Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Ella67

Ella67

24-05-2018 om 23:17

Kamerhuur Wageningen

Zijn er mensen bekend met de kamerhuur in Wageningen?

Twee belangrijke vragen m.b.t. kamerhuur voor oudste.

Weten jullie wat een beetje normale kamer (dus niet een kamer van 2x3 m zonder raam of alleen klein raampje) kost? (svp aangeven of het incl. gas, water, energie, Wifi is of anders wat er nog bijkomt)

En hebben jullie ideeën hoe aan een kamer te komen?

Oudste heeft zich al heel vroeg ingeschreven bij de studentenhuisvesting maar komt er nu achter dat het niet gaat lukken in augustus een kamer te krijgen. Er zijn nu teveel mensen met hogere plek en binnenkort schijnen degenen die echt ver weg wonen voorrang te krijgen.

Op en neer reizen is een optie maar niet de wens.

Dus tips zijn welkom.


Kamer zoeken

Is ze ingeschreven bij Idealis? Kamernet bekeken? Advertentie plaatsen (ouderwets in een krant)? Oproep op facebook? Is Ede ook een optie? Wageningen is wel een leuke stad voor studenten.

Tsjor

Kleine kamer

Je kunt natuurlijk eerst proberen een minder geschikte, want kleine kamer te vinden. En dan bijvoorbeeld de weekenden naar huis. Ter plaatse kun je op zoek naar een passender woning, maar dan zit je ook dichter bij het vuur. Kun je snel even ergens kijken of op reageren.

Sweet memories

Google, Facebook, inschrijven en misschien het eerste jaar een kamer huren van iemand die een jaar op stage of iets dergelijks gaat. Zo ben ik, lang geleden en ook in Wageningen, begonnen. Dus contact leggen met huidige kamerbewoners. De omliggende dorpen hadden destijds ook veel kamers in de verhuur.

Niet te kieskeurig

Los van de gegeven tips, wees niet te kieskeurig. Als je er eenmaal woont, studeert en mensen leert kennen is het veel makkelijker wat te vinden dan nu. (Ooit ook begonnen op kamer van 2 bij 3

Ieneke

Ieneke

26-05-2018 om 09:09

ik lees mee

Dochter zoekt ook een kamer in Wageningen. Dus ik lees mee. Ze heeft zich net na 1 januari ingeschreven bij Idealis. Ze zegt dat ze daar pas concreter iets mee kan doen als ze daadwerkelijk geslaagd is. En er is geloof ik geen postcodevoorkeur, anders kwam ze zeker in aanmerking.
Hoe zit dat met facebook? Dochter heeft wel een (slapend) account. Zijn er groepen van of zo? Ze kent een paar mensen in Wageningen, die heeft ze al wel ingeschakeld. Ze heeft al wel logeerplek tijdens de introductie.

Sawo

Sawo

27-05-2018 om 19:34

socius

Socius is actief in een een aantal steden waar onder Wageningen. Ze bouwen kantoren om tot studentenkamers. Kosten volgens mij tussen de 300 en 350 euro.

groet

Saar

Ella67

Ella67

28-05-2018 om 17:57

bedankt

Bedankt voor alle tips.

Socius kende ik nog niet. Geef ik door. Hoop wel op een beetje betaalbare kamer onder of net rond de EIR 300.

Ieneke, al een adres voor tijdens de introductie. Dat is fijn. Hopelijk vindt dochter iets voor die tijd, maar zal ook met haar overleggen over logeeradressen. Wel erg handig. Had ik ook tijdens mijn eigen introductietijd (niet in Wageningen).

Gelukkig zijn ze veel aan het bijbouwen, maar het zal nog even duren voor er veel vrij komt.

Weten mensen die bekend zijn met Wageningen of een kamerprijs onder of rond de EUR 300 reëel is (voor een redelijke kamer)?

Alle andere tips blijven welkom!

