Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Mijn zoon lijkt interesse te hebben in XTC

Beste mensen,
Onlangs had ik met mijn zoon een fijn en open gesprek over alcohol en drugs. Ik weet dat hij sinds een half jaartje zo nu en dan een biertje drinkt. Sinds deze zomer is hij ook naar 2 festivals geweest. Hij vertelde mij ook dat hij 1x geblowd heeft. Hier werd hij zo ziek van, dat hij (voorlopig iig) genezen is.
Er werd ook gesproken over XTC. Hij wilde er van alles over weten. We hebben samen op de website van Jellinek gekeken. Ik heb hem nog eens extra gewezen op de gevaren. Zijn nieuwsgierigheid hiernaar baart me wel wat zorgen. Ik weet dat je pillen ook kunt laten testen. Heb hem dat ook (informatief) verteld. Eindigt hiermee mijn voorlichting voor nu of ga ik nog een stap verder door aan te bieden pillen eventueel te laten testen mocht hij het op termijn willen proberen? Ik wil de kat absoluut niet op het spek binden, maar hij gaat echt niet zelf naar de GGD met z'n pilletjes. Dilemma dus. Graag jullie advies.


Watervrouw

Watervrouw

07-09-2018 om 23:49

Nou

Het lijkt of je het normaal vind dat hij die xtc gaat proberen, ik zou hem toch adviseren er bij weg te blijven maar misschien ben ik naïef mijn kinderen zijn stuk jonger. Als je weet dat iets zo slecht is dan hoeft er toch niet geprobeerd te worden. Vwb het testen dat lijkt me duidelijk, dat moet, en dat moet hij zelf doen als hij ze dan per se wil.

Test

Hoe ziet zo’n test eruit’ krijg je dan op papier een resultaat waarop staat uit hoeveel procent stof A of stof B in de pil zit.?
Op zich interessant voor je zoon om te weten welke verschillen er zijn, en waarom sommige xtc-pillen onbetrouwbaar zijn en welke minder gevaarlijk...Zwart op wit resultaten hebben meer effect dan de bezorgde woorden van een ouder.
Mogelijk dat het Jellinek ook informatie meegeeft, die voor je zoon nog onbekend waren.

Het vervelende is dat je het niet kan voorkomen als hij uit gaat. Gelukkig praat hij er wel over.

Marie

Marie

08-09-2018 om 12:05

Nee Flanagan

Je moet iedere xtc-pil laten testen want ze zijn allemaal onbetrouwbaar. (als in, je weet niet wat er in zit, en soms geeft dat zeer gevaarlijke gevolgen)
Lastig dilemma hoor.

superpapa

superpapa

08-09-2018 om 16:21

experimenteren

Ik zelf heb het alfgelopen zaterdag geprobeert op een festival en ik moet zeggen dat de gevaren echt wel meevallen heb het bij 1 pil gelaten die uiteraard was getest effect was alsvolgt muziek en kleuren worden intenser je voelt je enorm blij ken je je het gevoel als kind nog herinneren als je bijna jarig bent je huid tintelt en iedereen is lief. nadeel is er ook de dinsdagdip ja ikhad m das totaal niet leuk voor je collegas er komt dan simpelweg niks uit je handen. dus wil je zoon t proberen kan dat gerust ik doe t niet meer vanwege die nare dip plus als je echt van muziek houd ga je vanzelf los en kun je nog een paar biertjes drinken ook wat je bij XTC ECHT NIET MOET DOEN.niks combineren en ja dat blowen goh hebben we dat niet allemaal eens gedaan.

Altijd als ik lees over XTC denk ik aan Kusje van Daan

Google hier maar eens op. Ik hoop dat je door je kind hierover te vertellen/laten lezen je duidelijk kunt maken wat er ook kan gebeuren. En nee, dit zal lang niet altijd gebeuren, maar elke keer is er één teveel.
Misschien maakt dit indruk genoeg.
Ik heb dit ook besproken met onze meiden. Hopelijk heeft het indruk gemaakt.

En superpapa: moeilijk voor te stellen misschien maar ik ken best veel mensen (waaronder ikzelf) die nog nooit geblowd hebben.

