Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Na-dine

Na-dine

02-05-2019 om 10:21

Feestje en buren :(

Mijn zoon is onlangs 19 geworden en wil dat thuis vieren. In het verleden hebben we hierover problemen gehad met de buurvrouw aan onze rechterkant en dus heeft mijn zoon de afgelopen 2 jaar zijn verjaardag niet meer gevierd en weinig vrienden uitgenodigd. Ik vind dat heel erg. Daarom heb ik gezegd dat hij wel weer een feestje mag geven. Hij heeft de buurvrouw ingelicht dat hij over 4 weken een feestje geeft van 21:00 - 02:00. Ze appte terug: "is goed, gefeliciteerd alvast"
Nu hebben we aan de andere kant sinds een paar maanden nieuwe buren. Ze hebben zich nog niet voorgesteld. Eergisteren is mijn zoon bij hun aan de deur gegaan om te zeggen dat hij over 2 weken een feestje geeft. De buurvrouw antwoordde: maar ik heb 2 kleine kinderen. Mijn zoon (vanuit zijn ADD of standvastig) antwoordde het is om 02:00 afgelopen. Ze antwoordde dat ze het met haar man zou overleggen.
Bij mij levert dit allemaal een heleboel stress en frustratie op. Ook omdat er sinds januari kanker bij mij is gediagnosticeerd en ik daar nu chemo's voor krijg, en misschien is dit wel de laatste keer dat ik mag helpen zijn feestje te organiseren. Eergisteren heb ik mijn haar afgeschoren, en ik durf het huis nog niet uit, dus het is ook bij de buren niet bekend dat ik kanker heb. Ik heb geen geld om een locatie of feestzaal af te huren.
Ik verwacht problemen. Of maak ik me te druk? Wat moet ik doen?


Kaaskopje

Kaaskopje

02-05-2019 om 10:34

Na-dine

Ten eerste: wat erg dat er kanker bij je is geconstateerd. Je zit nu dus middenin het behandelingsproces en dat is zwaar voor je. Dat lijkt mij al genoeg om tegen je zoon te zeggen dat het moment er nu niet naar is om dit feest te organiseren. Nee dus, mag niet. De buren staan daar los van.

lastig

Ik kan me niet goed voorstellen dat je als buren moeilijk gaat doen als er een keer per jaar een feestje wordt gegeven, maar dat lost voor jou de stress niet op.
Ik vind dat je zoon het netjes heel tijdig heeft aangekondigd en dat is het dan. Ook als de buren het er niet mee eens zijn.
Mochten ze er echt een probleem van gaan maken, dan kun je overwegen zelf met ze te gaan praten, maar dat zou ik vooralsnog niet doen. Laat het maar gewoon gebeuren.

vlinder72

vlinder72

02-05-2019 om 10:36

Tot 0200 uur?

Wij houden voor onze zoon aan tot 12.00 uur. Daarna naar binnen en de deuren en ramen dicht. Muziek zachter (normaal).

Meestal duurt het dan nog tot 01.00 uur en dan is het klaar. Tot 02.00 in de herrie zitten is gevoelsmatig lang. Tot middernacht is voor de meeste mensen nog te overzien.

En het is uiteindelijk maar 1 x per jaar. Misschien handig om dat nog ecen duidelijk te maken bij de nieuwe buren.

En sterkte. Wat naar voor je dat je ziek bent. Ik kan mij voorstellen dat je je zoon een leuk feest gunt.

Kaaskopje

TS wil juist wel dat haar zoon dit feestje geeft. Ze schrijft "en misschien is dit wel de laatste keer dat ik mag helpen zijn feestje te organiseren"

Hangkous

Hangkous

02-05-2019 om 10:44

Een keer een feestje moet kunnen

Dat de buurvrouw kleine kinderen heeft is dan even haar probleem bot gezegd. Hier regelmatig feestjes van de buren meegemaakt, dan maakte ik dat de kinderen voor 21.00 sliepen. Die werden dan echt niet wakker van het lawaai.
Ik zou wel tegen zoon zeggen wat hier al eerder is gezegd, 00.00 uur naar binnen, muziek zacht en rond 01.00 iedereen naar huis.
Dan kan iedereen nog een min of meer normale nacht maken.

Na-dine

Na-dine

02-05-2019 om 10:47

Kaaskopje

Nee ik WIL juist dat hij zijn verjaardag viert! Misschien is het wel de laatste keer dat het thuis kan. Het hele gedoe met de buren levert me stress op. Dat het gewoon niet gegund word om 1x in het jaar een feestje te kunnen geven.
En ja, natuurlijk speelt de kanker in de stress mee, maar nu ben ik er nog en kan ik er nog zijn voor hem.

