Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Elisabeth

Elisabeth

30-10-2015 om 12:37

studiefinanciering/lening?

Als onze oudste naar de HBO wil straks (of MBO) en ze is tegen die tijd 18, dan kan ze een studiefinanciering aanvragen, toch?
Een beetje laat ben ik me er in gaan verdiepen, maar klopt het nu, dat het een lening is???

Dus dat ze meteen al een schuld opbouwt?

Ik hoop dat ik het fout begrijp.

We doen namelijk ALLES zonder lenen en hebben geen schulden. Nooit gehad ook. Da's het eerste wat we ze hebben bijgebracht en nu krijgt ze dus een schuld omdat ze naar school wil?

Heel dom van mij, dat ik daar nu pas mee bezig ben, het kind is al 16.

Ik kan toch ook zelf die vervolgopleiding bij elkaar sparen? Of ben ik heel naief?

Heeft iemand ervaring of raad/advies?


Angela67

Angela67

30-10-2015 om 12:41

elisabeth

je zou ook je principes tegen het licht kunnen houden:

"We doen namelijk ALLES zonder lenen en hebben geen schulden. Nooit gehad ook. Da's het eerste wat we ze hebben bijgebracht en nu krijgt ze dus een schuld omdat ze naar school wil".

Je woont in Nederland. Hier is het over het algemeen o.k. en geaccepteerd om hypotheek of studieschuld te hebben. Dat jullie daar heel anders mee om gaan is prima, maar je moet je kinderen wel opvoeden zodat ze begrijpen dat er verschillende soorten schulden zijn met verschillende doelen. En hoe daar in het algemeen tegen aan gekeken wordt. Oftewel: je principes bijbrengen, dat doet elke ouder, maar opvoeden heeft ook praktische kanten namelijk hoe werkt het in de maatschappij?

Dus ja het is rijkelijk naief om hier nu pas in te duiken, dan vraag ik me af waarop je principes gebaseerd zijn?

gr Angela

Yura

Yura

30-10-2015 om 12:42

Nieuws volgen

Ik ben inderdaad wel een beetje verbaasd dat er mensen zijn die dit totaal ontgaan is. Lees je geen kranten? Kijk je geen journaal? Even googelen had je in ieder geval ook al een hoop informatie opgeleverd.
In ieder geval is inderdaad de basisbeurs afgeschaft voor studenten aan hbo en universiteit. 18 jarigen die nog op havo, vwo of mbo zitten krijgen wel een basisbeurs, omdat zij nog geen startkwalificatie hebben.
Welk niveau zit je dochter nu? Omdat je het over hbo of mbo hebt. Als ze dus naar mbo gaat verandert er niet zoveel. Als ze naar hbo gaat zul je de kosten als ouders zelf op moeten hoesten, moet ze lenen, of moet ze een bijbaan zoeken, het meest voorkomend zal denk ik een combinatie van die 3 worden. Als je een heel erg laag inkomen hebt is er wel een mogelijkheid van een aanvullende beurs, maar daar zou je even op moeten googelen, als dat voor jullie van toepassing is.

Hortensia

Hortensia

30-10-2015 om 12:43

een boel vragen

Ik kan me je schrik voorstellen.

Alleen MBO-studiefinanciering is een gift mits de studie met succes binnen een bepaalde termijn wordt voltooid. Niveau 1 en 2 is altijd een gift. Je kunt eventueel een aanvullende stufi (sorry, studiefinanciering is zo'n lang woord) krijgen als de ouders beneden een bepaald inkomen zitten en aanvullende lening als dat niet genoeg is.

Dus ja, HBO en universiteit = lenen.

Het is altijd slim om een vervolgopleiding bij elkaar te sparen als dat mogelijk is. En wie weet kan het kind daar ook een beetje aan bijdragen met een deel van een eventueel bijbaantje te sparen, al was het maar een symbolisch bedragje van een klein inkomentje, om te leren dat niets uit de lucht komt vallen. Ook als het kind MBO doet zullen er altijd kosten bij komen.