Ad Hombre

Ad Hombre

10-09-2018 om 10:19

xtc

Iemand anders opgevallen dat er de laatste tijd wat veel positief ingezette draadjes over xtc zijn?

Lou

Lou

10-09-2018 om 10:22

Hoe oud?

Over welke leeftijd hebben we het? Onder de 18: xtc is gewoon nee. Veel te gevaarlijk. Vreemd dat iemand die zichzelf superpapa noemt, dit relativeert.

1975

1975

10-09-2018 om 11:01 Topicstarter

@watervrouw

Normaal vind ik het zeker niet. Maar een knul van bijna 18 iets verbieden heeft geen zin. Ik kan hem wel wijzen op alle gevaren. Heb niet voor niks samen met hem de nadelen op de site van Jellinek bekeken. En ik blijf er ook op hameren dat het gevaarlijk is. Een verkeerde pil... Desondanks houd ik liever de lijntjes tot enigszins normale communicatie open, dan dat me niks meer verteld wordt.

1975

1975

10-09-2018 om 11:03 Topicstarter

@ad hombre

Wat bedoel je? Ik ben een ouder die zich zorgen maakt en advies vraagt.

Niki73

Niki73

10-09-2018 om 14:59

Eén verkeerde pil

Of één goede/pure pil die verkeerd valt. Het is gewoon levensgevaarlijk. Letterlijk. Afblijven!

Pennestreek

Pennestreek

10-09-2018 om 22:24

De gevaren vallen best wel mee

Ik ben van de week door het rode licht gefietst, en ik ben niet aangereden. Dus de gevaren vallen best wel mee. Sarcasme weer uit.
Superpapa, ik zou nog maar eens goed nadenken over je plannen om vader te worden, mij lijkt het niet zo’n goed idee...

XTC is inderdaad levensgevaarlijk, ook als de betreffende pil getest is. Iedereen reageert er anders op. Gewoon niet doen. Nee, verbieden werkt misschien niet meer op een bepaalde leeftijd, maar om nou samen uit te gaan vogelen hoe je aan goede pillen komt lijkt me het andere uiterste, dan geef naar mijn idee impliciet toestemming. Stel dat het dan toch fout loopt, kun je dan nog met jezelf leven?

Emmawee

Emmawee

10-09-2018 om 23:25

0900-1995

Ik zou dit aan deskundigen overlaten. Ik heb zelf totaal geen ervaring met XTC, maar er is veel informatie over te vinden. Bijvoorbeeld dat niet zozeer de vervuiling van de pillen een probleem is, maar juist de zuiverheid / hoge dosering. De pillen worden steeds sterker en de problemen met het gebruik ervan nemen ook toe.

Je hebt al met hem gekeken op de site van de Jellinek kliniek. Daar is ook te zien dat gebruik van alcohol meer risico's met zich meebrengt dat het gebruik van XTC. Tja dat is bijna zoiets als zeggen dat het allemaal wel meevalt. De kans dat het met XTC fout gaat, is gewoon niet zo groot. De gevolgen kunnen echter zeer ernstig zijn.

De drugs infolijn van het Trimbos Instituut (0900-1995) kan hij bellen voor persoonlijk advies. Op de site van drugsinfo.nl staat ook veel informatie over wat je moet doen als je XTC wilt gebruiken, waar je op moet letten (niet gebruiken als je je psychisch of fysiek niet goed voelt, bijvoorbeeld) en welke voorzorgsmaatregelen je kunt nemen (geen hoofddeksel op, bijvoorbeeld). https://www.drugsinfoteam.nl/drugsinfo/xtc/xtc-tips

Mijn advies zou zijn: begin er niet aan. Maar als je dan toch ervoor kiest om iets uit te proberen, zoek uit hoe je dat zo veilig mogelijk kunt doen. Vraag het aan deskundigen (en dat zijn niet per se je vrienden).

Marie

Marie

10-09-2018 om 23:49

Nouja

Feit blijft echt wel dat veel jongeren dit soort spul toch willen uitproberen.
En de ouders van deze jongeren hebben daar vast niet allemaal, al dan niet impliciet, toestemming voor gegeven.
'verbieden' klinkt heel leuk, het zal ook vast voor een bepaald aantal jongeren goed werken.
Maar bij een andere categorie is dat best risicovol, want extra gevaarlijk.

