Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Els van Leeuwen

Els van Leeuwen

02-08-2009 om 16:10

Hoe regelen jullie dat?

Onze zoon gaat naar het HBO en wordt 18, hij heeft al een basisbeurs aangevraagd en krijgt dus ook een OV kaart.

Hoe regelen jullie die vreselijke kosten? Vragen jullie een prestatiebeurs aan? Het zijn dure tijden en we hebben nnog 2 kinderen op het middelbaar, dus het geld vliegt je zakken uit.

Is zo'n prestatiebeurs aan te raden? Hij is wel serieus, dus die studie moet binnen de termijn te halen zijn voor hem.

Graag advies!!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
elleke

elleke

02-08-2009 om 18:17

Huh?

Ik dacht dat ook de basisbeurs onder de prestatiebeurs valt of heb ik dat fout?

Elleke

Klaartje

Klaartje

02-08-2009 om 18:55

Els

Je studiebeurs is een prestatiebeurs (behalve bij MBO nivo 1+2). Dus zowel je basis- als je aanvullende beurs. Basisbeurs is voor iedereen hetzelfde. Aanvullende beurs kun je aanvragen en dan wordt er naar het loon van de ouders gekeken. Eigenlijk is het de bedoeling dat je als ouders een bedrag bijlegt en verdien je te weinig, dan krijgen ze een aanvullende beurs. Je moet je studie binnen (ik meen) 10 jaar succesvol afmaken en dan wordt het een gift. Je krijgt natuurlijk maar 4 jaar je beurs.
Grotjes, Klaartje

tonny

tonny

02-08-2009 om 19:08

De oudste dus?

Tja, dat is even wennen dan ja

De basisbeurs en de prestatiebeurs, da's toch hetzelfde?

En met de VO-kinderen heb je het geluk dat de overheid bijdraagt in de boekenkosten, dat heb ik al die jaren misgelopen.

Wij betalen het collegegeld, kinderen betalen zelf boeken en bijkomende kosten (van die beurs dus). Maar eígenlijk zijn we daarmee iets te royaal, al het beursgeld zou linea recta aan de studie moeten worden besteed.
Verder hebben de kinderen altijd een baantje gehad naast hun studie, veelal een middagkrant, en daarnaast in de zomer vakantiewerk.

Ik ben trouwens niet onverdeeld enthousiast over de OV-kaart. VO-scholieren fietsen, maar de mensen met een OV komen nauwelijks meer in beweging (als ze verder niet aan sport doen), ik zag onze zonen een paar kilootjes groeien. Tja, je gaat niet fietsen als je gratis (...) met de bus kunt.

Het zou beter zijn per maand geld terug te geven als men een OV-kaart niet benut maar gaat fietsen. Dat zou zoden aan de dijk zetten qua beweging!

Tonny

Els van Leeuwen

Els van Leeuwen

02-08-2009 om 19:52

Tonny

Ja, inderdaad de oudste. Ik ben het helemaal met je eens over die OV kaart. Ik werk zelf bij NS dus "vrijvervoer"heeft ie al en hij wordt strontziek in bus en tram, dus hij zal hem niet gaan gebruiken.
Hij heeft een bijbaantje bij AH en kan deat met uren uitbreiden.

Die gratis schoolboeken is niet helemaal waar helaas. Van alletwee mijn meiden heb ik toch nog rekeningen onder de noemer borg. Bij elkaar toch weer zo'n €300,= bij elkaar.

Tirza G.

Tirza G.

02-08-2009 om 20:10

Pelle

Nee, dat is niet zo. Ook als je niet meer thuiswoont, kun je kiezen voor een doordeweeks-kaart. Je kan tenslotte in de plaats van je studie ook veel moeten reizen, van je kamer naar je opleiding, naar stages etc. Je kiest wat je wilt en kunt één keer per kalenderjaar omzetten naar het andere type.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

02-08-2009 om 20:15

Aanvragen

Els, ik zou sowieso studiefinanciering aanvragen. De basisbeurs (zo'n 95 als je thuiswoont en 260 als je uitwoont per maand) is een prestatiebeurs: je krijgt hem vier jaar lang en moet binnen tien jaar je diploma halen. Zo niet, dan moet je hem terugbetalen. En vergis je niet: de OVkaart valt óók onder de prestatiebeurs. Misschien dat je hem kunt weigeren als hij toch al gratis OV heeft, maar blijft hij gratis OV (via jou) houden boven de 18? Of als hij de deur uit gaat?
De rest is zinvol om over na te denken. Je geeft als ouders ook je inkomen op - en dan wordt er gekeken of hij in aanmerking komt voor een aanvullende beurs. En dan zijn er nog de leningen, dat moet je ook gewoon goed bekijken.
Denk vooral ook aan de ziektekostenverzekering: ook 80-100 eu per maand. Hij heeft wel recht op zorgtoeslag, te regelen via de belastingdienst.

