Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
tonny

tonny

24-08-2009 om 11:54

Geen zin in introductiekamp...

Dochter moet morgen naar introductiekamp (nou ja, 'moet', het is niet 100% verplicht, maar ze wil zich niet als buitenbeentje opstellen) en heeft hélemaal geen zin.

Gaan anderen wel met veel lol richting kamphuis?

Tonny


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maylise

Maylise

24-08-2009 om 12:03

Kan me goed voorstellen

Dit jaar geen eerste jaars studenten maar mijn zoon (nu tweede jaars) en dochter (nu vierde jaars) hadden er ook geen zin in en zijn dan ook niet geweest. Geen van beiden heeft het gevoel dat ze buitenbeentjes zijn. Mijn dochter is verder enorm betrokken bij haar studie en kent heel veel mede studie genoten en doet overal aan mee en niet mee doen met kamp is voor haar geen nadeel geweest. Zoon is iets meer een buitenbeentje maar dat is eigen keuze want hij gaat nog steeds voornamelijk om met zijn oude vrienden van de middelbare school. Hij heeft minder klik met mede studenten hoewel hij wel mensen daar heeft met wie hij optrekt.

Mijn twee oudste zoons zijn wel geweest en waren wel enthousiast.

Mijn oudste dochter is geweest maar vond het niks en zegt achteraf dat ze net zo goed niet had kunnen gaan. De vrienden met wie ze later omging heeft ze niet via dat kamp leren kennen. Het enige voordeel vond ze was dat ze zo al wat ouderejaars studenten kende die mee waren als begeleiding. Het was verder geen vreselijk kamp of zo maar wel alles erg vies en door drankmisbruik van sommige studenten werd het nog viezer (ze sliepen met 50 man in zo'n party tent en daar zaten dan mensen te kotsen en zo) De activiteiten vond ze wel ok.

Maylise

Minet

Minet

24-08-2009 om 13:05

Altijd zin in een kamp

Ik herken het niet, het geen zin hebben in een kamp.
Onze kinderen zijn altijd enthousiast bij dat soort zaken, ook als het een kamp betreft met mensen die je niet/nauwelijks kent. Juist dat kamp zorgt ervoor dat je je nieuwe medeleerlingen snel leert kennen, en is het een kamp met een bekende groep, dan is het juist heel leuk om met elkaar activiteiten te doen.

Groetjes, Minet

Hier ook niet

Zoon (22)gaat HBO doen,en heeft zich niet aangemeld voor het introkamp,hij ziet dat totaal niet zitten,speelt ook mee dat er veel 18 jarigen deze opleiding gaan doen en zoon heeft geen zin om met een stel pubers op kamp te gaan,( Zijn woorden).kan ik me iets bij voorstellen,zoon heeft al anderhalf jaar gewerkt,daarna een wereldreis gemaakt,hij is het *schoolkamp* een beetje ontgroeid denk ik.
Hoe oud is jouw dochter Tonny?

Hier wel zin in maar duurt nog heel even

Onze zoon ziet erg uit naar het vo en alles wat daar bij hoort. In groep 7 werd hij al niet goed bij het idee om in groep 8 op kamp te moeten. Dat veranderde gelukkig op tijd en hij kan niet wachten totdat de school begint (a.s. maandag) en die week daarna gaan ze op kamp.

Geen zin

Mijn oudste (15) vindt dat soort dingen ook vreselijk (speelt mee dat hij Asperger heeft) terwijl mijn jongste (11) het allemaal super vindt. Het verschilt nogal per kind. Groet Suus

reina

reina

24-08-2009 om 17:30

Hbo

Ik weet dat dochter destijds niet naar de introductiedagen van het hbo geweest is omdat ze het zonde van haar tijd vond. Ze zou het best wel gezellig gevonden hebben, daar niet van. Zelf hoefde het van mij vroeger ook niet, al bleek het in de praktijk wel leuk te zijn.

Bastet

Bastet

24-08-2009 om 18:10

Haha ja pandia

Sport is hetzelfde als vitaminen en huiswerk..
Bastet

tonny

tonny

24-08-2009 om 19:37

Onbekenden

Dochter is 18. Ze is niet wereldvreemd en niet contactgestoord of zo, ze vindt het gewoon moeilijk zich in een wereld vol onbekenden te storten. En dan de drank die bij zo'n kamp hoort... Ze drinkt zelf geen alcohol, niet uit principe maar ze lust het gewoon niet (heeft sowieso sinds haar vroege jeugd een eetprobleem dat ze stukje bij beetje aan het oplossen is) en het is altijd lastig als iedereen dan zo 'leuk' wordt.
Er schijnen wel drie bussen vol te gaan van haar opleiding, dus tja, bij nader inzien is de kans niet eens zo groot dat je tijdens dit kamp te maken krijgt met mensen uit je eigen groep waarmee je komende week aan de slag gaat. Maar we zullen zien.

