Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Stenna

Stenna

05-07-2016 om 00:05

hospiteren lukt niet: tips?

Zoon studeert, en heeft een tijdelijke kamer. Staat al lang ingeschreven bij studentenhuisvesting en mag dus bij iedere vrije kamer hospiteren. Maar hij wordt het nooit. Is inmiddels over de 20x heen. Hij en wij worden wat moedeloos. Hij is echt leuk en lief, maar komt bij de eerste ontmoeting misschien niet zo over. Hij heeft wel PDD-NOS maar functioneert prima, in studie, thuis, sport en zijn stage. Je merkt er eigenlijk niet veel meer van (alleen in echte stresssituaties). Maar misschien wel bij dat hospiteren?
Wie heeft er nog tips, liefst andere / wat ongewonere /minder standaard dan op de google lijstjes over hospiteren staan? Hoe kunnen we hem helpen (of kunnen wij dat niet)?


Studentenhuisvesting

Is er geen zelfstandige studentenhuisvesting waar je niet voor gekozen hoeft te worden?
En gewoon een kamer bij particulieren?
Jammer dat het nu niet gelukt is. Ik zou er nu alles op alles op zetten want vanaf einde van de maand heb je weer een groot aanbod van nieuwe studenten en dan is de spoeling echt dun.
Na januari komen er vaak veel kamers vrij van studenten die stoppen. Dat is een betere periode om te zoeken.

Gewoon doorgaan

Dochter heeft ook ruim in de twintig keer gehospiteerd en begon zich al af te vragen wat er mis met haar was, maar is nu enorm gelukkig met haar leuke huisgenoten en fijne, redelijk betaalbare kamer. Voor deze kamer was ze getagd op facebook door een roeiverenigingsgenootje, dus vooral aan iedereen laten weten dat je een kamer zoekt want zo'n aanbeveling van een bekende helpt. Het is ook gewoon moeilijk om de gelukkige zijn als je met een hele horde voor dezelfde kamer komt ook al ben je leuk, lief en sociaal.

skik

Manja

Manja

05-07-2016 om 11:27

Hospiteren

Is gewoon een slecht systeem. Sluit mensen buiten.
Zijn er geen woningen waar je wel gesamelijk woont maar zonder de idiote populariteitswedstrijd die hospi is?
Waar nieuwe mensen gewoon door verhuurder ergens geplaatst worden?
Misschien niet via studentenhuisvesting.
Mijn zoon moest bij elke keer hospiteren ook nog een fles drank meenemen. Idiotie. Gelukkig was hij bij de 6e hospi de uitverkorene. Maar het systeem is waardeloos

tante Sidonia

tante Sidonia

05-07-2016 om 12:13

manja....

een fles drank meenemen? Dat meen je?
Dat hospiteren, hoe moet ik dat zien? Ik begreep in eerste instantie dat je dan bij een hospita langsgaat die kiest wie ze in huis neemt. Maar kan me toch nauwelijks voorstellen dat een huiseigenaar een fles drank verlangt van iedere kandidaat?

mirreke

mirreke

05-07-2016 om 12:17

Hospiteren is idd vreselijk.

Ik kan me van vroeger nog herinneren dat ik me er altijd afschuwelijk horkerig en ongemakkelijk bij voelde.

Idd, dochter heeft het zo ook gedaan: via facebook of studiegenoten laten weten dat je een kamer zoekt. En idd probeer eruit te springen. Dochter is uiteindelijk terecht gekomen in heerlijk huis, heerlijke kamer, heerlijke huisgenoten, na toch idd hospiteren, maar wel een veel kleiner clubje, en voor het hospiteren uitgenodigd via facebook. Het was een huis met katten en ze zochten iemand die geen hekel had aan katten. Dochter heeft zelf ook een kat (had ze al laten weten) en zij heeft hem toen meegenomen bij het hospiteren... En ja hoor, zij werd het

mirreke

mirreke

05-07-2016 om 12:19

Hospiteren gaat zo:

Een studentenhuis (of idd een hospita) zoekt een nieuwe bewoner. Zij laten dan wouldbe-kamergenoten langskomen. In sommige huizen komen die achter elkaar, maar andere huizen laten de hele club tegelijk komen. Afschuwelijk vond ik het, een soort sollicitatie maar dan nog erger...

