Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Moeder met zonen

Moeder met zonen

06-08-2017 om 00:50

Financiële bijdragen verdienende kinderen

Ik woon in een huurhuis en heb een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Bij mij wonen 3 van mijn kinderen. Eentje van 23 die na een mislukt avontuur weer terug is en pas begonnen is via een uitzendburo, eentje van 21 die net zijn eerste contract heeft getekend en nu dus ook een salaris heeft en de jongste die binnenkort 18 wordt.
De jongste twijfelt tussen op school blijven of gaan werken maar zijn vader heeft toegezegd aan te vullen wat hij te kort komt qua inkomen.
Tot nu toe heb ik alle huishoudelijke kosten betaald van mijn uitkering, de huurtoeslag en het kindgebonden budget. Dat laatste valt binnenkort weg en ze hebben nu alle drie inkomen.
Nu wil ik de kosten wat eerlijker gaan verdelen. Mijn geld gaat op aan de kinderen en het huis en nu de kinderen ieder meer gaan verdienen dan wat ik binnenkrijg kan het ook anders. Maar hoe is de vraag? Wat zou een eerlijke verdeling zijn? Ze verdienen allemaal een ander bedrag dus het zou naar rato kunnen. Maar dat lijkt me ingewikkeld uit te rekenen. Een andere optie is dat we gewoon alle huishoudelijke kosten optellen en delen door 4. Als jongste het bedrag niet helemaal rond zou krijgen, schiet de rest bij. Maar misschien zijn er betere manieren?
Wie heeft hier een idee over?


Dees

Dees

06-08-2017 om 08:46

Jongste kost jou geld

Ik zou zeggen ga in overleg. Laat ze een redelijk bedrag bijdragen maar gun ze ook de mogelijkheid om te sparen, met betrekking tot de jongste betaal zijn deel gewoon nog e-mail verdeel dat niet over de andere kinderen jij hebt immers voor kinderen helpen de andere kinderen niet. Huurtoeslag gaat natuurlijk in mindering op het huurgedeelte van de lasten, hoewel ik vermoed dat de huurtoeslag komt te vervallen ivm het gezamenlijk inkomen.

Triva

Triva

06-08-2017 om 10:00

Lastig

Ik vind het lastig om het ene kind meer te laten betalen omdat het meer verdient dan het andere kind. Dan is er ook weinig stimulans om extra te gaan werken (en dat kan bijvoorbeeld ook als zaterdagpostbezorger of wat dan ook). Ik zou dus eerder neigen naar delen door 4 maar de jongste een beetje buiten schot houden tenzij vader daaraan mee betaalt.

Lente

Lente

06-08-2017 om 11:10

Samen aan tafel

Ik denk dat je een overzicht moet maken van alle kosten die er zijn voor huis en huishouden. Daarnaast andere kosten die je voor gezamenlijke doelen maakt, bijvoorbeeld vakantie, kleding, etc.

Dat overzicht geef je aan alle inwonende volwassenen en je spreekt af dat jullie daar gezamenlijk over gaan praten. Wie gaat wat bijdragen?
Ik zou niet voor je kinderen bepalen wat zij moeten bijdragen. Zij zijn volwassen en zo zou ik ze ook behandelen.

Huurtoeslag ben je waarschijnlijk ook kwijt.

tante Sidonia

tante Sidonia

06-08-2017 om 11:41

onderscheid

Die van 21 en 23 vallen niet meer onder jouw financiele verantwoordelijkheid; dus hen kun je gewoon een vast bedrag kostgeld vragen. Dat is heel normaal ook. Ze zouden anders huur en leef kosten gewoon zelf moeten ophoesten en nu krijgen ze alles gratis?

