Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Katniss

Katniss

18-10-2015 om 12:47

Lenen of niet, wie bepaalt dat?

Het is misschien meer een vraag voor Ouders en school, maar omdat het echt gaat over 18-plussers vond ik hem hier ook wel passen. Als je bedenkt dat de kinderen 18+ zijn, die zelf verantwoordelijk zijn en mogen kiezen, is het eigenlijk ook een overbodige vraag
Gisteren ben ik met mijn dochter (5 vwo) naar een open dag van een universiteit geweest. Reuze leuk en we hebben interessante presentaties gezien. Bij veel studies worden frequent buitenlandse reizen georganiseerd, of kun je een deel van je studie in het buitenland doen. Lijkt mij enorm waardevol en ook heel goed voor haar ontwikkeling, maar er hangt een stevig prijskaartje aan. Ik wil daar best aan bijdragen, maar kan (en wil) niet alles betalen. Dan is het aan haar of ze ervoor gaat werken of lenen, waarbij ik wel benadruk dat alles wat je zelf verdient je niet hoeft te lenen. Ik vind het echter niet 'erg' om voor een deel van je opleiding te lenen, zeker gezien de terugbetaalvoorwaarden. Haar vader staat daar echter heel anders in, en vindt eigenlijk dat ze maar moet zorgen dat haar studie-activiteiten binnen het budget (zonder lenen) vallen. Dochter is pas 16 dus de tijd zal leren hoe ze er uiteindelijk mee omgaat.
Hoe gaat dat bij jullie? Vinden jullie het een probleem om te lenen voor bijv. een semester in het buitenland, of 4 buitenlandexcursies voor een studie kunstgeschiedenis?


Hortensia

Hortensia

18-10-2015 om 13:02

lenen als het niet anders kan

Ik vind dat je een lening als laatste mogelijkheid moet zien.

Ik vind het ook de verantwoordelijkheid van de ouders om een spaarrekening te openen voor dit soort dingen (binnen de financiële mogelijkheden natuurlijk - en dan maar hopen dat één van de ouders er niet stiekem met de poet vandoor gaat na een scheiding, zoals ons is overkomen). Maar ook, dat de jongere naar vermogen zelf moet bijdragen in de vorm van een bijbaan. Het hoeft je niet altijd te komen aanwaaien!

Lenen dus als laatste mogelijkheid.

En dan zou ik dochter ook duidelijk wijzen op haar eigen verantwoordelijkheid en afspreken welk deel jij als ouder op je wil nemen, en wat zij zelf moet betalen. Bedenk dan wel: wat doe je als zij geen werk kan vinden, ook al doet ze nog zo haar best? Het zou zonde zijn als ze die zo gewenste studie niet kan doen puur vanwege de centen, terwijl lenen ook mogelijk is (als werk, spaarpot en bijdrage van de ouders niet voldoende zijn). Mijn zoon doet een opleiding en zit daarvoor fulltime op school, wat het heel lastig maakt om werk te vinden (zelfs werk in de avonduren, waar hij vaak voor wordt gebeld, vraagt een paar dagen en soms weken training - overdag!). Maar ik heb begrepen dat dat met een studie minder lastig is.

Ik ben het dus wel met jou eens (waarbij ik benadruk dat lenen echt een "last resort" moet zijn - maar geen no go area, zoals jouw man vindt)