Ik ben het helemaal met je eens wat (niet) lenen betreft, maar wat doe je er aan als men beslist dat het toch lenen wordt? Je kunt het ook zien als een investering in de toekomst, de aflosmogelijkheden zijn heel redelijk. Maar ja, het blijft een lening...

Elisabeth

Elisabeth

30-10-2015 om 12:44

mijn ouders

hadden enorme schulden en ik wil nooit, maar dan ook nooit meer in die situatie terecht komen.

Als een studiejaar 2500 euro kost, dan werk ik ervoor. Ik wil niet mijn kind al met een schuld opzadelen terwijl ze nog niet eens een baan heeft, of zekerheid daarop om het terug te kunnen betalen.

Ik hoopte dat ik het verkeerd begrepen had, maar het is dus echt zo...Echt stom van mij zeg! En mijn man!

Angela67

Angela67

30-10-2015 om 12:47

elisabeth

volgens mij doe je je kinderen nu schromelijk te kort en schaal je ze dus in op hetzelfde niveau als je ouders (en wie weet waren die ontzettend veranwtoordelijk maar is het volledig buiten hun schuld misgegaan).

Dus zo krampachtig als je reageert lijkt het me niet dat je kinderen hier iets van leren. Betrek hen vooral in de beslissing zou ik zeggen!
gr Angela

Elisabeth

Elisabeth

30-10-2015 om 12:49

4 havo

Ze wil naar HBO .

Ik ga het even uitpluizen.

Ja ik kijk wel nieuws e.d maar heb dit compleet langs me heen laten gaan.

Ik kan mezelf wel voor m'n kop slaan.

Dochter zei al, dat ze zelf d'r boeken e.d wil betalen en wil daar elke maand geld voor wegleggen.
Lief kind.
Nou bedankt voor reacties tot nu toe.
Ik weet genoeg!

Elisabeth

Elisabeth

30-10-2015 om 12:52

Angela67

Ging tegelijk die reactie

Of het geaccepteerd is om te lenen, dat maakt mij niks uit.

Dat zou lekker zijn! Ja het is geaccepteerd, dus dan kan het. Zo werken die dingen niet voor mij.

Maar toch bedankt voor je reactie

Hortensia

Hortensia

30-10-2015 om 12:53

Elisabeth

Succes!

En ja, een mens kan niet altijd overal bovenop zitten en dan mis je wel eens belangrijk nieuws.

Even ter geruststelling: een studieschuld betekent niet meteen dat je een leven onder een brug, met een horde deurwaarders achter je aan, te wachten staat. Ik begrijp je wel, heb een ex die er een verschrikkelijke bende van heeft gemaakt en onze kinderen daarin heeft meegesleept (zelfs hun toekomstige studiepotje is in zijn zwarte gat verdwenen). De gevolgen waren behoorlijk traumatisch voor de kinderen dus ik begrijp ook wel wat de schulden van jouw ouders met jou hebben gedaan en hoe de schrik je nu om het hart slaat.

Maar een studieschuld, hoe vervelend ook, is weer wat anders en het feit dat je dochter zelf meedenkt is ook al een heel goed teken!

Katniss

Katniss

30-10-2015 om 12:56

Nee joh

Het is pas sinds dit jaar dat de basisbeurs afgeschaft is, dus zoveel heb je nu ook weer niet gemist. Bovendien heb je nog een jaar om te bedenken wat je gaat doen (of te wennen aan het idee van lenen).
Zoals ik het zie is het nog wel te behappen als je kind thuis blijft wonen. Dan mis je alleen 100 euro stufi, en de kosten zijn nog wel te dragen (ca. 3000 collegegeld + boeken en levensonderhoud wat je nu ook hebt). Het wordt pas 'vervelend' als je kind op kamers moet. Dan krijg je niet meer gratis 250 (of zo) euro, dus moet er best veel geld bij elkaar gesprokkeld worden (door kind, ouders en evt. lening).

Jamie

Jamie

30-10-2015 om 12:56

tja

De generatie voor ons kreeg ook niet echt een studiefinanciering toch?

