Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Benigna

Benigna

08-07-2017 om 16:47

Rijbewijs en nu steeds auto lenen?

Zoon (19) heeft sinds een paar maanden zijn rijbewijs. Wij wonen op een dorp en vertier, vrienden, het is allemaal op zo'n 5-10 kilometer.

Ik leen mijn zoon met plezier mijn auto voor bijvoorbeeld een sollicitatiegesprek, open-dag van school, een avond-uit waarbij hij niet met het OV terug kan, af ten toe z'n vriendin ophalen.

Maar, hij wil graag de auto veel vaker gebruiken; om naar vrienden te gaan, naar z'n sport (op 3 km), naar de bios met z'n vriendin, etc.

En dat vind ik eigenlijk niet goed, maar ik weet eigenlijk niet goed waarom niet.

Hij vindt: de auto staat er toch en als ik 'm niet nodig heb, waarom kan hij 'm dan niet gebruiken? Hij wil de benzine best betalen.

Maar daar gaat het mij niet om. Het gaat me om het gemak en de vanzelfsprekendheid waarmee hij mijn auto wil gebruiken. Ik zeg nu vaak dat hij 'm niet mee mag nemen, en hij vraagt dan steeds waarom niet? Dan verzanden we in discussies... en eigenlijk heb ik geen steekhoudende argumenten.

Is het calvinistisch, dat ik vind dat hij gewoon kan gaan fietsen? En moet ik gewoon de auto mee geven en hem laten genieten van deze luxe?
Of moet hij zich zelfstandig gedragen en z'n eigen vervoer regelen? Dus gewoon fietsen of met het OV (dat ook door mij betaald wordt), of zelf een auto regelen (is nu niet aan de orde, gaat nog naar school).


Vesta

Vesta

08-07-2017 om 16:55

< 5 km = fietsen

niet alleen voor mijn kind, maar ook voor mezelf, tenzij er iets groots/zwaars vervoerd moet worden.
5-10 km bij voorkeur ook fietsen maar is wat meer afhankelijk van de tijd van de dag en hoeveel ruimte er is in het schema
>10 ov of als het niet anders kan de auto.

Daar ga ik denk ik geen onderscheid in maken voor dochter straks.
Dus hier staat de auto meestal stil.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

08-07-2017 om 17:02

Geen probleem

Hier nog geen kind met een rijbewijs maar ze zou hem in principe altijd mogen lenen als ik hem zelf niet nodig heb en ze de benzine betaalt. Zo hebben mijn ouders dat ook altijd gedaan, dus ik vind het min of meer vanzelfsprekend. Zelf doe ik alles tot een km of twee lopend of incidenteel met de fiets. Naar mijn werk met het OV, dat kan niet anders, dus doordeweeks staat mijn auto voor de deur en in het weekend ook vaak.

Jackie

Jackie

08-07-2017 om 17:19

fase

Voor 3 kilometer of minder vind ik fietsen veel logischer. Beter voor jezelf (beweging) en beter voor het mileu. 3 kilometer vind ik bijne te lopen
Als jullie niet zo met het mileu bezig zijn en hij sowieso al voldoende sport denk ik ook wel weer tja waarom ook niet. Als hij voorzichtig rijdt en de auto netjes achterlaat en ook de benzine zelf betaalt. Ja dan is dat ook prima toch. Als hij door de auto meer onderneemt met vrienden voegt het ook weer wat toe.
Ik begrijp je wel, het gevoel van ja zo vanzelfsprekend moet het niet zijn.. Maar het hoort een beetje bij de leeftijd en bij die net-rijbewijs-gehaald-fase.

Marjoleine64

Marjoleine64

08-07-2017 om 17:34

Ja, dit komt bekend voor. Oudste zoon (19) heeft nu ruim een jaar zijn rijbewijs en jongste (nog 17) inmiddels ook. Oudste woont op kamers, dus als hij daar is dan is onze auto (we hebben er 2) 'veilig'. Als hij hier is wil hij vaak graag de auto lenen. Nu is het wel zo dat bijna alles hier inderdaad ver weg is, en als hij echt een avond wil stappen met vrienden dan gaat hij zelfs liever de 18 km op de fiets (en ook weer terug), dan kan hij tenminste mee drinken. Ik weet niet wat ik liever heb... Voor bandrepetities (spullen mee, ook 18 km) etc mag hij gewoon de auto gebruiken. Voor een middag je scouting (hier in het dorp) niet, tenzij ze ergens heen willen en/of er spullen of kinderen vervoerd moeten worden. De benzine voor de scouting sponsoren wij dan, die club heeft niet veel inkomsten en doen hele leuke dingen voor de jeugd.

