Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

MBO-ers zijn studenten

'What's in a name', zou je zeggen. Maar ik begrijp JOB helemaal als zij ernaar streven dat MBO-ers voortaan studenten worden genoemd. en ik was stomverbaasd, dat het wettelijk geregeld is dat zij 'deelnemers' heten.
Gelukkig wil minister van Engelshoven de wet op dit punt gaan aanpassen. Ik ben voor dit emancipatoire streven.

Tsjor


Triva

Triva

19-05-2018 om 11:14

ach

Heel veel mensen vinden dat HBO'ers al geen studenten zijn dus ze slaan nog een stapje over geloof ik.

Me

Me

19-05-2018 om 11:21

Mwah

Natuurlijk leren mbo'ers net zo hard als hbo'ers en universiteitsleerlingen, daar hoeft geen discussie over te zijn. Maar ik vind een leerling op mbo toch echt een mbo'er en geen student. Net als een leerling op hbo een hbo'er is. Een leerling op de universiteit is een student in mijn ogen. Waarbij iemand aanvulde dat Mbo en Hbo opleiding gericht is op een beroep; universiteit is daar minder specifiek mee bezig.

(Nieuw vraagstuk: hoe noem je leerlingen van de uni als straks iedereen student heet?)

@Emma

@Emma

19-05-2018 om 11:28

papier

Het gaat natuurlijk meer om zaken op papier. Hbo' ers hebben als "student" wel toegang tot verenigingen, kortingen etc en mbo' ers niet.

Schijn

Minister van Engelshoven kan op zijn best terug komen met de mededeling dat mbo-ers wettelijk niet gelijk gesteld kunnen worden aan “studenten”.
Onder mbo-ers bevinden zich ook leerlingen die nog geen startkwalificatie hebben.

Het is wel mogelijk dat de wet het in alle gevallen over deelnemers gaat hebben. Deelnemers aan de kwalificatie-opleiding. Deelnemers aan de beroepsopleiding (dat is ook hbo). Deelnemers aan de wetenschappelijke opleiding (de studenten dus eigenlijk).

Het onderscheid tussen die opleidingen ligt ook vast in Europese regelgeving. Dat is een noodzakelijk onderscheid om diploma’s te kunnen waarderen en om opleidingen te kunnen vergelijken.

Voor het overige staat het studentenverenigingen en verzekeraars natuurlijk volkomen vrij om zich voor te behouden aan de doelgroep “deelnemers aan een wetenschappelijke opleiding”.

Kortom: ik vind het een schijngevecht.

tsjor

tsjor

19-05-2018 om 11:56 Topicstarter

wettelijk

'Heel veel mensen vinden dat HBO'ers al geen studenten zijn dus ze slaan nog een stapje over geloof ik.'. het gaat niet om een persoonlijk aanvoelen, maar wat er blijkbaar in de wet vastligt.

Tsjor

tsjor

tsjor

19-05-2018 om 11:58 Topicstarter

(Nieuw vraagstuk: hoe noem je leerlingen van de uni als straks iedereen student heet?) Student? Of had je graag een onderscheidende titel? Waarom?

Tsjor

tsjor

tsjor

19-05-2018 om 11:59 Topicstarter

Want?

'Minister van Engelshoven kan op zijn best terug komen met de mededeling dat mbo-ers wettelijk niet gelijk gesteld kunnen worden aan “studenten”.
Onder mbo-ers bevinden zich ook leerlingen die nog geen startkwalificatie hebben.' Waar staat dat dat een voorwaarde is?