De jongste is een ander verhaal. Die zou ik ook niet over een kam scheren. Van je 21 ste ben je pas helemaal zelfverantwoordelijk voor je financiele kant. Nu is het heel normaal dat je voor hem de kosten betaald totdat hij 18 is helemaal. Daarna moet je de situatie bekijken. Gaat hij nog naar school dan moet hij stufi aanvragen en moet je in overleg met vader vaststellen wat hij nodig heeft. Dat moeten jullie samen ophoesten. vergeet daarbij niet dat je er zelf niet bijin moet schieten omdat het vanzelfsprekender is omdat hij bij jou woont dat jij niet eens in de gaten hebt wat je voor hem bekostigd. Dus voedingskosten, huurkosten dat zijn allemaal dingen die jij al in natura biedt!

tante Sidonia

tante Sidonia

06-08-2017 om 11:44

lente

Dus als je volwassen bent mag je zelf weten wat je je huisbaas aan huur betaalt?
natuurlijk moet moeder wel zelf bepalen wat er betaald moet worden. Ze moet het aannemelijk maken, dat wel, dat moet een huurbaas ook.

En je kunt de 18jarige niet over een kam scheren met de twee groten. HJe bent als ouder wettelijk verplicht de financiele verantwoordelijkheid te nemen voor de 18 tot 21 jarige. Je bent niet verantwoordelijk voor schulden die ze maken maar je bent wel verplicht bij te dragen in hun onderhoud. Zeker als ze studeren!

Lente

Lente

06-08-2017 om 11:52

Ik houd meer van overeenstemming

Dat doe je namelijk als je met volwassenen in één huis woont.
Als je er niet uit komt samen, kun je altijd nog gaan bepalen.

De 18-jarige is ook volwassen en hoort daarom ook bij zo'n gesprek.
Dat betekent niet automatisch dat hij financieel bij moet dragen. Daar schrijf ik niets over.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-08-2017 om 12:04

Mijn bescheiden mening

Jij bent de hoofdhuurder en je kinderen mogen van je verwachten dat je ze (onder normale omstandigheden) onderdak verleent als dat nodig is. Dat hoeft niet gratis, maar of het allemaal heel eerlijk 100 gedeeld door 4 moet zijn, daar heb ik moeite mee. Mijn prioriteit ligt dan toch meer bij dat ze zich welkom moeten kunnen voelen en niet het gevoel moeten krijgen dat ze je tot last zijn. Maar dat ben ik .

Hierboven wordt terecht gewezen op verlies van huurtoeslag bij inwonende kinderen met inkomen.

Stel dat je huur, water, energiekosten en tv/internet bij elkaar, ik doe een gok, 800 euro per maand is, dan zou je voor jezelf 500 op je kunnen nemen en de anderen 300. De jongste eventueel naar verhouding iets minder dan de andere twee. De andere twee krijgen volwaardig minimumloon, de jongste nog niet als jongste gaat werken. Vervolgens zou je kunnen kijken naar de kosten van eten en drinken. Hoe vaak eten ze alle drie thuis? 50 euro per maand vind ik al redelijk, maar dat hangt ook een beetje van de 'eisen' van de kinderen af.

Guera

Guera

06-08-2017 om 12:44

Verdienende kinderen

Hebben inwonenende verdienende kinderen /volwassenen geen invloed op je uitkering overigens?

bieb63

bieb63

06-08-2017 om 13:47

Hier een handig document en invulschema van het Nibud

https://www.nibud.nl/wp-content/uploads/Nibud_Kostgeld-2017.pdf

Lente

Lente

06-08-2017 om 15:38

Heel handig Bieb

De uitleg bij dit schema is een prima toelichting naar de kinderen over de financiële huishouding. Zelfs zonder dat het schema ingevuld is.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-08-2017 om 20:04

Guera

Bij een WIA uitkering niet, wel als je Bijstand krijgt. Het heeft wel invloed op toeslagen.

