Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Luusepuus

Luusepuus

08-02-2009 om 14:44

Manieren aan tafel van bijna 19-jarige zoon!

Even een vraagje:
Gisteravond hebben mijn man en ik ons weer uitermate geërgerd aan de tafelmanieren van onze zoon.
Vlees wordt als volgt verorberd nl.:
Het stuk vlees wordt in zijn geheel aan de vork gespiest en meneer "trekt/scheurt" als het ware zijn vlees om het te verorberen. Daarbij zit meneer met beide voeten op zijn stoel, gekruist als een fakir.
Wij hebben hem uiteraard geleerd met mes en vork te eten en normaal aan tafel te zitten en hij deed dit altijd keurig tot ongeveer een jaar of 2 geleden. Het is reeds een vast patroon geworden en als wij er wat van zeggen dan krijgt meneer nog steun van zijn zusje ook (20 jaar) in de vorm van:"zo doen álle jongens dat, hoor mam! Oók mijn vriendje."
Wij kunnen dit als ouders niet geloven natuurlijk maar meneer weet zich weer gesteund door zijn zus (4 handen op één buik) en gaat zo rustig door.
Toch blíjf ik er wat van zeggen, ik kan dit maar niet accepteren en erger me met mijn man dood!!!!
Komt dit nou vaker voor????
Hij wordt eind van de maand notabene al 19!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Luusepuus

Luusepuus

08-02-2009 om 17:18

Hoi bet, even info

Hoi Bet,
Mijn zoon werkt sinds een paar maanden fulltime als helpdeskmedewerker bij UPC. Vervelende diensten wel, van 1 uur 's middags tot 10 uur 's avonds. Dus slaapt hij 's ochtends uit tot wel over 11-en, want 's avonds zit hij op internet te gamen.
Heeft zo weinig dag over...maar hopelijk hoeft hij niet eeuwig deze tijden te doen, het zal toch wel wisselen lijkt mij.
Hij kán dus idd. in principe op kamers.
Maar het is zo wel errug makkelijk he, bij mammie en pappie, waar internet klaar staat voor je en je was gedaan wordt. Jongens zijn later volwassen, dat blijkt nu wel (ikzelf bijv. was al op mijn 18e het huis uit)
Maar je heb gelijk; het is bijna tijd om op kamers te gaan!

Nausicaa

Nausicaa

08-02-2009 om 17:46

Ongemanierd

De eet"manieren" die je beschrijft zou ik niet pikken van mijn kinderen. Maar misschien moet je je troosten met de gedachte dat hij geleerd heeft hoe het moet en waarschijnlijk buitenshuis wel netjes eet.

Luusepuus

Luusepuus

08-02-2009 om 19:51

Lara kon wel eens gelijk hebben...

Hoi Lara,
da's nou het mooie van dit forum; het wordt ook eens van een andere kant belicht, je probleem.
Ik moet zeggen: je zou wel eens gelijk kunnen hebben!!
Hij vraagt op deze manier zéker aandacht en die krijgt hij ook nog!

Tirza G.

Tirza G.

08-02-2009 om 19:54

Ach luusepuus

Een brede grijns, een dikke knuffel en een ferme klap op de schouder: wat bén je toch een lekker jong. En dan draai je je om en gaat lekker door met je eten. Laat hem toch lekker, lach erom.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

09-02-2009 om 00:00

Stoel weghalen

Je zou ook zijn stoel weg kunnen halen. Op de grond is het logisch dat hij met gekruiste benen zit en met mes en vork eten wat minder handig is.
Het is natuurlijk niet normaal dat hij zo zit te eten. Ik vind het wel kinderachtig van zijn zus dat ze dat gedrag nog stimuleert ook. Zij is ouder, ook zij kan op kamers gaan zodat die vier handen op een buik opgebroken wordt. Tot die tijd zou ik maar tot 10 tellen en kijken wat je met negeren kunt bereiken.
Ik zou hem zijn gang laten gaan met zijn dagritme. Als je laat begint met werken is er geen directe reden om vroeg uit bed te komen en er weer vroeg in te gaan. Ik had vroeger dezelfde werktijden en kwam ook niet voor 9 uur mijn bed uit.

