Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Elisa

Elisa

22-01-2018 om 21:38

Puberdochters

Onze dochter van 17 heeft nu 6 maanden een vriend en onze andere dochter van 14 heeft nu 8 maanden een vriend. Ze appen onderhand 24/7 met hun vriendjes, woensdag spreken ze af (niet slapen) en dan begint het feest voor de oudste zowiezo vanaf vrijdagavond dan zien ze elkaar weer en de jongste om de twee a drie weken, elke vrijdag mag ze nog niet van ons maar ze vind het gelukkig dan ook nog gezellig bij ons. Maar zaterdagavond is vaste prik de oudste slaapt meestal met haar vriend hier omdat het bij hem thuis niet zo gezellig is en onze jongste slaapt ene weekend hier met vriendje en andere bij hem thuis. De hele zondag zijn ze dan met hun vriendjes en het begint me nu te ergeren. Ten eerste omdat de oudste maar ook haar vriend liever hier zijn dan bij hem omdat hij geen erg vriendelijke en gezellige moeder heeft. Maar hij is liever lui dan moe. Hij woont 10 minuten fietsen hiervandaan maar word zelfs in de zomer gebracht en gehaald door zijn mammie, hij is 18 jaar. Belachelijk vinden wij dit natuurlijk. Onze dochter moet van ons in de zomer wel fietsen naar hem zoveel mogelijk. Terwijl het vriendje van onze jongste dochter (16 jaar) drie kwartier moet fietsen naar ons en dit doet hij in weer en wind omdat hij het niet erg vind maar dus ook alles behalve lui is. Het irriteerde me mateloos dat ze dus vaste prik elke vrijdagavond zaterdagavond en de hele zondagen met de vriendjes zitten en wij dus nooit meer als gezin iets kunnen ondernemen. Dan irriteerde het ons mateloos dat de vriend van onze oudste dochter lui is en het hele weekend bij ons wilt zijn en de woensdagavond ook nog en dan eet hij ook nog vaak mee. We doen niks gezelligs meer met zijn vieren of de vriendjes vooral van de oudste moet perse mee en daar heb ik nou éénmaal niet altijd zin in. Mijn man snapt mij wel maar vind ook dat ik er maar niet teveel van moet zeggen. Als ik dit toch doe (soms doe ik dit gewoon) dan word ze boos op mij en neemt het altijd op voor haar vriend en ik overdrijf en ze zegt dat ze nu de leeftijd heeft om haar vrij te laten. Ik laat haar al genoeg vrij maar zij vind het nooit genoeg. Ik baal hier zo van dat ze me niet begrijpen en weet niet wat ik van haar mag eisen.

Elisa

Elisa

22-01-2018 om 21:47

Puberdochters

Ik was nog even erbij vergeten te vermelden dat ik me ook kan ergeren hoe de vriend van onze oudste zich opsteld tegen zijn moeder. Hij vind zelf dat hij een verschrikkelijke moeder heeft en hij scheld haar ook vaak uit. Nu moet ik zeggen hij heeft wel een punt want het is inderdaad een vreselijk mens maar daar ga ik verder niet op in. Ze brengt hem dus elke zomer naar ons en haalt hem ook weer op omdat ik heb gezegd dat hij makkelijk kan fietsen en ik in de zomer voor dat kleine stukje echt niet ga rijden. Maar zijn moeder doet dat dus wel en dan erger ik me dat hij geen grijntje respect toont naar haar. Als het echt zo’n vreselijke moeder is als hij beweert, en dat is ze ook echt wel hoor, dan moet hij ook een kerel zijn en zeggen tegen haar dat hij gewoon de fiets pakt. Kom op hij is 18 bijna 19 jaar wat een watje. Ik zei er een keer wat van tegen hem zegt hij dat hij moe word. Ik vind m verschrikkelijk als hij zich zo opsteld. Luie.

Half a twin

Half a twin

22-01-2018 om 22:10

als hij echt zo erg is

Waarom mag hij dan een aantal keer in de week komen? Is het wel een geschikt vriendje voor je dochter?

Tja wennen

Lastig dat ze opgroeien. Elk gezin heeft andere gewoonten en een andere achtergrond. Dat kan best wringen als dat op reguliere basis bij jou over de vloer komt. Liever doe je je best om dat wat meer te negeren. Je hoeft zon jongen echt niet nog op te voeden. Of hij nou met de fiets komt of zijn moeder brengt hem. Waar gaat het eigenlijk over?
Mag hij dat zelf weten inmiddels?
Je kunt best eens luchtig wat zeggen maar verder zou ik het met rust laten en wat meer voor jezelf gaan doen. Dit is een tijd die ze het liefste met leeftijdgenoten doorbrengen en daarin ben jij faciliterend.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-01-2018 om 00:37

Kortom

je irritatie is vooral dat ze altijd bij jullie zitten en jullie weekend naar de knoppen is omdat je dochters niet meer met hun ouders op stap willen.

Ik vind 14 jaar best jong voor een 'alles erop en eraan relatie', daar had ik zelf denk ik nog een stokje voor proberen te steken. En als het echt elk weekend 'feest' is met je oudste dochter en haar vriend, zou ik toch zeggen dat je dat niet meer wilt. Om de week is mooi zat. Ga maar lekker bij vriend slapen, ook al is moeder vreselijk. Ik vind trouwens dat die moeder niet vreselijk overkomt met haar halen en brengen, hij maakt daar dankbaar misbruik van. Dus ik vraag me af wat onder 'vreselijk' verstaan wordt.