Mej. Griffel

Mej. Griffel

02-05-2019 om 10:48

Eerlijk gezegd, ik zou hier niet blij mee zijn, als buur. Maar het ligt eraan wat voor feest. Na 22 uur niet meer in de tuin (tuindeuren/ramen dicht) en de muziek niet te hard en ik heb hier geen moeite mee. Maar wij moeten echt slapen.
Je zoon kan er ook voor kiezen zijn feest van 21-24 te doen en daarna met wie wil de kroeg in. Ik vind het heel erg voor je, maar ik zie je ziekte wel los van dit alles.

Tine Winkel

Tine Winkel

02-05-2019 om 10:50

welke dag?

ik neem aan dat het feest is op een vrijdag- of zaterdagavond? Dan vind ik dat, eenmalig een feest tot 2 uur best zou moeten kunnen. Je kunt evt besluiten om ze iets eerder naar binnen te laten gaan, zodat de buren minder geluidsoverlast ervaren. Eens met hangkous, de kinderen zijn probleem van de buurvrouw. Ik zou het feest vooral wel door willen laten gaan.
Als het feest op een doordeweekse avond is of op zondagavond, kortom, er moet gewerkt worden de volgende dag - dan zou ik wel uiterlijk 24 uur het feest laten afronden.

Mej. Griffel

Mej. Griffel

02-05-2019 om 10:58

doordeweeks

Maar niet alle mensen zijn zaterdag vrij natuurlijk.
Ik zou het feest laten beginnen thuis en daarna elders.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-05-2019 om 10:59

Oh ja

Soms lees ik ergens over heen, heel irritant. Dan is het natuurlijk prima . Maar wel op zo'n manier dat je er niet van in de stress hoeft te zitten.

Hoe open ben je over het feit dat je kanker hebt? Mogen de buren dat weten? Zo ja, dan zou ik dit net zo vertellen als je hier doet. Je wilt het nog een keer meemaken en uiteraard hopen dat je nog vaker een verjaardag mee mag maken, maar dan is deze in ieder geval in de pocket. Jammer dan als haar kinderen er een keer last van hebben. (wat je natuurlijk niet zo zegt ).

Na-dine

Na-dine

02-05-2019 om 11:00

Dag van het feest

Hij viert zijn verjaardag op een zaterdag. Mijn zoon is geen kroegganger en er zijn hier op het dorp volgens mij ook weinig kroegen die nog open zijn (eentje geloof ik). Ik zag net dat de laatste bus hier rond 23.56 vertrekt, ik neem aan dat er dan ook wel feestgangers zullen vertrekken en de boel wat rustiger wordt.
Wellicht loopt het met een sisser af...

Flavia

Flavia

02-05-2019 om 11:02

Kul

1x per jaar een feestje moet gewoon kunnen. Geen harde muziek na 12 uur, geen gegil in de tuin etc maar gewoon praten en lachen moet geen probleem zijn, dan maakt de dag niet eens uit idd want niet iedereen heeft zaterdag/zondag weekend.

Het is geven en nemen. Iedereen vis jong geweest en de meesten van ons worden ook oud.

Hangkous

Hangkous

02-05-2019 om 11:04

De feestjes van onze vorige buren

Duurden vaak tot een uur of 06.00 uur. Daar had ik wel moeite mee, mede door de harde muziek.
Tot 24.00 uur met uitloop naar 01.00 uur moet kunnen. Ook als de buurvrouw het niet vindt kunnen.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-05-2019 om 11:18

11 uur

02:00 is gewoon asociaal laat. En het geluidsniveau is ook van belang, hou de deuren en ramen dicht en geen geluidsinstallaties in de tuin. Volgens mij is er een richtlijn dat geluidsoverlast na 11 uur afgelopen moet zijn.

Wil je meer? Huur dan maar een feestruimte o.i.d. Ziek of niet.

Ik zou het persoonlijk als buurman ook niet pikken.

Jackie

Jackie

02-05-2019 om 11:23

relax!

Probeer er wat meer ontspannen onder te blijven. Nu al stressen helpt echt niet, lijkt me voor jou ook niet goed. Je zoon geeft het netjes weken van tevoren aan bij de buren, prima toch, na middernacht gewoon het volume wat lager, kleine kinderen worden meestal echt niet gauw wakker als ze eenmaal liggen. Sterkte met de behandeling en geniet van het feest en het organiseren. Je hebt niks aan een feest als je je de hele tijd zorgen loopt te maken hoe het met de buren gaat. Het is misschien de laatste keer ooit zeg je (hopelijk niet) dus even een dag/avond niet aan anderen denken mag echt hoor!!