Moeder met zonen

Moeder met zonen

08-08-2017 om 01:04

Toelichting

Maakt de overwegingen misschien wat duidelijker.
Hun vader heeft sinds hij weg is nooit wat bijgedragen dus ik heb alles alleen gedragen. Dat kon omdat ik het kindgebonden budget en de kinderbijslag kreeg want mijn uitkering is netto net geen 1000 euro.
Alleen kan ik deze woning en mijn andere vaste lasten nog niet eens betalen. Dit huis was uiteraard destijds een bewuste keuze vanwege de 4 slaapkamers. Gesteld dat de kinderen niet zouden meebetalen dan zou ik de huur moeten opzeggen en iets kleins voor mij alleen zoeken wat ik wel kan betalen. De oudste twee zouden iets voor zichzelf moeten zoeken of net als de jongste bij hun vader gaan wonen. Geen van de kinderen wil dat en ze hebben ook geen probleem ermee om bij te dragen.
Het enige punt nu is hoe we de kosten gaan verdelen. Omdat de 2 oudsten meer binnenkrijgen dan ik leek het mij terecht om dan de kosten door 4-en te delen. Het deel van jongste zou gedekt worden door zijn eigen inkomsten, de bijdrage van zijn vader (als dat inderdaad gaat gebeuren) en wat tekort is door de rest.
Op mijn uitkering hebben de inkomsten van de medebewoners geen invloed, op de huurtoeslag wel. Ook dat zal gecompenseerd moeten worden.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

08-08-2017 om 09:06

Nog even los van de situatie nu

lijkt het me uiterst kwetsbaar. Je kunt het huis dus op geen enkele manier zelf betalen en bent afhankelijk van je kinderen nu er dingen wegvallen. Wat als je kinderen nu echt uit huis gaan? Lijkt me op hun leeftijd geen gebeurtenis die nog jaren op zich zal laten wachten. Heb je daar een plan voor?

Aagje

Sally MacLennane

Sally MacLennane

08-08-2017 om 09:19

Aagje Helderder

Even vanuit mijn eigen situatie gesproken (TS kan natuurlijk een ander verhaal hebben): nu wonen er kinderen dus als ze straks alleen is zullen water, gas en licht duidelijk minder gaan kosten. Ook ben je minder geld kwijt aan eten en drinken. Huurtoeslag gaat omhoog als je alleenstaand wordt (scheelde in mijn geval echt veel). Misschien worden andere potjes, zoals minimavergoedingen van de gemeente en kwijtschelden van de heffingen, ook bereikbaarder (dit scheelt per gemeente, hier valt dat helaas lelijk tegen). En valt er nog te bezuinigen op andere dingen, bijvoorbeeld een eenvoudiger tv/internetabonnement omdat jij geen topsnelheid nodig hebt voor je mb. Waardoor TS alsnog in het huis kan blijven wonen.

En anders: als de kinderen de deur uit zijn wil ze misschien wel kleiner wonen, wat nu nog niet kan vanwege diezelfde kinderen (wat niet betekent dat kleiner wonen ook altijd goedkoper is, integendeel, als je al langer in een huis woont betaal je vaak minder huur dan de huidige huurwaarde, die de afgelopen jaren stevig is gestegen, en kun je je met verhuizen lelijk in de vingers snijden).

Kaaskopje

Kaaskopje

08-08-2017 om 09:30

Wel inschrijven

Ik weet niet of je ingeschreven staat voor een huurhuis? Zo nee, dan zou ik dat wel direct doen. Helaas kost dat jaarlijks wat, maar anders kun je nooit goedkoper gaan wonen. Je kunt ook woningruil overwegen. Mijn dochters wonen inmiddels niet meer thuis, maar ik heb wel de afspraak gemaakt dat ze op den duur een kamer moeten delen als de omstandigheden daarom vragen. Een huis met een kamer minder kan goedkoper zijn. Wij staan nu 3 jaar ingeschreven (provinciestad) en als er 100 belangstellenden zijn staan wij ergens in het midden. Het gaat dus nog wel even duren voor we bij de eerste 10 zitten.

Dees

Dees

08-08-2017 om 09:41

4 slaapkamers

Ik mag hopen dag een huis met 4 slaapkamers niet tot in der treure wordt gesubsidieerd wat dat aangaat zou ik er maar op rekenen dat je binnen een paar jaar op zoek moet naar iets anders! Waarom.heb je toen niet gelijk gekozen voor een hus met 3 of 2 slaapkamers?

Triva

Triva

08-08-2017 om 10:01

Dees en kaaskopje

Op het moment van accepteren had ze toch voldoende kinderen om zo'n huis te rechtvaardigen? Daarbij is het een prima huis voor woningruil.

