Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Man vindt studeren niet belangrijk

Omdat mijn man zelf het nut niet zo inziet van een academische opleiding, is het moeilijk om mijn 21jarige dochter ervan te overtuigen, dat ze na haar Atheneum toch het beste een studie kan afmaken.
Ze is al een keer van studierichting veranderd en de houding van mijn man en vooral zijn uitspraak datje echt geen hoge opleiding nodig hebt , maar altijd wel werk vindt als je wil werken, maakt het niet gemakkelijk haar te motiveren.
Hij had zelf leerproblemen, heeft LTS en MTS gedaan, maar beweert dat hij zonder beroepsopleiding vast ook wel werk had gevonden.
Vooral gezien de huidige recessie, voel ik me in de steek gelaten wanneer ik een poging doe er haar van te overtuigen dat het jammer is van haar capaciteiten. Ik wil natuurlijk het beste voor ons kind, ze kan goed leren, maar heeft er soms geen zin in en de opmerkingen van haar vader zijn koren op haar molen.
Heeft iemand misschien tips voor me, vinden jullie dat ik haar zelf moet laten beslissen, ik betaal wel haar studiekosten.
Mijn man heeft de MBO-opleidingskosten van onze zoon betaald en vindt dat hij genoeg heeft gedaan en het nu mijn beurt is. Ik heb het gevoel dat hij vindt dat onze dochter dan maar een lagere opleiding moet gaan volgen,
dan kan ze snel aan het werk.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Thilda

Je dochter is 21, heeft atheneum afgerond, begrijp ik. Geen domme meid dus. Wat zij nu wil doen is haar beslissing. Ze kan daar toch zelf over nadenken, ze zal er zeker met vrienden en klasgenoten over gesproken hebben, laat de keuze aan haar. Misschien wil ze eerst een poos werken en komt ze dan tot de conclusie dat ze toch verder wil gaan studeren, misschien ook niet.

Tirza G.

Tirza G.

30-03-2009 om 22:49

Tja

Dat is lastig. Ze is kind van jullie allebei, dus ze krijgt allebei de meningen mee. En als het tegenzit, dan telt de mening die haar op dat moment het beste uitkomt het zwaarste. Ook wel weer logisch.
Ik zou stoppen met betalen. Studeren is een recht, als je dat wilt uitoefenen zie je maar dat je aan het geld komt (lenen, werken). Dat zal voor haar misschien reden zijn om metéén te stoppen met de studie. Nou, dan wens ik haar veel succes. Als je VWO gedaan hebt kun je namelijk verder niets. Je beschikt niet over praktische vaardigheden, je bent 21 en te duur, te oud.....Misschien kan ze deze zomer eens gebruiken om te werken? Dat zal haar misschien wat motivatie geven om tóch haar studie af te maken. En anders is het jammer.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

30-03-2009 om 23:59

Onwillige ouders

Is het niet zo dat je bij de IB groep kunt aangeven dat je ouders onwillig zijn? Dat doet jou natuurlijk zeer Thilda, maar daarmee kan ze misschien meer studiesteun krijgen dan jij kunt bieden.
Ik sta overigens werkelijk te stuiteren van de houding van je man, maar niet alleen over zijn houding tov de studie van je dochter, maar ook 'ik heb zoon gesteund, nu ben jij aan de beurt...'. Wat een vreemd huwelijk hebben jullie (als het aan je man ligt).

Loslaten

je dochter is 21,volwassen.
aangezien ze Atheneum heeft gedaan is ze dus intelligent genoeg om zelf na te denken over hoe ze verder wil.
ik neem aan dat jij haar hebt gestimuleerd om verder te studeren,dat je jouw mening hebt besproken met haar?
Als ze nog steeds niet wil ,moet je het loslaten,het is haar leven,haar keuze.

