Home » Forum » Na fluitsignaal de trein in

Na fluitsignaal de trein in

126 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
Lee
Na fluitsignaal de trein in

Mijn zoon reist met de trein naar zijn stageadres. Vandaag is hij ingestapt na het fluitsignaal. Een man die na hem ook nog wilde instappen, is door de conducteur tegengehouden. Mijn zoon mocht dus nog mee. Maar toen de trein eenmaal reed, vroeg de conducteur naar zijn ID. Hij vroeg of hij een reden had om nog in te stappen. Niet dus… wat voor andere reden dan nog mee willen zou je kunnen hebben?

Natuurlijk, het is hartstikke stom… dat was ook mijn eerste reactie, gezien de gevaarlijke situaties die kunnen ontstaan. Tegelijkertijd is dat wel met boter op m’n hoofd, want ik heb in het verleden ook wel een sprintje getrokken, juist met het fluitsignaal als trigger. Wie niet! Ik kan me herinneren van de periode dat ik met de trein moest, met mij velen... Ik heb al jaren niet meer met de trein gereisd en wist eigenlijk niet dat er een bewustwordingscampagne schijnt te zijn gevoerd. Want deze conducteur schreef zonder pardon een boete uit van 240 euro.

Google leert me dat er enkele boetes per jaar worden uitgedeeld, meestal komt iemand weg met een waarschuwing. Er is ten tijde van de campagne in het nieuws geweest dat 3 mensen zijn beboet… en nog een keer een stel, samen 460 maar liefst. Dat was dus nieuws, want die boete is best hoog… als je dat vergelijkt met een verkeersboete. De conducteur zou in principe geen boete-uitdeler zijn, maar kan wel bepalen of de situatie dermate ernstig is dat er een boete wordt uitgedeeld, zo las ik ergens. Ik was er niet bij, maar jeetje, dit vind ik wel heel zwaar bestraft voor een jongen van 18… Zoon baalde er ook van: ‘Was ik nou ook maar tegengehouden… dan had ik mijn trein gemist, maar dit is wel een dure rit geweest.’

Maar, gebeurt dit regelmatig? Dat alles of niks. Ofwel een waarschuwing, ofwel 240 euro? Maar als ze zo willekeurig beboeten, is er dan nog enige kans op coulance? Tja, mijn zoon heeft zich er alweer bij neergelegd, maar ik vind dat maar lastig… :-(

AnneJ
hoogte

https://www.hpdetijd.nl/2017-07-21/ns-geen-zondebok-boete-verzegeling/

Dat speelde al even een tijdje geleden. Ik snap ook niet dat die boete zo hoog moet zijn. Voor sommigen is dat een kwart van hun maandinkomen.

Zou het verschil maken of de boete 90,- euro is of 240,- ? Zeker als het zo incidenteel uitgedeeld wordt?

Maar ja, betalen moet je. Het is een overtreding. Wel een tegenvaller.

Lee
Inderdaad

"Ik snap ook niet dat die boete zo hoog moet zijn. Voor sommigen is dat een kwart van hun maandinkomen."

Ja, inderdaad Anne... die jongen krijgt een stagevergoeding van 250,-. Hij moet een maand werken voor dat fluitje... :-(

Maar hoe vaak wordt zo'n boete daadwerkelijk uitgedeeld? Iemand ook zoiets gehad?

Het is vast niet anders, regels zijn regels... en ik lees in jouw link dat het geld naar het ministerie gaat, dus NS zal hier z'n handen wel vanaf trekken.

Kaaskopje
zonde van het geld!

absoluut, oh wat zou ik hiervan balen. Maar het is helemaal volgens de regels. Dus het maakt niet uit hoe vaak ze deze boete uitdelen.

Trien
lastig (onduidelijk fluiten, te vroeg vertrekkende treinen)

Ik stap vaak op grote stations in, die vol met lange treinen staan, achter elkaar, tegenover elkaar, etc....
Daar hoor je de hele tijd gefluit, en meestal is het mij niet duidelijk voor welke trein dat is bedoeld.
Zeker als je rennend van de trap komt om je trein te halen, dan kan het heel goed dat je niet door hebt dat er is gefloten voor je trein.
Vooral omdat treinen soms TE VROEG vertrekken!!!