Zelf had het mij wel spannend geleken hoor, zo'n kamp, maar vroeger was dat niet - ik herinner me er tenminste niets van.

Haar broers hebben allebei het introgebeuren overgeslagen, hadden er om uiteenlopende redenen geen zin in en geen geld voor over. Maar deze dochter denkt 'dit is mijn jeugd, nú moet ik contacten leggen/vriendschappen opbouwen, ik ben er al niet zo'n ster in dus ik moet er tegenaan.'

Tonny

Jujube

Jujube

24-08-2009 om 19:57

Drank?

Jee, ik heb nog nooit meegemaakt dat er heftig werd gedronken op introductiekamp (HBO). Heb er toch twee meegemaakt destijds. Ik vind het persoonlijk wel aan te raden om te gaan. Het is toch een kans om mensen te leren kennen. Iedereen is nieuw en zoekt contact.
En als je niet gaat, zijn er al vriendschappen gesloten en is het moeilijker om er tussen te komen.
Groet,
Jujube

Jujube

*En als je niet gaat, zijn er al vriendschappen gesloten en is het moeilijker om er tussen te komen. *

reactie van mijn zoon,ik ga niet naar het HBO om vrienden te maken,die heb ik namelijk al,ik ga naar het HBO om een studie te doen.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

24-08-2009 om 22:20

Tsja

*reactie van mijn zoon,ik ga niet naar het HBO om vrienden te maken,die heb ik namelijk al,ik ga naar het HBO om een studie te doen.*

Nogal kort door de bocht en ongenuanceerd. Op elk HBO stikt het tegenwoordig van de groepsopdrachten en -projecten. Dan hoef je geen vrienden te zijn, maar als je al wat mensen kent kun je zélf een beetje sturen met wie je wilt werken en met wie niet.

Als je later binnenkomt en niet mee bent geweest op kamp heb je een beetje het nakijken. Dan moet je het doen met de mensen die óók nog geen groepje hebben en dat zijn niet altijd de mensen die je zelf had willen uitkiezen.
Kan best goedkomen hoor, maar je zet jezelf wel een beetje op achterstand. Ik zou gewoon meegaan.

Tirza G.

Tirza G.

24-08-2009 om 22:32

Dochter

is nu bezig aan haar intro-week. Ze heeft vandaag haar "parents" voor deze week ontmoet en vindt het allemaal reuze spannend. Maar wel léuk spannend. Zoon zou het vre-se-lijk vinden. Maar die hoeft nog niet

Tirza

Ellen

Daar zit wat in,wat jij zegt.
aan de andere kant ,als je een baan hebt gevonden kan je ook niet uitzoeken met welke mensen je wil werken,je moet het doen met wie er rondloopt.

Tonny

Blijft je dochter thuis wonen of gaat ze op kamers? Als ze verhuist en ze moet ergens anders alleen beginnen dan is zo'n introtijd een geweldige mogelijkheid om wat eerste contacten op te doen. Zodat je straks alvast wat anderen hebt om op terug te vallen als je je eenzaam voelt daar in die vreemde stad. Blijft ze thuis wonen dan heeft ze sowieso jullie en wellicht ook nog vrienden en vriendinnen uit middelbare schooltijd in de buurt. Op een introkampen hoef je echt niet mee te brassen met drank ed. Dat is meer bij studentenverenigingen en disputen ed.

moeders

moeders

24-08-2009 om 22:50

Morgen

Zoon gaat morgen op introductie voor een aantal dagen. Eerst wel toen niet enz. Je kent dat wel. Ben benieuwd. Hoop dat het leuk is en dat hij er leuke mensen van zijn studie leert kennen. Hoop ook dat het geen zuippartij gaat worden....... spanend allemaal..we wachten maar weer rustig af.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

24-08-2009 om 22:56

Susanne

Da's waar, maar waarom zou je het jezelf nu al moeilijker maken dan nodig omdat je later ook niet kunt kiezen?
Je moet léren omgaan met allerlei soorten collega's, maar je hoeft het dus niet in één keer te kunnen. Dan kies je om te beginnen met leren samenwerken dus eerst maar eens wat mensen met wie je je een beetje prettig voelt.