Kaaskopje: heb je je werkelijk pas 3 jaar geleden ingeschreven? Wat jammer. Lukt woningruil niet? Sta je ingeschreven op www.woningruil.nl ?

Kaaskopje

Kaaskopje

08-08-2017 om 10:43

Triva

Ach ja, verstand komt met de jaren . We dachten om eerlijk te zijn dat we nooit genoeg van dit huis zouden krijgen, maar daar komen wat scheurtjes in. Jij weet hoe we wonen en dat is best luxe voor stadse begrippen. En toch hebben we nu het gevoel, dat een huis die niet staat zoals het onze, misschien wel lekker rustig is. Ook dat we dan niet meer zo open en bloot voor iedereen in de tuin zitten... ik ben er wel aan toe . Ik ben het huis zelf dus eigenlijk niet zat, het gaat meer om de locatie.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-08-2017 om 10:46

Woningruil

Ik kijk daar wel eens rond. We moeten ook naar een verhuizing toe sparen. Ik zie wel eens interessante huizen, maar dan zouden we met gesloten beurzen moeten kunnen ruilen en er liggen wat opknapklusjes die toch ook eerst gedaan moeten worden. Zo bekeken is het niet erg dat we nog niet direct een huis toegewezen krijgen. Over een paar maanden kunnen we daarvoor gaan sparen.

Triva

Triva

08-08-2017 om 10:55

maar

Toch daar eerst eens een oproep plaatsen en niet zo bang zijn voor die gesloten beurzen. Je weet nooit wat je treft.

Moeder met zonen

Moeder met zonen

08-08-2017 om 14:28

Weg

Op het moment dat mijn zonen op een goede plek zitten en ze hun eigen broek kunnen ophouden ben ik hier weg. Ik heb een vriend waar ik dolgraag mee wil samenwonen Maar mijn kinderen gaan natuurlijk voor dus ik blijf hier zitten zolang zij hier willen wonen en ik het rondgebreid krijg. En niet er uit geschopt wordt vanwege een 's nachts jankende puppy
Op het moment dat ik deze woning accepteerde vervielen mijn opgebouwde jaren maar ik heb me meteen opnieuw laten inschrijven natuurlijk. Net zoals dat elk kind van mij voor z'n 18e verjaardag een inschrijving kado krijgt/heeft gekregen. Dat kost eenmalig iets van 40 euro staat mij bij maar ik heb net even gekeken en nu schijnt het voor niks te zijn. Fijn voor als jongste dadelijk 18 wordt
Of ik nu had gekozen voor een huis met 2,3 of 4 slaapkamers, voor mij alleen was het hoe dan ook te groot geweest. Ik had 3 kinderen waar ik voor zorgde dus ik had gewoon 4 slaapkamers nodig. Ondertussen woon ik hier al vanaf 2012 dus het is een goede en noodzakelijke keus geweest. Alleen veranderen er gaandeweg omstandigheden waardoor je opnieuw moet gaan nadenken over hoe je de zaken moet gaan aanpakken. En daarbij zou ik wat hulp willen want ik wil niemand te kort doen, ook mezelf niet.
Trouwens, mijn buren van over de 80 zitten in eenzelfde huis. Die gebruiken dus 3 slaapkamers niet meer. Niemand die hen verplicht om er uit te gaan, zou ook wat moois zijn en ze krijgen ook gewoon hun huurtoeslag. De buren wonen hier al heel lang en betalen nog niet de helft van wat ik betaal. Toen de vorige bewoners van dit huis stierven hebben ze de huur verdubbeld. Als de buren naar een, voor hen veel geschiktere en veiligere, gelijkvloerse flat zouden verhuizen gaan ze enorm in huur omhoog. Dat kunnen en willen ze niet betalen. Tot zover het oliedomme beleid van de woningbouwvereniging waardoor gezinnen eindeloos moeten wachten op een geschikte woning en oude mensen die een groot huis niet meer kunnen onderhouden en veel dure hulp en voorzieningen nodig hebben in een ongeschikt huis moeten blijven.