Vooral een tijdje geleden was het schering en inslag dat de treinen minstens een hele of een halve minuut te vroeg de deuren sloten, echt belachelijk, je doet je best om de trein te halen, bent er op tijd, en dan mag je er toch niet in!
(En dan gaat het niet om internationale treinen die al heel lang klaarstaan en waarbij het op je ticket staat dat je ruim van te voren moet instappen.)
Ik heb het idee dat de laatste tijd de treinen minder vaak te vroeg vertrekken, misschien zijn er veel klachten over geweest?
En daarbij komt dat er ook nog eens veel treinen met vertraging zijn. Het is dus ook niet zo dat instappen na de officiële vertrektijd per se fout is....

Zo'n hoge boete vind ik belachelijk omdat het fluiten vaak helemaal niet duidelijk is (bij lange treinen, grote stations, en onduidelijke dienstregeling...).

Ontzettend balen zeg, en wat een willekeur!

@Emma
onduidelijk?

Deze situatie was niet onduidelijk, anders hadden we dat wel geweten. Het is zelfs bijzonder gevaarlijk, en dat weten we ook.

Zo'n hoge boete is verschrikkelijk. Ik heb het ook wel eens gehad, voor iets anders weliswaar. Het is echt zuur weggegooid geld :-(
Het enige wat ik kan doen is zorgen dat het nooit, nooit, nooit meer gebeurt.
Het heeft ook een veel grotere impact dan een boete van 90 euro. Natuurlijk, want dat is ook de bedoeling van zo'n hoge boete.

Knurf
Vertraging

De NS krijgt boetes van het rijk als er te veel vertragingen zijn.

Knurf
En trientje

Ik reis elke dag met de trein, maar er is er bij mij nog nooit een te vroeg vertrokken. Dat kan ook niet, want er moet een bepaalde tijd tussen twee opeenvolgende treinen op het spoor zitten. Misschien loopt je horloge voor?

Dees
Jammer maar helaas

Ik stap ook weleens op de trein en ja het is dan op een druk station, en het is echt wel duidelijk waar het fluitsignaal voor is. Ik het nog nooit meegemaakt dat de trein te vroeg vertrok.

Doet het er echt toe hoe vaak die boete wordt gegeven? Die boete is ooit zo vastgesteld, de overtreding is begaan en de conducteur is er blijkbaar bevoegd voor om de boete te geven. M.a.w. hoe vaak hij daadwerkelijk gegeven wordt doet er niet toe maar het is gewoon terecht geweest. Lullig voor je kind die voor een maand leren een vergoeding krijgt en die vergoeding direct weer uit mag geven.....misschien toch maar in het weekend een betaald baantje erbij.

Kaaskopje
Alleen te laat

Bussen gaan soms te vroeg, maar treinen... mmmm🤔.

Natuurlijk overkomt te laat komen iedereen weleens, maar meestal is dat eigen schuld of gewoon pech. Door vertraging van een bus of andere trein, of als je vergadering uitloopt en je net die ene trein toch hoopte te halen. Ik kan daar chagrijnig van worden, maar ik weet ook dat dat weinig zin heeft.

We hebben een keer de laatste trein gemist. Met de kinderen, toen al pubers. Geen geld voor een hotel o.i.d.. Dan zit je toch met een probleem. We mochten tot de ochtend en eerste vertrek in een coupé zitten. Heel aardig. Achteraf, eigenlijk al vanaf dat we in de trein mocht wachten, best een grappig avontuur.

ex NS wedewerker
te hoog?

Ik denk dat als je bedenkt wat er kan gebeuren als de trein begint op te trekken en je toch (dus na het fluitje) de trein in probeert te komen, dat je nog blij mag zijn met 'alleen maar' een geldboete.

Omdat een trein snel optrekt is het namelijk heel slecht in te schatten, en bestaat de kans dat je tussen optrekkende trein en het perron terecht komt, dan wordt je min of meer opgefrommeld. Erg leuk ook voor alle omstanders om mee te maken....