Tsjor

moeder

moeder

19-05-2018 om 12:06

gelijkwaardig

Als alles gelijkwaardig wordt, prima. Dan krijgen hbo'ers en wo'ers ook weer basisbeurs, lijkt mij.

tsjor

tsjor

19-05-2018 om 12:07 Topicstarter

Termen

'Het onderscheid tussen die opleidingen ligt ook vast in Europese regelgeving. Dat is een noodzakelijk onderscheid om diploma’s te kunnen waarderen en om opleidingen te kunnen vergelijken.'
Liggen de termen voor 'deelnemers' aan een opleiding ook vast?
'Deelnemer' vind ik een wel erg magere formulering tussen termen als 'leerling', 'scholier' en 'student'. 'Deelnemer' ben je ook als je meedoet aan de 4-daagse.
De studentenverenigingen etc. zijn inderdaad vrij om toe te laten wie ze willen. Maar de aanspreektitel blijkt toch een probleem te zijn, aangezien de minister zelf zich verontschuldigde voor het gebruik van de term 'leerlingen' als het ging om MBO-ers.

Tsjor

tsjor

tsjor

19-05-2018 om 12:13 Topicstarter

Internationaal

Er is een mogelijkheid om internationaal diploma's te waarderen. Zo kan iemand in Syrië een universitaire studie volgen om imker te worden. Wat op zich geen gek plan is gezien de huidige problematiek van bijen en gewassen. Hier is een imker vooralsnog iemand met een uit de hand gelopen hobby.

Tsjor

tsjor

tsjor

19-05-2018 om 12:15 Topicstarter

Schijngevecht

'Kortom: ik vind het een schijngevecht.' Het kan ook een eerste stap zijn in het oplossen van een probleem dat Cedefop constateerde: het onzichtbaar zijn van jonge mensen die op een MBO-niveau studeren en werken.
De 'deelnemers' zeg maar.

Tsjor

tsjor

tsjor

19-05-2018 om 12:15 Topicstarter

Moeder

Geen enkel bezwaar tegen, toch? Tsjor

@Emma

@Emma

19-05-2018 om 12:19

tsjor

Dat is idd een argument, van dat onzichtbaar zijn. Maar ik denk dat die onzichtbaarheid niet verdwijnt als je iedereen ineens student gaat noemen. Dat van die stufi vind ik ook een prima idee.

Zeetakje

Zeetakje

19-05-2018 om 12:28

Wat moeder zegt

Alle studenten hebben recht op gelijke behandeling lijkt me. Dus dan ook allemaal wel of geen basisbeurs en allemaal wel of geen collegegeld betalen?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

19-05-2018 om 13:49

Inderdaad

Ben je student dan betaal je collegegeld en krijg je geen basisbeurs.

Triva

Triva

19-05-2018 om 13:56

moeder

touché!

Miriam: ' Onder mbo-ers bevinden zich ook leerlingen die nog geen startkwalificatie hebben. '

Nou dat zijn de meesten denk ik zo.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-05-2018 om 16:10

Zuiver gevoelsmatig

vind ik het zeer terecht dat MBO'ers zich ook student mogen noemen. Zodra leerlingen overstappen van voortgezet onderwijs naar alles wat mogelijk is, vind ik dat een stap naar 'student'. Maar ik bespeur tussen de regels door dat dat een diskwalificatie betekent van het WO-studentschap?

Mijn dochter studeert ook, op het HBO. Dan is ze student, lijkt mij. De Hogeschool hier ter plaatse kopt op internet "Studeren in XX?" dus dat houdt in dat de 'deelnemers' student zijn. Als een woordje een verschil kan maken voor het gevoel van zelfwaardering, eigenwaarde en meer gevoelens die fijn zijn tijdens je ontwikkeling van jongere naar volwassene en dat eventueel ook deuren kan openen naar mogelijkheden die nu officieel alleen aan studenten is voorbehouden, moeten we daar niet ingewikkeld over doen. Ook niet in de wet, als daar ruimte voor is.