Aagje Helderder

Aagje Helderder

18-10-2015 om 13:35

Verschil vroeger en nu

Vroeger (voor het afschaffen van het beurzensysteem) was ik van mening dat ik lenen door de kinderen voor de studie zoveel mogelijk wilde voorkomen. Wij zouden iig kijken of we dat zouden kunnen voorkomen. Waarbij ik moet aantekenen dat het de vraag is of dat een realistisch streven was. Mijn ouders is het gelukt mij er zonder lening door te krijgen en dat is fijn, maar bij mijn man was dat niet het geval. Ik was de laatste en de hele tijd nog de enige die studeerde, bij mijn man was dat niet zo. Dat betekende dat het hen niet lukte leningen voor de kinderen buiten de deur te houden. Dus ik wist al wel dat het niet vanzelfsprekend is. Hier twee kinderen die ws twee à drie jaar na elkaar gaan studeren, dus dan worden de kosten wel hoog in één keer. De derde komt er een eind achteraan, dan zou het makkelijker moeten zijn. Maar ja, dan speelt ook mee dat je het weer eerlijk wilt doen en nr 1 en 2 hoeven er geen nadeel van te hebben dat nr 3 dan alleen nog maar geld kost.....

Maar nu er geen beurs meer is, weet ik dat het bijna een utopie is de kinderen er met ins geld en eventueel eigen geld door te krijgen. Ik laat mijn aversie tegen lenen wat meer los. Stimuleer de kinderen zelf al te sparen door het geld dat ze ooit van grootouders hebben gekregen niet uit te geven en het geld dat ze via een bijbaantje (alleen oudste) verdienen ook deels op te potten. Wij zullen wel bijdragen, maar dat zal niet genoeg zijn. De rest moeten ze verdienen en/of lenen.

Ik vind het nieuwe systeem op zich niet wenselijk, had het liever anders gezien. Maar dit is wat het nu is,maar moeten we het mee doen.

Aagje

Jamie

Jamie

18-10-2015 om 13:37

tja

Ik vind niet dat ouders verplicht een spaarpotje moeten maken voor de studie en als je dat doet hoeft dat niet verder te gaan dan de 2000 per jaar voor studiebeurs en 500/1000 alleen voor boeken/laptop etc. Ik vind dat het een student ook niet hoeft te komen aanwaaien maar ja ik heb ook gezien dat het vinden van een baantje niet meer zo makkelijk is als in onze tijd.

Wij zijn er nu wel over uit dat we de studie kunnen en gaan betalen en op dit moment lijkt het er ook nog op dat zoon iets aan beurs krijgt en dat wil ik dan wel hebben. Dat betekent namelijk dat de overheid vindt dat wij niet voldoende verdienen om zijn studie mee te betalen en dan vind ik ook dat wij daar recht op hebben. Hij zal moeten werken voor zijn kleding en hobby's en op dit moment (we zijn het er nog niet over uit) 1000 euro van het rijbewijs.

Zou hij naar het buitenland willen dan zal hij dat moeten lenen, hij moet dan dus zelf bedenken of het voor de 'leuk' is of voor een grotere kans op een baan. Ook uitwonend kunnen en willen wij niet betalen, als hij dat wil zal hij daar ook voor moeten lenen.

Je vraagt wie bepaalt of er geleend moet worden? Lastig want soms bepaalt je portemonnee dat Als het de portemonnee niet uitmaakt bepaal je dat als ouders want kind beschikt hopelijk niet over jullie portemonnee.

Om vader te omzeilen zal je dochter dus moeten gaan werken en echt je kunt voldoende geld binnen halen in vakanties om zoiets te bekostigen als de rest wel gewoon betaald wordt. Op tijd inschrijven bij alle uitzendbureau's en de schouders er onder of gewoon oppassen of bijles geven.

Linda K

Linda K

18-10-2015 om 13:48

Lenen

mag, maar bij voorkeur alleen als het nodig is voor nuttige dingen. M.a.w. niet om wat vaker in de kroeg te kunnen gaan zitten.

Niet dat je daar als ouder wat over te zeggen hebt, ook niet bij minderjarige studenten, maar die mening wordt voor alsnog gedeeld door mijn kinderen.

Verder is thuis wonen een goede methode om de kosten van studeren te beperken. Dat is uiteraard geen optie bij een buitenlandse studie, maar daar zijn veelal gedeeltelijke beurzen voor te krijgen.

