Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Even zo

Even zo

31-10-2018 om 20:47

Moreel dilemma

Even heel algemeen, om herkenbaarheid te voorkomen. Mij is ter ore gekomen dat er in binnen een groep jongeren/jongvolwassenen (16-23 jaar) sprake is geweest van seksueel grensoverschrijdend gedrag van een jongen richting een (kwetsbaar) meisje. Op meerdere momenten in meerdere situaties en gedurende een lange periode. 1 van de jongeren (niet direct betrokken) heeft mij dit in vertrouwen vertelt omdat hij ermee zit en niet weet wat te doen. Het meisje in kwestie weet niet dat ik ervan weet en wilde niet dat dit gedeeld wordt met iemand buiten de groep. Ik ken een aantal van de jongeren in deze groep (ook de jongen en het meisje in kwestie) zijdelings, maar niet heel goed.

Ik denk dat er aangifte gedaan moet worden bij de politie, maar geen idee of het meisje daartoe bereid/in staat is. Verder weet ik niet zo goed wat ik ermee zou kunnen. Dat er wel iets moet, is duidelijk, maar wat, hoe en door wie?

Melding

Ik zou het melden bij de school en bij de politie.

En dan zou ik het meisje toch benaderen, ook al wordt ze boos. Zonder te kennen te geven wie er gepraat heeft maar dat het niet kan zo en dat je daar niet over kunt zwijgen.

Misschien eerst het meisje spreken, zodat je misschien wat meer weet.

Doorpakken

Het is belangrijk om het wel open te gooien. Die meiden houden het vaak jaren geheim en dan kun je er niets meer mee.

Incident

Langdurig sexueel wangedrag en misbruik is vaak geen incident. Je kunt het meisje mogelijk motiveren door aan te geven dat zij kan voorkomen dat anderen slachtoffer worden. Want daar gaat het ook om.

Ollie

Ollie

31-10-2018 om 23:06

er

'moet' nooit aangifte gedaan worden. dat is het besluit van het slachtoffer

Melden

Je kunt in elk geval melden. Zodra er meer meldingen zijn verhoogt dat de attentiewaarde. Dat kan zonder aangifte te doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-11-2018 om 00:44

In eerste instantie via de jongen

Je zou in eerste instantie de jongen ervan kunnen overtuigen dat hij met het meisje verder moet praten over 'wat nu?' Het is inderdaad in vertrouwen verteld en in eerste instantie moet geprobeerd worden dat vertrouwen intact te houden. Neemt ze dan geen stappen, dan, ja twijfel twijfel... dan ben ik geneigd om te zeggen dat hij haar moet zeggen dat hij er melding van gaat doen. Dan zou je kunnen denken aan een vertrouwenspersoon op school, of toch meteen al bij de politie. Ik kan me voorstellen dat de jongen bang is om haar vriendschap te verliezen en ja, die kans is er, maar dat is minder erg dan die andere jongen weg laten komen met zijn gedrag. Stel dat het meisje boos wordt en blijft, kan het ook nog zo zijn dat ze in een latere periode inziet dat hij niet anders kon dan haar op die manier te helpen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

01-11-2018 om 09:29

Iedereen

Iedereen die kennis draagt van een begaan strafbaar feit mag aangifte doen. In sommige gevallen is dit zelfs verplicht (terrorisme, mensenroof, verkrachting).

meisje benaderen

Ik zou denk ik toch het meisje zelf benaderen. Ook al wordt ze boos. En maak vooral duidelijk dat haar niks te verwijten is. Push haar ook niet om aangifte te doen, want dat is misschien nu een brug te ver voor haar. En dat is echt haar eigen besluit.
En inderdaad misschien kun je een vertrouwenspersoon op school inschakelen.

Te algemeen

Uit je verhaal is het mij niet duidelijk of het om misbruik in de zin van een strafbaar feit gaat of om misbruik maken van de situatie. Een wat oudere, door de wolgeverfde jongen die als verzetje regelmatig seks heeft met een jonger, wat naief onzeker meisje dat smoorverliefd op hem is, is misschien wel laakbaar maar niet strafbaar. Ik ben bemoeizuchtig genoeg om me er in te mengen als ik onrecht zie. Maar wie ik zou benaderen zou sterk afhangen hoe goed ik de betrokken mensen ken. Een wildvreemd meisje zou ik hier niet zo maar over aanspreken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.