Jongste mag nog niet zelfstandig rijden, dus daar moet ik altijd mee, hij mag dan rijden. Gelukkig doen we al veel dingen samen (muziek, concerten, winkelen).

rij ervaring

Ik mocht destijds ook de auto van mijn ouders lenen wanneer ik wilde. Ik heb die eerste 6 maanden ook nodige rijervaring opgedaan. Daarna ging ik op kamers en heb ik 5 jaar sporadisch gereden. Ik weet niet of het ik nog gedurfd had als ik die eerste tijd niet zo vaak had gereden

Bosbes

Bosbes

08-07-2017 om 18:23

anders dan anderen

Voel ik hetzelfde calvinisme als jij (in tegenstelling tot de meeste reacties). Het is jullie auto en hij hoeft niet net te doen of hij nu ook een auto heeft, dat koopt hij dan maar zelf. Ja, te duur natuurlijk en voor verdere ritjes wil je dus toch wel uitlenen (ook handig om te blijven oefenen) maar waarom voor 5 km?
Er kan ook nog iets gebeuren en dan kan hij het ook niet betalen natuurlijk.
Hij heeft geen auto en niet alles dat van de ouders is is van de kinderen.
Mijn kinderen zijn nog niet in die leeftijd en jouw methode lijkt me een goede: wel soms, wel voor verder weg, maar jij beslist en in principe heeft hij geen auto. Hij kan ook sparen voor een oud tweedehandsje.

Astrid

Astrid

08-07-2017 om 18:33

Hier nooit

Hier nooit een strak plan gehad hoe ik het ging doen. Toen het zover was hebben ze beiden de auto mogen gebruiken als die er stond, zolang iedereen maar een beetje communiceerde.

tante Sidonia

tante Sidonia

08-07-2017 om 20:43

misschien

-heb je het gevoel dat je niet meer steeds kan beschikken over je eigen auto; als hij hem zo vaak gebruikt dat wordt het meer een overleggen over DE auto?;
-is het een kwestie van financiën? Hij kan namelijk de benzine wel betalen, maar jij draagt alle kosten van belastingen en verzekering. is dat het dan zou je dat door moeten berekenen;
-is het voor wat er kan gebeuren: blikschade waardoor je voor de keus komt te staan je no claim kwijt te zijn, wel/niet laten repareren, de auto voor die tijd kwijt en het gedoe eromheen?
-zouden concrete afspraken kunnen helpen voor je gevoel of bepaalde tijden waarop hij hem mag? Ik kan me zo voorstellen dat je het gewoon ook vervelend vindt dat het steeds een item is.

Ik zit zelf niet in de situatie maar zou eerlijk gezegd ook niet zo maar mijn auto uitlenen. Wij zijn er gewoon zuinig op; ook zoonlief zou niet per definitie in aanmerking komen om hem te lenen. Maar gelukkig heeft hij zijn rijbewijs helemaal niet dus dat is geen vraagstuk.

Het is jouw auto

Hij mag je auto wel eens lenen, maar je wilt je auto niet met hem delen.
Het is jouw auto. Daar hoort ook het goddelijke recht bij te mogen beslissen dat dat ding stil staat.
Dat mag hij zonde vinden, maar het is zijn auto niet.
Je wil er ook geen discussie over, want het is jouw auto.
Je wil die auto aan hem best wel eens uitlenen, maar alleen als hij zich er bescheiden mee gedraagt.
Als hij gaat zeuren dan is uitlenen ook niet leuk.

Dat hij je zoon is en bij jou in huis woont, betekent niet dat er niks van jou is.

Bosbes

Bosbes

08-07-2017 om 21:05

ja precies,

Precies wat Miriam zegt vind ik ook.
Die posting had ik wel willen schrijven

Triva

Triva

08-07-2017 om 21:23

hmm

'Daarna ging ik op kamers en heb ik 5 jaar sporadisch gereden. Ik weet niet of het ik nog gedurfd had als ik die eerste tijd niet zo vaak had gereden'

Dat oefenen of wat jij zegt is geen goed argument. Als dat het probleem is regel je een paar lessen en het lukt weer.