Katniss

Katniss

18-10-2015 om 14:03

Jamie

Hoe bedoel je 'wil ik dat wel hebben'?
Ik denk dat dochter net buiten de boot valt qua stufi. Mijn verzamelinkomen ligt wel onder de grens, maar haar vader heeft ook nog wat inkomen en dat wordt er volgens mij bijgeteld. Ze heeft dan aan inkomsten de alimentatie van haar vader, maar dat verlies ik 'als inkomen'. Ik was van plan om te kijken in hoeverre ze het daarmee redt, maar wil anders natuurlijk wel bijdragen. Sowieso als ze op kamers gaat, krijgt ze wel een toelage. Voor het krijgen/houden van een bijbaantje gaan we aan de slag met externe hulp. Ik hoop dat die zijn vruchten afwerpt voordat ze gaat beginnen met studeren Is sowieso wel handig, anders heeft ze straks een studieschuld, maar geen werk.

Hortensia

Hortensia

18-10-2015 om 14:10

"verplicht" spaarpotje

Ik zou het niet verplicht willen noemen, maar zelf vind ik wel dat je als ouder naar vermogen kunt (beter woord dan "moet") investeren in de toekomst van je kinderen. Het hoeft ze niet altijd aan te komen waaien, maar als ouder kun je ook je steentje bijdragen om je kind op gang te helpen.

Ik ben fel anti-lenen. Wat je niet kunt betalen kun je ook niet kopen, kortdoordebocht gezegd. Maar voor een huis en een opleiding wil ik daar wel over nadenken. Ik zie dat meer als een investering. Maar dan liefst wel met gebruik van eigen middelen indien aanwezig. Zoals ik al zei: ik zie een lening als last resort en dan is het handig als je wat eigen middelen hebt en het kind een bijbaan kan vinden dat te combineren is met de studie.

Een beetje van jezelf en een beetje van mammie lijkt mij de beste situatie.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-10-2015 om 14:28

Het kind bepaalt

Al was het maar dat je daar als ouder geen bal meer over te zeggen hebt.

Wij betalen, denk ik, 4 tot 5 jaar collegegeld en leermiddelen. Dat is wel te doen voor ons. Op kamers gaan wonen kunnen en willen wij niet betalen. Dat is ook niet nodig eigenlijk. Alles is vanuit hier te bereizen. Dus als ze ervoor kiezen om op eigen benen te gaan staan mag dat ook met eigen portemonnee. En kleine vergoeding in het kostgeld zal er dan ook nog wel inzitten.

Ik ben niet zo bang voor het lenen van je studiegeld. Zeker niet voor een buitenlandse reis. De leenvoorwaarden zijn nog steeds best wel gunstig en wel een schuld en geen baan hoeft dan geen groot probleem te zijn. En met wel een baan is het meestal helemaal niet zo'n probleem. Dat betaalt zich dan wel uit. Een studieschuld zie ik inderdaad als een investering, een investering in jezelf.

Ik sluit niet uit dat wij op termijn de afbetaling van de studieschuld op ons gaan nemen. Dat is echter nog zo ver weg en dat is ook afhankelijk van wat ze gedaan hebben om die schuld op te bouwen. Wat ik namelijk niet wil afbetalen is 8 jaar lang feesten ofzo...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-10-2015 om 14:31

OT: Dat is bizar....

Ik typ voorgaand berichtje. Ga terug naar recente inhoud en wat zie ik staan in het advertentieblok: 4 aanbiedingen voor leningen.

Big brother is wachting you?????

bloemetje

bloemetje

18-10-2015 om 14:39

leenstelsel

Ons stufi-systeem is inmiddels een leenstelsel. Als je geld nodig hebt, dan moet je lenen.

Ik vind het vreemd dat je dan als ouder zou zeggen: je mag niet lenen. En daarmee je kind de mogelijkheid ontzeggen om (zoals in het voorbeeld) studie-gerelateerde activiteiten (zoals excursies of uitwisseling) te doen.
Het is niet zomaar een lening die je kind afsluit, het is een studielening, speciaal bedoeld voor studenten. Met zeer gunstige afbetaalregeling. Niet te vergelijken met een dure lening die mensen soms afsluiten voor een auto.