Tirza

Tirza

Je kunt één keer per kalenderjaar wisselen van kaartsoort (weekend - week) behalve als je kaart kwijt raakt, gestolen wordt. Dan krijg je standaard de kaartsoort die je voor 't verlies had en kun je niet meer wisselen. Hier dochter met weekendkaart, kaart kwijt, vervolgens een half jaar colleges in Nijmegen, Breda en Enschede op een weekendkaart. Kosten 800 euro oid. Belachelijk maar helaas pindakaas.

Tirza G.

Tirza G.

03-08-2009 om 11:17

O jeetje myar

Dat wist ik niet! Kun je dan nóóit meer wisselen, of alleen dat "gestolen jaar" niet? Jemig. Dan mag ik dochter de pepers wel ingeven

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

03-08-2009 om 14:17

Ik ben blij pelle

dat jij geen minister van onderwijs bent. Enig idee wat dat reizen zou gaan kosten als je dat zonder OVjaarkaart moet doen?

En dan nog wat

Die ov kaart hoort bij de basisbeurs. Maar als je hem niet nodig hebt, dan kun je 'm ruilen voor het bedrag dat daar voor staat. Dat is ook nog eens 90 euro in de maand.
Op de fiets heeft dus voordelen.
Groet,
Miriam Lavell

Miriam

Je kunt niet zomaar geld krijgen in plaats van een ov-kaart. Dat kan alleen als je kunt aantonen dat je 's ochtends met het openbaar vervoer niet op tijd op je opleiding of stage kunt zijn, of als je in het buitenland bent voor studie of stage. Het kan niet als je gewoonweg liever fietst.

tonny

tonny

03-08-2009 om 19:21

Jammer

fietsen zou beloond moeten worden!

Natuurlijk weet ik wel dat voor veel mensen HBO/universiteit te ver fietsen is. Maar mijn zonen hadden de af te leggen afstand best kunnen fietsen, maar door een 'gratis' OV-kaart prakkizeerden ze er niet over. Als ze er wat mee hadden kunnen verdienen, hadden ze vast wel eens een andere keuze gemaakt.

Toen ze nog op het VO zaten, fietsten ze dagelijks een half uur heen, een half uur terug.
De overstap naar het HBO betekende een teruggang van 5 uur beweging per week! Dat zou moeten meetellen in een samenleving die zich zorgen begint te maken over overgewicht en gezondheidsrisico's.

Sporten, prima, maar woonwerkvervoer kan beweging zijn die je elke dag vanzelf neemt.

Tonny

Tirza G.

Tirza G.

03-08-2009 om 22:55

))))

Juist Pelle, dát dacht ik. Ik vond je al buitengewoon streng

Tirza

((

Pelle, ik heb 'm helemaal niet
Nooit een andere kaart maar wel recht op wisselen? Leg svp uit?
Het kaartjaar loopt van 1-1 tot/met 31-12 en verlies je je kaart dan krijg je, na betaling van 35 euro oid, een nieuwe kaart van dezelfde soort die je daarvoor had. Het recht op wisselen (weekend-week) ben je vervolgens tot 31/12 kwijt. Hier dus: liever een weekkaart.
Men heeft dit ingevoerd omdat te veel studenten hun kaart zgn. kwijt waren, een nieuwe kaart aanvroegen en die wisselden, dan hadden ze 7 dagen per week een kaart. Ik snap dat wel maar ben 't er niet mee eens. De "goede" zijn te zeer zeer de dupe van de "kwade". Een andere oplossing had mi ook gekund.