Verder kost een jaar studeren al 2000 euro aan collegegeld en dan nog de boeken, laptop en andere spullen. Verder vergeten mensen dat je ook geld kwijt bent aan kost en inwoning. Vooral uitwonend studeren is duur dus als je kind thuis kan en wil blijven wonen scheelt dat al veel geld.

Als je een gezamelijk inkomen hebt van maximaal ongeveer 46.000 dan kun je nog wel een aanvullend iets krijgen. Vaak iets van 140-350 euro per maand.

Verder kan jouw kind toch ook gewoon gaan werken nu en vooral in de vakanties en dan kom je best wel een eind.

Daarnaast zijn de regels van het terugbetalen van de schulden wel flink veranderd. Je hoeft niet terug te betalen als je geen baan hebt bijv:

Erg naïef, kijk je nooit eens naar een journaal? Lezen jullie geen kranten? Hebben jullie geen koophuis (wij ook niet en ja daarom doen wij het ook zonder schulden maar dat is wel lekker makkelijk roepen). Ik geloof dat ik het toch belangrijk vind dat je een kind leert om op de hoogte te blijven van wat er om zich heen gebeurt in een land en ja dan weet je dit soort dingen. Pas op dat je principes niet tegen je keren.

Het heet overigens 'studievoorschot', misschien wel handig om te weten?
https://duo.nl/particulieren/studievoorschot/

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/studiefinanciering/inhoud/voorwaarden-studievoorschot

Moni

Moni

30-10-2015 om 13:19

En nog een kleine aanvulling

Je kind hoeft geen 18 te zijn om studiefinanciering aan te vragen.
Stel ze gaat met 17 naar het HBO, maakt dat niets uit.

Noet

Noet

30-10-2015 om 13:40

Jamie

dat van niet terug betalen als je geen baan hebt dat was vroeger ook al zo. Daar hebben mijn man en ik ook gebruik van gemaakt.
Je moet alleen aantonen dat je geen inkomsten hebt. (Terecht)

bieb63

bieb63

30-10-2015 om 13:59

Elisabeth

Soms is een lening, in geval van een hypotheek, handiger, slimmer en goedkoper dan huren.
Als je een huurhuis hebt, dan betaal je elke maand huur. Daar heb je het woongenot van, maar verder niets. Dat geldt is elke maand 'weg'. Heb je een hypotheek (en uiteraard, wel zo slim, mét aflossingsdeel of spaar), dan is dat huis op een gegeven moment van jóu. Of op z'n minst een deel ervan. En met de renteaftrek meegerekend zou je zelfs maandelijks nog weleens een stuk goedkoper uit kunnen zijn. Uiteraard is de betaalde rente wel 'weg' maar een deel krijg je weer terug door renteaftrek met je belasting.
Dus of het nou per definitie slim is om je kinderen op te voeden met het beeld dat je nóóit moet lenen, is in geval van een hypotheek, toch eigenlijk niet zo slim......

En verder: je stelt dat je móet lenen voor een studie. Nee. Je móet helemaal niets. Je kunt er ook zelf voor sparen of bekostigen (evt. samen met je kind). Natuurlijk heeft niet iedereen de mogelijkheid om zoveel te sparen of op te hoesten. Dus die lening moet je als een mogelijkheid zien om alsnog te kunnen gaan studeren. Ook in de tijd dat er nog wél stufi was, moest je een behoorlijk deel zelf ophoesten. Kon ook met eigen (spaar)geld, maar als dat niet mogelijk was, moest je ook toen bij lenen. Gratis is het niet, nooit geweest en zal het ook nooit worden. Dus ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe jij dat voor je zag, ook al heb je niet al het nieuws gevolgd of je er eerder in verdiept. En hoe had je je dat voorgesteld als je kind een studie doet aan de andere kant van het land? Ook die kamerhuur en levensonderhoud (toch heel wat anders dan wanneer kind thuis een bammetjes smeert en aan de avonddis aanschuift) moeten maandelijks opgehoest worden. Dus ook met de vroegere stufi zou je dan toch een heel behoorlijk maandelijks inkomen bij elkaar moeten vergaren om dat zonder lening te kunnen bewerkstellingen. Dus ik vind je sowieso nogal naief. Niet eens zozeer omdat je je daar nu pas in gaat verdiepen, maar dat je je überhaupt bedacht had dat dat volledig door de staat betaald zou worden of dat jullie dusdanig hoog maandinkomen hebben om dat volledig zonder lening te kunnen doen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