Dees

Dees

08-08-2017 om 16:23

Nou

Sorry hoor maar voor 3 kids heb je echt geen 4 slaapkamers nodig aan 3 had je zat gehad en 2 had ook gekunt. 4 slaaplemers is pure luxe en zonde van belastinggeld.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

08-08-2017 om 16:38

Tjonge Dees

Waarom zo vinnig?

Ik vind een eigen kamer voor pubers en de ouder niet direct een overbodige luxe. Het is misschien wel luxe in de zin dat het niet altijd en overal kan en als het niet kan houdt het op. Maar overbodig vind ik het niet direct.
En om nu meteen te roepen dat het zonde van het (jouw?) belastinggeld is als een gezin, waar het verder niet allemaal rozengeur en maneschijn is (scheiding, arbeidsongeschiktheid), in ieder geval lekker woont, vind ik nogal onaardig, eerlijk gezegd.

Ik vind het wel kwetsbaar, de situatie van ts, zou zelf niet zo afhankelijk willen zijn (als ik die luxe had) van kinderen, toeslagen enzovoorts. Maar goed, daar denkt ze zelf ook over na Rn ze heeft al eenklanken voor de toekomst.

Aagje

Martje

Martje

08-08-2017 om 16:48

Nou nou Dees

Pure luxe en zonde van het belastinggeld?
Wie weet was de huur en huurtoeslag net zo hoog geweest als ze een kleiner huis had geaccepteerd.
En 4 slaapkamers heeft niet iedereen, maar deze worden goed gebruikt.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

08-08-2017 om 17:05

Dees

De kans is redelijk groot dat ze als ze kleiner gaat wonen niet eens zoveel minder huur moet betalen en toeslag moet krijgen.

Verder heb ik een hekel aan de azijnkreet "zonde van belastinggeld". We betalen allemaal belasting (ook BTW is belasting en die betalen we allemaal) en we profiteren er allemaal van. Bah, dat ruikt naar afgunst. "Zij heeft minder geld dus ze mag het vooral niet al te goed hebben, want oh jee, mijn belastingcenten..." Hebben we hier in het verleden niet de term "zuurverdiener" voor bedacht?

Pennestreek

Pennestreek

08-08-2017 om 17:07

Sjonge Dees

Als jij in een moeilijke situatie verkeert hou jij natuurlijk je hand niet op bij de staat? En maak je ook geen gebruik van je rechten? Neem je genoegen met minder omdat je anders de belastingbetaler maar onnodig op kosten jaagt? Ik vermoed een gevalletje afgunst...

Pennestreek

Pennestreek

08-08-2017 om 17:10

En even on topic

Ik zou inderdaad met het Nibudoverzicht in de hand met je kinderen, ook de jongste, om tafel gaan en de zaak bespreken. Misschien komen zij zelf nog met verrassende voorstellen. In ieder geval zou ik zeker proberen er samen uit te komen, maar dat gaat vast ook wel lukken. Het zou wel fijn zijn als je kinderen nog kunnen sparen voor als ze inderdaad uitvliegen.
En inderdaad voorsorteren op dat verhuizen op termijn. Opties bekijken, sparen, inschrijven, nou ja, volgens mij ben je daar goed mee bezig.

Dees

Dees

08-08-2017 om 19:00

Nou

Waarom zo vinnig omdat ik een gezin ken die prima wat meer kan betalen maar met zijn 8en staan te springen om een 4 kamer woning maar ja daar slapen de kids nu dus met zijn 3en in een kamer. En van hen weet ik dat ze absoluut niet de enigen zijn .

Sally MacLennane

Sally MacLennane

08-08-2017 om 19:02

tja...

Ik heb zelf jarenlang in een te kleine woning moeten wonen vanwege de woningnood, maar het is geen moment in me opgekomen dergelijke zure opmerkingen te maken.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

08-08-2017 om 21:44

Dus

omdat jouw bekenden pech hebben, gun je een ander geen meevaller (huis dat groot genoeg is zodat ieder kind + de ouder een eigen kamer kan hebben)????

Jammer hoor dat zoiets je zo vinnig en zelfs zuur maakt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.