De gezinsuitjes zou ik laten voor wat het is. Op een gegeven moment willen kinderen dat niet meer. Ze hebben nu iets beters, althans dat vinden je dochters. Ga dus lekker zelf weg, dan hoef je je ook niet te ergeren aan die luie donder van een vriend.

Nou....

Ik moet er niet aan denken, constant mensen over de vloer.
En het blijft ook allemaal nog ieder weekend slapen, ik zou er niet tegen kunnen. Teveel prikkels.
Dus ik zou ook die onaardige moeder zijn, dan is mijn huis weer voor mezelf en mijn man. En vooruit, mijn eigen kind en af en toe een logé.
Nee serieus, ze gaan maar lekker thuis slapen, de vriendjes.
Of die jongen lui is dat zou mij minder interesseren, niet mijn probleem.

En ze zijn pas 14 en 17...je boft, dit duurt nog jaren.

Kaaskopje..

Ja precies, de jongste is 14 jaar! Waar hebben we het over.
Straks moet hij ook al mee op vakantie, brrrr.

tante Sidonia

tante Sidonia

23-01-2018 om 00:54

tja

Tip 1: laat los dat je iets met het gezin wil doen, dat is nu eenmaal op een bepaald moment over. Accepteer dat je het of met je dochters doet die dan vriend meenemen of zonder.

Tip 2: bemoei je niet met de luie vriend. Het is haar keus, ga niet steeds lopen miepen over dat soort dingen, want je lost het niet op. Je maakt het jezelf en je huisgenoten alleen een stuk moeilijker.

Tip 3: eis van je dochters dat ze helpen in huis en hun vrienden ook als ze er zijn. Stel daar duidelijke regels over op. Als dat tenminste ook is waar je je aan irriteert.

Tip 4; En zorg dat je man zich ook met zaken bemoeit in huis anders ben jij steeds de aanstichter. Zorg dat je met hem op een lijn bent m.b.t. de afspraken in huis.

Tip 5: Spreek af dat ze niet constant bij jullie in de huiskamer zitten als dat irriteert. van slapen heb je niet veel last neem ik aan maar ik kan me voorstellen dat je op een bepaald wat rust in huis wil.

Tip 6: Oordeel niet over de moeder van vriend.

Jaina

Jaina

23-01-2018 om 01:54

Niet

Hier komen geen vriendjes/vriendinnen elk weekend logeren. Ze kunnen elkaar gewoon op school ontmoeten en na school samen rondhangen. Dat lijkt me met 14 jaar meer dan genoeg.
Ik heb geen zin in half inwonende jonge stellen. Dat is ook nergens voor nodig. Als ze volwassen zijn en op zichzelf wonen is er nog meer dan genoeg tijd voor echte relaties met alles er op en er aan.
Uitjes zijn hier meestal met het gezin maar soms nemen we ook anderen mee, gewone vrienden bijvoorbeeld. Dus dan mag een verkering ook. En een andere keer doen we samen iets met de kinderen. Een verkering hoeft niet altijd mee maar natuurlijk mag er soms best iemand mee. Zo leer je elkaar ook beter kennen en dat is ook leuk (hopelijk!)
In elk geval zou ik heel duidelijk zijn naar de kinderen toe over wat je wel/niet wil hebben. Je mag best zeggen dat het minder vaak mag of minder lang of dat je ook wat tijd alleen of samen wil hebben.

Overigens als ze zoveel tijd met hun vriendjes doorbrengen wanneer hebben ze dan tijd voor vriendinnen/school/sport/hobbies/bijbaantjes? Ik zou het heel vervelend vinden als mijn kinderen op die leeftijd (of op elke leeftijd eigenlijk) zich zo op een verkering zouden werpen. Een balans tussen tijd alleen, tijd met vriendinnen, tijd met familie en tijd met de geliefde lijkt me sowieso heel belangrijk.

Schijnmoeder

Schijnmoeder

23-01-2018 om 13:07

hallo zeg het is jouw huis

Zij bepalen blijkbaar waar er geslapen wordt, elk weekend logeren terwijl de afstand 10 min fietsen is? Waarom heb je dat toegestaan?

Geef aan dat je dat slapen niet meer wil omdat je niet elke zondagochtend andere mensen in huis wil hebben. Geef je max aan en dan kiezen ze zelf maar; of daar slapen of niet slapen.

Verder waarom is de zomer zo belangrijk? Waarom fietst jouw dochter die 10 min wel in de zomer en niet in de winter? Wonen ze naast school ofzo? Hoe komt de luie schoonzoon eigenlijk op school? Serieus: wat maak je je druk. De eerste vriendin van mijn zoon wordt heel erg beschermd en nu met 18,5 wordt ze nog steeds overal gebracht en gehaald. Als iemand anders jouw schijnzoon brengt heb jij er toch geen last van? Het zou wat worden als jij hem moest brengen.

Sanne

Sanne

24-01-2018 om 01:01

Sidonia

100% eens met alle punten (ik doe even een high five)
En ga lekker iets fijns voor jezelf doen inderdaad

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.