Ik heb mijn kind iig heel sterk op hart gedrukt dat mocht ze ooit de behoefte voelen, ze zich eerst heel goed laat informeren.
Bij mijn kind ga ik er sowieso niet over, of ze ooit iets gaat proberen. Dat zal ze tzt zelf beslissen.
Sommige kinderen zijn wellicht beter/makkelijker te sturen.
Het blijft persoonlijk, en een algemeen advies is lastig te geven.

Emmawee

Emmawee

10-09-2018 om 23:54

Niet helemaal waar Marie

De meeste jongeren gebruiken nooit XTC.
En bij onderzoek naar alcoholgebruik is al gebleken dat een verbod wel degelijk invloed heeft op het gebruik, zowel wat betreft de hoeveelheid als wat betreft de leeftijd van het eerste gebruik.
Verder ben ik het met je eens, zoals al te lezen was.

Marie

Marie

11-09-2018 om 00:00

Ik hoop het Emmawee

Ik heb juist sterk de indruk dat drugs (itt roken en alcohol) veel geaccepteerder raken onder jongeren.

Wb je onderzoek: dat geldt voor de grote groep. Dus voor de grote groep werkt meer verbieden vast. Dat zegt echter helemaal niets over het individuele kind.

Verder blijf ik erbij: mooi dat verbieden (wellicht voor de statistieken) maar het individuele kind dat toch gaat experimenteren geraakt daardoor wellicht eerder in (grote!) problemen.
Ik kom nogal in aanraking (werk) met veel jongeren die vanalles uitproberen. Met soms dramatische uitwassen.

Emmawee

Emmawee

11-09-2018 om 11:41

Verbieden

Ik snap wat je zegt Marie. Alleen verbieden lijkt me dan ook geen goed idee. Verbieden, maar wel blijven informeren en in gesprek blijven werkt beter. Voor sommige kinderen werkt ook dat niet. Problemen zullen er blijven.

Ik geloof gewoon niet dat het goed kan werken om bij voorbaat toe te stemmen met het gebruik.
En je hebt gelijk, het gebruik neemt wel toe. Toch gaat het om een minderheid (1 op de 5), die ooit XTC heeft gebruikt.

Het is trouwens onvoorstelbaar goedkoop, zo'n pilletje. Voor minder dan 5 euro is iedereen een avond lang de liefste van de wereld. Ik snap de aantrekkingskracht wel.

Ik heb het alleen van de andere kant meegemaakt en ik ben volledig afgeknapt toen grote delen van mijn vriendengroep opeens allemaal stralend rondliepen, wilden knuffelen, zoooo blij waren om me te zien... en ik vervolgens ontdekte dat al die vrolijkheid uit een pilletje kwam. Ik voelde me toen echt verraden.

Marie

Marie

11-09-2018 om 21:38

Zelf

moet ik er ook niets van hebben hoor.
En heb (gelukkig) behalve cannabis nooit iets geprobeerd.
En zelf zal ik ook proberen mijn te weerhouden iets te proberen eer ze volwassen zijn.(hier nog niet aan de orde maar dochter is 15 dus wie weet wat er komen gaat)

Maar 1 jongere op 5 vind ik echt wel veel.
En echt teveel om een simpel antwoord als 'verbieden' te rechtvaardigen.
Je zult mi zelf als ouder moeten inschatten waar je kind het best bij vaart: bij verbieden, of juist niet verbieden.
Geen makkelijke opgaaf.
(en daarbij heeft jouw keuze als ouder vaak ook weer directe invloed op vriendenkring van je kind, ook weer iets om mee te nemen mi)

superpapa

superpapa

13-09-2018 om 20:04

Geen goede vader?

Denk juist een erg goede vader te worden juist omdat ik na het geprobeert te hebben izm huisarts en ggd ik nu weet waar ik over praat .De meeste reacties hier zijn gewoon angst voor t onbekende.Gevaarlijk is het net zo als alcohol.kun je het beter niet doe maar als je het doet doe het met mate.Het was voor mij gewoon om te ervaren wat de effecten zijn om mn toekomstige puber te kunnen waarschuwen. zouden meer ouders eens moeten doen ipv angstig roepen gevaarlijk

Ad Hombre

Ad Hombre

13-09-2018 om 20:56

Ach gut

"Denk juist een erg goede vader te worden"

Nou, je naïviteit is in ieder geval aandoenlijk. Een goede vader omdat je een pilletje hebt gebruikt?

