Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
J

J

09-04-2017 om 16:52

Verwend? Puberdochters moeten op één kamer slapen

Mijn dochters van 19 en 17 moeten door omstandigheden op 1 kamer gaan slapen samen! Ze doen nu net alsof dit een misdaad is en alsof ik onmenselijk ben. Wat vinden jullie hiervan?


Triva

Triva

09-04-2017 om 16:56

Hoe lang moeten ze dat, wat gebeurt er met de andere kamer, houd je er rekening mee dat degene die de kamer HAD niet een soort macht krijgt over de ander die extra in het nadeel is en is er een eind aan deze fase of is het voor altijd? Ik vind verwend niet het goede woord eigenlijk, als jij je privacy opeens moet opgeven en dat vind jij moeilijk, ben je dan verwend of is het gewoon lastig om iets op te geven wat je had?

Zelf

Kun je zelf niet in de woonkamer gaan slapen oid?
Het is lastig om je privacy op te geven. Vooral op deze leeftijd. Als het niet anders kan is het niet anders.
Maar ik zou nog liever mijn eigen privacy opgeven. Er is al een ongelijkheid, het is jou huis.
Je wil ook niet de ontevredenheid en de spanningen tussen de kinderen die eerst wel privacy hadden maar nu een heel nieuw evenwicht moeten gaan zoeken. En om welke reden?
Geef zelf het goede voorbeeld en schuif zelf in.

J

J

09-04-2017 om 17:13

Reden

De reden is dat hun broertje van 9 jaar in een 'omgebouwde' kast ligt ( gezellig gemaakt hoor met lichtjes en posters) die nu echt te klein word voor hem en hij ook z'n eigen plekje verdient. En nee, een muur ertussen oid is onmogelijk!

Sally MacLennane

Sally MacLennane

09-04-2017 om 17:39

En in jouw slaapkamer?

En jij dan op de (slaap)bank?

Is zoon-in-kast (ik heb opeens een Harry Potter-associatie - sorry, ik neem je wel echt serieus!) er beroerder aan toe dan twee meiden in een kamer zonder scheidingsmogelijkheid, of mams op de slaapbank in de woonkamer?

Ik begrijp ze wel, maar ik weet heel goed (want zelf meegemaakt) dat liever-broodjes niet gebakken worden als je te klein woont.

Triva

Triva

09-04-2017 om 17:40

maar

wil één van de meiden dan niet in de kast? Liever dan samen op 1 kamer?

Triva

Triva

09-04-2017 om 17:41

aanvulling

en dan heeft degene die in de kast woont wel haar spullen en bureau bij die andere staan natuurlijk zodat er ruimte overblijft in de 'kast'.

J

J

09-04-2017 om 17:42

Kast --

Kast is 1.50. Zoontje 1.45

J

J

09-04-2017 om 17:44

Aanvulling

Dochter van 19 heeft al 4 jaar een vriend die op zichzelf woont waar ze al vaak is en slaapt!

Sally MacLennane

Sally MacLennane

09-04-2017 om 17:50

lastig

Nee, dan is die kast ook geen optie meer.

Ik denk dat het tijd is voor een goed gesprek. Niet zeggen: "En jullie slapen samen want jij bent toch al vaak bij vriend."
Maar zeggen: "Hij is te groot geworden voor de kast en je kunt iemand niet dwingen in foetushouding te slapen. Hoe gaan we dit oplossen?"

Bedenk ook: als dochter toch al vaak de deur uit is kan ze ook de kamer met jou en eventuele partner wel delen als ze thuis is. Zolang ze nog thuis is.

Triva

Triva

09-04-2017 om 17:56

sally

Nou dat gaat mij toch te ver hoor om samen met een 19 jarige in 1 kamer te moeten slapen. Wellicht hetzelfde voor die dochter, denk dat ze dan nog liever met haar zus op een kamer slaapt. Het is dan toch echt nog mijn huis en die 19jarige heeft nog een ander huis én kan met zus op de kamer. Of begrijp ik je verkeerd?

J

J

09-04-2017 om 17:56

Gesprek

Gesprek al gehad. Alles voorgelegd zoals je zegt. Ze is niet voor rede vatbaar. Haar broertje moet maar bij z'n vader gaan wonen of bij mij in de slaapkamer. Ze heeft recht op haar eigen( de grootste!!!) kamer ook al staat die vaak leeg en ligt haar broertje dan in de kast... Ik ben echt ten einde raad...

J

J

09-04-2017 om 17:59

Sally

Klopt! Ik wil ander bed kopen zodat ze niet in 1 bed hoeven... Desnoods 3 persoonsbed voor eventueel logeren van vriendjes... Ik weet het niet meer...

Vesta

Vesta

09-04-2017 om 18:07

jammer

in dit geval zou ik toch even de ouder zijn en het is mijn huis. Ze weten zelf ook wel dat hun broertje niet in die kast hoort te slapen.
Het zou bij mij dan ook geen vraag zijn maar een mededeling. Ik snap best dat het opgeven van privacy niet leuk is, maar het is in dit geval niet anders.