Vandaar dat conducteurs wordt geleerd hier heel streng op toe te zien. Zo mogen ze iemand die in een rijdende trein probeert te springen met een flinke trap het perron op werken. Juist om te voorkomen dat iemand tussen trein en perron terecht komt. Dat wordt ook niet altijd even zeer gewaardeerd.

Dat iemands eigen veiligheid al niet genoeg is om dit gewoon niet te doen, is eigenlijk best apart. Vandaar de hoge boete. Dan laten mensen het voortaan wel uit hun hoofd.

Triva
toch

Ik ga sinds 2,5 jaar heel veel met de trein en heb wel de aanplakbiljetten gezien over niet instappen na het fluitsignaal maar verder nooit zo bij stil gestaan omdat het over het algemeen voor mij niet van toepassing is.

Ik zie wel een paar rare dingen:
* Treinen die te vroeg gaan? Nooit mee gemaakt.
* Het fluitsignaal gaat hier terwijl de deuren nog open staan, heeft niks te maken met dus instappen in een rijdende trein, iets tussen de deur steken etc. Pas daarna gaan de deuren dicht.
* Ik stap regelmatig in een trein die bijna een kwartier stil staat ivm pauze. De deuren zitten al die tijd dicht en die open je dan. Als het fluitsignaal is geweest en ik kom daarna pas boven en de deuren zitten dicht dan weet ik dat echt niet.
* De drie boetes in het artikel waren op schiphol. Als het ergens een herrie is is het daar wel, als je naar beneden komt met de roltrap of loopbaan en je loopt naar de dichtstbijzijnde deur dan weet je echt niet of de fluit is geweest.
* Ik vind het wel heel erg dat de conducteur de een erin laat, de ander tegenhoudt en vervolgens de eerste beboet. Daar zou ik wel bezwaar op maken. Daar had je eigenlijk een getuige van moeten hebben.
* Ik wist dus niet dat er een boete op zat maar ik heb de afgelopen tijd echt honderden mensen zien instappen na het fluitsignaal. Als ze opeens strenger gaan worden dan moet je dat wel communiceren, dit vind ik niet eerlijk. Meestal staat de conducteur ook niet bij de trappen waar de laatste mensen vandaan komen aanrennen, je hebt dan als conducteur ook geen bewijs wie te laat instapte.

Lee
Amsterdam CS

Het was op Amsterdam CS, de eindhalte. En een druk station dus. Dan kijk je beneden in de hal welke trein je moet hebben en kiest dan een perron. Er liep voor mijn zoon een hele groep toeristen. Ik was er niet bij, maar snap wel wat er gebeurd is. Toeristen zijn toch wat treuzelend en onzeker of ze wel goed gaan... Dus dan kom je boven en zie je je trein staan. Met in de deuropening de conducteur, die op zijn fluitje blaatst (geen discussie over of het fluitje voor een andere trein bedoeld was dus)... Tja, ik heb dat zo ontelbare keren gedaan en de conducteur bedankt dat hij de deur nog even voor me heeft opengehouden. Het feit dat mijn zoon bij de conducteur naar binnen wipte en dat hij om die reden een bekeuring kreeg... deed hij dat een paar treinstellen verder, dan had de conducteur hem nooit meer kunnen traceren natuurlijk.

De discussie of het wel/geen gevaarlijke situatie was moet je natuurlijk niet willen voeren. Want als je wordt meegesleurd, valt die boete daar weer bij in het niet. Hij heeft vast een voorbeeld willen stellen. Maar tegenover wie, want op het balkon stonden die toeristen. Tegenover zoon misschien dan. En tegenover mij, want ik ben ook weer even opgeschud, mocht ik weer eens met de trein gaan!

Het steekt me wel dat het van één kant komt. Als klant moet je toch maar een hoop pikken: jarenlang veevervoer, vertragingen, steeds naar andere perrons gestuurd worden, áls er al iets wordt omgeroepen... ik kijk er niet echt met plezier op terug. Maar dat was in mijn tijd, misschien loopt het nu meer gesmeerd.

Knurf
Veevervoer?

'jarenlang veevervoer,'

Jij spoort echt niet.