Studenten waarvan de ouders niet de volledige studie etc. kunnen betalen, gaan er door het nieuwe stelsel al op achteruit doordat zij moeten lenen. Maar als je als ouder je kind vervolgens gaat verbieden om te lenen, dan benadeel je als ouder je kind zelf ook nog een keer. Waarom? Laat je kind zelf de afweging maken: hij/zij is degene die het geld nodig heeft en het moet terug betalen.

Ik had bij mijn afstuderen ook een flinke schuld, mijn man ook. En met mij veel anderen. Maar ik heb mijn schuld (vanwege de aard van mijn studie was dit ook nog eens een dure schuld) netjes afbetaald. Ik ben blij dat mijn ouders mij destijds het vertrouwen hebben gegeven om dat te doen.

Jamie

Jamie

18-10-2015 om 16:56

katniss

Dat geld is dus niet voor onze zoon bedoelde ik. Het zal waarschijnlijk, als ik het goed berekend heb, precies het bedrag zijn dat hij moet bijverdienen om kleding te kopen, kapper, uitgaan, hobby's te betalen etc etc. Zoals ik al zei: als de overheid vindt dat wij te weinig verdienen om de studie zelf te bekostigen gaat dat geld niet naar onze zoon maar nemen wij dat dus.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-10-2015 om 20:27

Ik snap die logica wel

Je kunt dat bedrag ook in mindering brengen op je bijdrage aan het collegegeld en de boeken en hem dat met dat geld zelf laten betalen. Komt ongeveer op hetzelfde neer.

Jamie

Jamie

18-10-2015 om 20:50

Ginny

Ja dat kan ware het niet dat je het collegeld, boeken etc in 1x moet betalen neem ik aan...

Katniss

Katniss

18-10-2015 om 20:51

Ik doe dat ook andersom. Tenminste dat wordt de bedoeling Alle kosten komen voor haar rekening, en eventuele inkomsten (stufi, zorgtoeslag) ook. Als er dan een gat overblijft kunnen wij daar als ouders in bijdragen.

Jamie

Jamie

18-10-2015 om 21:01

Katniss

Dat begrijp ik even niet, dan moet je kind dus eerst heel veel werken om richting de 3000 te komen voor het eerste jaar?

Mijn zoon zal ook de zorgverzekering moeten gaan betalen en krijgt daar inderdaad zorgtoeslag voor maar dat zit in het bedrag wat hij zelf moet gaan verdienen voor kleding, hobby's etc.

Katniss

Katniss

18-10-2015 om 21:13

Collegegeld

Volgens mij kun je collegegeld in een aantal termijnen betalen. Sowieso hoop ik wel dat ze tegen die tijd een baantje heeft. Zelf werkte ik vroeger bijna alle vakantieweken, m.u.v. als ik op vakantie was. Al vanaf mijn 15e, en mijn ouders hebben vanaf dat moment ook het zakgeld afgeschaft. Dat is wel een beetje de harde lijn, dus zover ga ik niet, maar het is in principe wel de bedoeling dat ze zichzelf verantwoordelijk gaat voelen voor haar opleiding en inkomsten.

bloemetje

bloemetje

18-10-2015 om 21:16

Katniss

Dat betekent dus dat je kind in haar eindexamenjaar al minimaal 2500 bij elkaar gespaard moet hebben (collegegeld en boeken moeten direct worden betaald).... En dan vind je man dat ze niet mag lenen 'want ze moet binnen budget blijven'. Maar ze heeft helemaal geen budget.

Dees

Dees

18-10-2015 om 21:28

Kan makkelijk zonder lenen

Ik moest vroeger uit huis en kreeg geen aanvullende beurs. Met elke Zaterdag en door de weeks zeer regelmatig werken kwam ik mijn hbo tijd door. Ik werkte veel in vakanties maar pakte ook de nodige dagen vrij. Van het geld betaalde ik een deel van de zorgverzekering, huur, eten/drinken, kleding, vakanties dn bovenal schoolgeld en boekengeld.
Naar mijn mening is het zeer goed mogelijk om zonder al te veel moeite je normale kosten te betalen.

