Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Ijstrio

Ijstrio

10-05-2019 om 13:01

Wajong toegekend

Mijn kind heeft Wajong toegekend gekregen. Studeren ging niet meer door chronische pijnen.
Het geeft gemengde gevoelens.
Fijn dat het niet de participatiewet/bijstand is, maar wel heel definitief de Wajong.
Voor nu lijkt het heel veel geld, want is bij ouders inwonend. Maar kind wil graag weer op zichzelf wonen en dan houdt je maar weinig geld over.

Voor zolang het duurt gaan we maar kostgeld vragen aangezien geld ‘altijd brandt in de zak’.
Welk bedrag zouden jullie reëel vinden? Alle zorgkosten die niet in de verzekering vallen betalen wij nu (ook). Elke maand komt er rond de 1000 euro binnen op de rekening.


Triva

Triva

10-05-2019 om 13:41

in ieder geval

Alles overzetten naar kind, zodat die alles zelf betaalt wat betaalt moet worden. Als jullie het moeten betalen omdat het in jullie rekening zit dan stel je dat alvast in als vast bedrag wat vanaf rekening kind naar jullie gaat, elke maand 1 dag nadat de Wahjong erop komt.

Leg uit dat kind moet sparen op een rekening waar het niet makkelijk bij kan (ook meer rente) en idd bereken kostgeld via nibud: https://www.nibud.nl/consumenten/kostgeld/ en zet dat, zonder dat kind het weet, weg voor kind, voor later.

Bespreek het 'zakgeld' wat kind per maand vrij kan gebruiken en maak een plan richting op zichzelf wonen. Maak je kind verantwoordelijk, het is een jongvolwassene inderdaad.

Bo

Bo

10-05-2019 om 17:05

Eerlijk??

Het gaat om Wajong he? Dat is niet veel en biedt ook niet veel perspectieven voor groei in salaris, laat staan een bloeiende carrière. Als het mijn kind was zou ik het echt uit mijn hoofd laten om kostgeld te vragen. Als je bang bent dat hij het geld verbrast, dan kan je het wel vragen en voor hem apart op een spaarrekening zetten. Dan kan hij sparen voor als hij op zichzelf wil wonen.

Tenzij je zelf de eindjes niet aan elkaar kunt knopen, dan wordt het een ander verhaal...

Triva

Triva

10-05-2019 om 17:12

Volgens mij is kostgeld hier tweeledig: de jongvolwassene krijgt door dat er vaste lasten bestaan waar rekening mee moet worden gehouden én het geld kan niet worden opgemaakt. Ik vermoed dat TS het dus niet zelf gaat opmaken.

Bo

Bo

10-05-2019 om 17:21

Triva

Dat hoop ik ook!

Goed voor de wajonger,

Het is ook goed voor de zoon, als hij zelf wat meebetaalt. Dat geeft een jongvolwassene het gevoel dat hij ook geen kind meer is dat van zijn ouders profiteert.

Hier kind dat vanwege een bbl plek een minimum jeugdloon verdient. Hij vind het prettig om kostgeld te betalen. Dat ziet hij als een stukje volwassenheid. Dat is voor een jongvolwassene een mentale sprong.

Gelukkig heeft hij geen gat in de hand; hij zou kan zo een auto kunnen kopen, maar leent liever onze auto. We leggen ook uit dat wat hij bij elkaar spaart, van pas kan komen als hij later een flatje zou willen kopen, zoals wij veel gespaard hadden zodat de hypotheek voor ons minder hoog uitviel. Dat geeft een doel om te sparen.

Jullie zoon kan ook voor een doel gaan sparen. Een doel waarmee hij meer zelfstandigheid/ vrijheid kan bereiken.

Je geeft aan dat hij chronische pijnen heeft. Kan hij wel leren autorijden? Dat kan een doel zijn voor zijn toekomstverwachtingen; minder op ouders leunen.

Geef niet de hoop voor de toekomst op. Op werk zoon, kregen een paar wajongers wegens prima werk een werkovereenkomst, gelijkwaardig aan een functie. Misschien kan hij een studie oppakken die beter bij hem past. Daar kan hij ook voor sparen.