Phryne Fisher
Zeker weten wel

Ik heb al minstens twee keer meegemaakt dat een trein te vroeg ging, afgaand op de stationsklok die vziw in heel Nederland de richttijd van de NS is. Een van die keren was ik 40 seconden voor de vertrektijd bij de trein, en de deuren al potdicht. Hij vertrok 10 tellen later, een halve minuut te vroeg dus.
Verder meet de NS met meerdere maten, vaak in het voordeel van de ruimschoots volwassen Nederlandse dame of heer. Die krijgen minder vaak boetes voor vergrijpen waarvoor jongeren of toeristen wel een bekeuring krijgen. Ik krijg in elk geval altijd begrip en coulance als ik eens vergeet in te checken (wel met business card, dus echt per ongeluk) of in de 1e klas zit met mijn 2e klas kaartje (semi expres).

Jan
Boetes voor eigen veiligheid

Zijn sowieso dubieus natuurlijk. Maar de hoogte is wel helemaal absurd ja.

Ginny Twijfelvuur
Niet alleen voor eigen veiligheid

Het is ontzettend gevaarlijk gedrag.

Je zult er maar bovenop staan als dit misgaat. Dat wil je niet meemaken.
240 euro is een hoop geld, dat is waar. Maar ik snap de verontwaardigde reactie eigenlijk niet zo. Ik zou toch echt meer moeite hebben met het gedrag dan met het bedrag.

Jan
#17

Niet treinreiziger gespot

Ga eens een halfuurtje op een perron staan. Het gebeurt bij werkelijk iedere trein die vertrekt. Zolang dat gedoogd wordt is deze boete uiterst jammer...

Emmawee
Willekeur

Ik kan me voorstellen dat dit niet goed voelt. De conducteur stond er dus gewoon bij? Dan had hij je zoon toch gewoon kunnen tegenhouden?

Ik zou het ook hebben ervaren als een conducteur die je nog 'laat instappen'.
Als instappen zodanig verboden is dat er zulke hoge boetes op staan, zou je op z'n minst verwachten dat de communicatie hierover glashelder is en het buiten enige twijfel moet zijn of je wel of niet door mag. Denk aan een rood licht of een slagboom. Bovendien zou je dan verwachten dat het nooit is toegestaan, terwijl ik echt vaak zat zie dat mensen nog even de trein in mogen glippen bij de conducteur.

Ik snap de hoge boete trouwens wel (de NS krijgt inderdaad ook hoge boetes bij vertraging) en ik zie het gevaar ook. Maar juist daarom zou het beter zijn om eerst te zorgen voor meer duidelijkheid dan een fluitje en dán pas voor hogere boetes.

Ik zou de situatie toch eens voorleggen aan Rover en misschien zelfs een juridisch loket, vragen hoe zij er tegenaan kijken. Niet dat ik verwacht dat de boete wordt ingetrokken, maar ik zou willen dan Rover deze situatie kent en ik zou er zeker van willen zijn dat de kans om onder de boete uit te komen 0 is.

Trien
Ja te vroeg

Ja het gebeurde een tijdje geleden vaak dat de trein te vroeg vertrok, volgens de NS-klok pal naast de trein. Er waren ook veel klachten over op het NS-forum.
Nadat ik het een keer had meegemaakt, ging ik er op letten. Vaak reed de trein voor de vertrektijd al een flink eind van het station vandaan. En ruim een minuut voor de officiële vertrektijd mocht je niet meer instappen of zo.

Het was een soort beleid, een overreactie op de vertragingen of zo.
Maar ja, als je de trein mist omdat deze te vroeg is vertrokken, heb je nog veel meer vertraging. Maar dat komt niet in de statistieken!

Echt ontzettend irritant, als je je enorm gehaast hebt, op tijd bij de trein bent en er dan niet in mag.

De laatste tijd lijkt het wat minder extreem te zijn, misschien hebben ze naar de klachten geluisterd?

Wilgenkatje
enorm gehaast

Als je op het nippertje komt aanrennen, heb je je per definitie gehaast.

