Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Nadine

Nadine

10-10-2017 om 19:16

Regels telefoon

Hallo,

Ik ben nu 19 jaar en mag niet van mijn ouders mijn telefoon boven hebben 's avonds als ik naar bed moet (half 10). Ook controleren zij regelmatig mijn telefoon (minimaal 1 keer per week), ookal doe ik geen gekke dingen.

Is het normaal dat mensen van mijn leeftijd..
1. zo vroeg naar bed moeten?
2. de telefoon altijd beneden moeten laten?
3. de telefoon regelmatig bekeken wordt?

Zelf vind ik eigenlijk iets te ver gaan.

angel3

angel3

10-10-2017 om 19:22

Waarom

Woon je nog thuis?
19 jaar. Wegwezen zou ik zeggen. Kun je heerlijk doen wat je wil

V@@s

V@@s

10-10-2017 om 19:41

nee

Maar dat weet je toch zelf ook wel. Het is redelijk dat je je aan huisregels moet houden, maar persoonlijke spullen hoef je niet af te geven aan je ouders. (er even van uitgaande dat je zelf je telefoon betaald hebt).

Bosbes

Bosbes

10-10-2017 om 20:10

zelf betaald maakt niet uit

Nadine, is dit wel helemaal serieus? Ben je echt 19 en gebeurt dit echt?
Ook als de telefoon ooit wel door je ouders betaald is, mogen ze de inhoud niet bekijken. Het is net zoiets als 'briefgeheim'. Beetje ouderwets klinkt dat (nee, is dat), maar bijvoorbeeld als jij een brief zou krijgen, mag niemand dat open maken.

Opvoeden gebeurt overal anders, maar op je 19e lijkt me toch niet dat er nog opgevoed moet of mag worden. Dat je regelmatig nog een mening krijgt, kan natuurlijk goed ('zou je echt niet gaan slapen? Je ziet er de laatste tijd zo moe uit!' of 'soms maak ik me wel zorgen omdat je bijna altijd op je telefoon zit! Verslaving lijkt me echt niet goed. Wil je hem niet eens beneden laten zodat je er ook even los van komt?'). Maar eisen daaraan stellen?

Huisregels is weer wat anders. Hopelijk kan dat voor de meesten in overleg en gaat het erover dat je prettig met elkaar om kan gaan. Geen telefoon tijdens gezamenlijk eten, bijvoorbeeld. Of: als je na 22 uur thuiskomt, extra zachtjes doen en doe dan zelf de deur op het nachtslot nadat je zeker weet dat iedereen binnen is.
Zulk soort regeltjes.

Joh met jouw leeftijd is het misschien niet heel gebruikelijk in Nederland, maar het had wel gekĂșnd dat je getrouwd was of al moeder was! In ieder geval ben je voor de wet volwassen.

Wat gebeurt er als je een (andere) pincode op je telefoon zet? Of als je weigert? Of als je nog lang wakker blijft na 21.30 (beneden je telefoon weer ophaalt of zo)?

Probeer je uit huis te gaan? In jouw geval zal het een enorm verschil in vrijheid zijn!

Triva

Triva

11-10-2017 om 06:33

tja

Het huis uit of zelf een andere telefoon kopen...

Niki73

Niki73

11-10-2017 om 09:36

Tegenvoorstel

Het is een goede gewoonte dat je je telefoon niet naast je bed legt (straling, afleiding, slecht slapen), maar op jouw leeftijd kun je dat denk ik ook zelf wel bedenken. Ik vind het inderdaad wel wat vreemd dat je ouders dat voor jou willen bepalen.
Stel ze wat anders voor: je neemt de telefoon mee naar boven maar legt die op een specifieke plaats (niet in of naast je bed) en je zet hem 's nachts op vliegtuigstand. Vinden ze dat misschien wel acceptabel?

Verder ben ik het met mijn voorgangers eens: als het thuis te streng is, kun je kijken of je op jezelf kunt gaan wonen. Je hebt de leeftijd ervoor.

