Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Hart onder de riem voor ouders met een 'lastig kind'

Hallo allemaal,

Ik heb de afgelopen dagen een beetje uit interesse rondgekeken op dit forum, omdat ik nogal nieuwsgierig was naar hoe leeftijdsgenoten opgevoed worden, en hoe de relatie met hun ouders is. Hierbij vielen mij positieve dingen op, maar ook dingen waarbij ik me toch wat schaamde voor het feit dat ik mijn eigen ouders soms niet genoeg laat merken hoeveel ik van ze houd. Ik wou dat met deze reactie daarom 'even' doen, mede omdat ik niet het type ben dat normaliter graag spreekt over zijn emoties.

Allereerst even een introductie. Mijn naam is Tom, ik ben 21 jaar en woon vlakbij Eindhoven. Ik studeer sinds dit schooljaar voor een Bachelor in ICT & Business op Fontys Hogescholen in Eindhoven, en heb al twee mbo-diploma's (MBO-3 Medewerker Beheer ICT en MBO-4 Netwerkbeheer) in de pocket. Daarvoor vmbo-kader ICT gedaan. Dus ondanks dat ik een aardig weggetje heb af moeten leggen ben ik toch best ver gekomen als ik dat mag zeggen. En wacht even, ik zou het bijna vergeten: ik heb ook nog eens een ernstig hoorverlies aan beide kanten en draag hiervoor BAHA's (soort gehoortoestellen die d.m.v. een implantaat geluid via het bot geleiden). Zonder die toestellen zou ik pas vanaf 70-90 dB horen, en dat staat gelijk aan een blaffende hond of een rinkelende telefoon vlak langs m'n oor. Door deze hoorbeperking heb ik tot voor ik naar het mbo ging altijd op het speciaal onderwijs gezeten. En dat is altijd heel goed gegaan, ik had fijne docenten en klasgenoten waar ik het goed mee kon vinden. De overstap van het speciaal onderwijs naar het regulier onderwijs ging niet 100% vlekkeloos, daar zal ik eerlijk in zijn. Maar, en hier komt het, ik heb de afgelopen jaren de onvoorwaardelijke steun en vertrouwen gehad van mijn ouders. Wetende dat ze altijd voor me klaar staan heeft mij altijd door de wat moeilijkere periodes geholpen, ook bijvoorbeeld toen ik op m'n 14e u