Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
cameron

cameron

04-02-2009 om 00:59

Hbo

dochterlief zit op het hbo, eerstejaars.
Wat mij opvalt is dat zij zo weinig lesuren maakt.
Het is vaak maar 2 tot 4 lesuren per dag en zelfs nog af en toe een dag vrij.
Nu met het nieuwe blok na de tentamenweek hoeft zij maar
2 dagen in de week naar school.
Ik vraag me af of t hbo niet van 4 jaar naar 2 jaar kan?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Brianna F

Brianna F

04-02-2009 om 06:29

Cameron

Precies wat meneer F en ik nog tegen elkaar zeiden deze week. met al die vrije uren moet zo'n HBO opleiding makkelijk in 2 jaar te doen zijn.
Zoon van kennissen zit maar 2 dagen per week op school. En om te zeggen dat hij thuis nu zo hard aan de studie is? Welnee, extra tijd voor een bijbaantje.

reina

reina

04-02-2009 om 07:00

Herkenbaar

Dochter heeft gewoon gewerkt naast haar HBO en tegen de directie veel commentaar geleverd omdat ze veel miste in de opleiding en daar tijd zat voor was. Inmiddels is eea wel wat aangepast daar. Maar zij had er achteraf spijt van dat ze de verkorte opleiding niet gdaan had.

Klopt!

Hier ook zo´n HBOster, 1e jaars. Ze kreeg gisteren haar nieuwe rooster en dat was zwaar balen (vrij vertaald, om de aanduiding met vrouwelijke geslachtsdelen te omzeilen). Want wat is het geval? Ze moet ie-de-re dag nu naar school! Schande! De nieuwe schooltijden zijn inderdaad onhandig, want van 15.00 tot 18.00 uur, maar volgens mij blijven er nog oceanen van tijd over, onder andere voor haar baantje van 16 uur per week. De rest van de tijd heeft ze wel hard nodig voor de zelfstudie en de snuffelstage, maar toch.
Het verschil met de studiebelasting van haar universitaire zus vind ik schrijnend. Die heeft nog minder contacturen, maar komt door de enorme studielast vaak in tijdnood. En dat zonder bijbaantje.
´t Is erg veranderd, ik ging gewoon 5 hele schooldagen naar de HBO. Maar dan spreken we van ruim 3 decennia geleden. Van de HBOer van nu wordt meer zelfstandigheid verwacht, daar houd ik het maar op.
Onyx

tonny

tonny

04-02-2009 om 08:24

Hopeloos!

Ik maak de HBO-structuur op dit moment niet meer zo aan den lijve mee omdat onze HBO- er niet bij mij in huis woont, maar inderdaad, het is grijs hoe ze met contactmomenten omgaan. Onmogelijke tijdstippen, vaak veranderingen, veel vrije tijd, bijzonder weinig structuur. En dat voor al dat collegegeld dat jaarlijks geïnd wordt.

En áls je als student tussendoor eens een docent wilt benaderen om het een of ander te bespreken, is het bijzonder lastig die persoon te pakken te krijgen (omdat die docenten naast lesgeven veel andere dingen doen, misschien?) Mail wordt niet beantwoord, een telefoonnummeer krijg je niet - dus zoek het maar uit!

Tonny

Ik schrik ervan

Is het werkelijk zo grijs? Ik weet ook niet anders dan dat ik gewoon 5 dagen per week naar school moest en met bijbehorende studielast thuis alleen tijd voor een bijbaantje op zaterdag en koopavond. Wat leren ze dan...

Deels herkenbaar

Mijn oudste deed een technische studie en had een behoorlijk vol rooster en ook veel thuisstudie.
Mijn jongste, tja wat moet ik daar van zeggen. Het is jammer dat ze het vwo verknald heeft en daardoor Havo heeft en nu fladdert ze door haar studie heen.
Ze hoeft er heel weinig voor te doen. Kwa rooster is het ook minimaal. Aan de andere kant geniet ze enorm. Ze studeert nu voor een half jaar in Madrid, waar het ook helzelfde is kwa rooster en tijd, en geniet enorm. Ze woont op kamers en moet er ook wel bij werken om rond te komen.

Tirza G.

Tirza G.

04-02-2009 om 16:07

Cameron (even kort)

op je laatste vraag: ja hoor, ik vind wel dat dat kan

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

04-02-2009 om 16:08

Verschilt heel erg per

HBO. Dochter van vriendin had in de eerste twee jaren 12-16 contacturen per week. Zoon andere vriendin gaat volgend jaar naar ander HBO, daar is gewoon hele dagen les

Tirza

Yta Chalne

Yta Chalne

04-02-2009 om 16:11

Lis@

Ik snap wel dat het zo lijkt, dat je dochter overal doorheen fladdert, maar het is wel een bijzonder competente, opgewekte, intelligente en innemende dame, en dat speelt écht een rol bij het zo makkelijk ergens doorheen lijken te komen (nu vertel ik er niet eens bij hoe bijzonder aangenaam ze is om naar te kijken, dat zou geen rol mogen spelen...). Zij wordt één van de weinigen die het echt gaat maken met deze studie.
Vergis je niet, al die studies waarvoor jullie kinderen niet veel hoeven te doen zijn voor andere studenten soms zwaar en moeizaam. Een studie halen in weinig tijd en moeite is niet voor iedereen weggelegd.