Half a twin

Half a twin

11-10-2017 om 09:47

Meer vrijheden

Behalve de jongste van 12, die heeft nog een echte bedtijd, hebben mijn kinderen van 12 en 15 meer vrijheden dan jij. Telefoon mag mee naar de slaapkamer, maar uit en al dan niet aan de lader.
Ik kijk sporadisch hun acties na op dat ding.
Je bent 19 dus voor de wet volwassen! Ik zou een goed gesprek aangaan dat je ouders geen recht hebben om je berichten na te willen kijken. Ook een bedtijd is voor een 19 jarige niet echt normaal. Als jij iedere ochtend vroeg op moet kunnen ze wijze raad geven om niet te laat te gaan slapen maar meer ook niet.

Pennestreek

Pennestreek

11-10-2017 om 13:01

Hier moeten de kinderen ook 's avonds de telefoon inleveren

omdat gebleken is dat ze (14 en 17 jaar) niet de zelfdiscipline hebben om van die telefoon af te blijven als ie op de kamer ligt. En beiden worden van slaapgebrek bloedchagerijnig, en daar heb ik geen zin in. Bovendien heb ik geen eigen plek in huis, en beide kinderen hebben wel een eigen kamer, dus zo af en toe verzoek ik ze vriendelijk om naar boven te gaan zodat ik even een beetje privacy heb. Maar dan hoeven ze nog niet meteen naar bed. Dus dat je naar boven moet, daar kan ik nog inkomen, maar natuurlijk is 21.30 uur naar bed raar.

Hun telefoon is van hun zelf, ook al hebben wij die betaald. Wat ze ermee doen is dus hun eigen pakkie an. Al hebben wij in het begin, toen ze jonger waren, natuurlijk wel meegekeken. Maar nu doen we dat al heel lang niet meer. Wel natuurlijk goede gesprekken (gehad) over de gevaren van internet. En af en toe ook wel eens te laat doorgehad dat er dingen op internet geplaatst warden die wat ons betreft niet kunnen. Maar ik ga ervan uit dat dat nu wel duidelijk is en dat ze zelf goed nadenken over wat ze doen.

Ik vind niet dat je op stel en sprong het huis uit moet. Maar ik zou wel een gesprek met je ouders aangaan over de situatie. Ik denk dat zij vergeten zijn 'met jou mee te groeien'. Ze willen nog teveel voor je bepalen, waar ze je (nu) vooral moeten steunen indien nodig en verder lekker loslaten. Inderdaad ben je volwassen!

zebra

zebra

11-10-2017 om 13:40

waarom doen ze dat?

het controleren van je mobiel (vind ik niet kunnen), bedtijd bepalen en je verplichten je mobiel beneden te laten? Hebben ze daar een goede reden voor? En zijn ze op meerdere gebieden zo?

Persoonlijk merk ik wel dat ik onrustiger slaap als mijn mobiel op mijn nachtkastje ligt, die ligt daarom meestal beneden. Ik verbied het onze zoon echter niet om zijn mobiel op zijn kamer te hebben, dat is zijn keuze. Ik geef hooguit aan dat het verstandiger is om hem niet vlak naast zijn kussen te leggen maar wat hij met dat advies doet, is aan hem.

Bedtijd bepalen doe ik al jaren niet meer, zijn ritme ligt heel anders dan dat van ons en zolang hij rustig aan doet, vinden we dat prima.

nadine

nadine

12-10-2017 om 19:33

Reactie

Mijn ouders zijn over het algemeen wel vrij voorzichtig, eigenlijk altijd al wel geweest.

Ook is er gezegd dat zolang ik thuis woon, ik naar hun regels te luisteren heb.

Ondertussen ben ik bezig met een kamer zoeken, maar het zal naar verwachting nog wel even duren.

Half 10 is in principe tijd om naar boven te gaan, moet ik dan nog iets voor school oid doen, dan kan dat.

Ik heb eerder wel gevraagd of mijn mobiel wel boven kon wezen, maar dat mocht niet.

Mijntje

Mijntje

13-10-2017 om 10:26

Goed

Heel goed! Als je vlak voor bedtijd op je mobieltje tuurt slaap je minder goed. Goed slapen is erg belangrijk.
Als je op kamers woont en je nachten doorhaalt zul je hier nog aan terugdenken
Dat ze in je mobieltje kijken, tsja ik weet niet wat je al op je kerfstok hebt?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.