30-10-2015 om 14:03

Elisabeth

Je kind hoeft niet te lenen. Ze mag er ook voor werken, of ze mag het geld van jullie krijgen. Of een combinatie. Studiefinanciering is er (voor de meeste HBO- en WO-studenten) niet meer.

je principe (niet lenen) is natuurlijk lovenswaardig. Maar voordat je dat principe ook op studeren toepast, is het raadzaam om je eerst maar eens goed in te lezen. Dan weet je waar je het over hebt. Dat weet je nu namelijk niet. En het is nooit zo handig om een harde mening te hebben over iets waar je niets van weet.

Veel thuiswonende studenten zullen best zonder studielening kunnen. Een flinke bijbaan, een bijdrage van paps en mams, dan kom je best een heel eind. Gaat je kind op kamers, dan wordt het echt een ander verhaal. Je hebt per maand al snel 800 euro of meer nodig voor je huur, boodschappen, collegegeld en boeken. Dat kan de gemiddelde student niet zelf opbrengen met een bijbaan, en heel veel ouders net zo min. Harde principes (zoals jij nu hebt) hebben dan plots als gevolg dat je dochter niet kan studeren. Als dat de keuze is, zou ik mijn principes toch nog maar eens heel goed heroverwegen.

guera

guera

30-10-2015 om 15:46

je hebt lenen en je hebt lenen

Lenen voor een nieuwe tv en andere mooie spullen tegen hele hoge rentes is iets heel anders dan een hypotheek of een studieschuld.
Het is rijkelijk laat om nu te gaan sparen tenzij je binnen 2 jaar zoveel geld opzij kan leggen natuurlijk.
De rentetarieven voor een studie zijn uitermate gunstig. Ik zie het als een investering in je eigen toekomst. Niks mis mee. Man had een studieschuld van 30 K. Loste gewoon elke maand 100 euro af ofzoiets, jaren lang. Geen centje pijn en had ook geen invloed op onze hypotheek. Door die studie heeft ie een goede baan gekregen, zo moet je het zien. Mocht je onverhoopt toch geen werk vinden dan wordt na verloop van tijd de lening kwijt gescholden maar goed helemaal geen werk vinden jarenlang niet lijkt me echt niet aan de orde.
Het kan fijn zijn om zelf wat milder hierin te staan. Je maakt het jezelf en je dochter onnodig moeilijk.

Yura

Yura

30-10-2015 om 16:53

Sparen vanaf geboorte

En hoe was dat dan toen je dochter geboren werd? Die van mij zijn 16 en 17, dus even oud. Je werd toendertijd dood gegooid met aanbiedingen voor studiespaarplannen in Blije Dozen, mailingen etc. Wij gingen er eigenlijk toen al vanuit dat de studiefinanciering tegen de tijd dat onze kinderen 18 waren afgeschaft zou zijn (ook gezien het vele "misbruik" dat ervan werd gemaakt, uit wonen terwijl het niet hoefde of zelfs ergens anders inschrijven, ooit houdt dat feest op). We hebben in ieder geval ergens op een rekening genoeg voor 5 jaar collegegeld voor beide. In ieder geval de oudste gaat om de hoek studeren, dus die kan thuis blijven wonen, dat is wel op te hoesten en overige kosten (ziektekosten), boeken, ict ook wel, zakgeld, kleding en telefoonkosten zal hij zelf moeten gaan verdienen, lenen vind ik daarvoor ook niet nodig. Maar daar heb ik tegen die tijd geen zeggenschap meer over natuurlijk. Jongste gaat misschien wel op kamers (150 km afstand), dus dat moeten we nog eens goed bekijken tegen die tijd, hoe we dat met de kosten doen.

