Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
ff onbekend

ff onbekend

15-03-2009 om 14:32

Kostgeld voor 19-jarige buitenshuis

Onze zoon van 19 volgt sinds kort in NL een BBL-opleiding; hij heeft een leerplek waar hij per maand 750 euro verdiend. Hij woont bij kennissen van ons in huis (zelf wonen wij sinds enkele jaren in het buitenland); deze kennissen berekenen hem 350 euro kostgeld per maand. Hij heeft z'n eigen mobiel en koopt z'n eigen persoonlijke verzorgingsspullen.
Is dit nu erg veel kostgeld? of valt 't wel mee (geen idee meer van prijspeil in NL).
Ik hoor 't graag

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Luusepuus

Luusepuus

15-03-2009 om 16:30

Lijkt te veel gevraagd

Volgens mij is het aan de ruime kant.
Maar het hangt er allemaal vanaf of hij een eigen keuken/badkamer misschien heeft. Woont hij vlak bij zijn opleiding, woont hij in Amsterdam?
Heeft hij misschien erg veel privacy (eigen opgang/verdieping)?
Voor een kamer in bijv. Leiden (waar mijn dochter studeert) betaal je gemiddeld 200 tot 250 euro.
Dit is misschien een mooie indicatie voor jullie.

Jaymza

Jaymza

15-03-2009 om 16:37

Lijkt mij redelijk

Kamerhuur varieert van 200 tot 400 euro. Daarnaast krijgt hij ook eten en drinken. Maakt hij gebruik van internet, wassen ze voor hem? Daarnaast zijn ze een deel van hun privacy kwijt. Mij lijkt het wel een redelijk bedrag.

Jaymza

Inge M

Inge M

15-03-2009 om 16:38

Lijkt me juist niet veel

Jongen krijgt kamer èn er wordt voor hem gezorgd (eten, was, etc)
Als hij zelfstandig zou wonen, zou hij meer kwijt zijn.

Luusepuus

Luusepuus

15-03-2009 om 17:28

Met eten?

Indien het met eten en was is, is de prijs wel redelijk.
Kon in niet direct opmaken uit eerste berichtje nl.

reina

reina

15-03-2009 om 18:47

Lijkt mij ook

Als hij voor dat bedrag een kamer incl gas, water,licht + eten en drinken krijgt + was gedaan/doen etc is het heel redelijk, als hij op kamers zou wonen zou hij meer kwijt zijn.

Brianna F

Brianna F

15-03-2009 om 19:03

Heel redelijk zelfs

Het is niet alleen huur, gas, water en licht, maar ook een warme hap die op tafel staat als je thuis komt.
Ik vind het niets teveel betaald. Hij houdt 400 euro over om zelf stuk te slaan. Geeft mij zo'n zakcentje.

ff onbekend

ff onbekend

17-03-2009 om 09:30

Dank

zoon draait gewoon mee in het gezin, als een soort grote broer waar toch al gekookt werd voor 4 personen, de was werd gedraaid enz.
Verder heeft ie gewoon 'n klein kamertje en maakt hij gebruik van internet wat altijd al openstaat, woont niet in een studentenstad.
Zat hier met deze vraag slechts omdat de helft van z'n salaris opgaat en nu blijkt dat hij ook nog z'n eigen ziektekostenverzekering moet afsluiten.
Maar tot zover: dank voor alle reacties

ff onbekend

ff onbekend

17-03-2009 om 10:39

@ lara10

Hij is in december 2008 gaan werken bij een leerplek (vanwege BBL-opleiding). Moet hij dan nu, vóór april 2009, al een belasting aanvragen? Of hoeft dat pas volgend jaar, als hij een heel jaar heeft gewerkt?
Dank je voor je antwoord !
(pff, een heel gedoe als je niet meer de ins en outs weet en je zit op duizenden kilometer afstand; toch maar weer een keer m'n brief opzoeken met de regels over 'loslaten')

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.