Yta

hahaha, je hebt deels gelijk. Maar als we het over een bepaald nivo hebben had ze wel meer aangekunt. Dit roept ze zelf ook. Maar aan de andere kant is dit haar op het lijf geschreven. Dit is ook haar ding en ik weet ook zeker dat ze het gaat maken.
Binnenkort begint ze met afstuderen. Ze heeft al 3 uitnodigingen voor een gesprek bij grote organisaties. Ik ben ook apetrots op haar!
Ze is altijd iemand geweest die precies weet wat ze wel en niet wilt.
(ot Yta, het is gewoon een heerlijke meid :-0))

Trade management asia - amsterdam

Iemand toevallig ervaring met een kind die deze studie doet? Mijn zoon wil erheen.(als hij zijn HAVO haalt, hij is van het gemakkelijke en optimistische soort)

Handig, deze draad, ik weet nu in elk geval beter welke vragen ik moet stellen a.s. zaterdag.

Damajo

Wow cameron (zeer ot)

Hoe oud ben jij dan?! Ik dacht dat jij kinderen in de zelfde leeftijd had als ik. Dus ook van dezelfde leeftijd was of zelfs jonger!
Leuk complimentje he.
En ja Minet ik zit WEER in de verkeerde rubriek. Mag max bij 6-12 jarige komen.

Bastet

Bastet

05-02-2009 om 07:15

Cameron (ot)

Een luchtbedje in onze schuur,is dat wat?
Bastet

Merla

Merla

05-02-2009 om 09:25

Woow cameron! ot

Tjonge ik sta ook te kijken dat jij al zulke grote kinderen hebt. Waarom weet ik niet, en ik had er zaterdag ook helemaal niet over na gedacht, maar voor mijn gevoel was je jonger dan ik. En nu blijk je ineens kinderen te hebben in de leeftijd van mijn oudsten. Je oudste is zelf nog een stukje ouder! Goh, apart dit. Denk je elkaar 'te kennen' door elkaar gezien te hebben en dan zit je er helemaal naast hahaha
Dus Pisa, jij bent niet de enige hoor

Maylise

Maylise

05-02-2009 om 11:22

Verschilt per studie

HBO is inderdaad geloof ik over het algemeen inderdaad vrij rustig qua opleiding maar er zullen vast wel wat uitzonderingen bijzitten met name in de beta hoek waar je wel hard voor moet leren.
Een universiteit wil ook niet alles zeggen, dat verschilt ook per studie. Mijn oudste dochter heeft twee vierjarige studies in vijf jaar afgerond. Ze had qua tijd betreft ook best de twee studies in vier jaar kunnen doen maar ze had een vijfde jaar nodig omdat bepaalde vakken steeds clashten. Ondanks die twee studies (rechten en geschiedenis) had ze ruim de tijd voor een sociaal leven en andere activiteien. Mijn oudste zoon heeft theologie gedaan. Voor die opleiding stond inclusief extra half jaar om grieks en latijn te leren 6,5 jaar. Hij heeft dat binnen 7 jaar afgerond afgerond en daarnaast nog binnen die tijd een vier jarige filosofie gedaan. Kortom ook op de universiteit heb je studies die niet het uiterste vragen al zijn het wel leuke en interessante studies.
Het verschilt erg, mijn andere dochter is nu derde jaars medicijnen en zij heeft wel vrij volle dagen. Volgens haar is medicijnen niet moeilijk maar het kost wel veel tijd. Ze hebben vaak de hele dag les en practica en weet ik veel. Ze volgt voor haar lol af en toe wat extra colleges bij chemie maar wat tijd betreft wil ze er zeker geen hele studie naast doen. Zij heeft ook een enorm druk sociaal leven, een baantje en veel andere activiteiten dus zij maakt echt enorm lange dagen.

Maylise

Ellen Wouters

Ellen Wouters

05-02-2009 om 11:40

Damajo - vragen open dag

Het aantal uren zegt niet alles. Je kunt het met 10 uur college per week erg druk hebben of volop luieren. De weken worden volgerekend met opdrachten.
Wat wel een interessante vraag kan zijn: is een week die volgerekend wordt met opdrachten en zelfstudie gebaseerd op "dat moet je doen om het überhaupt te kunnen halen" of op "dat moet je doen om tienen te halen". Met andere woorden: hoe druk heeft een student het die genoegen neemt met zesjes?