Ervaring

wat dat betreft heeft zoon al veel ervaring,op het MBO vier jaar projectonderwijs,daarna
bijna 2jaar gewerkt met collega,s,toen een wereldreis in zijn eentje(geloof me,dan móét je wel contact leggen met wildvreemden).
Vandaar dat hij ook het nut van het introductiekamp niet zo inziet.

Brianna F

Brianna F

25-08-2009 om 09:35

Vandaag

Is de laatste dag van anderhalve week introductie van mijn dochter. Hoewel ze eerst ook twijfelde of ze wel zou gaan is ze er nu blij om. Veel mensen leren kennen, leuke dingen gedaan. Ze weet nu de weg over het terrein, ook niet onbelangrijk.

Maylise

Maylise

25-08-2009 om 13:14

Is heus niet zo belangrijk

Uit de ervaring van mijn kinderen heb ik niet opgemaakt dat het kamp zo belangrijk is of dat je van alles mist als je niet mee gaat.

Mijn dochter wilde niet mee omdat ze gingen kamperen en zij houdt daar niet van, te primitief. Zeker na de verhalen van haar oudere zus over drank misbruik, vieze toiletten en vies eten had ze absoluut geen zin meer. Niks voor haar. Toch heeft ze echt niks gemist. Vanaf het begin was ze heel druk betrokken bij de opleiding, bij haar mede studenten en bij allerlei activiteiten binnen het kader van die opleiding. Dat zit gewoon in haar karakter. Dat mijn zoon minder betrokken is bij zijn opleiding en mede studenten heeft veel meer met zijn karakter te maken. Mijn zoon studeert aan de universiteit maar het grootse deel van zijn vrienden doen MBO opleidingen of werken al. Hij heeft gewoon minder aansluiting met zijn studie genoten omdat hij andere interesses heeft. Mijn zoon is echt nog zo'n jochie en dat past gewoon wat minder bij zijn studie genoten al heeft hij daar ook wel vrienden opgedaan. Ik denk niet dat hij meer betrokken was geweest als hij mee had gedaan aan het introductie kamp.

Overigens zou ik zelf vast wel zijn meegegaan in soortgelijke omstandigheden maar ik zie nooit zo op tegen dat soort dingen maar dat speelde toen niet. Op mijn opleiding was geen introductie.

Maylise

tonny

tonny

25-08-2009 om 13:56

Dit watje hier

is vanochtend vroeg gewoon even meegereisd voor de gezelligheid. Niet om iets te doen of zo, ze kan prima haar eigen chipkaart opladen en haar spullen versjouwen, maar gewoon, gezelligheid. Onderweg speurde ze of ze andere mensen met slaapspullen zag en verzuchtte ze 'waarom doe ik dit eigenlijk, het is niet eens verplicht!'

Ze heeft geen rijen vriendinnen trouwens, da's haar karakter niet. Van de basisschool één, van het VO waar ze eerst op zat één, van de volgende school (na onze verhuizing) één. En ze blijft (nu ze is uitgeloot en een andere opleiding gaat doen, voorlopig voor een jaar) thuis wonen.
Nou ja, hopelijk komt ze wat prettige mensen tegen, want Ellen heeft gelijk: met al die groepsopdrachten is het heel belangrijk dat je tijdig weet bij wie je wel en vooral bij wie je niet in de groep aan de slag wilt.

Tonny

Siena

Siena

25-08-2009 om 16:10

Ik ken dit niet

Introductiekampen van een HBO-richting of universitaire studie? Zowel bij mezelf als bij kinderen niet langs zien komen. Wel de introductietijd van de betreffende studentenstad natuurlijk, EL Cid week in Leiden, de Utrechtse UIT, de Delftse OWee. En introductiekampen van een studentenvereniging als je daar lid van werd, dus met mensen van allerlei verschillende studies. Maar een kamp van de gekozen studierichting? Nee, dat was op de middelbare school met de nieuwe brugklas.

tonny

tonny

26-08-2009 om 16:31

Gisteren treurige sms-jes

dat ze het hélemaal niks vond en nog geen gelijkgestemde ziel was tegengekomen. Hopelijk knapt het een beetje op.