moeder

moeder

19-05-2018 om 16:37

"ben je student dan betaal je collegegeld en krijg je geen basisbeurs."
Zo kan het natuurlijk ook.
En verder kun je wat mij betreft ook zonder namen te veranderen mbo'ers toelaten tot van alles, als ze dat graag willen. Als een mbo'er lid wil worden van het corps en zich daar thuis voelt prima.
Maar studenten volgen toch echt hoger onderwijs want zij volgen een studie. Mbo'ers zijn leerlingen/scholieren die een opleiding volgen. Volgens mij heten zij van oudsher leerlingen, analoog aan de gilden. Ze leren meer praktisch, toegepast, zeg maar. En daar komt volgens mij an oudsher dat verschil vandaan. Tussen de leerders en de doeners, zeg maar. HBO is wat dat betreft een schemergebied.
Maar wat mij betreft iedereen die een verolgstudie dezelfde rechten hebben: ov-kaart (en mbo'ers, hbo'ers en wo'ers die nog geen 18 zijn ook), studiefinanciering en gelijk collegegeld. Ik vind het heel raar dat een 17-jarige wo'er en hbo"er die stage lopen zelf hun vervoer moeten betalen. Ik vind het heel raar dat hbo'ers en wo'ers geen studiefinanciering meer krijgen en mbo'ers wel.

moeder

moeder

19-05-2018 om 16:48

fouten

Ik werd gestoord, heb het niet nagelezen: excuses voor de vele fouten, vertypingen en ontbrekende woorden.

Niet voor niks

Tsjor “Onder mbo-ers bevinden zich ook leerlingen die nog geen startkwalificatie hebben.' Waar staat dat dat een voorwaarde is?“
Komkom, niet zo kinderachtig doen. Of wilde je leerlingen in het basisonderwijs voortaan ook “student” noemen?

Ik denk dat het begrip student een wettelijke definitie heeft.Daar kun je niet zomaar iedereen bij gooien. Dat levert akelige verwarring op.

Er kan wel een nieuwe meer neutrale term worden toegepast.

Tsjor “? Of had je graag een onderscheidende titel? Waarom?”
Ach, waarom niet. Er komt toch ook een onderscheidend diploma? Een Bachelor is geen Master. Binnen het mbo wemelt het ook van de onderscheidende niveaus en titels.

Maar goed, een neutrale benaming kan ook.
Maar dat helpt niet.

Het JOb wil dat mbo-erg toegang krijgen tot studentenvoordeel. Dat krijgen ze niet. Ook niet als je ze anders noemt. Dat voordeel wordt namelijk gegeven door privaatrechtelijke partijen, verenigingen/ondernemingen. Die willen dergelijk voordeel, toegankelijkheid helemaal niet aan mbo-ers geven. Ook niet als ze “student” genoemd zouden worden.

Ik weet niet hoe we erop komen dat MBO-ers onzichtbaar zouden zijn.
Volgens mij zijn ze in de meerderheid.

Lente

Lente

19-05-2018 om 20:04

moeder, ik kan je niet volgen t.a.v. de vervoerskosten.

"Ik vind het heel raar dat een 17-jarige wo'er en hbo"er die stage lopen zelf hun vervoer moeten betalen."

Een 17-jarige Wo-er en Hbo-er krijgt gewoon een ov-kaart.
Enige uitzondering is de periode tot 1 oktober in het eerste studiejaar. Dan krijgen hun ouders nog kinderbijslag en krijgen zij nog geen ov-kaart. Het zou goed zijn als dat aangepast werd.

tsjor

tsjor

19-05-2018 om 20:46 Topicstarter

Vreemde redeneringen

MBO-ers moeten ook zelf vervoer betalen voor stages. en ze betalen collegegeld, oh nee, schoolgeld (voor de gevoelige typetjes).
En de basisbeurs is niet meer dan een kleine vergoeding, 83 euro per maand als je thuis woont, 296 euro als je buitenshuis woont. Ik vind echt wel dat iedereen die mag krijgen. De aanvullende beurs is ongeveer gelijk, maakt niet uit wat voor studie je doet.
Verder vind ik de redenering van moeder nogal stereotyperend en denigrerend.