Anna-

Anna-

15-06-2018 om 22:10

Onderhuur

In het najaar wordt er een nieuwe studentenflat met een paar honderd eenheden in gebruik genomen, dat moet al een stuk wachtlijst van Idealis kunnen wegwerken. Studenten met afstand-urgentie (>100 km hemelsbreed) krijgen voorrang, waaronder dus de vele internationale studenten. Mijn dochter kwam met ruim 2 uur reistijd enkele reis niet in aanmerking.
Als je tijdens je examenjaar per 1 januari hebt ingeschreven heb je bij Idealis zeker nog geen kamer vanaf het nieuwe studiejaar, op iedere kamer die in de zomer wordt aangeboden komen honderden reacties.
Mijn dochter was vorig jaar ook per 1 januari ingeschreven en kreeg na 15 maanden een goedkope kamer van Idealis (250 euro) in de slechtste flat, die al door 5 mensen was afgewezen. Voor een goede kamer had ze nog veel langer moeten wachten. Daarvoor had ze een kamer voor 400 euro all in en dat is veel voor Wageningen maar schaarste jaagt natuurlijk wel de prijzen op.
Het beste kun je kijken naar onderhuur om te beginnen, veel studenten doen een buitenlandse stage en dan is je kind weer een paar maanden onder de pannen. Tijdens de introductie zijn er in veel huizen logeerplekken met kans op een tijdelijke of permanente kamer daarna. Helaas hoort daar dan wel bij dat je eerst voor de huisgenoten moet bewijzen dat jij echt de allerleukste perfecte medebewoner bent. Introverte types vallen meteen buiten de boot. Veel succes.

Studentenvereniging

Mijn dochter studeert in Wageningen en is lid van een studentenvereniging. Tijdens de introductie heeft ze in verschillende huizen ("kasten") gelogeerd, (je bent dan min of meer op zicht) en in een daarvan is zij gaan wonen. Zij was toen nog 17 en als moeder vond ik het een heel fijn idee dat zij samenwoont met 7 andere meiden, die op elkaar letten en de nieuwelingen wegwijs maken. Als sjongst begin je in de kleinste kamer een na verloop van tijd schuif je door naar een grotere kamer.
Maar moet je wel liggen zo'n studentenvereniging.....

Huur

O ja, zij betaalt €230,- inclusief, maar dat is zelfs voor Wageningen weinig

Ieneke

Ieneke

27-06-2018 om 17:01

schiet niet op

Het schiet niet echt op. Van idealis heeft ze al een mail gehad waarvan de strekking was verwacht niet teveel van ons. Op kamernet reageert ze wel maar daar zijn zoveel reacties op dat het een wonder is als je uberhaupt mag hospiteren en dan is de kans niet groot. Alle netwerken zijn ingezet. Facebookgroepen is ze lid van. Allemaal niets. Om wanhopig van te worden. Met de trein is echt geen optie, meer dan 2 uur alleen al om te treinen, dan nog bus/fiets.
Nu worden ook logeerplekken voor de introductie aangeboden. Is dat dan de manier om een kamer te vinden?

Logeerplek

Mijn dochter is via een logeerplek in de introductie aan haar kamer in Wageningen gekomen; het was een vorm van verlengd hospiteren Het begint al met een leuke pakkende introductie mail want daarop wordt de eerste "selectie" gemaakt en de beschikbare logeerplekken verdeeld en vervolgens is het zaak om een leuke logee te zijn, zodat ze je willen houden als huisgenoot.

Ieneke

Ieneke

27-06-2018 om 23:25

Ja, dat doet ze allemaal. Ze heeft haar zus die in Amsterdam woont (dat was nog gemakkelijker dan Wageningen) de mail laten nalezen, verbeteren etc. En ze reageert ook op logeerplekken en ook op kamers buiten Wageningen. Maar ... 50 tot 80 reacties per kamer, de kans dat je gekozen wordt om uberhaupt te mogen hospiteren is klein. Dan zit je daar met 20 man te hospiteren, ook een soort van loterij. En ze is ook wel eens gebeld als ze op het werk was. Geen boodschap achtergelaten op voicemail en er wordt niet opgenomen of gereageerd als ze terugbelt of appt. Maar ja, ze hoeven natuurlijk niet met zo'n overspannen markt. Idealis had ook al gemaild om te zeggen dat he dit jaar wel erg moeilijk was, weinig opzeggingen, renovaties etc. Doorgaan dan maar.

Studentenvereniging

Wil zij lid worden van een studentenvereniging? Dat kan ook een verlengde logeerplek ( en een netwerk) opleveren tot er in de loop van het najaar een kamer beschikbaar komt. Het kan in het begin best weinig ideaal zijn, maar ze zijn jong en beginnen net.
Mijn dochter heeft de eerste maand doorgebracht met een ander meisje samen in een soort uit de kluiten gewassen kast met piepklein dakraampje, maar zij had een toptijd, was sowieso niet zo bezig met slapen en zij hoefde vanaf het begin niet op en neer te reizen.
Succes voor je dochter en misschien zou je het als moeder een beetje los kunnen laten