mirreke

mirreke

05-07-2016 om 12:21

Tante sidonia

Het is eigenlijk vooral de bedoeling dat je eruit springt bij je aankomende woninggenoten. Dus ja, een fles drank meenemen kan helpen, maar ik vraag me af of je dan wel de goede indruk afgeeft, als je zelf bv. niet drinkt...

tante Sidonia

tante Sidonia

05-07-2016 om 12:30

sjonge

Dat dat kan en mag. Dit is echt nog vele malen erger dan niet gekozen worden bij gym....
Wat een nachtmerrie!

mirreke

mirreke

05-07-2016 om 12:35

Nou idd. in het kwadraat!

Daar heb ik idd ook herinneringen aan...

nicolette

nicolette

05-07-2016 om 12:37

aha

Werkt dat zo, een fles drank meenemen. Dochter is momenteel aan het hospiteren, we wonen op meer dan 2 uur reistijd van de stad waar ze gaat studeren. Ze is 2 x geweest maar 2 x het niet geworden. Zou een fles drank meenemen helpen? Want we beginnen nu wel wat nerveus te worden. Als straks het studiejaar begint en ze heeft geen kamer, dan is er een probleem. We hebben ook geen familie in de buurt.
Ik vind dat hele hospiteren maar een bot gedoe. Er worden weet ik niet hoeveel mensen uitgenodigd, er wordt gezegd dat de "winnaar" wordt gebeld en de rest krijgt een sms. Dochter zit na een paar weken nog op 1 van de 2 te wachten.
En dat je zo ver weg woont, helpt je niets.

Jaina

Jaina

05-07-2016 om 13:36

Lastig

Lijkt me een heel lastig systeem zeker als je niet helemaal binnen de lijntjes valt van de ideale cliché student. Het is een systeem wat lijkt mij vooral goed werkt voor zeer sociale, humorvolle mensen die van een glaasje en gezelligheid houden.
Maar dat is toch niet de enige manier om aan een kamer te komen? Je hebt toch ook kamers die rechtstreeks via de verhuurder gaan en waarbij je samen in een huis terechtkomt? Toen ik (eeuwen terug) een kamer huurde ging het zo. Ik had contact met de verhuurder en leerde de huisgenoten pas kennen toen ik de kamer al gehuurd had. Een andere kamer had ik op een advertentie gereageerd. Ik ontmoette de huisgenoten en kreeg de kamer. Er was geen sprake van hospiteren.
Mijn middelste dochter heeft wel een paar keer gehospiteerd maar zij werd het niet. Zij kwam zelf tot de conclusie dat het voor haar sowieso lastig zou worden omdat ze niet drinkt en praktiserend moslim is. Hierdoor zou ze sowieso al niet zo'n populaire kandidaat zijn maar andersom paste zij er ook niet goed bij. Zij heeft toen samen met twee vriendinnen een appartement gehuurd. Wel moesten wij als ouders garant staan maar dat vonden we geen probleem. Misschien is zoiets wat voor jullie?

Manja

Manja

05-07-2016 om 14:06

Hospiteren

Is inderdaad een soort keuring door de zittende huisgenoten van potentiele nieuwe bewoner.
Mijn zoon kwam een paar keer op een studentenborrel terecht waarbij tevoren was gezegd dat hij een fles drank moest meenemen ter verhoging van de feestvreugde. Dus dat doe je dan.
Ik vind juist dat een officiele instantie als studentenhuisvesting het hospiteren moet verbieden. Wie bovenaan in op de lijst staat moet gewoon de kamer krijgen.
En inderdaad er zijn particulier ook genoeg kamers waarvoor je niet hospiteert maar waarbij de verhuurder gewoon bepaalt. Tenminste in een aantal steden die ik goed ken ( leeuwarde , groningen, enschede, rotterdam)

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-07-2016 om 14:26

Manja

"Ik vind juist dat een officiele instantie als studentenhuisvesting het hospiteren moet verbieden. Wie bovenaan in op de lijst staat moet gewoon de kamer krijgen."