Marmar

Marmar

09-02-2009 om 00:21

Bijna middeleeuws?

In eethuizen waar je in middeleeuwse stijl kunt eten gaat het ongeveer ook zo. Je krijgt 1 lepel om soep enzo naar binnen te kunnen werken, de rest doe je maar met je handen. Vlees wordt geserveerd met 1 mes er in gestoken, iedereen aan tafel gebruikt dan dat ene mes om z'n deel me af te snijden. Geen servetten natuurlijk: aan de tafel hangt ergens een lap waar iedereen z'n handen en mond aan afveegt. Trouwens, in de middeleeuwen gebruikte men daar ook de rond de tafel lopende hond voor.
Dus: neem je zoon eens mee uit eten naar zo'n middeleeuwse eetgelegenheid. Als jullie iets te vieren hebben bijvoorbeeld. Kan hij zich helemaal uitleven.
Verder zou ik voortaan geen mes meer bij z'n bord leggen. Heeft-ie toch niet nodig. En z'n vlees voorsnijden? Tja, als je je als een peuter gedraagt, wordt je uitiendelijk ook zo behandeld. Jammer dat je je kinderstoeltje van indertijd ws al hebt weggedaan.

mem

mem

09-02-2009 om 11:25

Jongens hier

eten redelijk netjes. Zitten gewoon, eten met mes en vork ( nou ja, ze snijden en eten dan met een vork in de rechterhand) en zijn bijna 16, 17,5 en net 19.
Het helpt vast niet om duidelijk te zeggen dat zolang hij eten wil in jullie huis, ook jullie regels gelden. Anders maar geen eten. Beetje flauw en kinderachtig maar dat is zijn gedrag ook.

reina

reina

09-02-2009 om 13:19

Cobi

Wedden dat die foto er dan zo weer af is? Nee, dat zou ik dus nooit doen, jij wilt vast ook niet voor gek gezet worden tegenover je vrienden.

Maylise

Maylise

09-02-2009 om 15:08

Niet accepteren

Ik zou zoon op een rustig moment even apart nemen en aangeven dat hij voortaan of eet met mes en vork zoals hij dat geleerd heeft of dat hij voortaan niet meer mee eet en zelf maar voor zijn eten moet zorgen. Ik denk dat je bij dit soort gedrag echt heel duidelijk moet aangeven dat dit jouw grenzen overgaat en daar consequenties aan verbinden.

Dat uitslapen 's ochtends begrijp ik wel. Als hij 's avonds om 2300 thuis zal hij inderdaad niet gelijk willen slapen. Even mail checken, een filmpje kijken, een vriend bellen en het is zo al weer 3 uur. Zijn rythme is gewoon heel anders nu.

Maylise

koentje

koentje

10-02-2009 om 12:18

Tja

en gewoon niet voor hem koken of dekken?
Vragen of hij met zijn bord naar zikjn kamer gaat, omdat jij niet tegen een vretend beest wil aankijken?

Brianna F

Brianna F

11-02-2009 om 09:24

Reactie

Mijn eerste reactie was: niet meer koken voor hem, gewoon niet aan tafel roepen. Alleen als hij zijn tafelmanieren aanpast.

tonny

tonny

11-02-2009 om 14:27

'eet je zo ook bij je vriendin thuis'?'

Of bij een etentje met collega's?

Waarom hier dan wel?

tonny

Luusepuus

Luusepuus

11-02-2009 om 14:27

Reactie op brianna

Hallo Brianna,

Helaas zijn wij van dat slag ouders dat nog altijd in gesprek willen blijven met de kinderen, dus keer op keer heb ik het over zijn "manieren" aan tafel en laat ik mijn afkeer blijken. Misschien is het wel effectiever voor hem om het hem op jouw manier te laten voelen, maar het past gewoon niet bij onze manier van omgaan met de jong volwassenen. Ik ben nooit zo rigoureus geweest nl. (zachte heelmeesters zal jij wel denken?)
Het zou heel vreemd overkomen denk ik.
Bovendien is mijn zoon al vrij depressief van aard en kunnen we zeer extreme reacties verwachten van hem (is gebleken uit het verleden met schoolproblemen nl.!)