Tine Winkel

Tine Winkel

28-06-2018 om 08:52

herkenning hier, alleen dan voor Enschede

mijn dochter wordt dan wel uitgenodigd voor hospiteren, maar dat brengt ook nogal wat met zich mee (3,5 uur heen, 3,5 uur terug reizen, half uur te vroeg zijn dus wachten, half uurtje praten, 50 euro armer als je niet op aanbiedingen let) om dan 1 of 2 dagen later te horen te krijgen dat je toch geen kamer krijgt. Eerlijk gezegd vind ik, als moeder, dat laatste eigenlijk ook heel vervelend - het voelt echt heel erg als 'jij mag er niet bij' (of, zoals op de basisschool 'jij mag niet op mijn feestje komen'). Dochter gaat dapper door met hospiteren.

Tieneke

Tieneke

28-06-2018 om 09:25

tsja

Josephine, om het even oneerbiedig te zeggen, ik denk dat de tijd dat jouw dochter een kamer zocht in Wageningen, niet te vergelijken is met hoe het dit jaar gesteld is. Het is echt heel erg lastig. Idealis stuurt niet voor niets een mail dat as Nederlandse studenten niets van hen hebben te verwachten. Ze is niet de enige. Wat ik al zei, 50 tot 80 reacties per kamer .....
Dochter heeft geen eisen, ze begint inderdaad net maar ze zou wel heel erg graag een plekje willen hebben, zodat ze ook daadwerkelijk met haar studie kan beginnen. 7 uur reistijd op een dag is wat veel, als je ook nog een studie wil volgen. Er woont een familielid op een uur reistijd, ze heeft al overlegd dat ze daar tijdelijk mag zitten, als het niet lukt. Ze heeft op basis van afstand geen urgentie, er wordt niet naar reistijd gekeken.
Ik vermoed dat ze niet lid wil worden van een vereniging, zeker niet het eerste jaar want ze wil haar bsa halen, zodat ze de studie kan afmaken. Ze houdt van uitgaan op zijn tijd en zal ook zeker in de introductie genieten maar iedere avond in de kroeg is niet aan haar besteed. En nou klinkt het alsof ze een of andere leernerd is maar dat is ze niet.
Over je opmerking over loslaten, zal ik het niet eens hebben.
Tine, vervelend he? Ik dcht altijd dat Enschede niet zo moeilijk was vanwege de campus maar dat is dus ook anders dan 35 a 40 jaar geleden. We blijven duimen voor onze dochters. Dochter wordt ook wel uitgenodigd om dan daar met 20 man te zitten en dan afgewezen te worden maar vaak wordt ze ook niet uitgenodigd (is natuurlijk ook niet raar met 50 a 80 reacties). Ik heb niet dat basisschoolgevoel van dat dochter afgewezen wordt. Ik denk meer hoe kan je een studie goed beginnen als je geen plekje hebt en hoe kun je op basis van mail uit 80 man 20 kiezen en hoe kun je uit een gesprekje met 20 man 1 man kiezen?

Tieneke

Tieneke

28-06-2018 om 09:27

"Ik denk meer hoe kan je een studie goed beginnen als je geen plekje hebt en hoe kun je op basis van mail uit 80 man 20 kiezen en hoe kun je uit een gesprekje met 20 man 1 man kiezen?"
En hoe kun je ervoor zorgen dat jij die ene wordt? Mensen lijmen met drank en lekkernijen?

Dochter hier

Heeft ook nog geen kamer in Nijmegen. Is te reizen in een uur dus dat is t punt niet. Ze Heeft al op kamers gezeten in Leuven en wil dat graag weer. Al wel 30 x gehospiteerd, bij 3 kamers mocht ze komen maar wilde ze zelf niet. Bij de laatste was t...dan doe ik die wel. Toch op t laatst besloten om iets verder te kijken.

Tieneke, mijn neef heeft een zelfstandige kamer met keukentje in Wageningen en gaat vanaf augustus 4 maanden naar t buitenland, ik kan vragen of hij onder wil verhuren? Ik weet niet of hij dat wil,hij was er nogal huiverig voor.