Hoe komt dat? Ben je nu eenmaal altijd overal aan de late kant? Heb je moeite met het inschatten van hoeveel tijd allerlei zaken kosten? Denk je dat je toch wel geluk zult hebben? Vind je de reis eigenlijk niet zo belangrijk (ben je op Schiphol ook laat? Of in het theater?) Vind je haastig leven eigenlijk wel plezierig (dat kan he!) ?

Tja, het is zuur als de conducteur je eerst laat instappen en vervolgens een boete geeft. Dat doet de politie ook als hij je wegens een (door jou onopgemerkt?) vergrijp van de weg haalt. De regel 'na fluitsignaal niet meer instappen' wordt al geruime tijd gecommuniceerd, maar er zijn steeds weer mensen die vaststellen dat zo'n regel er is voor iemand anders - maar niet voor hen, want....

Goed als conducteurs één lijn trekken, irritant als dat niet gebeurt. En ja, het is zonde van je geld. Te hard rijden, door rood rijden, fout parkeren, een vuilniszak verkeerd plaatsen en noem maar op allemaal - het kan bekeuringen opleveren die je stukken leuker had kunnen besteden. Wie heeft het niet meegemaakt - ik wel!!

Maar ja, de portemonnee is meestal de enige plek waar het echt pijn doet, als er gestreefd wordt naar gedragsverandering.

Vrouw van machinist
Gruwelijk

Ik hoor als mijn man thuis komt van een dienst zijn verhalen. Over zijn bijna hartstilstand als mensen (vaak baldadige jeugd) vlak aan de rand van het perron staan. Doen alsof ze elkaar eraf duwen. Dronkaards die langs het spoor lopen omdat ze 'de weg naar huis niet kunnen vinden'. Ongeduldigen die nog 'ff' onder de slagbomen door glippen als hij aan komt stormen. Of gewoon op het station van het perron klimmen en over de rails over steken, want anders moeten ze omlopen.

Geloof me, mensen hebben niet in de gaten hoe gevaarlijk een trein is.. zo'n tonnen wegend ding kan niet stoppen of uitwijken! En sleurt je gewoon mee, als je tussen de deur komt of tussen deur en perron valt! Als de conducteur fluit, drukt de machinist op de knop om de deuren te sluiten. Hij gaat er van uit dat de deuren dan veilig zijn; de conducteur kan dat zien, hij niet. Daarom mag er na het fluitsignaal niemand meer naar de deur. Deuren sluiten = optrekken. Juist omdat iedereen weer tussen de oren moet krijgen dat treinen geen speelgoed zijn of rekening met jou kunnen houden, zijn die 'awareness'acties (van Prorail) en boetes in het leven geroepen. Er is immers niks nieuws, maar mensen moeten er weer even aan herinnert worden.

Overigens; ik werk zelf in de luchtvaart. Voer regelmatig discussies met passagiers die geweigerd worden bij de gate omdat ze te laat zijn. Er is er is nog nooit iemand geweest die dat erkende.. het is altijd de schuld van de luchtvaartmaatschappij die te vroeg vertrekt.. :-)
Het is de huidige mentaliteit.

Trien
Jaja

Ik heb er dus een tijd lang op gelet als ik niet te laat was en al in de trein zat. Regelmatig vertrok de trein te vroeg.

En een trein is geen vliegtuig. Veel mensen gaan vaak meer keren per dag met de trein, hebben krappe overstaptijd en, etc.

Knurf
Pfff

'Veel mensen gaan vaak meer keren per dag met de trein, hebben krappe overstaptijd en, etc.'

Dus kunnen ze niet te laat zijn? Wat een onzin.

Trien
Huh Knurf?

Wat heeft dat er mee te maken?

Ik zeg alleen dat een trein anders wordt gebruikt dan een vliegtuig.

Trien
Mentaliteit

Ik ben 54.

Vroeger, als je naar een bijna vertrekkende trein rende, dan maakte je oogcontact met de conducteur en dan hield deze de deur nog even voor je open. Je bedankte de conducteur en was blij.

Tegenwoordig geldt bij de NS: regels zijn regels. En vertrekken treinen ook nog eens te vroeg (dan gelden die regels niet?).