Luusepuus

Luusepuus

11-02-2009 om 14:28

Nog even, tonny

Hoi Tonny,

Het probleem is verder dat hij nooit ergens anders eet; heeft geen vriendin en slechts 1 vriend waar hij meer via internet mee omgaat.
Hij gaat nooit uit en is wat dat betreft dus ook vrij zonderling en solitair.

tonny

tonny

11-02-2009 om 14:30

Negeren

wat mij betreft: negeren, je richten op wat wél gezellig is aan tafel en als 'ergerende partij' tegenover elkaar gaan zitten zodat het eigenaardige eten je niet zo opvalt.

Zoals ik in mijn vorige posting al aangaf: elders gedraagt hij zich vast anders. Dus laat het los. Hij kan echt wel beter!

tonny

tonny

tonny

11-02-2009 om 14:32

Oei

da's best moeilijk...

Ook geen vereniging, bijbaantje? Iets anders waarmee hij weleens buiten de deur komt?

Nou ja, hij heeft in elk geval een solidaire zus, dat is alvast wat.

Sterkte en probeer het positief te houden, aparte eetgewoonten zijn het einde van de wereld niet. Dat je samen aan tafel zit, dát is iets belangrijks!

tonny

Brianna F

Brianna F

11-02-2009 om 16:14

Luusepuus

****maar het past gewoon niet bij onze manier van omgaan met de jong volwassenen****

Dan moet je ook niet vreemd opkijken dat je geen effect sorteert. Je kunt in gesprek blijven wat je wilt, maar als het totaal geen beter gedrag oplevert, wat schiet je er dan mee op. Dan heeft deze jongeman gewoon een duidelijkere "aanwijzing" nodig.
Je moet je grenzen beter aangeven denk ik.

Maylise

Maylise

11-02-2009 om 17:24

Eens met brianna

Ik vind ook dat je met jong volwassenen in principe gewoon een redelijk gesprek moet voeren. Echter als de gesprekspartner zich als een kleuter gedraagt dan behandel ik hem ook zo.
Ik vind dat als jullie het vlees kopen, koken en serveren aan jullie tafel jullie ook mogen bepalen hoe er gegeten wordt.
Ik zou voor iemand die geen moeite doet om zich aan zijn tafelgenoten aan te passen ook geen moeite meer doen. Die persoon krijgt niet een stuk vlees wat ik heb gekocht van geld wat ik heb verdiend en waar ik vervolgens tijd in heb gestoken om het klaar te maken.
My way or the highway bij wijze van spreken.

Maylise

Anne Krochten

Anne Krochten

11-02-2009 om 17:53

Wat hij kan...

Hoi Luusepuus,

Krijgt hij wel eens vrienden over de vloer?

Als mijn kinderen zich niet gedragen zeg ik wel eens, wat jij kan, kan ik veel beter, ik heb immers jaren extra oefening gehad. Dus als jij denkt dat je je zo moet gedragen, komt er vast een moment dat ik denk dat ik me zo moet gedragen.... Hier snappen ze die hint behoorlijk en ze weten ook dat ik doe wat ik zeg.

Groetjes,
Anne

Luusepuus

Luusepuus

11-02-2009 om 19:39

Lol anne!

Ik vind jouw reactie wel erg grappig en origineel, Anne!
Alleen.....hij krijgt nou nooit eens vrienden over de vloer, het is een einzelganger helaas.
Jammer dat ik jouw actie niet toe kan passen dus!

Marmar

Marmar

12-02-2009 om 01:33

Wat je wel kan doen....