Het lijkt wel of je zelf nog een puber bent.

Een ervaringsdeskundige

Zei ooit tegen mij dat hij begon met drugs en uiteindelijk verslaafd is geraakt omdat iedereen riep dat het zo gevaarlijk was en hij het vooral niet moest doen.

Als ex verslaafde was zijn tip: informeer jongeren over wat de verschillende soorten drugs met je doen. Probeer er achter te komen waarom iemand het wil doen. Wil iemand problemen vergeten? Wil iemand rust in zijn hoofd? Wil iemand zich groter maken dan hij is en is hij dus onzeker? Probeer daar dan wat aan te doen.

En voor diegene die voor de lol iets willen proberen: doe het veilig!

superpapa

superpapa

13-09-2018 om 21:36

Naief nee realistisch

Ad Hombre deze opmerking raakt kant nog wal ik heb het alleen geprobeert om te kijken wat het met je doet. zodat ik later mn kids kan behoeden en als ze het dan toch doen kan helpen. weet heus dat t slecht is maar verbieden heeft geen zin dan heb ik liever zelf de ervaring weet ik waar ik over praat sorry dat ik af en toe wat puberaal overkom. verwoorden is best lastig soms.

superpapa

superpapa

13-09-2018 om 21:43

MarSy

Juist daarom heb ik het eens geprobeerd. om ervaringen te kunnen hebben en nog beter voorlichting aan mn kids te kunnen geven om het vooral niet te doen maar men snapt dat hier niet.

superpapa

Hoe oud zijn jouw kinderen?

Pennestreek

Pennestreek

13-09-2018 om 22:36

Die heeft hij nog niet

Hij zich aan het voorbereiden.

Herinnert iemand hier zich Freek nog? Dat idee...

Lou

Lou

14-09-2018 om 08:57

Superpapa

"De meeste reacties hier zijn gewoon angst voor t onbekende."
Er is veel bekend over xtc. Dus daarvoor hoef je het niet te doen.

Je gaat toch ook niet uitproberen wat er gebeurt als je een straat oversteekt met je ogen en oren dicht? Nee, want dat is gevaarlijk. Xtc is ook gevaarlijk, dat is bekend. Uitproberen heeft dus geen enkele meerwaarde.

Elk lichaam reageert bovendien anders, dus je kunt jouw ervaring ook niet als les gebruiken voor je kinderen. Je weet niet wat voor pilletje zij later in hun handen krijgen en je weet niet hoe hun lichaam daarop reageert.

Opvoeden is ook: het goede voorbeeld geven. Dat is in dit geval: er gewoon niet aan beginnen.

superpapa

superpapa

14-09-2018 om 17:07

lou

helemaal mee eens

Lou

Lou

14-09-2018 om 19:25

Dus alles wat je hiervoor zei vind je nu zelf ook onzin? Da's mooi!

Emmawee

Emmawee

14-09-2018 om 21:11

Gif

De productie van XTC is trouwens enorm vervuilend. En omdat het verboden is, wordt het afval illegaal gedumpt, vaak zelfs in natuurgebieden. Voor sommige jongeren kan dat een zeer belangrijk argument zijn om deze zooi te laten voor wat het is.

Als je mijn bericht

Goed leest superpapa, is juist voorlichting en uitzoeken waarom iemand wil gebruiken en aan die rede wat doen veel beter dan zeggrn: ik heb het ook gedaan maar het was niet leuk...

superpapa

superpapa

16-09-2018 om 16:24

Marsy

mijn kinderen zou ik het niet verbieden wel afraden er zitten flinke risicos aan. ik heb t geprobeert om juist die voorlichting te kunnen geven weten waarover je praat niet stomzinnig zeggen jij mag dat niet want gevaarlijk.ikzelf vond er niks aan en ja zo ben ik ook opgevoed door mijn ouders alles was bespreekbaar alcohol drugs als ik wat wou proberen doe t dan thuis. hun hebben ook weleens een pil of joint gebruikt gek he zijn ook jong geweest en nee geen asos goede banen en verstandig

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.