Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
zebra

zebra

27-11-2016 om 15:30

kinderbijslag en studiefinanciering

gisteren lag er een brief van SVB in de bus met de mededeling dat de kinderbijslag met ingang van het 4e kwartaal 2016 vervalt omdat onze zoon hoger onderwijs (hbo) volgt en dus studiefinanciering kan aanvragen.
Uiteraard was ik er wel van op de hoogte dat de kinderbijslag komt te vervallen maar dacht dat dit rond de 18e verjaardag zou zijn, dat is begin 2017.

Onze zoon heeft (nog) geen studiefinanciering aangevraagd omdat wij zijn opleiding betalen. Kan best zijn dat het na een aantal jaar alsnog nodig is als hij een buitenlandse stage wil doen maar zover zijn we nog lang niet.

Volgens mij heb ik in oktober nog kinderbijslag gekregen, dit zou dan de laatste keer zijn geweest? Zoon is in september gestart met zijn opleiding.

V@@s

V@@s

27-11-2016 om 15:33

inderdaad

Het klopt, het recht op kinderbijslag stopt als er ook recht is op studiefinanciering.

Zeker onder het nieuwe stelsel zou het gunstiger zijn als je zou kunnen kiezen als minderjarige, maar helaas dat mag niet.

(en recht op studiefinanciering voor HBO/universiteit is niet afhankelijk van de leeftijd, ook minderjarigen hebben recht op studiefinanciering, vanaf 1 oktober in het jaar waarin ze begonnen zijn met hun opleiding).

Triva

Triva

27-11-2016 om 16:47

inderdaad

Tot mijn verbazing kreeg ik ook nog kinderbijslag voor mijn zoon in oktober, daar had ik helemaal niet meer op gerekend. Juist ook omdat iedereen zei dat hij in september geen recht had op een OV studentenkaart omdat hij in juni nog kinderbijslag had gehad.

Het gaat over recht hebben op studiefinanciering, niet of je het aanvraagt of niet.

V@@s

V@@s

27-11-2016 om 18:20

achteraf

Kinderbijslag wordt altijd achteraf betaald. Daarom krijg je die laatste keer pas in oktober (dat is de kinderbijslag van juli/augustus/september).

zebra

zebra

28-11-2016 om 11:39

oke, duidelijk nu

ik denk dat ik eerst wat zaken door elkaar heb gehaald na een gesprek met een collega wiens dochter op mbo zit en waarvoor in juni de laatste keer kinderbijslag was ontvangen (zat toen 2e jaars en werd in het 2e kwartaal 18 jaar).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.