Tja, ze heeft zélf besloten mee te gaan, al was het niet verplicht, en zélf het geld overgemaakt.

Nou ja, van zulke dingen word je volwassen, vindt haar vader. Je leert meer van tegenslagen/lastige kwesties dan van leuke dingen. Zegt hij.

tonny

Tirza G.

Tirza G.

26-08-2009 om 19:26

He getver tonny

Wat akelig nou toch! Verdorie, dan is je eerste impuls (althans, dat zou die bij mij zijn) om in de auto te springen en haar op te halen. Kommmmmmm maar gauw mee, wég bij al die stomme mensen vandaan.
O, en vaders zeggen zulke dingen. Althans, hier wel. Om vervolgens boos te worden als-tie hoort dat ze kaarsen heeft gekocht voor op haar kamer. Veeeeeel te gevaarlijk Ja schat, dan heb je toch echt iets niet goed gedaan in je opvoeding, als ze nou (op deze leeftijd) nog niet eens een kaarsje kan stoken Hier is dochterlief haar stem kwijt, sms-te ze. Dus die heeft veel te lollig lopen doen en overal doorheen lopen tetteren
Het is gelukkig al woensdag.

Tirza

moeders

moeders

26-08-2009 om 22:27

En hier

en hier horen we niks.... mwah..zit me niet lekker. Hij zei dat hij zoum smsem maar hij sms't ook niks terug. Manlief zegt dat ik me niet druk moet maken maar dat doe ik natuurlijk wel. Wil eigenlijk zo graag bellen maar hou me in Loslaten is niet makkelijk..
Misschien heeft hij wel geen bereik troost ik me of misschien heeft hij wel zo'n lol of .... maar stiekem baal ik ervan!

reina

reina

27-08-2009 om 08:58

Moeders

Ik zou me ook druk maken,hoor , maar mijn ervaring is dat niet (terug) sms-en meestal komt omdat het gewoon te leuk is en dat sms-je even naar 'later' verschoven wordt óf ze zijn vergeten de telefoon op te laden.

reina

reina

27-08-2009 om 08:58

Tonny

Ja, da's vervelend! Maar het is bijna voorbij!

Tirza G.

Tirza G.

27-08-2009 om 17:12

Lastig ja

Ik denk dat Tonnyman denkt dat je van negatieve ervaringen leert doorbijten, afzien en volhouden. Ofzoiets. Van die gewaardeerde karaktereigenschappen. Ik kan er anders ook niks bij verzinnen. Mij lijkt nou juist dat positieve dingen leiden tot een positief gevoel - en dát wil je herhalen.
Maar jaaaaaaaa ik heb dus ook een kind wat als eerste woord "nee" leerde en dat nog altijd als eerste bezigt. Als ik hem niet ergens doorheen "push", kwam hij nooit ergens en deed hij niets. En fietste hij nog met zijwieltjes.

Tirza

tonny

tonny

27-08-2009 om 20:17

Klopt ja

afzien en door de zure appel heen bijten. Soms valt het dan toch nog mee. En soms niet, dat weet je dan ook weer.

'tegenspoed kan talenten aan het licht brengen die voorspoed zou hebben doen inslapen' - volgens de kalender een spreuk van Horatius.

(Tonnyman heeft op dit moment zijn prive-tegenspoed in de vorm van een knie-operatie die aantoonde dat dit lichaamsdeel compleet versleten is. En hij voetbalt niet eens )

Ben benieuwd naar het verslag dat dochter morgen uitbrengt. We hebben haar wat dit introductiegedoe betreft gestuurd noch ontmoedigd, trouwens.

En het galafeest - daar is ze wel geweest. 'Wel aardig hoor, maar zulke feesten zijn niet echt wat voor mij'.

Tonny

Niet verplicht lara

ook in de uitnodiging van zoon stond dat de introductie week ( ook hbo)verplicht was,nu blijkt dat een behoorlijk aantal studenten niet heeft deelgenomen aan de introductie,en daar staan verder ook geen sancties op hoor.

Lara10

*als er in het welkoms boekje staat dat het verplicht is en je gaat niet , dan hoor je er meteen al niet bij.*

dat ligt toch wel aan je eigen opstelling,denk ik.
mijn zoon was niet op de (4 daagse verplichte)introductie ,evenals 5 andere klasgenoten.
toch , nu ze vandaag zijn gestart met het lesprogramma ,
heeft zoon geen moment het gevoel gehad dat hij er niet bij hoorde.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.