Tsjor

tsjor

tsjor

19-05-2018 om 20:57 Topicstarter

Mirjam

'Komkom, niet zo kinderachtig doen.' Nou ja, jij bent degene die meestal wijst op waar iets staat.
'Of wilde je leerlingen in het basisonderwijs voortaan ook “student” noemen?' Nee, dat zijn leerlingen en daar heeft niemand moeite mee.
en middelbare scholieren zijn scholieren, heeft ook niemand moeite mee. Ook niet al halen ze verschillende onderscheiden diploma's.
Je zou eventueel wel de leeftijdsgrens van 18 jaar kunnen hanteren: dan zijn de scholieren uit de kinderbijslag en moeten ze allemaal voor hun opleiding gaan betalen. MBO-ers van 16 of 17 zijn dan nog scholieren.
'Maar goed, een neutrale benaming kan ook. Maar dat helpt niet.' Heb je een voorstel voor een neutralere benaming die dan voor iedereen vanaf 18 jaar kan gelden?
'Ik weet niet hoe we erop komen dat MBO-ers onzichtbaar zouden zijn. Volgens mij zijn ze in de meerderheid.' Je, ze zijn ook in de meerderheid. De bron van het onzichtbaar zijn heb ik genoemd. Je kunt het hier ook merken: ze tellen niet echt mee als het om studie gaat. Dan heb je de studenten, de echte, een grijs veld (HBO) en 'deelnemers'. Of je geeft zelf al een goed voorbeeld: privaatrechtelijke partijen die MBO-ers uitsluiten. Ben je daar gelukkig mee? Los je dat op met een andere naam? Het is een begin.
Maar ik zou het niet het belangrijkste vinden. Ik vind de term 'deelnemers' een schandelijke, denigrerende benaming voor de MBO-ers. Het doet geen recht aan hun inzet, hun studie-uren, etc. Nogmaals: deelnemer ben je bij de 4-daagse of zoiets. Bij een tennistoernooi. Een hardloopwedstrijd.

Tsjor

Lente

Lente

19-05-2018 om 21:01

Tsjor, nu snap ik jou niet

MBO-ers krijgen tegenwoordig vanaf dat ze 18 zijn een OV-kaart.

Schoolgeld is heel wat minder dan de 2.000 euro collegegeld voor WO-studenten.
Bovendien betalen ze pas schoolgeld vanaf hun 18e, dat geldt niet voor collegegeld.

Het zou inderdaad fijn zijn als iedereen dezelfde basisbeurs krijgt.

Het zou ook goed zijn als studenten onder de 18 jaar geen collegegeld hoeven te betalen, net zoals MBO-ers geen lesgeld hoeven te betalen.
En dat ouders van studenten onder de 18 jaar gewoon kinderbijslag houden (OK, dan hoeft de basisbeurs niet meer).
Het lijkt mij namelijk wel zo eerlijk als alle ouders kinderbijslag krijgen tot kind 18 jaar is. Waarom maakt het verschil als een kind studeert (HBO of WO) ?
En dan graag ook kindgebonden budget...... Dat valt nu ook weg zodra een 18-minner gaat studeren.

tsjor

tsjor

19-05-2018 om 21:19 Topicstarter

Lente

Ja, was het maar zo'n feest dat de stageplaatsen en -tijden per openbaar vervoer bereikbaar waren. Op 1 plaats kon mijn dochter gelukkig komen wonen, een andere plaats was inderdaad met openbaar vervoer te doen, voor de derde plaats had ze zelfs een auto nodig.
Schoolgeld is inderdaad minder, maar is dat een reden om het ook anders te noemen?
De rare regelingen voor 18-minners moeten veranderen, maar dat probleem los je niet op door MBO-ers 'deelnemers' te noemen. Er zijn ook heel wat 18-plussers op het MBO, ook zonder kinderbijslag en kindgebonden budget.
als je de MBO-ers nu ook student noemt, dan doen ze wellicht mee in het studentenprotest en steunen ze eisen als:
- kinderbijslag en kindgebonden budget tot 18 jaar
- iedereen een basisbeurs (het is eigenlijk meer een symbolische gift, dan een serieuze bijdrage);
- verlaging van het schoolgeld voor HBO en WO (er is toch niets terecht gekomen van de herinvestering in het onderwijs na de afschaffing van de basisbeurs, dus dergelijke maatregelen kun je allemaal terugdraaien);
Kijk eens aan hoeveel groter de populatie zou zijn: allemaal studenten.