Andere interessante vragen kunnen zijn: hoeveel wordt er individueel getoetst en hoeveel is groepswerk?
Hoe gaat school om met Bindend Afwijzend Studieadvies, hoe snel wordt dat gegeven en hoe vaak worden er uitzonderingen op dat reglement gemaakt? (meestal is het een goed teken als een school daar tamelijk streng in is, dat is ook fijner en beter voor de studenten zelf)
Bij wat voor bedrijven wordt er stage gelopen? Wat voor type mens hoort nou echt op deze opleiding thuis? Wat is de achtergrond van de docenten op deze opleiding?

Op de meeste vragen is geen echt goed of fout antwoord te geven, maar het antwoord kan je wel iets wijzer maken over de studie. Vaak lopen er ook wel studenten rond op zo'n open dag, vraag hen naar plus- en minpunten. Het beeld dat je krijgt is nooit volledig (ze vragen ook nooit de echt moeilijke gevallen om daar te gaan rondlopen), maar het maakt wel uit of ze alleen maar kunnen bedenken dat de koffie uit de automaten vies is, of dat ze zeggen dat de organisatie erg rommelig is.

Groet, Ellen

Evaatje1982

Evaatje1982

05-02-2009 om 14:10

Eigen ervaring

Ik ben twee jaar geleden op de universiteit afgestudeerd en ik had in het tweede jaar ook gemiddeld maar 10 uur college. Maar de belastende uren per week kwamen wel boven de 36 uur uit(zo stond dat in de collegeboeken), dat houdt in dat 26 uur zelf ingevuld moest worden met studeren, opdrachten maken en informatie opzoeken. Vele ouders vinden het onbegrijpelijk dat hun kind maar enkele uren les heeft, ik ben er ook geen voorstander van, maar dit houdt niet in dat ze de rest van de week niets hoeven te doen.

Ik zat van 10 tot 17 achter mijn bureau als ik geen college had, maar voor sommigen is de verleiding van vrije tijd groot zodat ze iets doen wat ze veel leuker vinden zoals een tweede baan, of een tweede studie. Als een student daardoor ook de tentamens haalt, ben ik nergens op tegen, zij kunnen het waarschijnlijk aan. Ik moest er niet aan denken dat de studie nog eens verkort zou worden.
Zo heb je intelligente studenten die de tijd van hun leven hebben tijdens de studie, maar er zijn ook studenten die op een warme dag wel binnen zitten te blokken om het tentamen van de volgende ochtend te halen. Ik had het desondanks de 10 college nog steeds erg druk. Onderscheid zal er altijd zijn en daar houden ze gelukkig wel rekening mee.

Evaatje1982

Evaatje1982

05-02-2009 om 14:40

Stage

Als studenten op dit moment er even niet veel aan doen, komt dat wel goed tijdens de stage periode. Dan is het hard werken geblazen en komen ze zichzelf tegen. Vaak krijgen studenten dan afkeer om na de studie te gaan werken, want het ritme (werken van 9-17) valt hun tegen, want ze hebben 3 jaar geen ritme gehad.
Daarom pleit ik ervoor dat er meerdere stage periodes van 3 a 4 maanden over de 4 jaar verdeeld worden. Meer ervaring in de praktijk op doen, maar er ook achter komen hoe je zelf functioneert in een werk situatie.
Je leert dan ook om te gaan met stress en wat je nou wel of niet leuk vindt op dit vakgebied.
Kijk bijvoorbeeld naar Fysiotherapie, daar krijgen ze eerst een orienterende stage in het tweede jaar, dan een gewone stage en uiteindelijk sluiten ze af met een hele lange stage. Super toch?

Evaatje

Ik ben het niet met je eens om de stageperiodes te verkorten. Dit werkt niet in veel vakgebieden. Een normale HBO stageperiode is 100 dagen. Nu kunnen ze al 2 x 50 dagen (2,5 maand). 50 dagen is echt vaak te kort om mee te werken in een project. Bij zowel de studies van mijn dochters als op mijn eigen werk is het voor de student en de werkgever niet handig om 50 dagen stage te lopen.

Wat dacht je van een verbouwing cameron?(o.t.)

op je laatste vraag heb ik wel een leuke tip als antwoord....
toen ik 'studeerde' en mijn ouders zo nu en dan ook genoeg van me hadden of met irritant vonden, dan gingen ze uitvoerig de 'verbouwplannen' voor mijn slaapkamer bespreken. die moest namelijk bij de keuken getrokken worden...en toen dat niet hielp, gingen ze zelfs keukens bekijken (als wij toevallig in de auto zaten enzo) en toen dat óók nog niet hielp kwam er een aannemer om e.a. te bespreken....
hoogst ongemakkelijk voelde ik me erbij, bij al die voorbereidingen. de boodschap was duidelijk(eh, dit duurde wel een jaartje ofzo hoor).
ik heb niet meer gewacht tot ze me de piepkleine bedompte zolderkamer aanboden...
groeten albana

Bastet

Bastet

05-02-2009 om 19:09

Cameron (ot)

Wil je onze tien slangen lenen?Leuke hobby..)
Vindt ze vast enig!
Bastet

Tirza G.