En voor wat betreft de hypotheek geef ik voorgangers ook gelijk, onze maandlast is nu nog maar 200 euro bruto per maand, omdat we jong ons eerste huis kochten, met veel winst verkochten en intussen ook veel afgelost hebben en we net een renteherziening gehad hebben. Dat ga je echt nooit redden met een huurhuis, hoe klein en goedkoop ook.

Ben je wel op de hoogte van het feit dat kinderen vanaf 18 ook ziektekostenpremie moeten gaan betalen? Daarvoor dienen ze dan zorgtoeslag aan te vragen bij de belastingdienst. Maar als ze een chronische aandoening hebben waardoor ze volledig hun eigen risico opmaken (zoals die van mij allebei) dan is dat ook een aardige kostenpost voor een student.

DUO

Op de site van DUO (dienst uitvoering onderwijs) kan je uitrekenen hoeveel je kind eventueel aan aanvullende beurs kan krijgen. Als jullie gezamenlijke inkomen niet meer is dan 30.000 krijgt ze 370 euro per maand. Als je meer dan 45000 per jaar verdient krijg je geen studiefinanciering meer.( zo "heel erg laag"hoeft je inkomen dus niet eens te zijn, vind ik)

Studeren kost ongeveer 600 tot 900 euro per maand, ligt aan de studie en of je kind thuis blijft wonen of op kamers gaat.
Op de site van het NIBUD kan je kijken hoeveel de kosten gemiddeld zijn (al zijn ze daar redelijk gul..)

Wij lenen ook niet, in principe, maar een studielening is iets anders dan lenen voor een auto ofzo. Zonder lening kan er geen studie gedaan worden, ondanks vantevoren flink sparen.

Yura

Yura

31-10-2015 om 12:01

Heel erg laag

Karin, nee dat valt mee inderdaad dat inkomen, is wel iets voor mensen om zich in te verdiepen. Ik wist de exacte bedragen niet, dacht inderdaad dat het lager zou zijn, onder de 30.000 ongeveer.

Thomas

Thomas

31-10-2015 om 13:07

Rare gedachtekronkel

Elisabeth, je schrijft: en nu krijgt ze dus een schuld omdat ze naar school wil?

Goh, dus jouw kind wil studeren en dat mag haar geen geld kosten? Maar dat moet de maatschappij ophoesten? Rare gedachtekronkel.

Injel

Injel

31-10-2015 om 20:30

niet overdrijven

'We doen namelijk ALLES zonder lenen en hebben geen schulden.'

Volgens mij wordt het tijd dat je gaat leren loslaten. Je kind is niet 'wij'. Je kind is over twee jaar 18, meerderjarig dus. Dan mag ze zelf beslissen welke normen en waarden ze in haar leven gaat hanteren. Dat zullen nooit exact dezelfde normen en waarden van jou/haar ouders zijn.

'en nu krijgt ze dus een schuld omdat ze naar school wil'

Nee, ze krijgt een schuld omdat ze wil studeren. De startkwalificatie wordt door de overheid betaald. Als je daarna meer wilt, moet je daar zelf voor zorgen. Overigens betaal/leen je dan nog steeds maar een schijntje van de werkelijke kosten, de rest wordt door de overheid (Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap), publieke organisaties (Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek) en private instellingen betaald. Alleen al de UvA krijgt jaarlijks ruim 480 miljoen van het rijk, naast slechts 63 miljoen aan collegegeld.

Elisabeth

Elisabeth

02-11-2015 om 12:19

uhm reactie Jamie en de rest

Bedankt.Het is inderdaad erg naief.

Wij hebben het een en ander volledig gemist door bepaalde omstandigheden.

Ik dacht gewoon dat de studiefinanciering gewoon nog was zoals ik die ooit had. Of in ieder geval iets in die vorm.

Ik vind dat de jeugd de toekomst is en ik vind wel dat de maatschappij, de regering scholen, universiteiten, opleidingen, volledig zouden moeten financieren....

Hoe ik dat voor me zie, weet ik nog niet, maar het moet toch niet zo zijn dat alleen de mensen die genoeg geld hebben, allerlei studies kunnen betalen en de mensen met minder, hooguit 1 kunnen lenen...vind ik vreemd.