J

J

09-04-2017 om 18:10

Dank

Bedankt Vesta. Dit vind ik zelf ook. Dank voor je tijd!

saar

saar

09-04-2017 om 18:13

jongens toch

Dit is niet serieus.
Hoop ik toch
Een driepersoonsbed voor als een vriendje komt?

Mijntje

Mijntje

09-04-2017 om 18:20

en jouw/jullie kamer?

Maar hoe zit het dan met de ouderlijke slaapkamer? Al eerder gevraagd maar nog niet op gereageerd. Kan je die opofferen voor een van de kinderen en zelf op een slaapbank in de woonkamer slapen?
Deze situatie zal niet heel lang duren, omdat je oudste dochter waarschijnlijk over een tijd het huis uit is.

Het is natuurlijk geen misdaad en jij bent niet onmenselijk. Dat zijn puberuitingen. Jullie zullen samen toch een oplossing moeten bedenken en je zoon het huis uitwerken is er natuurlijk geen. Daar zou ik wel chagrijnig om worden (hopelijk heeft hij het niet gehoord)

Puberuitingen

Het is goed gekomen maar ik ken een ander gezin waar de oudste zijn slaapzolder op moest geven voor een jonger kind. Die is direct uit huis gegaan. Gaan werken en minimaal contact gehouden. Pas na een jaar of vier was het stof gezakt en is mijnheer alsnog gaan studeren.

J

J

09-04-2017 om 18:35

Saar!!!

Ner als de oudste bij haar vriend is kan de jongste met haar vriend in 2 persoonsbed!! Om iedereen tegemoet te komen!

J

J

09-04-2017 om 18:42

Andere opties

Als er andere opties waren Mijntje had ik dat allang gedaan. Het maakt mij niet uit waar ik slaap maar ik moet wel een rustig plekje hebben. De kinderen nog door de woonkamer heen als ik al lig te slapen op de bank is voor mij geen optie. Ik moet om 9 uur naar bed en voed ze in m'n eentje op. Ik moet m'n rust hebben anders stort het hele gezin in.

V@@s

V@@s

09-04-2017 om 18:54

wat ik niet snap

Is waarom je dan niet negen jaar geleden jezelf op de wachtlijst gezet hebt voor een grotere huurwoning. Je wist toch dat deze situatie er aan kwam?

Ik zou met zijn allen overleggen, het zijn niet bepaald jonge kinderen meer, en daar alle belangen bij betrekken. Misschien is de woonkamer voor jou wel een optie als je dochters afspreken dat ze daar wegblijven na negenen. Of wil 1 van de dochters wel in de woonkamer slapen.

J

J

09-04-2017 om 19:07

Woning

Mijn vraag ging hier niet over v@@s. Maar goed,
Ik sta al 9 jaar op de lijst voor een huurwoning maar een woning met 4 slaapkamers zijn er niet in deze buurt!!!! Of boven de huurprijs/ inkomstengrens.!!
En je moet door de woonkamer heen om boven te kunnen komen!
Ik ben niet dom en heb alle oplossingen bekeken!
Kan je geen advies geven over mijn vraag, reageer dan niet!

tante Sidonia

tante Sidonia

09-04-2017 om 19:09

goed

Dan is het alternatief, de kinderen ieder een slaapkamer, jij op de bank slapen en de huiskamer is voor iedereen verboden terrein vanaf 21 uur in de avond.

Hoe laat moet jij trouwens op? Ik vind 21 uur wel erg vroeg.
Ik had trouwens al veel eerder gevonden dat slapen in een kast geen optie was. Is toch veel te benauwd?
Je kunt ook zoeken naar mogelijkheden om de meiden wel op een kamer te laten slapen, maar op andere wijze hun eigen plek te laten hebben. Met minder privacy, dat is onvermijdelijk. En oudste dochter heeft maar te accepteren dat haar vriend niet kan blijven slapen. Kan toch niet zo zijn dat jongste dochter mee kan genieten van hun sexuele activiteiten? Zou helemaal wat zijn. Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Mijntje

Mijntje

09-04-2017 om 19:16

kast

Met al die aanhang moet je eigenlijk een kast van een huis hebben?
9 uur naar bed vind ik niet raar en daar gaat het hier niet om, om dit te bekritiseren. Ik vind dat je best kan vragen dat iedereen boven is om 9 uur. Ze hebben dan toch een eigen kamer? Gaan ze tenminste ook op tijd naar bed Of is de wc beneden en daarom niet handig?
En anders toch gewoon die dochters van 17 en 19 bij elkaar. Het is niet anders. Je kan met een stapelbed en getimmerde afscheidingen best twee ruimtes maken. Vriendjes kunnen dan niet komen logeren, of de 1 moet weer net bij haar vriendje zijn.
Laat je meiden maar kiezen of met een beter idee komen.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-04-2017 om 19:21