Is dat zo?

elissa:"Je kunt niet zomaar geld krijgen in plaats van een ov-kaart. Dat kan alleen als je kunt aantonen dat je \'s ochtends met het openbaar vervoer niet op tijd op je opleiding of stage kunt zijn, of als je in het buitenland bent voor studie of stage."
Dat moet genuanceerder liggen. Mijn dochter gaat een dezer dagen zes maanden de zee op. Dat levert haar een uitwonendenbeurs op én, op voorwaarde dat ze die ov kaart inlevert, ov vergoeding. Ze heeft niets aan hoeven tonen over de afstand tot haar stageplaats. Dat kan ook helemaal niet, want ze weet nog niet waar ze op moet stappen. (vandaag of morgen ontvangt ze tickets, dan weet ze pas waar ze wanneer heen gaat).
"Het kan niet als je gewoonweg liever fietst."
Dat is jammer!
Wel interessant om te weten; die ov kaart kost dus 90 euro pm in de prestatiebeurs. Als je per maand dat bedrag niet opmaakt aan ov, dan kun je 'm dus beter niet nemen.
Groet,
Miriam Lavell

Nu wel (ot)

"Dat kan ook helemaal niet, want ze weet nog niet waar ze op moet stappen. (vandaag of morgen ontvangt ze tickets, dan weet ze pas waar ze wanneer heen gaat)."
Vandaag dus.
Zaterdag vliegt ze naar Gdansk. En dan maar varen. Eerste week van februari weer terug.
Groet,
Miriam Lavell

tonny

tonny

04-08-2009 om 12:52

Tjonge!! -o.t.

da's geen voor de hand liggende bestemming. En dan daar midden in de winter, brr. Wat een onderneming!!
Hoe gaat het met haar opleiding?

Tonny

Tirza G.

Tirza G.

04-08-2009 om 12:54

Miriam!

Ik vind het zo ongelooflijk stoer, ik zou het hele forum volplempen van trots als ik zo'n dochter had Ik ga toch eens effe rekenen aan die OVjaarkaart. Tirzadochter gaat niet zo bar ver weg studeren.....

Tirza

*glim*

Tonny, het voordeel van een boot is dat ie vaart. Ze blijft dus niet de hele winter in Gdansk Er staat een rondje naar Finland op de rol en dan... tja.. dat weten we nog niet. Kan middenlandse zee worden, maar ook het Panamakanaal (heeft vanzelfsprekend haar voorkeur).
tonny:"Hoe gaat het met haar opleiding?"
Mag ik het zeggen? Vlekkeloos!
Tirza:"Ik vind het zo ongelooflijk stoer, ik zou het hele forum volplempen van trots als ik zo'n dochter had "
Eh ja... maar dat mag niet van mijn dochter
Zo, nu als de sodemieterij een afscheidsparty organiseren. Die begint over 14 minuten.
Eerst koffie, dan taart, dan tranen met drank en wat hartige versnaperingen.
Doei!
Miriam Lavell

reina

reina

04-08-2009 om 15:11

Miriam

Wat spannend! Join the club van ouders-met-een-kind-onderweg! Kun je haar wel regelmatig contacten via internet?

tonny

tonny

04-08-2009 om 18:07

Beroepskeus miriamdochter o.t.

Hoe is ze ooit tot deze beroepskeuze gekomen? Ik vind het werkelijk heel orineel (en ik snap dat je enorm trots bent op haar! Joh, je kunt nu wel wat stiekem opscheppen hier, ze gaat op reis en kan onderweg vast niet oeverloos op OO surfen

Een mooi feestje vanavond en alle goeds!

Tonny

tonny

tonny

04-08-2009 om 18:08

Origineel

excuus, tikfout

Ellen Wouters

Ellen Wouters

04-08-2009 om 19:18

Geen keuze

Toen ik studeerde werd de OV-kaart ingevoerd, en er waren toen veel protesten tegen.
De reden: je kón er niet voor kiezen hem niet te nemen. Het was gedwongen winkelnering. Al woonde je náást je opleiding: je werd gekort op je basisbeurs en kreeg daarvoor een OV-kaart.

Ik denk niet dat dat veranderd is, maar ik denk dat er voor zeevaartscholen en dergelijke wél een speciale regeling is en dat Miriam daardoor in de veronderstelling verkeert dat iedereen mag kiezen.

tonny

tonny

04-08-2009 om 20:06

Ik blijf het raar vinden als er geen keuze is

als mensen de keus hadden voor 90 euro per maand te gaan fietsen, zouden velen dat doen. Negentig euro is best de moeite!
Waarom zou deze keuze onmogelijk zijn gemaakt, in wiens belang?

tonny

reina

reina

04-08-2009 om 20:23

Keuze

Voor zover ik me herinner had mijn dochter ook geen keuze (ze heeft nu 2 jaar haar diploma), zij woonde vlakbij haar opleiding de laatste jaren, dus had ws ook gekozen voor geld. Ik heb altijd verondersteld dat het te maken heeft met een deal die gemaakt is met de OV-maatschappijen, dat zij een leuke smak geld krijgen omdat álle studerenden een OV-kaart krijgen.