Ik typ en verstuur

En dan appt dochter dat ze kamer .
Kan dus snel gaan ineens

Prima joh

Jij stelt een vraag en ik vertel wat een mogelijkheid zou kunnen zijn, meer niet. Je kunt inderdaad ook gewoon blijven herhalen hoe ontzettend zwaar en moeilijk het is.
Niemand hoeft van mij bij een vereniging, maar realiseert je dochter zich wel dat dit Wageningen is, waar buiten het verenigingsleven voor studenten helemaal niets gebeurd en je in de kroeg tussen de 60+ gewoonte drinkers zit. En alleen verpieteren op een kamertje leidt niet perse tot het snel behalen van een BSA.
En dat is ook meteen het laatste dat ik erover ga schrijven

Ella67

Ella67

28-06-2018 om 15:55

Lilian

Mijn dochter is misschien wel geinteresseerd in die 4 mnd onderhuur als je neef het zou willen. Ze zal voorzichtig zijn is niet zo van het kapotmaken , en is een rustig meisje, niet zo'n feesttype.

Ook geen type voor studentenverenigingen, dus via die weg zal ze ook al geen kamer kunnen vinden.

Dus mocht je het willen delen, zou je me dan via Forumbeheer willen mailen? Zou ook ik heel blij mee zijn gezien haar lange reistijd.

Tine Winkel

Tine Winkel

28-06-2018 om 16:25

haha, nou mijn studentenleven in Wageningen

was PRIMA zonder die studentenverenigingen hoor. Gezellige woongroep/studentenhuis waar niemand lid was van een studentenvereniging. Dus dat verpieteren kan best meevallen. En ook voor de huidige generatie: ik geloof niet dat de zoon van mn vriendin aan het verpieteren is. Dus als een vereniging je niets lijkt, hoef je je echt niet door die introductietijd heen te worstelen om ergens bij te kunnen horen.

Tine Winkel

Tine Winkel

28-06-2018 om 17:25

pff, stomme ns

dochter zou voor hospiteren vanavond naar Enschede. Rijden op haar traject geen of veel minder treinen, mist ze overstappen en komt ze dus veels te laat aan. Terwijl ze bijna een uur reserve had... Ze komt nu onverrichterzake maar weer naar huis. Balen, dit...

Sorry, moest het even van me af schrijven.

Tieneke

Tieneke

28-06-2018 om 17:43

een heleboel

Lilian, fijn dat je dochter een kamer heeft gevonden. Ik hoor hier ook horrorverhalen over Nijmegen . Ik zal dochter vragen over de kamer van je neef (en mocht hij daadwerkelijk willen onderverhuren), alleen is ze nu op het werk, en daarna gaat ze, hoe kan het ook anders, naar een examenfeest. Heel lief dat je meedenkt.
Tine, dat is sneu voor je dochter. Hopelijk was ze nog niet zo lang op pad.
Josephine, we zullen zien wat ze gaat doen. Een studievereniging, daar zie ik haar wel lid van worden, evenals van een sportvereniging. Ze hockeyt sinds haar 7e, ze wil of daarmee verder gaan, ofze wil juist een andere sport gaan beoefenen. Op een gezelligheidsvereniging a la het corps zie ik haar nog niet zo snel zitten, daar is ze niet het type voor (ze zal ook zich niet happy voelen in zo'n huis) en ergens zomaar lid van worden omdat het iets op zou leveren, zie ik haar ook niet doen. Maar wie weet.

Zomerhuisje

Omdat je nu toch moet lenen is een eigen GBA adres elders volgens mij niet meer noodzakelijk voor DUO? Dan kun je ook gerust gebruik maken van particuliere zomerhuisjes of hospitas waar je niet in kunt schrijven. Al is het tijdelijk tot er wat vastigers is.

Misschien kun je in de buurt waar je wil wonen een advertentie ophangen voor een kamer gevraagd. Zonder vermelding inschrijving verplicht. Wie weet wat er nog op af komt.

Ella

Je kunt me mailen op Waterwatjeatoutlookpuntcom.
Ik heb geen idee wat de kamer kost en mn broer ging t aan neef vragen.

Zet even hier als je mailt want ik heb m net aangemaakt en t zit nog niet in mn systeen
Tieneke, geldt ook voor jou natuurlijk.

Vraag t maar aan je dochter.

Ella67

Ella67

30-06-2018 om 15:31

Lilian1

Ha Lilian, ik heb je gemaild!
Bijna nog vergeten hier te melden .
Zou wel heel mooi worden als dat zou lukken.

ella

Je vragen zijn richting neef

En weer terug naar jou

Snel he haha

Tieneke

Tieneke

01-07-2018 om 10:23

Ben al een paar dagen bezig met ouders/vader/ziekenhuis etc. Ik ben niet online geweest, hoofd staat er niet naar etc. Ik zie dat Lilian1 al bezig is. Dochter zoekt dus verder.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.