Tirza G.

05-02-2009 om 20:08

Cameron

Ik lig in een deuk. Vooral die verbouwplannen. Opschrijfnotitieblok in je ene hand, duimstok in je andere, potlood achter je oor en dan maar mompelend door haar kamer stappen, naar boven kijken, denkbeeldig meten, de Libelle met leuke gele narcissen keurend tegen haar kast aanhouden voor de kleur, achteloos een stapel kleren opzij schuiven, eens vragen hoe groot zij haar bureau schat? 100x70? Mmmmm, ja, mooi, past dan precies (vaag gemompel), de stopcontacten intekenen, jaaaaaaaaa, ik ruik mogelijkheden. Dit kun je vríj lang uitnutten, lijkt me.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

05-02-2009 om 20:09

Even serieus: kun je een hbo-studie tijdelijk onderbreken?

Zonder dat je je kamer afmoet en je stufi kwijtraakt?

Tirza

Een sauna?

past dat niet? én je verbouwt én je hebt er meteen een hobby bij!
hier staat er 1 gepland zodra puber nog ietsje verder uitgepubert is.....op háár zolderkamer uiteraard...
groeten albana
(p.s. we sparen nu al)

Brianna F

Brianna F

06-02-2009 om 08:31

Wat zijn we erg

Ik heb dochters kamer (28 m2) op papier al volledig ingericht. Ze hoeft niet weg, maar zodra ze een eigen appartement heeft, dan......... we hebben zelfs al tafel en stoelen gekocht, die nu zolang op de veel te kleine achterkamer staan.

Maylise

Maylise

06-02-2009 om 11:02

En de weekenden dan?

Maar op kamer zijnde kinderen komen vaak 's weekends logeren. Wat doe je dan met hun kamers? Waar moeten ze dan slapen als het inmiddels een sauna is geworden?
In ons geval is het iets anders gegaan. de twee oudsten zijn het huis uit en ik heb hun kamers aan de jongste kinderen gegeven die eerst bij elkaar sliepen. Als ze nu 's weekends en in de vakanties kopen dan slapen ze op de kamers van een broer en zus waar ik extra bedden heb neergezet. De oudste die in Nederland studeert komt regelmatig 's weekends thuis en slaapt dan bij de broer die na hem komt en mijn dochter die in Frankrijk studeert komt in de vakanties thuis en slaapt dan bij haar jongste zus. Wel veel leeftijdsverschil (25 en 12) maar dat gaat zo voor de vakantie prima.

Maylise

De weekenden

In het begin kwamen ze de weekenden wel maar nu bijna nooit meer. Ze hebben hun eigen leven of een baantje in de stad waar ze wonen. Vaak komen ze door de weeks en blijven dan soms slapen.
Hun kamers zijn opgeknapt als logeerkamers. Wel naar mijn smaak hahahaha. Ze kunnen altijd met vriend blijven slapen.

Op de logeerkamer natuurlijk

die bij ons dus op het bedompte zolderkamertje was....
en anders inderdaad bij broer of zus.
groeten albana

reina

reina

06-02-2009 om 14:05

Ik twijfel

Toen mijn dochter de deur uitging ging mijn man rond diezelfde tijd voor zichzelf beginnen en hebben we alle kamers omgegooid, zodat de grootste slaapkamer zijn werkkamer werd en er een klein logeerkamertje evt voor haar bleef. Zoons kamer is nog steeds van hem, stond steeds een paar maanden leeg als hij in het buitenland zat (handige logeerkamer, dat wel), maar zijn koelkast, magnetron, tv, computer, meubels etc staan er altijd in. Hij heeft ook al eens op een kamer in Amsterdam gewoond vanwege zijn werk, maar als hij vrij was vluchtte hij Amsterdam uit en was hij thuis , vandaar dat hij die spullen allemaal al heeft. Maar als hij nu idd voor een jaar weggaat, wat het plan is, weet ik nog niet of het wel zo logisch is die kamer intact te laten, ik kan 'm best gebruiken.

Brianna F

Brianna F

06-02-2009 om 14:40

Tja

Alle kans dat je z'n kamer vrijhoudt en hij na een jaar weer ergens anders op de wereld een baan vindt. Ook krijgt hij wel de leeftijd om op zichzelf te gaan wonen. ik zou de kamer lekker inpikken en ergens een plekje maken waar hij evt. zou kunnen slapen als hij eens thuis is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.