Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
tonny

tonny

24-08-2009 om 11:57

Ib-groep gedoe

Zoon (21) gaat na afronding HBO een schakeljaar en vervolgens master doen (totaal twee jaar); hij had begrepen dat je bij een 0-lening wel je OV-kaart kan houden, maar het heeft heel wat voeten in de aarde. Zijn studiefinanciering (prestatiebeurs) is teneinde na de voorbije vier jaar. Alleen voor een tweejarige master aansluitend op het HBO krijg je nog een jaar extra, niet als het om een schakeljaar en een eenjarige master gaat. Helaas.

Ik vind het sowieso knap ondoorzichtig allemaal, in mijn ogen is 0 niks en dus ook geen OV. Heeft iemand hiermee ervaring?

Tonny

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Zie hier: http://www.ib-groep.nl/particulieren/ovkaart/geen_lening_en_toch_ovkaart.asp
Dochter hier moet dat nog regelen maar zij moet eerst de inschrijving bij de uni voor de master nog rondkrijgen. Ze heeft de bachelor gedaan bij een andere uni, diploma wordt pas later uitgereikt, cijfers zijn nog niet allemaal bekend want in het buitenland gestudeerd en dus .... Mam dat MOET voor 1 september geregeld en ik zit dan in het buitenland dus kun jij .... diepe zucht, gedoe allemaal ja.

tonny

tonny

24-08-2009 om 19:32

Myar, succes!

Moeders blijven onbetaalbaar

tonny

Siena

Siena

25-08-2009 om 16:28

ook als je geen prestatiebeurs meer krijgt dan kun je nog gratis een OVkaart krijgen?! En wat zijn dan de eisen om die niet terug te hoeven betalen? Want de prestatie om je beurs + OVkaart niet te hoeven betalen heb je al geleverd.

tonny

tonny

25-08-2009 om 19:20

Tja siena, daar snap ik ook niets van

daarom vraag ik het hier. Wat ik opgegoogled heb:

'Nullening
In principe houdt de OV-kaart verband met de studiefinanciering. Als de studiefinanciering ophoudt (meestal na 4 jaar), dan verliest de student ook het recht op de OV-kaart.
Om dit te voorkomen is een legale oplossing: de nullening.
Bij de nullening vraag je de IB-groep om 0 euro, wat mogelijk is als je studiefinanciering is afgelopen aangezien je tot 7 jaar kan lenen. De studiefinanciering geldt in beginsel slechts voor 4 jaar.
De nullening kun je aanvragen op dezelfde manier als dat je een normale lening aanvraagt, via de IB-groep. Bij het bedrag kun je gewoon 0 euro invullen en dan krijg je een nul lening. Je behoudt dan het recht op de OV-kaart en betaalt hier niets voor. '

'Wat is een nullening?
Nulleningen worden verstrekt door de Informatie Beheer Groep (IB-groep). Bij een nullening leen je dus nul euro, maar door de leenvoorwaarden van de IB-groep heb je dankzij jouw nullening recht op een OV-kaart'

Siena

Siena: "ook als je geen prestatiebeurs meer krijgt dan kun je nog gratis een OVkaart krijgen?! En wat zijn dan de eisen om die niet terug te hoeven betalen? Want de prestatie om je beurs + OVkaart niet te hoeven betalen heb je al geleverd. "

Klopt. De eis is dat je ingeschreven staat bij een voltijd HBO- of WO-opleiding, en dat betekent dat je collegeld moet betalen. Dat kost je 1620 euro per jaar.

Siena

Siena

26-08-2009 om 07:52

Goed

Dat is een mooie regeling. Collegegeld betalen moet je in die eerste periode natuurlijk ook gewoon en daarbij moet je dan goed doorstuderen. Grappig dat dat later niet meer hoeft, misschien heb je je al genoeg bewezen dan?

amk

amk

26-08-2009 om 09:29

Nee niet voldoende bewezen

het bedrag is dan gewoon een lening. En wordt gewoon toegevoegd aan de al aanwezige studieschuld.

Siena

Siena

26-08-2009 om 14:10

Jamaarjamaar

wat is het nou? Wat Tonny opgegoogelt heeft is Je behoudt dan het recht op de OV-kaart en betaalt hier niets voor.
Als het gewoon aan de studieschuld wordt toegevoegd dan betaal je het wel. Later en in termijnen, maar betlalen moet je. Dan moet je wel even heel goed kijken of je zo'n OV-kaart er wel uit haalt qua kosten, kun je misschien beter een abonnement nemen.

