Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Studenten met chipcard hoeven niet in te checken

Eindelijk is me dat duidelijker geworden: studenten met een OV-chipcard hoeven niet in- of uit te checken als ze binnen de tijd reizen waarvoor ze een reisproduct hebben (dus door de week of in het weekend). Ze moeten hun studentenkaart wel opgewaarderd hebben tot een OV-chipcard. Maar vervolgens hoeven ze dus niet bij elke treinreis in- of uit te checken.

Ik vroeg me af waarom studenten dat zouden moeten doen, aangezien ze vijf dagen lang van hot naar her kunnen reizen. Na een korte emailwisseling kwam het verlossende antwoord van de klantenservice:

'Geachte Tsjor,

Dank je wel voor je reactie van 22-02-2010. Excuses voor de late reactie van onze kant. Door grote drukte hebben wij een langere beantwoordingstijd nodig gehad dan u van ons gewend bent.

Het is belangrijk dat je de communicatie van de specifieke vervoerder in de gaten houdt: in de loop van 2010 moet je op steeds meer plaatsen in- en uitchecken.

Op dit moment werkt het als volgt:
In de metro/tram en in de meeste bussen van Connexxion check je altijd in en uit en reis je in de kortingsuren op saldo. In de trein hoef je nog NIET in en uit te checken. De conducteur controleert jouw chipkaart met een speciaal controleapparaat. In de kortingsuren koop je een papieren kaartje.

In de overige bussen: vraag het de buschauffeur en toon hem je Studenten OV-chipkaart. Waar je nog niet in- en uitcheckt gebruik je in de kortingsuren de roze strippenkaart.

Als je tijdens vrij reizen meerdere malen vergeet uit te checken terwijl je ingecheckt bent, blokkeert het systeem alle producten op je Studenten OV-chipkaart en kun je niet meer inchecken. Bij een verkoop- en informatiepunt van een van de vervoerders, kun je jouw studentenreisproduct laten deblokkeren. Hetzelfde gebeurt als je tijdens vrij reizen meerdere malen uitcheckt terwijl je niet ingecheckt hebt. Ook in dit geval kun je bij een verkoop- en informatiepunt van een van de vervoerders je studentenreisproduct laten deblokkeren

Klantenservice OV-chipkaart'

Waarom Connexion dat nu weer wel wil weet ik niet, ik heb vooral met de treinen te maken.

Tsjor

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Henriette123

Henriette123

25-02-2010 om 20:14

Wel bij de metro

Tsjor
Dit dacht mijn zoon ook, maar klopt toch niet helemaal.
In ieder geval moet je in Amsterdam bij de metro/sneltram altijd in en uit checken, ook als student.
Als je niet incheckt is het bij veel stations onmogelijk om de sneltram/metro op een normale manier te verlaten. De poortjes van de stations/haltes gaan dan niet open. Voor het instappen hoef je op sommige haltes niet door poortjes, maar kun je gewoon naar binnenlopen, je moet je kaart langs de laser halen. Dit geldt oa voor Uilenstede, een soort studentencampus.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.