Elisabeth

Elisabeth

02-11-2015 om 12:22

Injel

We in dit zinsverband zijn mijn man en ik....

Bedankt hoor voor de tip over dat loslaten.

bieb63

bieb63

02-11-2015 om 21:40

elisabeth

"ik vind wel dat de maatschappij, de regering scholen, universiteiten, opleidingen, volledig zouden moeten financieren...."
Dat zou geweldig zijn, maar weet je wat dat kost...? En waar liggen de grenzen? Hoelang mag je dan studeren? Mag je van studie wisselen als het je niet bevalt? Moet je bewijzen dat je je inzet, of kan je gewoon freewheelen op kosten van de staat (lees belastingbetaler)? Tot welke leeftijd? Wat zijn de randvoorwaarden?

Elisabeth

Elisabeth

03-11-2015 om 09:59

bieb63

Geen idee

Jamie

Jamie

03-11-2015 om 10:07

maar

Kom op, als je thuiswonend was kreeg je maar rond de 100 euro dus dan ga je er per jaar maar 1200 op achteruit. Is dat echt zo vreselijk onoverkoombaar? Dat kan je kind toch ook zelf bij elkaar verdienen?

Voor uitwonenden is het probleem dus veel groter maar die hoeven dus geen 1000 per maand te lenen om dat op te vangen. Zij kregen iets van 350. Dat extra kun je gewoon terugbetalen met een baan en heb je geen baan dan hoef je niet terug te betalen.

Noet

Noet

03-11-2015 om 12:52

betalen studie = schenking

en daar moet je dan weer schenkbelasting over betalen.
Ook zo'n leuke bijkomstigheid waar nog geen rekening mee gehouden wordt.
Ook niet door de wetgever, je bent echter wel tot hun 21e verplicht ze te onderhouden.

http://linkis.com/scienceguide.nl/2015/xPzbM

Injel

Injel

03-11-2015 om 18:17

alsjeblieft niet

"ik vind wel dat de maatschappij, de regering scholen, universiteiten, opleidingen, volledig zouden moeten financieren...."

Ik heb liever dat dat geld naar de zorg gaat.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

03-11-2015 om 19:10

mosterd naar de maaltijd

Elisabeth, het is mosterd na de maaltijd. Er is veel maatschappelijke discussie over geweest over het leenstelsel. Die heb je gemist, maar als je hier op het forum zoekt, kom je van alles tegen. Het is gewoon een ingewikkelde discussie, waar je op veel manieren naar kunt kijken.

Maar.... de beslissing is genomen. Het is wat het is. Wat je er ook van vindt, of denkt te vinden, het doet er niet meer toe. Je hebt het er mee te doen.

Krullevaar

Krullevaar

03-11-2015 om 21:03

Injel

"Ik heb liever dat dat geld naar de zorg gaat."

Dat vind ik altijd zo'n dooddoener. 'De zorg' wat bedoel je dan precies? Weet je niet dat de oudere generatie het over het algemeen heel goed voor elkaar heeft en best zelf wat kan bijdragen. Ook nu weer in de migrantendiscussie komen al die mensen aan met het verhaal dat al het geld naar 'de zorg' moet. Weet je niet hoe breed dat is?

Ik zou juist liever hebben dat er meer geld aan de jongere generatie wordt besteed: het onderwijs en dan niet specifiek om de studiefinanciering opnieuw in te voeren o.i.d.

Injel

Injel

04-11-2015 om 07:25

Krullevaar

'Dat vind ik altijd zo'n dooddoener. 'De zorg' wat bedoel je dan precies?'

De ouderen die nu verplicht langer thuis moeten blijven terwijl er onvoldoende thuiszorg is. Die, als er wat mis gaat, meteen in het ziekenhuis belanden, omdat er niemand in de omgeving is om de schade te beperken.

'Ik zou juist liever hebben dat er meer geld aan de jongere generatie wordt besteed: het onderwijs'

Zoals ik eerder als schreef, wordt al ruim 75 % van de studiekosten door de overheid betaald. Ook nu, zonder studiefinanciering. Het collegegeld is maar een fractie van wat een studie feitelijk kost. En dan nog is het niet genoeg?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.