Dat vind ik weer het ander uiterste. Het hospiteren zoals hier in een paar voorbeelden langskomt (flessen drank mee) is natuurlijk niet echt leuk en kan heel frustrerend zijn voor de minder-popi-popi-types. Daar staat tegenover dat ik het juist heel goed vind dat de huidige bewoners inspraak hebben in wie hun nieuwe huisgenoot wordt. Het is toch degene met wie je de douche, je keukenkastjes en je balkonnetje gaat delen. Voor de nieuwe bewoner is het ook fijn om van te voren te peilen of dit wel het huis is waar je wilt wonen. Want er zit nogal verschil tussen de sfeer in studentenhuizen. Dat moet wel klikken.

Manja

Manja

05-07-2016 om 19:20

Nou

Ik heb op meerdere plekken in meerdere landen in studentenhuisvesting gewoond. Altijd gewoon maar geplaatst. En dat ging prima. Ene was leuker dan het ander. Maar als je tot elkaar veroordeeld bent in een gang op een studentenflat zorg je er wel voor dat het samen rooit. Je bent niet getrouwd toch?
En als een groep studenten een soort exclusiviteitsrecht wil hebben dan huren ze maar particulier of laten paps wat kopen. De officiele studentenhuisvesting moet voor iedereen even goed en makkeljjke en eerlijk te verkrijgen zijn. En niet alleen de populaire types

Pug

Pug

05-07-2016 om 20:25

Ik heb er vrij lang gezeten

En dus veel hospiteeravonden meegemaakt. Sommige huizen willen juist geen populaire types, maar gewoon rustige mensen.

Overigens was het zo dat als iemand te lang op de lijst stond van de studentenhuisvesting en nooit gekozen werd, die gewoon geplaatst werd. En als wij na 2 of 3x 'verlenging' nog niemand gekozen hadden, er zo iemand geplaatst werd. Gelukkig kwam er altijd wel een normaal type langs. Uiteindelijk. We hebben wel avonden gehad dat we niemand wilden, maar bij de volgende ronde was er dan eentje. We waren trouwens met z'n zevenen die kozen en waren het meestal wel eens. We vroegen naar hobby's (muziekinstrument was geen pro), uitgaan (niet teveel), vriend/in (je woont er met 8 en niet met 9), schoonmaakbereidheid, enz. Ook leeftijd speelde een rol. Een 18-jarige zagen we nooit zo zitten, maar iemand van 27 ook niet.

Bij onze laatste keuze hebben we misgekozen. De jongste van het huis wilde graag nog een jonkie en dat bleek een vreselijk verwend en lui jong te zijn dat ook nog eens veel overlast veroorzaakte en nooit schoonmaakte. Daarna ben ik verhuisd.

Rotsysteem

'Daar staat tegenover dat ik het juist heel goed vind dat de huidige bewoners inspraak hebben in wie hun nieuwe huisgenoot wordt. Het is toch degene met wie je de douche, je keukenkastjes en je balkonnetje gaat delen. Voor de nieuwe bewoner is het ook fijn om van te voren te peilen of dit wel het huis is waar je wilt wonen. Want er zit nogal verschil tussen de sfeer in studentenhuizen. Dat moet wel klikken.
Kom nou, je mag toch verwachten dat de jongvolwassenen, die weldra de verantwoordelijkheid voor de samenleving op zich zullen nemen een keer leren om om te gaan met mensen die niet zelf uitgekozen zijn en anders zijn dan wat zij zich bij 'mensen' voorstellen? Het zijn toch geen kindjes meer die alleen maar bij elkaar in de klas willen zitten?
Ik vind het dus getuigen van een enorm brevet van onvermogen om om te gaan met mensen, dingen die je niet welgevallig zijn.
Ik vind ook dat mensen op die manier de verkeerde dingen leren: het selecteren van andere mensen, zonder dat je enige verantwoordelijkheid voelt voor wat een ander dan moet doen met een studie op twee uur reizen. Dat moet je als jongvolwassene niet willen leren.
Slecht systeem dus.