Ov-kaart

De ov-kaart is altijd deel van de lening. In het begin kan dat omgezet worden in een gift als je voldoende prestatie neerzet. Heb je je tijd van studiefinanciering verbruikt maar studeer je nog wel verder dan kun je (evt. middels een nullening) een studenten-ovjaarkaart aanvragen. Dat is dan weer een lening die geen gift wordt. En dus moet je idd even uitzoeken wat goedkoper is die ov-jaarkaart of iets anders.

Nog een poging

Na je prestatiebeurs (meestal 4 jaar) mag je nog maximaal 3 jaar lenen. Als je een lening aanvraagt (en daarbij is het mogelijk om 0 euro aan te vragen), krijg je automatisch een ophaalbericht voor de OV-kaart. Als je die OV-kaart ophaalt, dan worden de kosten bij je prestatielening opgeteld (*niet* bij je onvoorwaardelijke lening).

Als je voldoet aan je prestatieplicht dan worden de kosten van de OV-kaart kwijtgescholden, *ook* de kosten van de OV-kaart tijdens de leenperiode (na de prestatieperiode). Het maakt niet uit *wanneer* je voldoet aan die prestatieplicht: meestal is dat achteraf, maar als iemand twee opleidingen dan kan hij reeds voldaan hebben aan de prestatieplicht en daarna alsnog gaan lenen voor de tweede opleiding. De OV-kaart is in die laatste situatie "gratis" omdat reeds voldaan is aan de prestatieplicht.

Om te mogen lenen (ook de nullening), moet je als student bij een voltijd HBO- of WO-opleiding ingeschreven staan, je moet collegegeld betalen, en (was ik vergeten in mij vorige post) je mag niet te veel bijverdienen. Studenten met een flinke baan naast de opleiding kunnen daardoor in de problemen komen. Als je teveel verdient kun je ieder kalenderjaar opnieuw de nullening aanvragen, en dan opzeggen (en OV-kaart inleveren) de maand voordat je over de bijverdiengrens heen gaat.

Syboor

Vreemd maar ik denk wel dat je gelijk hebt, alleen erg raar dat ik aan de ib-telefoon een ander antwoord kreeg. Ik las net dat bericht van terugbetalen als je teveel verdient dus toen dacht ik al "hier klopt iets niet". Dochter heeft bachelor af - dus voldaan aan prestatieplicht (denk ik dan maar ik ga nu overal aan twijfelen) en gaat nu verder met master. Ze ontvangt geen stufi meer, zal wel moeten lenen en dan een ov-kaart erbij. Helemaal duidelijk nu nog ff zien dat de inschrijving voor 1-9 rond is.

Siena

Siena

27-08-2009 om 08:08

Even kijken

of ik het nu snap, bedankt voor je uitleg Syboor.
Als je een 4-jarige studie doet maar je doet het langzamer en je doet er 5 of 6 jaar over. Dan kun je voor die laatste 1-2 jaar geen stufi meer krijgen maar je kunt een 0-lening afsluiten met daarbij een OV-kaart. Als je dan afstudeert dan heb je gepresteerd en dan hoef je je stufi plus kaart van de eerste 4 jaar én je OVkaart van de laatste 1-2 jaar niet te betalen. Klopt?
En als je na een 4-jarige bachelor een master gaat doen waarvoor je niet of niet volledig stufi krijgt dan is de prestatie je al gehaalde bachelor, zodat je ook voor die laatste 1-2 jaar een gratis OVkaart kunt krijgen?

tonny

tonny

27-08-2009 om 09:21

Het wordt steeds helderder

maar ik begrijp dat bij mijn zoon wellicht kan spelen dat een schakeljaar niet als voltijdstudie gezien wordt?

Hij heeft 4 jaar HBO gedaan, begint nu een schakeljaar en daarna een eenjarige master - dat is tenminste de planning...

Tonny

Tonny, seina

@tonny: ik geloof dat ze schakelstudenten meestal inschrijven als voltijdstudent in de bachelor, maar ik zou dat wel goed controleren, minimaal kijken of het collegegeld "klopt" voor een voltijdstudent

Siena: twee keer "ja". Ik heb het ook allebei van dichtbij meegemaakt (alleen ging het in het tweede geval om een tweede hbo-opleiding, zonder schakeljaar).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.