Voor TS: als je auto niet allrisks verzekerd was en nu wel zou ik ook willen dat mijn kind het verschil betaalt.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

08-07-2017 om 21:25

Een auto

Het is een auto, niet je liefste bezit dat je zelf hebt gecreëerd of je geliefde. Gewoon een gebruiksvoorwerp net als je fiets, of het espresso-apparaat. Mogen die ook niet gebruikt worden? Of alleen als jij het doel nuttig genoeg vindt? Dat riekt naar 'zolang je onder mijn dak woont houd je je aan mijn regels.' Daar ben ik ook allergisch voor

Veel km maken....

Lijkt me erg verstandig als je net je rijbewijs hebt. Alleen al om die reden vind ik bijna alles prima. Alleen heb ik wel voorrang. Het gaat niet gebeuren dat ik een auto nodig heb, en er staat er geen.....

Ingrid

Nb..,enige uitzondering op de regel. Toen oudste echt net zijn rijbewijs had liet ik hem niet op rare momenten grote onbekende stukken rijden met een clubje uitgelaten of aangeschoten vrienden. Dat vertrouwde ik niet helemaal. Liever dat ie z'n kop er in het begin een beetje bijhield...,

Wilgenkatje

Wilgenkatje

08-07-2017 om 22:04

Ervaring opdoen

Een rijbewijs is en startkwalificatie, de ervaring moet nog komen. Daarom is rijden belangrijk, Iemand die nog een OV kaart gebruikt, zal daarnaast jet teveel geld in andere vervoermiddelen steken, als-ie verstandig is. Dus logisch dat er aroma opdoen gebeurt met een auto die al op dit adres aanwezig is. Maar uiteraard in overleg, het is jouw auto en jij beslist. Dat zou je zoon ook willen als het zijn auto was toch ??

Verder lijkt het me wijs om afstanden onder de vijf kilometer met de fiets te doen, tenzij er iets zwaars vervoerd wordt, of overgrootmoeder wordt opgehaald voor een bezoekje. Of iets dergelijks.

Jackie

Jackie

08-07-2017 om 22:14

opvoeding

Zijn deze verschillen in meningen te wijten aan opvoeding, vraag ik me af. Mijn vader zou zeggen tuurlijk kind mijn auto is jouw auto! Hij zou echt nooit iets noemen over geld. Nu nog steeds niet, als ik zijn auto zou lenen vraagt hij echt niet om de benzine te betalen hoor. Ik zou overigens wel gewoon tanken, maar meer uit mezelf.
Als ik hier de reacties lees dan vraag ik me af of mijn familie een uitzondering is.

Jackie

Jackie

08-07-2017 om 22:17

Phryne Fisher

Ben het met je eens. Mensen hebben het hier over meebetalen aan de verzekering, mijn God. Vragen die mensen hun 18 jaar en oudere kinderen ook een bijdrage te leveren aan de huur en het huishouden? Pff.

Half a twin

Half a twin

08-07-2017 om 22:21

Ervaring krijgen

Is heel belangrijk. Toen ik 30 jaar geleden mijn rijbewijs haalde heb ik 6 weken regelmatig gereden en toen kreeg ik mijn eerste epilepsie aanval. Toen jaren niet gereden. Gekeurd paar maanden gereden en weer een aanval. Echt veel ervaring heb ik niet op kunnen doen in mijn jonge jaren. Inmiddels mag ik rijden maar heb er nog altijd last van, mis gewoon de routine, durf alleen bekende weg te rijden.
Als mijn kinderen zo ver zijn mogen ze de auto gebruiken om ervaring op te doen, ga ik wel fietsen.

Vesta

Vesta

08-07-2017 om 22:27

Jackie

Ik kan me voorstellen dat in sommige gevallen een 18 jarige idd kostgeld betaald.

Wij zijn dat in elk geval wel van plan over een jaar of 6. Haar vader betaald de alimentatie aan haar, ik maak ook mijn bijdrage over en zij betaald haar huur etc aan 1 van ons (afhankelijk waar ze woont) of aan haar verhuurder. Dat houdt de financien helder.

Of als een 18 jarige veel verdient in een bijbaan met een ouder met een laag inkomen dan is een bijdrage ook helemaal niet vreemd. Denk dan aan een kind met een BBL opleiding die eens salaris ontvangt.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

08-07-2017 om 22:42

Jackie

Heb je zelf 18-plussers met een (bij)baan in huis?