Tsjor

Stenna

Stenna

05-07-2016 om 20:49

zo slecht is het nu ook weer niet

In de stad van zoon heeft studentenhuisvesting er juist voor gekozen dat er niet geplaatst wordt maar dat degene bovenaan de wachtlijst wel moeten hospiteren. Omdat ze (studentenhuisvesting) de ervaring hebben dat er dan minder problemen en conflicten zijn. Een groep zoekt toch iemand uit die er in past. Vroeger woonde ik zelf ook in een studentenflat waar wel eens iemand geplaatst werd. Dat ging echt wel eens mis, iemand waar op zich misschien niets verkeerd aan was maar die echt niet bij ons paste.
Goed dat is de ene kant. De andere kant is toch dat het wel een popi verkiezing is en iemand als mijn zoon nou eenmaal niet zo goed uit de verf komt bij de eerste indruk met mensen die hij niet kent. Twerijl hij als je hem beter kent enorm veel humor heeft en een heel goede rol in een groep kan spelen. Hij is wel heel principieel, wil zich absoluut niet anders voordoen dan hij is of een "rol" spelen. Mooi van hem, maar ik zie het zelf dan wat praktischer: eerst maar even uigekozen worden, en dan weer jezelf zijn.
En inderdaad, de nieuwe lichting eerste jaars komt er al bijna weer aan: dat is ook waarom hij zo erg veel hospiteert (al heeft hij zijn huidige kamer nog tot eind augustus).
Dat taggen op facebook zal ik hem doorgeven.

Stenna

Stenna

05-07-2016 om 20:53

10 tot 15 keer hospiteren

schijnt normaal te zijn, voordat je een kamer krijgt. Maar hij is dus nu aan de 20 keer, dus er is wel iets lastig voor/aan hem. Weet niet helemaal wat, en wil ook niet zijn zelfvertrouwen nog meer ondermijnen door daar steeds op door te vragen.
Een keer was het een huis met een teamgenoot van hem erin (van studentensport). Daar werd hij het toch ook niet. Ik raadde hem toen aan om bij de teamgenoot navraag te doen, waar hij bij een volgende keer op zou moeten letten ofzo. Maar daar kwam ook niet veel uit.

Jaina

Jaina

05-07-2016 om 21:02

10-15x

Dat vind ik echt een idioot hoog aantal. Dus je verspilt zo 15 avonden voordat je een kamer krijgt. Ik vind het geen handig systeem.
Dat mensen dit particulier doorvoeren is natuurlijk prima maar van de centrale studentenhuisvesting zou ik een centraler en fairer systeem voorstellen.
Dat hospiteren werkt gewoon niet blijkbaar, zeker niet voor mensen die niet een fantastische eerste indruk maken.

Zelf heb ik leuke en minder leukere huisgenoten gehad maar het was zeker niet zo dat degene die eerst heel leuk leken uiteindelijk ook de beste huisgenoten waren. Een eerste indruk zegt wat dat betreft niet zo veel. Maar goed ik heb mijn huisgenoten ook nooit zelf uit mogen zoeken. Toch zijn mijn ervaringen overwegend positief.

particulier versus studentenhuisvesting

Dat particuliere huizen hospiteren vind ik wel normaal, da's privé-eigendom. En zeker als het maar een klein huis is en ze bewoner nummer vier zoeken woon je best intiem samen en moet het wel klikken. In hoeverre je dat kan inschatten met een avondje theedrinken is een tweede. Maar dat er bij studentenhuisvestingkamers ook gehospiteerd moet worden vind ik raar. Hoewel het niet zo is dat alleen popiejopies gezocht en gekozen worden vind ik dat er een plek moet zijn waar iedereen gewoon terecht kan op volgorde van inschrijving. Het huis van mijn dochter kreeg een bepaalde periode de tijd om zelf een nieuwe bewoner te zoeken en als ze die niet (tijdig) vonden plaatst studentenhuisvesting gewoon de bovenste van de lijst. Een beetje een tussenvariant dus.

skik

Stenna

Stenna

05-07-2016 om 21:54

naja

ze doen dat dus omdat het de kans op problemen verminderd. Het zij zo.
Iemand nog verdere tips voor zoon, bij het hospiteren?