Thilda

Thilda

31-03-2009 om 07:58 Topicstarter

Bedankt

Bedankt voor de reacties. Eigenlijk zijn het allemaal overwegingen die bij mij ook de revue zijn gepasseerd.
Zwaar weegt bij mij de situatie van een vriendin die het Atheneum vroeger niet heeft afgemaakt, omdat haar moeder volgens haar op het ogenblik dat ze afhaakte haar niet genoeg heeft gestimuleerd.
Ze is van het ene (volgens haar) 'rot'baantje in het andere gerold. Had de intellectuele capaciteiten wel, maar toen ze eindelijk het licht zag, was de tijd er niet naar om als oudere met inmiddels afgeronde studie klinische psychologie, nog aan de bak te raken. Ze werkt nu als activiteitenbegeleider in een Verzorgingshuis....

Thilda

Thilda

31-03-2009 om 12:15 Topicstarter

Kaaskopje

Kaaskopje,

Bij mijn man is helaas ook nog sprake van oud zeer n.a.v. ervaringen uit zijn jeugd.Hij was de enige van 5 jongens die niet kon doorleren.Ondanks dat zijn moeder dat altijd ontkent heeft, had hij het gevoel dat er op hem neergekeken werd.Hij werd aangespoord diploma's te halen, dat is zwaar als je moeilijk leert.Zijn broers haalden fluitend het gymnasium en daarna ronden ze een academische studie af.Hij heeft zich steeds proberen te bewijzen. Beschouwt zich als de enige van de jongens uit dit gezin die hard gewerkt heeft en voelt zich nog steeds niet genoeg gewaardeerd. Onze zoon was ook niet zo'n studiebol, heeft diverse opleidingen uitgeprobeerd. Maar nu toch een MBO-diploma gehaald.Het is net of hij onze dochter wil laten boeten voor zijn eigen onplezierige jeugdervaringen.

Thilda

Thilda

31-03-2009 om 15:21 Topicstarter

Beurt

Ik zal het even toelichten.
Mijn man vindt een academische opleiding erg kostbaar, daar ben ik het wel mee eens.
Onze zoon heeft sinds een jaar MBO-detailhandel op zak.
Na 2 jaar MBO-ICT (onafgemaakt) en daarvoor een helaas mislukte poging tot het behalen van de HAVO voor volwassenen na de MAVO.
Mijn man heeft van huis uit meegekregen, dat je zoveel mogelijk als ouders zelf de opleiding van je kinderen moet betalen. Hebben we ook gedaan voor onze zoon.
Mijn man werkt fulltime en heeft het grootste deel bekostigd. Ik heb twee jaar het boekengeld voor mijn zoon betaald.
Nu onze dochter na het VWO is gaan studeren, vindt mijn man dat ik de rest van haar studie voor het grootste deel mag financieren.Vooral omdat ze weer van studierichting is veranderd en hij dus twijfelt aan het nut van een academische opleiding en bang is dat ze net als haar broer veel te lang over een opleiding gaat doen. Ik werk 3 dagen en verdien best goed, het gaat me meer om het idee dat mijn man eigenlijk zo aangeeft dat hij haar opleding maar een luxe vindt waar hij niet langer voor wil meebetalen. Het eerste jaar, voor ze overstapte heeft hij de helft van het collegegeld betaald en de inrichting van haar studentenkamer. Nu woont ze weer thuis.

Klaartje

Klaartje

31-03-2009 om 16:00

Ik snap het ok niet helemaal

Wij hebben nog 1 studerend kind, en daar betalen we een aantal kosten voor. De ene keer wat meer dan de andere keer, dat ligt aan de aanvullende bijdrage en hoeveel hij op dat moment kan werken. Maar... dat betaal niet ik of mijn man, maar dat betalen wij!! Zo zie ik het. En dat ik dan minder verdien dan hij, want part timer, dat vind ik niet relevant.
Jouw grootste probleem is eigenlijk dat je dochter in haar hart niet wilt studeren. Spreek eventueel af dat ze een jaartje gaat werken en dan verder kijkt. Onze zoon heeft ook een tijd gewerkt, en echt altijd werk gehad, maar kwam er achter dat de keuze in leuke banen niet zo groot is als je geen diploma hebt. Hij is nu alsnog een MBO opleiding aan het volgen. Oké hij is iets ouder dan de rest van de studenten, maar hij heeft het erg naar zijn zin.
Klaartje

