Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Gift voor studie

Mijn dochters gaan allebei studeren. We hebben een flinke spaarpot opgebouwd om die studie mede te financieren. Daardoor lopen we tegen de vermogensrendementsheffing aan. Met de lage rentes op de bank boeren we alleen maar achteruit. Daarom overweeg ik om het bedrag dat we voor de studie willen bijdragen (25.000 per dochter) aan ze te schenken. Dan valt het niet onder onze vermogensrendementsheffing. Ze kunnen dan ook zelf beslissen hoe ze ermee om willen gaan. Beide dochters werken en hebben veel verantwoordelijkheidsgevoel. Doen of niet en loop ik tegen problemen aan als ik dit doe?

Noet

Noet

18-04-2015 om 09:14

belastingdienst

Kijk op de site van de belastingdienst welke voorwaarden er zijn voor de eenmalige gift groter dan € 5200. Om te voorkomen dat er dan schenkbelasting betaald moet worden. Is aflossen op de hypotheek nog mogelijk? Ook een mogelijkheid om het uit je vermogen te halen of extra investeren in je pensioen.

Hun nadeel

Ze lopen dan zelf tegen vermogensrendementsheffing aan.
Bovendien is hun vermogen dan te hoog om toeslagen te ontvangen.
Het is misschien slimmer om het in delen te doen.

zie ook
http://www.belastingtips.nl/prive/kinderen_en_fiscus/ondersteun_studerend_kind_fiscaal_slim/

Vakantieganger

Vakantieganger

19-04-2015 om 12:23

BEM-clausule?

ik las iets in de krant over een zogenoemde BEM-clausule. Hiermee is het geld niet opneembaar, maar straks wel voor het kind. En als voorschot op de erfenis hoeven ze er later geen erfbelasting over te betalen.
Eerlijk gezegd heb ik het artikel snel gelezen, en zie ik iets over het hoofd. Maar even googelen en wie weet is het echt voor jullie van toepassing.

Caesar

Caesar

19-04-2015 om 13:42

Bem

De bem-clausule is alleen voor minderjarige kinderen. Ook voorkomt het niet dat het geschonken geld als schenking wordt gezien en er dus belasting over moet worden betaald.

Jan Mulder

Jan Mulder

20-04-2015 om 07:25 Topicstarter

belastingdienst

Ik heb inmiddels wat uitgezocht bij de belastingdienst: jaarlijks mag je 5277 euro schenken en eenmalig tussen 18 en 40 25.322. Het lastige is dat dat weer niet te verdelen is over meerdere jaren. Verder denk ik dat die 5277 bovenop het levensonderhoud komt, maar ik zie dat nergens bevestigd.

De BEM clausule voegt volgens mij niets toe voor onze nog minderjarige dochter. Dan kan je het geld beter op een eigen rekening houden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.