Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Paasei

Paasei

05-04-2018 om 12:09

Studiebeurs nieuwe stelsel aanvragen

Zoon 2 doet dit jaar eindexamen en gaat, als alles goed gaat, in september naar de universiteit. Dat betekent dat o.m. de studiebeurs geregeld moet worden. We hebben al eens met dat bijltje gehakt; zoon 1 heeft ook gestudeerd. Maar dat was een MBO opleiding en in het oude stelsel. De dingen zijn veranderd. Daarom ben ik me nu wat aan het inlezen op de studiebeurs nieuwe stelsel, zodat ik met zoon 2 kan praten over wat te doen.

Nu levert dat wel wat vragen op, waarvan ik de antwoorden op de DUO website niet vind. Daarom kom ik bij jullie, experts, vragen hoe het in de praktijk werkt (DUO bellen kan altijd nog...:
1/ In het oude stelsel ontvingen beide ouders een brief met het bedrag dat ze volgens DUO konden bijdragen aan de studie c.q. het onderhoud van het kind. Komt er nog steeds een dergelijke brief/berekening? Of moeten beide ouders gewoon een eigen inschatting maken van wat ze willen bijdragen?
2/ De beurs is een lening; zoon 2 heeft waarschijnlijk geen recht op aanvullende beurs. Die lening aanvragen is een schatting; de daadwerkelijke onkosten zijn nog niet bekend. Kan die lening na het aanvragen makkelijk worden gewijzigd in meer of juist minder?
3/ Ik zie dat de lening wordt aangevraagd voor een bepaalde periode, standaard voor een universitaire opleiding (bachelor+master) 4 jaar. Wat nu als de studie toch langer duurt?

Alle andere info is uiteraard ook welkom! Dank alvast!

bicyclette

bicyclette

05-04-2018 om 13:58

Paasei

"In het oude stelsel ontvingen beide ouders een brief met het bedrag dat ze volgens DUO konden bijdragen aan de studie c.q. het onderhoud van het kind. Komt er nog steeds een dergelijke brief/berekening?"
Wij hebben een dergelijke brief nooit ontvangen.

"Kan die lening na het aanvragen makkelijk worden gewijzigd in meer of juist minder?"
Ja, dat kan de student per maand eenvoudig aanpassen. (en van zoon begrijp ik dat dat ook naar hartelust gebeurt. Dure excursie? Dan vlg maand even 100 euro extra lenen)

"Wat nu als de studie toch langer duurt?"
Dat kan de student gewoon aanpassen.

Dymo

Dymo

09-04-2018 om 14:28

niet moeilijk

Als je denkt dat je zoon recht zou hebben op een aanvullend deel van de financiering dat niet hoeft te worden terugbetaald, moet je DUO bewijzen sturen van het inkomen van beide ouders. Als je denkt dat hij daar toch niet voor in aanmerking komt, laat je het achterwege.
Aanpassen is inderdaad heel eenvoudig, dat kan per maand.
Let wel op dat als de studie niet wordt afgemaakt, je zoon niet alleen de lening moet terugbetalen, maar ook het studentenreisproduct (OV kaart).

Paasei

Paasei

14-04-2018 om 10:43

Aanvullende beurs en (max) lenen

Dank voor de reacties. Waar ik nu nog mee zit; die aanvullende beurs wordt bepaald aan de hand van een peiljaar 2 jaar geleden. Mijn inkomen wijzigt (geleidelijk). Als zoon nu afgewezen wordt voor de aanvullende beurs, bestaat er dan een kans dat hij m mogelijk volgend jaar wel krijgt? Kijkt het UWV elk jaar opnieuw naar het inkomen van de ouders? Of moet je dat aanvragen?

Dan nog een punt over de lening. Ik heb al gelezen dat de meningen zijn verdeeld. De een kiest bewust voor maximaal lenen en evt sparen (want de rente is laag). De ander is voorzichtiger en leent alleen wat absoluut nodig is. Hoe staat jullie kind daar in?

Triva

Triva

14-04-2018 om 17:23

Paasei

Dat van dat maximaal sparen hebben we ook overwogen maar (gelukkig) niet gedaan. Je kunt niet goed overzien hoe het zal gaan in de toekomst maar er zijn er natuurlijk zat die dit dom vinden. Zie de eerste aflevering van https://kasboekjevannederland.nl/de-tv-serie/ Die studenten verdienen geld met het geleende geld!

Laatste maanden

Dochter heeft laatste maanden maximaal geleend, daarvoor niets. Ze had wel de basisbeurs, een baantje en onderdak bij mij.
De laatste maanden maximaal lenen heeft ze gedaan om een spaarpotje op te bouwen voor het geval dat ze zelfstandig of met haar vriendje gaat samenwonen. Ze gaf aan dat ze dat een betere besteding vond dan inderdaad de luxere vakanties. Studeren én werken sparen zat er niet in. Maar ik geloof ook niet dat deze regering dat wil voor jongeren. Ze zien liever dat jongeren schulden maken.
Inmiddels is de woning gevonden en wordt het spaarpotje driftig aangesproken. Maar ze heeft ook een baan, dus als ze wil kan ze het ook snel terugbetalen. De rente is momenteel erg laag en de totale schuld is niet hoog.
Mensen met meer lef lenen maximaal, sparen zoveel mogelijk, en bekostigen daar hun eerste koopwoning mee. Nogmaals: de rente is erg laag, lager dan de hypotheekrente. En anders kun je het gespaarde geld terugstorten of gebruiken om af te lossen. Ik weet alleen niet hoe die studieschuld mee gaat tellen voor de hypotheekaanvraag.

Tsjor

Tsjor

Mbo of HBO?

Voor het mbo is er namelijk niets veranderd

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.