Afhankelijk van hoe jongvolwassen thuiswonende kinderen met hun inkomen omgaan, kan ik me voorstellen dat ze een deel van de inkomsten afdragen 'voor algemeen nut'. Soms omdat dat eenvoudigweg prettig is vanwege de kosten, anders omdat de ouders dat geld sparen voor als de kinderen op zichzelf gaan. (Bij ons spaarden ze zelf, geen probleem; autokilometers kregen ze voor een zacht prijsje; vooral om te ervaren dat zo'n voertuig niet op lucht loopt).

Het is wijs jongeren eraan te wennen dat niet al het geld nu voor de aardigheid kan worden besteed. Of ze sparen zelf, of de ouders doen dat.

Dat het allemaal niet uitmaakt?? Nou, kijk maar naar je energie/waterrekening als er eentje op zichzelf is gaan wonen.

Jackie

Jackie

08-07-2017 om 22:43

Vesta

Bij een laag inkomen kan ik me dat ook voorstellen, dan is dat ook niet anders. Ik heb zelf ook bijgedragen aan de huur toen mijn moeder geen huurtoeslag meer kreeg doordat ik te veel verdiende. En dat deed ik graag hoor, ook uit mezelf.
Ik heb het over het principieel/pedagogisch laten meebetalen van je kind. Zolang ik genoeg geld heb hoeft dat van mij niet. Ook de benzine niet. Maar ik hoop dat ik mijn kinderen kan opvoeden tot bewuste empathische jongvolwassenen die in zo'n situatie gewoon uit zichzelf zouden tanken. En uit zichzelf af en toe boodschappen zullen doen voor het huis. Zo ging dat bij mij thuis ook.

Jackie

Jackie

08-07-2017 om 22:54

Wilgenkatje

Ik ben het met je eens dat het goed is om kinderen de waarde van geld bij te brengen. Maar ik hoop dat niet te doen door te zeggen: "zeg het is mijn auto dus je betaalt maar mee" of "je bent 18 en je leeft onder mijn dak dus je betaalt mee aan de huur" om dan heel zakelijk te gaan uitrekenen wat hij moet betalen (ik chargeer even, niet dat jij dat beweerde maar zulke ouders zijn er). Als ik ooit kinderen in huis heb met een eigen inkomen hoop ik ze niet te hoeven vrágen om geld maar dat het gewoon natuurlijk gaat, zoals bij mij thuis vroeger. Dat ik hooguit zeg Pietje doe jij de boodschappen deze week oid.
Wanneer het gaat om situaties als bijstand en het mislopen van subsidies e.d. is het uiteraard een ander verhaal.

Ely

Ely

08-07-2017 om 23:21

Maar gaat het je niet meer om het gevoel

Dan om het lenen zelf? Dus zou het bv anders zijn als je zoon als dankjewel voor het lenen af en toe de hele auto van binnen en buiten schoonmaakt, spontaan? Of uit zichzelf op een andere manier zou laten blijken dat hij het fijn vindt dat je deelt.

Mijn vader heeft mijn rijbewijs nier betaald met de mededeling dat ik toch zijn (lease)auto niet kon/mocht lenen en dus de oefening niet zou krijgen. Hij vond dat ik *dus* moest wachten tot ik het zelf zou kunnen betalen, rijbewijs en eigen auto. En zo geschiedde. Leuk vond ik het niet overigens.

Wat ik zelf ga doen als de kinderen er aan toe zijn weet ik nog niet. Ik kan nooit zo goed voorspellen hoe ik me voel als ze zulke mijlpalen bereiken.

Jackie

Jackie

09-07-2017 om 07:12

Rijbewijs

heb ik trouwens ook zelf betaald. 4x examen mogen doen, rib uit m'n lijf. Zowel mijn moeder als mijn vader hadden allebei het geld niet.

Ely je hebt m dus nooit mogen lenen?

Jackie beetje ot

Ik weet niet of je een leaseauto altijd mag uitlenen aan je kind dat net zijn rijbewijs heeft. Ik ken contracten waarbij partner wel in de auto mag rijden maar kinderen alleen als de "eigenaar" van de leaseauto mee rijdt.
Verder helemaal eens met jouw bijdragen in deze discussie.

nita

nita

09-07-2017 om 08:45

rijbewijs

Ik heb niet het rijbewijs van mijn dochter gesponsord om haar vervolgens niet te laten rijden. Ze mag dus de auto pakken, in overleg. Kleine ritjes doet ze op de fiets, langere ritten pakt ze toch wel de auto, tenzij iets heel gemakkelijk met het ov te bereiken is.