Stenna

Stenna

06-07-2016 om 00:47

weer 3x afgewezen

Hij had drie hospiteersessies vanavond (het begint nl echt te dringen) en is weer bij alledrie afgewezen. Wat is dat toch. Morgenavond weer 3..

nicolette

nicolette

06-07-2016 om 07:24

balen

Dat is jammer, Stenna. Op internet rouleren lijstjes van de do's en don't's maar die zal hij ook wel kennen. Heeft hij geen vrienden met wie hij kan oefenen? Of die hem kunnen helpen?
En 3 per avond, is dat misschien niet iets teveel van het goede? Je 3 keer opladen kost best veel energie. Kun je niet beter 1 x goed doen dan 3 x minder?
En 3 per avond, 2 avonden achter elkaar is ook zwaar. 6 keer concentreren, 6 keer leuk doen. Dan is de frisheid er wat af en is het moeilijk enthousiasme op te brengen.
En nu even voor mijn dochter: hoe komt je zoon aan zoveel adressen? Mijn dochter vindt er nauwelijks een (Amsterdam) en vaak willen huizen geen eertsejaars. Waarom niet? Ze zijn zelf toch ook ergens begonnen? Bij ons zit er ook tijddruk. Als ze geen kamer vindt, hoe moet ze dan aan haar studie beginnen? En met 10 minuten hospiterem is ze minimaal 5 uur kwijt.

Manja

Manja

06-07-2016 om 07:52

Nicolette

Amsterdam is gewoon sowieso erg lastig kamwr vinden voor eerstejaars. Ook nog heel duur ook en niet alle buurten zijn even prettig. Om te beginnen zou je ook in badhoevedorp kunnnen kijken. Ligt tegen Amsterdam aan en vandaar uit kan je verder zoeken in het eerste jaar. Op kamernet is wel wat te vinden. Mijn dochter heeft hier een half jaar gewoond en beviel prima. Op de fiets in 20 minuten in het centrum. En goed openbaae vervoer. En zonder hospiteren

Vesper Lynd

Vesper Lynd

06-07-2016 om 08:22

Samen

Is het geen optie om samen met een bekende een appartement of zo te huren? Via
Funda heb ik wel eens naar appartementen in Leiden gekeken en daar was best wat te huur in de categorie tot 1000 euro. Moet een verhuurder ook wel zin hebben in studenten, maar misschien gaat hij akkoord met ouders die garant staan. Lijkt me sowieso fijner om wat minder huisgenoten te hebben die er een chaos van kunnen maken.

Er wordt al veel aangeboden in Amsterdam

https://nl-nl.facebook.com/kamergezochtinamsterdam/

Kaaskopje

Kaaskopje

06-07-2016 om 08:57

Doorvragen

Weet niet helemaal wat, en wil ook niet zijn zelfvertrouwen nog meer ondermijnen door daar steeds op door te vragen.===

Ik weet niet van wat jouw zoon van slag raakt, maar ik zou wel doorvragen. Ik doe dat al na 1 ervaring van iets. Gewoon nieuwsgierigheid. Hoe was het, oh en hoe kwam dat dan? Met doorvragen kom je misschien op een patroon en kun je tips geven in de vorm van positief meedenken.

Ik heb de vraag aan mijn dochter voorgelegd.

Anno

Anno

06-07-2016 om 09:26

mijn dochter

heeft samen met een vriendin iets gehuurd van een kleine woningcorporatie. Veel rustiger, tijd om te studeren, eigen slaapkamer/badkamer/keuken/toilet dus meer hygiene.
540 euro per maand incl internet/tv in een grote stad; gewoon een etage van een herenhuis.
Inmiddels 23 en huurtoeslag.

Vesper

Als de huur van het appartement 1000 euro is en er nog overige kosten voor o.a. gas en licht bijkomen zit je wel aan hele hoge woonlasten voor een student. En wat je zelf al aangeeft, veel verhuurders verhuren niet aan studenten.

skik

Vesper Lynd

Vesper Lynd

06-07-2016 om 10:47

Skik

Klopt, en zeker met het verdwijnen van de basisbeurs kan dat alleen nog maar als je als ouders flink kunt bijdragen. Maar het is wel veel fijner, zeker voor iemand met PDD-NOS lijkt me.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.