Jackie

Jackie

02-05-2019 om 11:27

TS gaf al aan dat iets huren niet mogelijk is financieel.
Persoonlijk vind ik één keer per JAAR geluidsoverlast best te handelen. Helemaal als het al weken eerder is aangegeven.

Tineke van Gaal

Tineke van Gaal

02-05-2019 om 11:32

Een keer

Ik, met de nadruk op ik, zou er geen enkel probleem mee hebben als mijn doorgaans nette, rustige buren eenmalig een feest tot laat/vroeg zouden geven. Zeker als dat zo lang van te voren word aangekondigd.
Als mijn altijd schreeuwende en lawaaierige buren ook nog eens een keer een idioot laat feest willen geven dan heb ik daar moeite mee.
Misschien dat het je helpt om voor jezelf te bepalen tot hoever je kunt gaan bij je buren.
Ik wil je heel veel sterkte wensen met je ziekte, hartelijk feliciteren met je zoon en vooral een heel fijn feest wensen.

Niki73

Niki73

02-05-2019 om 11:36

Relax

Je schrijft: "Dat het gewoon niet gegund word om 1x in het jaar een feestje te kunnen geven.". Maar zo ver is het helemaal nog niet. De buren gingen erover praten. Waarschijnlijk vinden ze het prima. En dan nog, zelfs al zijn ze het er niet mee eens, kan je zoon het gewoon doorzetten maar proberen het wat rustiger te houden. Komt goed.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-05-2019 om 11:40

Ik zou er 1 uur van maken

Dan wordt het vanzelf wel half 2.
Na middernacht naar binnen en muziek zachter.

Ik persoonlijk zou er ook niet blij van worden, maar eenmaal per jaar dat zou toch moeten kunnen.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-05-2019 om 11:43

Ad... 11 uur? Echt?

Na 12 uur vind ik zelf ook dat de muziek uit moet. De gezelligheid kan dan nog wel voortduren met alleen praten. 1 uur afscheid.

Ik hoor dat soort feestjes ook weleens in onze buurt. Ik zou op zo'n avond als buurvrouw echt niet héél blij zijn, maar zo is het maar net. Soms is een beetje meeveren wel zo leuk voor de sfeer in de straat. Zolang je dát maar merkt, dat iedereen een beetje rekening houdt met iedereen, verdraag je overlast ook beter.

een keer per jaar

Ik woon in een buurt waar straks met de examenfeestjes er vast weer nodige geluid te horen zal zijn. Als het al geen muziek is, dan wel het langzame vertrek van de feestgangers. En die feestjes zijn dan ook nog wel eens op een doordeweekse dag. Ik denk dan ach het is maar een paar dagen per jaar, ik ben zelf ook jong geweest en gelukkig heb ik nog wel ergens oordopjes liggen. Mijn ervaring is trouwens dat geluid met ergernis echt tig keer harder klinkt dan zonder.

Milcham

Milcham

02-05-2019 om 11:49

Mij lijkt

1.00/1.30 prima. Die enkele keren dat mijn buren een feestje geven is het ook dat tijdstip. Om 11.00 stoppen vind ik als voorstel belachelijk, dan begint het net voor die pubers. Je weet het van tevoren, je stelt je er op in. Zorg alleen dat als ze weg gaan, ze ook gaan. Bijna niets is zo vervelend als aangeschoten pratende mensen onder je slaapkamerraam.

Na-dine

Na-dine

02-05-2019 om 12:06

Dankjulliewel

Dank voor de overwegend positieve reacties. Ik zal mijn zoon bewegen om de tuindeur om 24:00 uur te sluiten en dan binnen verder met de muziek zachter. Aangezien de laatste bus om 23:50 uur uit het dorp vertrekt, verwacht ik dat de meeste feestgangers dan ook wel vertrekken. Ik zal hem meegeven dat 01:00 een betere tijd als afsluiting is.
Nogmaals dank!

Saskia

Saskia

02-05-2019 om 12:16

Waar wonen jullie wel niet?

Dat is een vraag voor de mensen die 23 uur wel welletjes vinden.
Ik woon in een super rustige, super nette buurt.
Maar uiteraard af en toe een feestje ergens. Dat is toch normaal?