Jij en zoon

Is er niet iets te maken van de grootste kamer voor jou en zoon? Jij hebt een kamer, de dochters hebben allebei een kamer en je zoon de kast. De kast wordt wat het is, een kast voor spullen van jou en zoon en je zet wat kamerschermen of kasten, als dat niet teveel plek inneemt, in het midden van de grootste slaapkamer. Nu zal je zoon het misschien nog 'pikken' dat hij bij zijn moeder moet. Tegen dat hij dat gênant gaat vinden, is een van de zussen misschien het huis uit. Een jongen van 9 gaat denk ik ook zo'n beetje rond 9 uur naar bed, dus dat zou het minst storen misschien.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-04-2017 om 19:29

Tante Sidonia

Mijn man gaat ook het liefst rond 9 uur naar bed. Hij is 's ochtends vroeg wakker en laat dan de honden uit. Ik als avond/nachtmens moet er niet aan denken om rond 9 uur naar bed te gaan, maar man valt gewoon om van de slaap als hij tot tien uur op blijft. Onze buren gaan standaard rond 10 uur naar bed, ze zijn dan echt bekaf. Ik kan me niet heugen dat ik thuis zo vroeg ben gaan slapen.

Jaina

Jaina

09-04-2017 om 19:39

Gewoon

De meisjes samen een kamer laten delen. Er is verder geen ruimte. Punt. Het is wat het is. Tijd om je gezag te laten gelden. De ijzeren vuist in een fluwelen handschoen

Sally MacLennane

Sally MacLennane

09-04-2017 om 20:06

"Ze is niet voor rede vatbaar. Haar broertje moet maar bij z'n vader gaan wonen of bij mij in de slaapkamer. Ze heeft recht op haar eigen( de grootste!!!) kamer ook al staat die vaak leeg en ligt haar broertje dan in de kast... Ik ben echt ten einde raad..."

Oké, ik maakte uit je bericht niet echt op dat er al op die manier over gesproken was.

Als dochterlief het op die toon stelt, dan is het heel simpel voor mij: zij heeft net zoveel en zo weinig rechten als anderen, en prinsessengedrag mag ze bij vriendje laten zien maar niet bij jou.

Overigens heb ik in een vergelijkbare situatie gezeten met jongere kinderen. Ik heb zelf een jaar of 5 in de woonkamer geslapen, tot ik dat echt niet meer trok (stel je eens voor, iedereen zit meteen "gezellig op de rand van je bed" als ze binnen komen, en even "Vijftig Tinten Grijs" op je nachtkastje is ook geen optie - maar het was het beste van alle slechte keuzes). Toen moesten beide zonen toch echt op één kamer, ook al heeft dat hun verhouding niet verbeterd (is later weer beter geworden). Ik schreef me inmiddels al die tijd suf op nieuwe woningen, wat me uiteindelijk is gelukt (kan jaren duren, jouw verhal klopt heel goed). Kun je eventueel naar een gemeente met minder wachttijd?

Jaina heeft gelijk: tijd om je gezag te laten gelden. Liever-broodjes worden niet gebakken in jullie situatie!

Heel veel sterkte met alles!

Milcham

Milcham

09-04-2017 om 20:07

nog iets anders

Kan je van de kast geen opklapbed maken? Wat nu de lengte is, dat dit de breedte wordt? Kast open, bed uitrollen of uitklappen en slapen. Je hebt dan maatje 'twijfelaar'.
Als dit niet kan, moeten de meisjes indikken het is niet anders. Je kan nog een hoop doen met afscheiding, bijvoorbeeld zo'n expeditkast van de Ikea. En als je niet genoeg ruimte hebt, kunnen er dus geen logees komen. Kan je via tinyyurls of zo niet een plaatje plakken zodat we een beetje mee kunnen denken?

Triva

Triva

09-04-2017 om 21:50

serieus

Een groter huis omdat met vier personen een huis met drie slaapkamers te klein zou zijn? Kom op zeg...

Kaaskopje

Kaaskopje

10-04-2017 om 01:31

Verstand komt met de jaren

Mijn dochters heb ik nu zover dat ze één kamer willen delen, voor zover ze nog samen thuis zijn, maar toen ze nog volledig thuis woonden, zou dat echt niet gekund hebben. Ze hebben als kleine kinderen ook op een kamer geslapen tot de jongste de chaos van de oudste zo zat was dat ze liever in de kleinste kamer terug ging (de babykamer annex werk/hobbykamer). Die werd te klein voor haar en daarom hebben wij met haar geruild. Een tweepersoons bed in een kamer van 2 x 2 proppen is nog een hele kunst, maar goed alles om de kinderen gelukkig te maken...

Je kunt met je vuist op tafel slaan, maar als zussen of broers erg van elkaar verschillen, dan heb je binnen de kortste keren een hok vol ellende in die gedeelde kamer. Maar goed, er moet iets gebeuren, dus misschien moet J. de dames laten kiezen uit óf bij elkaar, óf de oudste in de huiskamer, óf de jongste in de huiskamer. Tenminste, als moeder en zoon op één kamer geen optie is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.