Ik ga dat uitzoeken

Ellen:"De reden: je kón er niet voor kiezen hem niet te nemen. Het was gedwongen winkelnering."
Aha! Dus in feite subsidieren de studenten het ov! Ik ga uitzoeken of dat nog steeds zo is. Ik dacht dat je dat ding inmiddels ook niet kunt gebruiken en dat ie daarmee niet als schuld in prestatiebeurs meetelt.
Dochter valt onder de buitenlandregeling heb ik inmiddels begrepen.
Buitenlandregeling:"Tijdelijk naar het buitenland

Ga je tijdelijk voor studie of stage naar het buitenland en blijf je ingeschreven staan bij een Nederlandse opleiding? Dan kun je kiezen tussen een OV-studentenkaart en een OV-vergoeding. In 2009 is de OV-vergoeding € 80,25 per maand. "
Feestje was leuk. Erg veel taart en tranen. Stichtelijke woorden van opa's, maar ook van vriendinnetjes. En de nodige grappen en grollen voor in de koffer natuurlijk. Van drop tot dildo's.
Morgen begint ze met pakken. 2 koffers van 20 kg elk.
Groet,
Miriam Lavell

Helemaal ot

Tonny:"Hoe is ze ooit tot deze beroepskeuze gekomen?"
Ze wilde wat leren wat je niet uit het gewone leven leert. Dus vooral niets creatiefs (daar had ze het mee gehad). Vooral wel iets technisch.
Zeevaart is niet helemaal vreemd in de familie trouwens.
Groet,
Miriam Lavell

Afrekening

Ha, toch nog gevonden.
"Schuld blijft op Bericht staan
Heb je de kaart niet (altijd) in je bezit gehad? Dan krijg je toch bericht van ons dat je een schuld hebt. Op het Bericht Studiefinanciering noemen we dat een 'voorlopige lening reisvoorziening'. Dat blijven we doen tot het moment dat je verplicht moet gaan terugbetalen. Dan maken we de balans op en kan de schuld (gedeeltelijk) komen te vervallen."
Dat dus. Als je je kaart niet afhaalt, dan hoef je 'm uiteindelijk als de afrekening daar is, ook niet terug te betalen.
Groet,
Miriam Lavell

Ellen Wouters

Ellen Wouters

04-08-2009 om 23:17

Hoe kom je daarbij?

Er staat: dan kán de schuld (gedeeltelijk) komen te vervallen.

Hoe maak je daarvan dat je dús niet hoeft te betalen? Ik lees dat als: onder bepaalde omstandigheden kan de schuld worden kwijtgescholden, maar dat is helemaal niet standaard.

En over de vraag van iemand anders: het was een deal met de ov-bedrijven. Die zaten er natuurlijk niet op te wachten dat intensief reizende studenten voor een prikje zouden gaan reizen. De deal was alleen maar lucratief als alle studenten mee moesten doen, ook degenen die niet of nauwelijks reisden. Dus was de kaart voor iedereen, ook voor wie m niet wilde.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

04-08-2009 om 23:30

Aha ik begrijp het al

Miriam heeft het over iets anders, namelijk het moeten terúgbetalen van de waarde van de ov-kaart als je er achteraf geen recht op had.

Maar dat is iets anders.

Ik had het over de kórting op de basisbeurs vanwege de ov-kaart.

Simpel gezegd (ik weet de bedragen van vroeger niet meer precies): eerst was de basisbeurs 600 gulden. Toen kwam de ov-kaart en was de basisbeurs nog maar 500 gulden. Dus je was per definitie 100 gulden kwijt aan die ov-kaart, of je hem nou wilde of niet.
Als je hem niet afhaalde was dat je eigen zaak, maar er was geen enkele manier waarop je die 600 gulden nog zou krijgen. Het was de ov-kaart of niks.

Toen de prestatiebeurs is ingevoerd viel de ov-kaart ook onder de beurs, en moet je dus als je moet terugbetalen, óók de ov-kaart vergoeden. Tenzij je hem nooit afgehaald had, en dat is waar Miriam het over heeft.

Maar je kunt er nog stééds niet voor kiezen om gewoon een hele beurs zonder ov-kaart aan te vragen. Behoudens enkele uitzonderingsgevallen zoals stage in het buitenland.
Je mag best afzien van de ov-kaart, maar je krijgt er geen hogere beurs voor terug. Je blijft er dus ongemerkt toch voor betalen in de vorm van een lagere beurs dan 'vroeger'.
Maar die gewongen winkelnering

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.