Maylise

Maylise

31-03-2009 om 16:16

Wel stimuleren

Ik zou wel proberen om je dochter zoveel mogelijk te stimuleren om alsnog deze studie af te maken of een andere studie te doen. Desnoods op HBO niveau als ze echt niet op de universiteit verder wil. Hoe je dat stimuleren moet doen hangt natuurlijk van het kind af.

Mijn oudste kinderen wilden altijd heel graag studeren dus dat was nooit een probleem. Wel was mijn een na oudste zoon altijd heel bang dat hij niet de capiciteiten had om zijn studie af te maken. Bij hem hielp veel praten erg. Eindeloos praten over wat hij al had gedaan, wat hij kon, wat hij met zijn studie zou kunnen enzovoorts. Hij is oorspronkelijk begonnen met twee universitaire studies in navolging van zijn oudere broer en tweelingzus maar heeft uiteindelijk een van de twee studies laten vallen omdat het combineren hem te zenuwachtig maakte. Praten hielp bij hem in elk geval.

Mijn derde zoon is nu eerste jaars student en roept regelmatig dat hij liever wil gaan werken. Gezien de moeite die het hem nu kost om een vakantie baantje te vinden dat aan zijn (veel te hoge) eisen voldoet bemerkt hij echter wel dat het heel moeilijk is om zonder studie leuk werk te vinden. Wat dat betreft kan een half jaar werken of zo misschien heel verhelderend werken. Verder behandel ik hem nog een beetje kinderachtig. Ik stel hem beloningen in het vooruitzicht als hij het eerste jaar haalt. Idioot ergens maar bij hem helpt het wel.

Het scheelt wel dat voor zowel mijn man (die alleen lagere school heeft) als voor mijzelf studeren redelijk heilig is. Wij stimuleren dus wat af

Maylise

Thilda

Thilda

31-03-2009 om 20:36 Topicstarter

Cameron,klaartje en maylise

Mijn man heeft een eigen bedrijf en ons is lang geleden geadviseerd zoveel mogelijk de financieen gescheiden te houden.We hebben 1 gezamenljke rekening voor de vaste lasten.Het is geen kwestie van onwil geweest. Onze dochter wil wel studeren, maar kan soms niet eens vrij uit klagen over een docent of vertellen dat ze een bepaald vak moeilijk vindt. Dan reageert mijn man door te zeggen, ja je hoeft van MIJ niet naar de Universiteit! Als ze dan eens in een dipje zit, werkt dat natuurlijk niet bepaald stimulerend.Ze is al eens een half jaar gestopt met haar studie om zich te beraden.Heeft toen in de horeca gewerkt, maar zag dat meer als iets tijdelijks.Daarna is ze begonnen aan haar huidige studie.Het gaat eigenlijk best goed, maar ze twijfelt soms aan haar eigen capaciteiten, ook omdat de broers van mijn man volgens hem helemaal niet zo hard hoefden te studeren.Op de een of andere manier denkt hij dat ze dus daarom niet intelligent genoeg is en haar studieswitch wordt daarom door hem ook als bevestiging van dit idee gezien.Ik probeer hem dan uit te leggen, dat er in deze tijd veel meer studiemogelijkheden zijn dan vroeger, wat de keus voor iemand van 18 er niet gemakkelijker op maakt. Wat heb je duidelijk beschreven hoe het bij jullie gaat Maylise, prima zoals jij en je man je kinderen weten te motiveren en stimuleren!