En als we het dan over excursies hebben of studeren in het buitenland, tja als je ouders je collegegeld en boeken al betalen is het geen moeite om die dingen zelf te betalen.

Ik zou overigens niet gelukkig worden van het betalen van een studie waar geen geld mee te verdienen is of excursies waar je niets aan hebt.

bloemetje

bloemetje

18-10-2015 om 21:34

Dees

Als je thuis kan blijven wonen, zal dat vaak wel het geval zijn. Met 200 euro per maand kom je een heel eind voor collegegeld en boeken (hoewel je die aan het begin van je eerste jaar wel direct moet betalen).
Als je echter op kamers gaat wonen (soms heb je echt geen keuze), dan is het een heel ander verhaal. Dan heb je al snel 500 euro (en vaak meer) extra per maand nodig.

Katniss

Katniss

18-10-2015 om 21:37

Dees

Ik had hem expres zo neergezet Het is ook echt de studie kunstgeschiedenis waar al die buitenlandse excursies bij zitten, en Koreakunde waar het semester in Seoul bij hoort. Iedere weloverwogen keuze juich ik van harte toe, want ik vind het vooral belangrijk dat ze een studie kiest die bij haar past. Liever dat dan een studie die je eigenlijk niet ligt met een zgn gunstig arbeidsmarktperspectief, zodat je later verzekerd bent van een baan die je ook eigenlijk niet zo leuk vind.
Overigens is kunstgeschiedenis waarschijnlijk al van de lijst omdat het niet overeen kwam met haar verwachtingen (maar dat kan ook komen door de slechte presentatie).

Jamie

Jamie

18-10-2015 om 22:37

Dees

Maar jij had wel een uitwonende beurs. Verder heb ik het idee dat ze niet zo makkelijk meer werk vinden als in onze tijd. In kon ook mijn hele collegegeld verdienen in de zomervakantie en met een uitwonende beurs en een beetje bijverdienen doordeweeks kwam je er dan wel.

Jamie

Jamie

18-10-2015 om 22:38

oja

En een bijbaantje als je in het buitenland bent gaat natuurlijk lastig. Dus dan kun je én niet werken én het kost veel meer.

Jamie

Jamie

18-10-2015 om 22:39

termijnen?

Kun je het collegeld, boeken etc nu wel of niet in termijnen betalen? Lijkt me niet toch?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-10-2015 om 22:48

Wel volgens mij

Maar daar betaal je wel een toeslag voor.

Hier wordt niet zo'n probleem vermoed ik. Maar hij zou natuurlijk speciaal daarvoor kunnen lenen, hier worden ze 18 in het examen jaar. Maar het was meer als gedachtengang. Je kunt het natuurlijk ook voorschieten en het dan terugbetalen vanuit de aanvullende beurs. Uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer, kind kost meer geld dan dat er binnenkomt en dat verschil leggen jullie in goed overleg bij.

Krullevaar

Krullevaar

18-10-2015 om 22:52

ouders

Lenen of niet, wie bepaalt dat? Euhm.. de portomonnee van papa en mama. Kan natuurlijk best dat die lenen voor eigen gebruik omdat het financieel gunstiger is dan spaargeld aanspreken. Maar dat is een rekensommetje dat tegen die tijd gemaakt wordt.

Wij sparen nu voor de kinderen en hopen tegen die tijd 18.000 per kind te hebben. Maar je zou zomaar te maken kunnen krijgen met ziekte, werkloosheid etc en dan is alles ineens anders. Daar gaan je mooie plannen....