Tsjor

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-05-2018 om 21:30

Wat wordt er hier veel aan elkaar geknoopt

Wat mij betreft ben je student als je een studie volgt.
Voor hbo en wo lijkt me dan dat de discussie klaar is.

Wat mij betreft prima dat een mbo-student wel studiefinanciering krijgt en een hbo-er en wo-er niet. Hoe tegenstrijdig is dat trouwens... studiefinanciering krijgen terwijl je niet studeert en geen student bent.

Ik denk dat het onderscheid van DUO prima is:

' Voor mbo, hbo of universiteit kunt u studiefinanciering aanvragen. Wordt u 18 en zit u op vmbo, havo of vwo? Vraag dan tegemoetkoming scholieren aan.'

https://duo.nl/particulier/studiefinanciering-aanvragen/mbo-hbo-of-universiteit.jsp

Lente

Lente

19-05-2018 om 22:18

Ginny, wat ze vervolgens kunnen aanvragen is wel verschillend

De splitsing tussen mbo, hbo of universiteit en vmbo, havo of vwo is duidelijk
Maar de studiefinanciering is vervolgens niet gelijk .
WO en HBO is gelijk. De studiefinanciering voor MBO zit anders in elkaar.
Ook voor 18-minners is de situatie verschillend.

bieb63

bieb63

19-05-2018 om 23:12

Wel/niet Stufi: het zal 'm ook in de verplichting zitten

De doelgroep voor het mbo zijn de vmbo'ers. Die hebben nog geen SK en zijn doorgaans nog geen 18. Dus doirleren is verplicht, wrs daarom dus stufi. Dat geldt dan, binnen een max aantal jaar, wel voor de hele studie, ook al zijn velen het laatste deel van de studie wel 18 plus, maar het is natuurlijk wel logisch een verplicht aangegane studie normaal af te kunnen maken zonder fin. Concequenties. Een havist en vwo'er is in principe niets verplicht.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-05-2018 om 00:47

Dat weet ik Lente

Maar: als je het in principe aan kunt vragen bent je student? Lijkt mij een mooi uitgangspunt. Een mogelijkheid tot financiering van je studie.

Onzin

je mag het natuurlijk best studenten noemen maar daarmee zijn ze het nog niet. Het is ook maar een term en verder helemaal niet belangrijk. Wat wel belangrijk is dat is het feit dat het MBO heel anders is ingericht dan het WO (HBO hangt er wat tussen in) qua opleiding. Bovendien zitten er op het MBO vooral jongeren zonder startkwalificaties. MBO wordt anders gefinancierd, collegegeld is lager, er is wel een kleine basisbeurs.

Als dit puur gaat om studentenkortingen dan lijkt me dat als je de lusten wil van het studentenleven je ook de lasten (hoger collegegeld en geen beurs) op je moet nemen.

Maar studentenkortingen zijn natuurlijk ook niet ingesteld van de overheid. Dat gaat uit van prive bedrijven en die kunnen ook nu al korting aan mbo' ers geven. Dat is niet verboden. En als de overheid de status veranderd dan hoeven bedrijven daar niet op in te spelen.

Ik snap dus het hele probleem niet. MBO is heel anders ingericht en ook de financiering is anders. Dus logisch dat de status van de deelnemers ook wat verschilt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.