Triva

Triva

09-07-2017 om 08:51

Jacky

Jij hebt wel heel makkelijk praten. Een vader die je alles laat uitlenen en aan de andere kant zelf zomaar geld betalen voor de boodschappen? Daarentegen betaalde jij gewoon mee aan de lagere huurtoeslag aan je moeder en dan nog afgeven op mensen die hun kind laten betalen voor de auto? Jij meet met twee maten!

Mijn ouders gingen anderhalve maand nadat ik mijn rijbewijs had voor 3 mnd op vakantie en ik mocht de auto gebruiken. Heel lief, hoefde ik niks voor te betalen, ik paste op de honden en het huis. Hij heeft toen wel dat jaar de autoverzekering op allrisks gezet. Dat wist ik niet maar als ik een cascoverzekering zou hebben en naar allrisks over zou stappen vanwege een kind met een 'vers roze pasje': waarom zou dat kind niet meebetalen? Als ik dat niet zou doen en hij krijgt een aanrijding betaal ik namelijk vele malen meer dan hij zou doen voor alleen die hogere verzekering. Dat is niet omdat ik het zo arm heb, dat is om duidelijk te maken hoe het werkt in het leven.

Er zijn verder veel ouders die inderdaad kostgeld vragen en als ze dat niet nodig hebben sparen ze dat voor hun kind en geven dat later via een anderen manier terug. Zo leer je je kind dat er iets bestaat als vaste lasten. Dat jij zo lief, aardig en meevoelend bent dat je zelf de brandstof betaalde of de huur voor je moeder zegt niets over de verplichting die anderen op leggen. Je zult toch wel kunnen begrijpen dat niet iedere adolescent zo 'lief en begripvol' is als jij? Gewoon een vaste afsprak, die kennen mijn kinderen: als je (bijna) fulltime werkt dan betaal je mee aan het huishouden. Niet zoiets vaags als 'zo nu en dan de boodschappen', nee ze DOEN zo nu en dan de boodschappen, maar ze gaan een vast bedrag betalen. Wat ik daar dan vervolgens mee doe ligt aan mijn financiële situatie op dat moment. Daarentegen zorg ik dat ze zonder schulden door hun studie komen, dat lukt ook niet iedere ouder, niks mis mee maar moet je daar ook niet even over tekeer gaan?

Triva

Triva

09-07-2017 om 08:53

oja

Je geeft dus af op sommige dingen die kinderen aan hun ouders moeten betalen maar andere zaken zijn heel normaal: zo nu en dan de boodschappen, een volle tank, de huurtoeslag en het rij-examen. Waarom meet je met twee maten? Waarom mag het één wel en het ander niet?

Triva

Triva

09-07-2017 om 08:54

halfatwin

maar waarom neem je niet wat lessen? Dat is dus het hele voordeel: als je eenmaal je rijbewijs hébt kun je volstaan met losse lessen om ervaring te krijgen.

De hele zomer rijervaring

" Het gaat niet gebeuren dat ik een auto nodig heb, en er staat er geen....."
Dat gaat natuurlijk wel gebeuren. Niet per se omdat kind erin rijdt op dat moment, maar omdat meer rijden meer kans op extra onderhoud en schade oplevert. Dit nog helemaal los van het verhoogde risico van de beginnende rijden.

Veel kilometers maken is best belangrijk. Als het gezin op stap gaat, mag kind daarom rijden (en niet drinken). Verder is er natuurlijk het dringende advies om er deze zomer eens een kampeervakantie van te maken samen met de vrienden, met een huurauto of een goedkope 2e/3e/4e hands.

Laten we zeggen... zoals we zelf ook een beetje begonnen zijn.

Jemig.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-07-2017 om 09:06

Dat zou ik dus nooit doen

Als mijn oudste zijn rijbewijs heeft neem ik of het risico op schade of sluit IK een betere verzekering af. Echt no way dat ik die kosten bij mijn kind ga neerleggen. Mijn keuze mijn risico.

Echter als ik het niet zou kunnen betalen zou ik wel het gesprek aangaan met mijn kind over en bijdraag.

Dus wat dat betreft snap ik Jacky wel.

Ik heb voor die kinderen gekozen met alles wat daarbij komt, dus dan vind ik het uh tja vrij bijzonder om dat soort zaken als een zakelijke transactie te zien. Ga je je hogere ziektekostenverzekering ivm brildrager of beugelkind ook met je kind verrekenen?
Ik vind: zolang ze studeren zijn hun kosten voor mij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.