Marie

Marie

18-10-2015 om 22:53

voorlichting

Toevallig laatst ook voorlichting op school gehad over het nieuwe leenstelsel. Er werd daar het een en ander voorgerekend en als je het handig aanpakt, kun je er zelfs aan verdienen. Want de rente is heel laag immers. Heb de berekening niet bij hand, maar het kan uit om maximaal te gaan lenen in elk geval. Ze hebben immers jaaaren de tijd om het terug te betalen? Oké een huis kopen zit er dan even niet in....

Hier zullen kinderen waarschijnlijk ook moeten gaan lenen. Heeft man destijds ook moeten doen. Wij vinden dat geen probleem, zien dat als een investering in je toekomst. Het idee is immers dat je na je studie genoeg verdient om het terug te betalen? Als je te weinig verdient hoeft dat niet.

En ja, collegegeld en boeken kunnen in termijnen betaald worden.

leentje

leentje

19-10-2015 om 14:24

geen keus

Ik ga er van uit dat mijn dochter het maximale gaat lenen en wij zullen gezien ons inkomen een aanvulling krijgen. We hebben een spaarpotje waaruit we bij kunnen en zullen springen. Onze dochter weet dat we het niet breed hebben, maar 'k heb haar voorgehouden dat dit geen belemmering mag zijn voor haar toekomst. Helaas wonen we in een gebied waar 1 HBO op reisafstand is die geen enkele opleiding binnen haar interessegebied biedt ( en daarnaast kwalitatief niet geweldig is). Alle andere studies kan ze met het openbaar vervoer niet bereiken, omdat er zo vroeg nog niets rijdt. Hoewel ik me wel kan vinden in het moeten bijdragen aan je studie vind ik hier wel iets oneerlijks in zitten. Jongelui als mijn dochter, die dan nog 17 moet worden ( welk minimumloon heb je dan om bij te kunnen dragen aan je levensonderhoud ?), heeft niet de keuze om wel of niet op kamers te gaan inclusief de extra hogere kosten. Stiekem hoop ik dat door de invoering van het leenstelsel het kameraanbod dan wat ruimer zal zijn.....

Niki73

Niki73

19-10-2015 om 14:24

Lenen als investering in de toekomst

Ik ken veel mensen die fel tegen lenen zijn, en ik ben het met ze eens als het is om een auto te kopen of nog erger, een nieuwe telefoon. Maar ik zie lenen voor je studie als een investering in je toekomst. Daar is niks mis mee en de voorwaarden zijn geweldig. Mijn kinderen krijgen straks van mij wat ik ze volgens de berekeningen moet betalen, de rest mogen ze zelf lenen. Dat is meteen een aansporing om hun studie serieus te nemen.

Krullevaar

Krullevaar

19-10-2015 om 17:22

investering

Natuurlijk is het een investering in je toekomst, maar ik vraag mij serieus af of het nog echt lonend is in de toekomst. Over 10 jaar is vrijwel iedereen hoger opgeleid en dus zullen de lonen waarschijnlijk conform MBO niveau nu zijn. Waarom zouden er hogere salarissen worden betaald voor gemiddelde banen?

Je ziet het nu al vind ik: iedereen op mijn werk heeft HBO of meer. Mbo'ers worden niet aangenomen. Maar we hebben het over gemiddelde functies. De salarissen zijn nou niet bijzonder hoog te noemen. Ik kon mijn studie zonder schuld doorkomen en dat wil ik ook voor mijn kinderen. Als je leent, moet je het dus wel binnen de perken houden.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-10-2015 om 17:55

Tja

En hoe is niet lenen en niet studeren dan de oplossing? Wat denk je dat die ontwikkeling gaat doen voor het salaris van de mensen die niet hoog opgeleid zijn?

Krullevaar

Krullevaar

19-10-2015 om 18:37

dubbel

Het is ook dubbel, dat weet ik. Niet studeren is ook geen optie. Maar de stelling dat het een investering in je toekomst die zichzelf terugverdient vind ik niet juist. Daarom wil ik het liever voor mijn kinderen betalen dan dat ik van hun eis dat ze op eigen kosten en risico gaan studeren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.