Daar zullen vast goede redenen voor zijn.
Het is vast enorm veel drukker geworden op het spoor, waardoor dit waarschijnlijk nodig is.

Maar leg de mentaliteitsverandering niet alleen bij de reiziger!
Er is een duidelijke mentaliteitsverandering bij de NS. Mogelijk speelt druk van de overheid hierbij ook een rol... Boetes voor de NS die vervolgens reizigers gaat beboeten.

Laatst weer gezien dat een toerist een boete kreeg opgelegd met een onduidelijke en oneerlijke uitleg. Toerist had een voor de hand liggende fout gemaakt bij een ingewikkelde en onduidelijke regeling. Toerist moest flink extra betalen maar conducteur zei niet eerlijk dat het een boete was, kwam met een onduidelijk verhaal.
Vroeger werd zo iemand toch gewoon vriendelijk geholpen door de conducteur?

Er zal vast een reden voor zijn, maar het effect is verlies van menselijk contact.

Knurf
Vroeger

'Vroeger, als je naar een bijna vertrekkende trein rende, dan maakte je oogcontact met de conducteur en dan hield deze de deur nog even voor je open. Je bedankte de conducteur en was blij.'

Jij wel. Alle andere reizigers ergerden zich rot aan weer zo'n laatkomer die de hele boel ophield. Hoe moeilijk is het om 1 minuut eerder je bed uit te komen 😠

Kaaskopje
Knurf op de lijn Den Helder - Amsterdam

Was vroeger heel vaak vertraging. We verdachtten de machinist en conducteur van een te lange koffiepauze.😃 Maar dat er maar een spoor ligt tussen Schagen en Den Helder was en is natuurlijk ook niet handig. Dan moeten ze soms op elkaar wachten.

Inanna
serieus Knurf?

Ik me daar echt nooit aan geërgerd, ik was eerder blij voor die persoon dat hij nog mee kon.
Het is ook niet altijd een kwestie van eerder opstaan, hè.
Je kunt van je werk komen en net wel/net niet de trein halen omdat je wat later dan normaal weg kon.
Je kunt vertraging hebben gehad met de bus naar het station, kun je een half uur eerder uit je bed komen, maar als je bus uitvalt of veel te laat is, dan ben je dus net te laat voor de trein.

Lee
Nou Knurf...

... dat had dan eerder met jouw ochtendhumeur te maken. Ik hoop dat de meeste mensen plaatsvervangend blij zijn voor degene die de trein nog heeft kunnen halen.

Triva
ojee

Nee je moet niet blij zijn als iemand nog net de trein haalt en dat de trein dus later vertrekt, ik kom op stations waar mensen BLIJVEN aankomen, de trein kan dus gewoon blijven staan als je daarop wacht.

Ons spoorwegennetwerk is gewoon veel te krap, elke trein op mijn traject die een minuut te laat is en dat in de spits niet meer kan inhalen zorgt er voor dat de treinen erna in de problemen komen. Het is precies uitgerekend dat de sprinters vertrekken zodat de intercity's op hetzelfde spoor tussendoor kunnen.

Vrouw van: hoe kan het dat de deuren nog opengaan na dat er gefloten is en ze zijn dichtgegaan? Dat is dan toch beloning voor het verkeerde gedrag?

"Het is ontzettend gevaarlijk gedrag. Je zult er maar bovenop staan als dit misgaat. Dat wil je niet meemaken. 240 euro is een hoop geld, dat is waar. Maar ik snap de verontwaardigde reactie eigenlijk niet zo. Ik zou toch echt meer moeite hebben met het gedrag dan met het bedrag."

Dan moeten ze toch echt iets veranderen, de tijd tussen fluiten en het sluiten van de deuren en de tijd tussen het sluiten van de deuren (die nog open kunnen een paar tellen) en het vertrekken van de trein is nog heel groot. Ik zie dat instappen na fluiten echt altijd gebeuren en er is nog nooit een gevaarlijke situatie ontstaan: de deur gaat open of de deur gaat niet open. Verder niet. Voor de duidelijkheid: ik zou ook willen dat niemand dit meer doet (ook ivm vertragingen) maar het gevaar heb ik nog niet gezien.

Pagina's