Maylise

Maylise

31-03-2009 om 21:18

Thilda

Wat jammer dat je man zo negatief reageert. Het is heel normaal dat je dochter af en toe klaagt of een bepaald onderdeel minder leuk vindt. Dat is alleen maar logisch. Tuurlijk zijn er mensen die elk onderdeel van hun studie even geweldig vinden maar de meeste mensen zullen echt niet alle vakken geweldig vinden. Vond ik ook niet. Bij elke studie zitten denk ik wel onderdelen waar je jezelf door moet slepen omdat het je gewoon wat minder aanspreekt.

Ik vind het ook onzin dat je man beweert dat je dochter minder intelligent is dan zijn broers omdat ze harder moet studeren. Mijn zoon moest ook altijd veel meer uren aan zijn studie zitten dan zijn tweelingzus. Hij is echt niet minder intelligenter dan zij. Hij heeft een andere manier van leren die minder efficient is dat wel maar dat heeft niks met intelligentie te maken. Daarnaast is hij veel onzekerder en altijd bang het niet te halen waardoor hij altijd extra veel tijd aan zijn studie besteedde. Het ging bij hem niet vanzelf maar dat betekende niet dat de studie niks voor hem was of dat hij er te dom voor was of zo.

Je dochter heeft echt wel de capiciteiten om de studie goed te doen. Ik hoop dat je man wat positiever kan staan tegenover de studie van zijn dochter.

Switchen is ook heel normaal. Onder de vrienden van mijn kinderen zijn er een heel aantal die een of twee keer geswitcht en inmiddels een studie doen waar ze plezier aan hebben.

Maylise

MaximeM

MaximeM

01-04-2009 om 12:20

Reakties man

Hoi,

Ik vind de reakties van je man inderdaad niet echt stimulerend/motiverend. Heeft hij dat zelf niet door dan? Ze mag niet klagen over haar studie tegen hem want dan zegt ie 'ja van mij hoef je niet naar de universiteit hoor' en vervolgens maakt hij haar ook nog onzeker door te zeggen dat zijn broers lang niet zo hard hoefden te studeren als zij nu doet. Het komt nu op mij inderdaad over dat hij bezig is haar zo snel mogelijk te laten stoppen met die studie. Of in ieder geval te demotiveren.
Een goed gesprek met je man lijkt me hier op zijn plaats, waar is hij mee bezig zeg, het gaat om haar in dit geval en niet om hoe het hem vergaan is vroeger. Je hoort als ouder je kind op zijn minst te steunen en motiveren en je kind moet bij je kunnen 'uithuilen' tja.... en dan zijn zijn opmerkingen not done. Dan kan ie maar beter niets zeggen.

Maxime

Thilda

Thilda

01-04-2009 om 21:41 Topicstarter

Hoop

Vanmiddag belde de oudste broer van mijn man en ik heb hem mijn probleem voorgelegd. Hij reageerde verbaasd, zijn veel joingere broer (mijn man dus) had volgens hem een heel vertekend beeld van de studiecapaciteiten van zijn broers. Maar vroeger schepten de oudere broers vaak op over allerlei studentenfeestjes waar ze naartoe gingen en gaven hierdoor waarschijnlijk de indruk dat er alleen gefeest werd. Ook deden ze alsof ze bijna niet studeerden, maar volgens hem was dat opschepperij om elkaar de loef af te steken.Tsja, ik was natuurlijk heel verbaasd.Mijn zwager zei dat hun broertje, mijn man dus ook in een heel andere wereld leefde en ze nauwelijks contact met hem hadden in die tijd. Maar het contact is nu redelijk en hij heeft aangeboden eens met mijn man te gaan praten en uit te leggen hoe het werkelijk zat en dat de broers zelfs voor een enkel tentamen gezakt zijn...Dus er is hoop.

tonny

tonny

10-04-2009 om 22:45

Tja

Twee klasgenoten van dochter gingen naar een open dag op een universiteit in België. Het enige waar ze over praatten, waren de leuke kroegen daar.

Tjonge, in jouw familie zijn de feestverhalen de boventoon gaan voeren, da's ook wat zeg... Mooi dat de waarheid alsnog boven water komt!

Tonny

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.