Bass

Zolang je zoon tijdens de avond de bass laag houdt, dreunt het niet zo door en kunnen kinderen door slapen.
In het algemeen vieren jongens van 19 jaar een avond anders dan toen ze nog 16 waren. Met 19 jaar, kletsen ze meer en komt de muziek meer op de achtergrond.

rutiel

rutiel

02-05-2019 om 12:27

Relax en geniet

Ik zou in jouw geval zeker proberen te genieten van dit feest. Je weet niet of en hoe je in de toekomst nog feestjes kunt gaan vieren toch? Dus dan is het echt een feest met een gouden randje.
En zo te horen zijn er toch niet echt problemen met de buren? De ene buurvrouw heeft al een soort 'toestemming' gegeven. En de ander zou het met haar man overleggen.
Mochten zij problemen met het feest hebben (en dat kan ik me eerlijk gezegd voorstellen met kleine kinderen en een feest tot 2 uur 's nachts), dan kun je vertellen dat het feest na 24 uur binnen gehouden wordt en dat de muziek zacht staat.

Als je het lastig vindt en stress ervaart, dan kun je misschien beter niet zelf met je buren overleggen. Heb je toevallig een partner die je erop af kunt sturen? Of anders toch je zoon zelf (met instructies) laten gaan? Kan me goed voorstellen dat je je bijzonder kwetsbaar voelt in deze situatie.

Hanne.

Hanne.

02-05-2019 om 12:47

ook niet blij

Ik zou eerlijk gezegd ook niet blij worden van een feestje tot 2 uur. Ik neem tenminste aan dat je het aankondigt omdat je verwacht dat je overlast gaat veroorzaken. Ik - en mijn gezinsleden- willen kunnen slapen als we moe zijn. Wil ik best wat concessies bij doen, maar tot tot 2 uur 's nachts liggen woelen en draaien omdat we wel moe zijn maar door het geluid niet kunnen slapen trekken we echt niet.

In die zin sluit ik me bij Ad Hombre aan. Na een bepaald tijdstip zorg je dat er geen geluidsoverlast is. En 23 uur vind ik daar ook een heel schappelijk tijdstip voor. Kan je daarna binnen (met beperkte bas) doorfeesten en of je dan tot 2 of tot 4 uur doorgaat maakt me dan niet meer uit.

Dat het maar '1x' is vind ik altijd zo'n drogreden. Jij geeft 1 feestje, maar ik heb last van alle feestjes die gegeven worden. Afgelopen jaar lag ik meerdere malen per week wakker vanwege alle eindexamen kandidaten die allemaal 1x een feestje wilden geven omdat ze geslaagd waren.

Dus wat mij betreft óf zorgen dat er geen geluidsoverlast is óf zorgen dat je het kan vieren op een plek waar je geluid kan maken zonder overlast te veroorzaken.

Tamar

Tamar

02-05-2019 om 13:22

geen geluidsoverlast

is betrekkelijk. Als ik 's nachts naar de wc ga hoor ik de buren snurken. Dus een feestje met alleen maar een kamer vol pratende en lachende mensen is al erg goed hoorbaar, helaas.

Feestje

Gewoon doen, je hebt al jaren geen feestje meer gegeven. Voor de volgende keer, die er misschien toch nog wel komt, zou ik niet langsgaan bij de buren maar gewoon een briefje in de bus doen. Gebeurt hier ook en het wordt ook wel eens heel laat met vertrekkende gasten die aangeschoten zijn. Ach ja. Ik doe zelf de ramen dicht en oordopjes in. Zwaar overdreven om dit asociaal te noemen. Ik heb meer last van sigaarrokende buurman. Altijd die stank in de tuin. Brr.

Mej. Griffel

Mej. Griffel

02-05-2019 om 14:13

sigarenrook?

Zeker gewoon houden, dat feestje. Maar ik vind geluidsoverlast niet te vergelijken met sigarenrook. Dan doe je het raam dicht en ruik je het niet. Tegen keiharde teringherrie helpt een dicht raam niet.
Gewoon na 22 uur volume omlaag. Dan heeft niemand last.
Als alle buren 1 x per jaar een feestje geven ('omdat dat moet kunnen') tot 2 uur, zijn dat wel zeker 30 dagen per jaar dat je je buren niet aan kan doen. Mensen werken, er wonen kleine kinderen, er wonen zieken. Feesten leuk zolang je niemand tot last bent.
En idd mag het niet eens na 22 uur en kan je een boete krijgen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.