Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Geen werk

Stel: een jongere kan na de studie geen werk vinden. Komt hij/zij dan in aanmerking voor 'n uitkering? Bijstand? En stel die jongere heeft wel 'n beetje spaargeld. Telt dat mee?
Ik vraag dit omdat mijn dochter moet beslissen: laatste studiejaar betalen van spaargeld of lenen bij ib-groep.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mijn ervaring

wat ik me afvraag,waarom kan je kind geen werk vinden? er zijn talloze baantjes voor jongeren,juist omdat zij goedkope krachten zijn.horeca,winkels,vakantiewerk in hotels,mijn kinderen hebben altijd baantjes erbij.
niet de meest leuke baantjes,niet het werk wat ze willen,maar wel handig om geld te verdienen naast en voor hun studie.
volgens mij krijgt een jongere pas een uitkering krijgen vanaf 27 jaar,vind ik ook wel terecht.

reina

reina

17-05-2009 om 11:25

Myar

Volgens mij krijg je niet zomaar een uitkering, maar mijn ervaring is dat jongeren die werk zoeken dat vinden, als ze maar niet te kritisch zijn (tenzij er bijv lichameljke beperkingen zijn, maar dan is het sowieso een ander verhaal, ook qua uitkering). Dochter werkte o.a. in de horeca en bij een verzekeringsbedrijf, schoonzoon o.a. ook bij de verzekering, een bank, de TNT etc., niet altijd even leuk werk, maar wel werk. Ondertussen kan er dan verder gesolliciteerd worden. Mijn dochter ergert zich aan kennissen die maar blijven klagen dat ze geen werk kunnen vinden, volgens haar komt dat puur omdat ze hun eisen te hoog stellen.

Myar

Myar

17-05-2009 om 12:36 Topicstarter

Verduidelijking

Mijn dochter wil volgend jaar haar master doen en dat wil ze in één studiejaar afronden. Ze kiest er voor om dat jaar geen bijbaantjes te nemen om zich volledig te kunnen storten op die master. Ze krijgt dat studiejaar geen stufi meer (ze heeft 4 jaar stufi gehad). Ze heeft wat spaargeld en zou dat kunnen gebruiken om dat jaar financieel te overbruggen maar dan is na afstuderen wel blut. Na afloop van de studie zal ze moeten gaan werken. De banen in haar studierichting liggen vast niet voor het oprapen. Natuurlijk kan ze dan wel postbezorger, horecamedew. worden oid maar gezien de finan.crisis is het ook niet zeker dat 'n jongere over een jaar zo een baan vindt. Met 20 ben je al te oud om cassiere-werk te doen Het lijkt mij dat ze voor komend studiejaar beter kan lenen zodat ze na afloop nog een buffertje spaargeld heeft. Dus lenen of spaargeld gebruiken? (Ik kan zelf financ. niets voor haar betekenen)

Maylise

Maylise

17-05-2009 om 12:46

Lenen

Hoewel ik het wel eens ben met bovenstaande postings dat met een beetje inventiviteit er vast wel werk te vinden is zou ik in jouw geval je dochter aanraden om dat jaar te lenen.

Het is altijd prettig om wat spaargeld achter de hand te hebben voor noodgevallen. Een jaar lening (ze heeft waarschijnlijk niet eens het maximale bedrag per maand nodig) is best te overzien. De terugbetalinsgvoorwaarden van het IBG zijn vrij gunstig. Ze hoeft pas na drie jaar met terugbetalen te beginnen en mocht ze dan weinig verdienen kan ze alsnog uitstel krijgen. Gezien ze maar één jaar heeft geleend zal ze echt niet veel per maand terug hoeven te betalen. Zo weet ik van iemand die een schuld van meer dan 20.000 euro heeft en die betaald 135 euro per maand terug. Jouw dochter wiens schuld nog lang geen 10.000 zal zijn zal dus nog minder hoeven terug te betalen per maand (of meer als ze eerder van de lening af wil zijn). Dat is met de gemiddelde WO baan makkelijk op te brengen.

Overigens kan je ook schuld in één keer aflossen dus mocht je dochter na haar afstuderen gelijk een baan krijgen kan ze dan alsnog haar spaargeld gebruiken om de lening af te betalen.

In elk geval denk ik dat ze door lenen wat flexibeler zal zijn na afloop van de studie. Ze heeft daarna nog een buffer voor noodgevallen of om een paar maanden te overbruggen mocht het echt dramatisch worden met het vinden van werk. Je weet niet hoe alles zal lopen tenslotte.

Die lening terug betalen komt wel. Normaal ben ik niet zo voor lenen maar bij het IBG heb ik daar geen enkel probleem mee vanwege de voorwaarden.

Maylise

Lietje

Lietje

17-05-2009 om 14:14

Myar

Onze dochter heeft nu drie jaar studiefin. gehad, en gaat na de vakantie een 2 jarig master doen. Ze krijgt nog gewoon haar uitwonende beurs voor die 2 jaar. Dus 5 jaar is mogelijk. Misschien kan dat bij haar ook nog. Onze dochter kan naast haar master ook eigenlijk niet werken (fulltime stage ed.), en aangezien nr. 2 ook gaat studeren zal ze hoogst waarschijnlijk ook moeten gaan bijlenen.
Lietje

5 jaar

Is alleen mogelijk als je 4 jaar hbo doet en daarna master , dan krijg je nog een jaar extra. Voor alleen hbo krijg je max 4 jaar stufie.

Over werk gesproken

Mijn dochter is in oktober afgestudeerd in een branche waar ze om mensen smeken ( chemische technologie) Helaas is ook daar vorig jaar de kredietcrisis enorm ingeslagen en ze is nog steeds zonder werk. Ze heeft al jaren een catering baantje en doet dat nu nog steeds. Voor een uitkering komt ze niet in aanmerking. Morgen heeft ze weer een afspraak bij het uwv. Misschien kunnen zij haar ergens mee helpen. Ze solliciteert op alle banen maar tot nu toe is het nog niks geworden.

reina

reina

18-05-2009 om 09:46

Myar

In haar geval is werken idd niet handig. Ik hoop dat het lukt stufi te blijven ontvangen. Want eenlening zou ik niet porettig vinden, je weet immers nooit of je een redelijk betaalde baan kan krijgen.

Maylise

Maylise

18-05-2009 om 12:43

Reina

Bij het IBG betaal je altijd terug naar draagkracht dus mocht het niet lukken een goed betaalde baan te vinden dan betaal je ook een stuk minder terug. Daarna saneren ze meestal na 15 jaar de rest van de schuld mocht je al die tijd te weinig of helemaal niet hebben verdiend.

Maylise

reina

reina

18-05-2009 om 13:55

Okee

Maylise, dat wist ik niet. Mijn kinderen hebben niet geleend en zelf stammen we nog uit de periode dat alles terugbetaald moest worden, wat ik destijds erg vervelend vond.

Myar

Myar

18-05-2009 om 15:10 Topicstarter

Alex

Je snapt 't geloof ik niet. Het gaat niet om 'n uitkering tijdens een studie. En een studie verzwijgen lijkt me al helemaal niet kunnen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.