Spiegel voorhouden. Net letterlijk, maar ga jij ook maar eens op de tafel zitten, met je rug naar hem toe en je voeten op de stoel, en dan eet je gewoon met je handen uit de pan. Wat zou hij daarvan vinden?
Mijn kinderen vinden niets irritanter dan hun moeder die ze nadoet. Ook de oudste, die een autistisch spectrum stoornis heeft. Lijkt wel wat op jouw zoon, als ik dat zo hoor. Maar zelfde oudste heeft wel doorlopend commentaar op het eetgedrag van haar kleine zusje (die momenteel kiezen wisselt kwijl-smak-slubber en dan heeft ze ook nog eens een beugel).
Oh ja, het eetgedrag van oudste is prima in orde. Ze heeft er een hekel aan om haar eten aan te raken... Dus zelfs kippepootjes worden met mes en vork ontleed.

Luusepuus

Ik herken jouw situatie, onze oudste is net zo´n kind als de jouwe. Het lastige is dat je er niet omheen kan dat hij anders is, maar tegelijkertijd versterk je het door hem als anders te behandelen. Zijn thuis is zijn enige plek waar hij zichzelf kan zijn, maar ook de enige plek die hem zal kunnen corrigeren. Helaas herken ik ook het patroon dat een kind het gezin in de tang kan hebben door enorme driftbuien. Kun jij met hem praten over hoe hij is, hem naar de hulpverlening krijgen die hij echt nodig heeft?
Wat beteft de eetmanieren, daar zul je met z´n allen over moeten praten. Zolang zus hem steunt zul jij geen verandering voor elkaar krijgen. Ook zij zal moeten accepteren dat dit holbewonersgedrag per direct moet stoppen en dat daarin ook van haar iets verwacht wordt. Een keer uitleggen hoe jij het ziet, GEEN discussie van maken (gewoon ouderwets autoritair zijn dus) en aankondigen dat er vanaf heden weer normaal gegeten wordt. Zodra hij toch weer zo raar eet, haal je zijn bord weg, hup in de keuken zetten, je hoeft er niks bij te zeggen. Gaat zus hem vededigen? Dan gaat haar bord ook die kant op. Want: jongvolwassen, puber of niet, jij zult weer de baas moeten worden. En niet bang zijn hoor! Daar gokt hij namelijk op...
En durf ook eens te denken en te praten over op kamers gaan wonen. De relatie met onze oudste knapte daar enorm van op!
Sterkte, Onyx

Luusepuus

Luusepuus

13-02-2009 om 13:58

Is niet zo makkelijk corrigeerbaar...

Dank aan Pelle voor de draadjes van mij.
Het is idd. niet zo makkelijk allemaal als het lijkt, Emma.
Hij trekt zich terug en haakt bij alle ondernemingen steeds af; VWOklas 5)spijbelt en gaat van school af (moeder- Luusepuus- is N.B. zélf onderwijzeres!!) ROC: verlaat school op eigen initiatief na een gesprek met de mentor al na het eerste jaar want "weet het beter" en de leraren "leren hem niets", gaat na een half jaar nietsdoen (met lede ogen aangezien) eindelijk bij UPC werken als helpdeskmedewerker en houdt dit tot nu toe vol.
Ik spreek over 4 maanden nu.
Heeft nu plannen om na de zomer weer naar school te gaan (jippie! Hoewel?...) Wil weer naar ROC voor ICT-opleiding. We laten hem dit zelf uitzoeken, want we zijn inmiddels beetje moe. Bovendien kan het zo zijn dat hij dit soort dingen nu eens zélf wil regelen.
Maar iedereen bedankt voor alle tips v.w.b. het eetgedrag van zoonlief!

Minet

Minet

16-02-2009 om 08:58

Luusepuus (ot)

Luusepuus, ik heb al een paar keer te laat gezien dat je kwam chatten. Heb even geduld, er zijn echt mensen, maar het kan soms een poosje duren voordat er iemand reageert. Mensen zijn daar vaak wel ingelogd, maar op dat moment bv. met hun kinderen bezig. Je bent gewoon goed ingelogd, ook al heb je geen @. Dus kom gerust nog eens terug )

Groetjes, Minet

Luusepuus

Luusepuus

16-02-2009 om 10:09

Dank je minet

Hoi Minet, dank voor je reactie. Heb je soms onder een andere naam gepost hier? Ik zie nl. geen Minet bij mijn reacties.
Ik probeer het vanavond nog eens, op de chat. Wie weet zie ik je daar?
Groetjes.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.