm aan ondergeschikt zijn.

Een vader wensen om iemand aan te spreken, dat vind ik niet zo'n goede optie.

Tsjor

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-10-2018 om 20:17

Hij is 18

Dus de periode van aanleren is wel een beetje voorbij.

Ik denk dat je op je kop kunt gaan staan naast dat je die excuses niet gaat krijgen. Sterker nog: je maakt er zo een machtstrijd van. Dus inderdaad wat wil je echt?

Je gelijk of contact met je zoon?

De periode van opvoeden is voorbij. De periode van grenzen stellen niet. Vraag is echter of het nog wel aan jou was om hem aan te spreken op zijn fout. Hij vindt blijkbaar van niet.

Voor jezelf kiezen

singlemom, ik weet hoe het is om met iemand in huis te wonen die erge dingen kan doen. Ik kan je eigenlijk maar één ding adviseren:

KIES VOOR JEZELF.

Dat is helaas de consequentie voor je zoon voor zijn gedrag.
Je kunt niet eeuwig het handje boven het hoofdje houden en maar hopen dat het een keer goed komt. Zeker niet als het - in jouw ogen - zo erg is (is het iets strafbaars?)

Je moeder aanvliegen staat voor mij gelijk aan een doodszonde, to be honest. Kan me niet bommen wat er de reden van is, JE DOET ZOIETS GEWOON NIET.

En leuk dat allemaal over banden, gelijkwaardige relaties et cetera, maar het gedrag van je zoon staat daar verre van. Hij zal eerst moeten breken, alvorens je hem kan opbouwen.

Kikki

Kikki

25-07-2019 om 14:21

toekomst

Ik heb zelf geen goede band met mijn moeder. Moest ik je zoon zijn en mijn moeder had van mij geëist dat ik vanalles doen om haar te plezieren, ze zou mij niet meer horen of zien.

Dit incident kan de relatie met je zoon breken, voor lang/altijd. Voor hem hoeft het allemaal blijkbaar niet. Jij bent de persoon die het contact wil herstellen en wel op jouw voorwaarden. Maar als hij niet wil toegeven, zal je toch wat anders moeten. Ofwel je over het gebeurde zetten en hopen dat de tijd de wonden heelt of het niet aanvaarden maar dan heb je ook niets meer te eisen.

Het klinkt hard maar niet alle kinderen hebben de behoefte om hun ouders te zien. Ik zie mijn moeder af en toe, maar het zou mij niets uitmaken dat ik haar (en mijn broer en zus) helemaal niet zag. De aanleiding van mijn onverschilligheid ligt uiteraard in het verleden, hoe ik dat beleefd heb, hoe dat geweest is ed. Ik weet niet wat een band je had met je zoon? Zou het kunnen dat die altijd nogal koel is geweest? Indien ja, dan zal je moeten inbinden als je niet wil dat je relatie helemaal verbroken wordt. Ik zou maar hard gaan nadenken. Puur 'moeder zijn' is niet voldoende om contact te vragen of zelfs eisen.

Ko

Ko

25-07-2019 om 18:39

Ja hallo

We hebben het hier over een gast die eerst iets ergs doet en als zij hem daarmee confronteert, zijn moeder aanvalt en haar arm breekt. En nog wil ze het goede in hem zien en contact met hem. Misschien doet ze dat onhandig maar om haar vervolgens dan weer hier aan te vallen als zou zij contact eisen? lijkt me beetje erg fout hoor,

Deze jonge man heeft grote problemen.

Single mom: je zoon wil en kan nu geen contact. Ik kan me voorstellen dat je bezorgd bent. Ik kan me ook voorstellen dat je een excuus wil. Ik vind het een daad van grote agressie om je eigen moeder aan te vallen omdat zij je aanspreekt op iets wat jij fout gedaan hebt. Wellicht voel je die agressie en wil je erger voorkomen? Of trek te snel conclusies?

Toch voor je eigen bestwil kan je hem het beste maar even laten. Ik zou zeggen: stuur hem een kaartje waarbij je zegt dat de deur altijd voor hem open staat en dat je voorlopig niet zal appen oid. En laat hem dan ook even. Zoek voor jezelf steun of hulp want het is niet niks wat je meemaakt.

9 maanden

Het is wel een voorval van 9 maanden geleden.

Tsjor

Kikki

Kikki

26-07-2019 om 15:52

Wat "iets ergs" is weten we niet. Die arm, nee, dat mag niet. Maar het is gebeurd, en zoon laat niet van zich horen. Moeder blijft wekelijks contact zoeken en zoon toont, noch interesse in herstel van het contact, noch enige blijk van spijt. Waarom blijf je daar dan aan trekken?

Daarnaast, zonder het verhaal van TS te willen neerhalen, dit is 1 kant van het verhaal. Mijn moeder heeft vanalles gedaan toen ik kind en tiener was, waar ik niet mee kon leven, alleen beseft ze dan niet; tot op de dag van vandaag. Moest zij hier een verhaal komen vertellen, het zou best zielig klinken en wat een rotdochter.
Je weet niet hoe de relatie was in het verleden. Die kan best altijd koel geweest zijn; een goede relatie opbouwen duurt jaren. Als die er nooit geweest is, kan je ze moeilijk 'herstellen'.

Ik zeg maar: moeder is de persoon die excuses wil, zoon geeft er niet om. Tja, als moeder contact nog wil, zal iemand moeten inbinden. En als dit blijft duren, dan kan het zomaar eens voor altijd worden.

Ko

Ko

26-07-2019 om 20:11

maar kikki

Ik raad haar toch ook aan hem met rust te laten? Maar daarnaast: de arm van je moeder breken? Het gaat wel ver hoor. Mijn moeder was ook heel naar in vele opzichten maar kom op, flinke vent als je je moeders arm breekt en er kan geen een keer sorry over je lippen komen. Als je als vent van 18 een middelbare vrouw zo mishandelt, heb je imho echt een groot probleem. En is het een teken dat er nog veel meer problemen spelen. En ik kan me voorstellen dat ts daar bezorgd om is. Ik denk ook dat het slimmer is hem te laten maar om hem nu te gaan zitten verdedigen...
Dat we het van een kant horen: tja daar is het een forum voor.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.