Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Genderdysforie

Van de week vertelde mijn zoon (20) dat hij transgendergevoelens heeft. Dit is plots opgekomen toen hij merkte dat hij met enige jaloezie naar vrouwen keek. Hij heeft geƫxperimenteerd met vrouwenkleding en dat voelde heel erg goed. Ik heb nooit iets van vrouwelijkheid in hem gemerkt, wel is hij ook nooit een echte mannelijke jongen geweest. En ook altijd was er wel iets terughoudends in hem. Een soort schaamte, wat nu 'het niet comfortabel met zijn mannelijk lichaam' lijkt te zijn.

Ik ben blij dat hij zijn gevoelens met me heeft durven delen. Hij probeert nu deze gevoelens te negeren en hoopt dat ze verdwijnen.

Ondertussen zit ik er nu mee. Ik hoop ook dat het 'overgaat' maar ik ben bang dat het niet zo is en dat hij een erg moeilijke tijd tegemoet gaat. Ergens is het jammer dat hij dit krijgt nu de puberteit achter de rug is en hij al mannelijke kenmerken heeft. Maar ik ben er natuurlijk voor hem, en van veel van onze familie en vrienden verwacht ik ook tolerantie. Ik kan er nog met niemand over praten omdat hij nog niet uit de kast is/durft.

Daarom ben ik nu anoniem op zoek naar mensen die in hetzelfde schuitje zitten, met een kind van rond de 20 die NA de puberteit transgender blijkt of daarover twijfelt. Ik wil er heel graag met iemand over praten.

Anoniem vind ik ook prima. Ik heb er speciaal een emailadres voor aangemaakt: [email protected].

Ad Hombre

Ad Hombre

06-02-2018 om 22:42

Androgyn

In mijn tijd hadden we androgyn. Als David Bowie/Ziggy Stardust, zeg maar. Ik kwam een tijdje terug een jongen tegen die me ook behoorlijk androgyn leek. Er is nu ook een jonge androgyne schrijfster.

Dus dat, niet all the way travestiet/transseksueel, maar een beetje half way experimenteren. Is dat geen optie voor hem?

Transmoeder

Transmoeder

06-02-2018 om 23:13 Topicstarter

Ga ik zeker bespreken

Bedankt voor die reactie ik had daar zelf totaal niet aan gedacht maar ga eens wat inlezen!

Of Genderfluid

https://mens-en-samenleving.infonu.nl/man-en-vrouw/161055-gender-fluid-het-wisselende-geslacht.html

"Gender fluid
Gender fluid betekent letterlijk 'vloeibaar geslacht', een officiƫle Nederlandse vertaling is er niet. Het geslacht gender fluid valt onder de overkoepelende term multigender. De term multigender is een benaming voor iedereen die zich met meer dan een geslacht identificeert."

http://www.sevendays.nl/lifestyle/lhbtqiap-waar-staat-het-eigenlijk-voor

Het is niet noodzakelijk om in een tweedeling te blijven denken, tenzij de gevoelens een ander geslacht te hebben volledig zijn.

https://nos.nl/op3/artikel/2185424-wat-als-de-hele-wereld-genderneutraal-zou-zijn.html

Daarom pleiten organisaties die zich hiermee bezig houden voor meer genderneutraliteit in de openbare ruimte. We komen nou eenmaal niet allemaal precies als mannetjes en vrouwtjes, inwendig of uitwendig, maar er is veel meer diversiteit.

Pennestreek

Pennestreek

07-02-2018 om 10:39

Wat dapper van hem!

En wat zal hij geworsteld hebben. Fijn dat jij (en hopelijk jullie omgeving) er zo open in staan. Dat is een goede basis.
Ik denk alleen dat hij er juist goed aan doet om het niet weg te stoppen, maar om op onderzoek uit te gaan en te experimenteren met waar hij zich goed bij voelt. Er is online maar ook op televisie tegenwoordig veel aandacht voor. En juist het loslaten van alle hokjes kan hem helpen denk ik. Hij hoeft niet nu, meteen, te kiezen voor een totale verandering. Het kan in stapjes, en hij kan het na ieder stapje daar ook bij laten. Of zoals in de links van AnneJ, er zijn steeds meer mensen die zich niet het een of het ander voelen, en dat kan ook nog van dag tot dag verschillen.

Ik heb zelf een collega (van ruim 50) die zichzelf sinds een jaar als vrouw bestempelt, oorknopjes en nagellak draagt, af en toe een jurk of rokje met (lage) hakken, maar verder gewoon nog man is. Inclusief stoppelbaard. Ik heb nog niet gemerkt dat er iemand is die zich daar ongemakkelijk bij voelt. En zij is op deze manier aan het ontdekken wat bij haar past. Voor nu is het zo goed, maar misschien wil ze op een gegeven moment wel hormoontherapie. Stapje voor stapje, dus.

In ieder geval is niets 'gek'. Gelukkig niet meer. Al zullen er natuurlijk altijd mensen zijn die er moeite mee hebben, of er raar op zullen reageren. Het enige dat hij daartegen kan doen is er sch**t aan hebben. Gewoon doen waar hij zich goed bij voelt.

Veel sterkte voor je zoon, en voor jou/jullie, want het begeleiden van zo'n proces is ook niet niks.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.