Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Tante

Tante

14-01-2017 om 16:15

Hoe kom je aan een half jaar woonruimte in de buurt van Amsterdam?

Ik help mijn neef zoeken naar woonruimte in de buurt van Amsterdam/Haarlemmermeer in verband met een half jaar stage op Schiphol. Hij doet een MBO opleiding en zou graag een kamer huren voor die tijd.

We komen er niet helemaal uit met DUWO: Let op: inschrijven heeft dus alleen zin als je fulltime studeert of gaat studeren in de Stadsregio Amsterdam, Delft, Den Haag, Deventer, Leiden, Wageningen of Zuid-Kennemerland.

Het lijkt me dat hij niet studeert maar stage loopt?

Zijn er andere tips wellicht?

Wat is nu precies de vraag tante?

Het huren van een kamer is wat anders dan inschrijven bij de basisadministratie of de regelgeving volgens DUWO voor het ontvangen van studiefinanciering.
De regels voor het ontvangen van studiefinanciering zijn bijvoorbeeld de noodzaak voor een vast adres, bij ouders of zelfstandig.
Als je een kamer huurt voor een beperkte periode maar je oude kamer aanhoudt heb je geen probleem en hoef je niet in te schrijven.
Tenzij de verhuurder dat eist. Maar dan heb je weer andere overwegingen.
In principe moet iedereen zich op een adres waar die woont inschrijven maar om als verhuurder in een studentenstad een vrijstelling te krijgen van inkomstenbelasting voor je jaaropgave bij de belastingdienst heb je een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd nodig.
Een betalende huurder die niet ingeschreven staat maar waar je wel inkomsten van hebt als verhuurder dien je dus op te geven aan de belastingdienst en inkomstenbelasting over te betalen.

Dus waar gaat het nu om, de regelgeving voor DUWO of voor de belastingdienst of de basisadministratie?
Wat maakt het uit of je het studie of stage noemt?

Trante

Trante

14-01-2017 om 17:42

nee annje

Jij hebt het over DUO, ik heb het over DUWO, dat schijnt de instantie te zijn die woonruimte regelt in de randstad etc.

Helena

Helena

14-01-2017 om 17:53

inschrijven

Ik weet niet of inschrijven bij DUWO zin heeft, er staan veel mensen op de wachtlijst. Als hij stage loopt studeert hij toch ook? Dus ik vermoed dat dat de belemmering niet is. Het gaat er om dat afgestudeerden en werkenden zich niet bij DUWO kunnen inschrijven.

Lijkt me dat hij misschien op zijn stageplek op een intranet of prikbord de vraag kan hangen of iemand een kamer heeft voor een half jaar. Rondvragen bij zijn nieuwe collega's. Facebookgroepen in Hoofddorp of Badhoevedorp opzoeken en vragen. Voor zo'n korte tijd zijn er misschien mensen die hem wel op kamers willen, die nu niemand hebben.
Succes.

Tante

Tante

14-01-2017 om 18:54

wachtlijst

Ik zie dat ze voor het appartementencomplex in Hoofddorp maar 1 maand wachttijd hebben dus die wachtlijst begrijp ik niet.

Hij wil niet bij iemand in huis maar dus een eigen ruimte desnoods delen van keuken etc.

Helena

Helena

14-01-2017 om 19:19

opgelost

dan is het toch opgelost?
Hij wil niet bij iemand in huis, maar in je openingspost zeg je dat hij een kamer zoekt. Vandaar mijn suggestie.
Maandag dus maar contact opnemen met Duwo lijkt me.

Tijd van het jaar

Op dit moment zal de wachtlijst niet zo lang zijn omdat een aantal studenten voor 1 februari met hun studie stopt. Dan komt er wel wat vrij op dit moment. In Augustus/september is het veel moeilijker.

Mama

Mama

15-01-2017 om 09:46

Het is best lastig

Weer ik uit ervaring. Mijn dochter liep ook een half jaar stage op schiphol. Moest er ook nog eens om 5 uur kunnen zijn en een late dienst liep tot 24 uur.
Toch lukte het wel om iets leuks te vinden. Via kamernet in badhoevedorp, 10 minuutjes met de bus van schiphol.
Medestagiaires zaten veel in Hoofddorp of Amstelveen.
Alle kamers waren wel erg duur. Mijn dochter had 11m2 voor 400 euro in een heel gezellig huis met 4 meiden.
Dat was mazzel, de meeste stagiaires zaten bij een hoofdhuurder in huis met gebruik van keuken.
Via kamernet ging het dus redelijk snel. Wel ben ik geschrokken van een aantal kamers waar we gekeken hadden in Hoofddorp en Amsterdam. Niet fijn en niet veilig.
Goed uitkijken dus.

nicolette

nicolette

15-01-2017 om 10:18

annej en tante

Dat het nu gemakkelijker is om een betaalbare kamer te vinden in Amsterdam klopt niet. Misschien stoppen nu wel mensen maar de behoefte aan kamers is zo groot, dat nog steeds veel mensen aan het zoeken zijn. Vooral betaalbare kamers is lastig. Een bezemkast voor 800 euro kom je bijvoorbeeld tegen. Bovendien blijft een deel van de studiestakers in Amsterdam hangen vanwege werk en mogeljk studievervolg.
Ik heb begrepen van mijn dochter dat veel kamers zoeken gaat via facebook. Ik weet niet of je neef daar weg mee weet? Of misschien een onderhuur?

Facebook

Facebook is dé plek om te zoeken. Amsterdam zit overvol en er worden ongelooflijke prijzen gevraagd voor een kamer met de afmeting van een diepe kast. De meeste mensen die studeren of stage lopen wijken uit naar de omliggende gemeentes dus ook daar is niet veel kans. Via via wil ook nog wel eens helpen. Oproepje op fb plaatsten en dan door zoveel mogelijk mensen laten delen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.