Ijstrio

Ijstrio

10-05-2019 om 18:38

Leermoment

Het gaat mij inderdaad vooral om het leermoment en dat de Wajong echt geen vetpot is.
Op dit moment kunnen wij maar minimaal tot niets sparen aangezien alle kosten op ons (ouders) neerkomen, en houden de hand op de knip.
Als je op jezelf woont, houd je echt geen 3 tot 4 honderd over om te verbrassen.
En wij maar heel zuinig doen en kind dat elke maand zoveel geld krijgt , dat voelt niet goed.
Als er kostgeld betaalt wordt is er voor ons ook weer ruimte voor een keertje uiteten ofzo. Daarnaast is er dan straks van ons uit ook ruimte om te helpen met de/een verhuizing en de aanschaf van de nodige spullen of stoffering.

Dees

Dees

10-05-2019 om 19:32

Houden

Ik vraag me wel af als je "alle" kosten noemt wat je daarmee bedoeld. Bedoel je daarmee heel veel medische kosten of bedoel je gewoon de normale vaste lasten en boodschappen. Want zoals ik het begrijp wil je liefst kostgeld krijgen en houden. Kan me niet voorstellen dat ik dat van mijn jonge arbeidsgehandicapte zoon zou willen. Ik zou dan voor hem of hem verplichten te gaan sparen.

Ijstrio

Ijstrio

10-05-2019 om 19:38

Dees

Als ik zeg alle kosten, dan bedoel ik ook alle kosten. Dus ook nieuwe schoenen en onderbroeken, naast het gebruikelijke als eten en drinken plus overige leefkosten.

Dees

Dees

10-05-2019 om 20:37

Nou dat niet

Nou daar zou ik dus mee stoppen. Ik zou niet zijn kleding sponsoren. Lekker laten wonen en mee-eten prima maar de rest kan hij prima zelf betalen.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-05-2019 om 20:46

Thuiswonend en 1000 euro

Ik vind 1000 euro voor een thuiswonend kind niet zielig weinig. Gaat kind op zichzelf, dan gaat hij al zo'n 500 euro mínimaal betalen aan huur, electriciteit en internet. En 200 euro voor eten. Zelfs al zou Ijstrio het kostgeld wél houden, dan is dat geen schande. Hoeveel dat moet zijn, daar kun je over van mening verschillen.

Als het kostgeld niet per se nodig is om zelf rond te kunnen komen, zou mijn voorstel zijn om 400 "in te leveren". Daarvan 100 euro daadwerkelijk kostgeld, 300 euro gaat apart naar een spaarrekening. Of Ijstrio die 100 euro uiteindelijk weer als verrassing terug kan of wil geven, staat haar natuurlijk ook vrij.

Kind krijgt Wajong. Ik ben eigenlijk benieuwd, dus niet nieuwsgierig, of kind met geld kan omgaan. Als dat niet zo is, begrijp ik volledig dat Ijstrio een deel veilig wil stellen. Snapt kind het net zo als verwacht kan worden van ieder volwassen mens, dan pas ik mijn voorstel van hierboven aan: 100 euro kostgeld, aandringen op 300 euro spaargeld en het verder bij kind laten.

Als kind het huis uit wil, zal hij het vast begrijpen dat hij 300 euro apart moet zetten om dat te kunnen betalen. Dan blijft er 600 euro over. 150 euro zorgverzekering, 50 euro eigen risico, dus 200 euro, 30 telefoonabonnement, 100 euro overige kosten. Dan blijft er 270 over om vrij te besteden.

Ik heb even een grove berekening gemaakt, het kan best zijn dat ik het te rooskleurig heb gedaan.

Dees

Dees

10-05-2019 om 21:00

Kaaskopje

Vergeet niet dat dit bedrag nooit hoger gaat worden. Maw zoon moet sparen voor later van dat geld, nu het nog kan zeg maar. Misschien een mooie aanbetaling voor een appartement bij elkaar sparen.

Ijstrio

Ijstrio

10-05-2019 om 21:08

Kaaskopje

Kind kon best met geld omgaan maar........ als je bijna 1000 euro per maand overhoudt is het heel verleidelijk om een dure laptop/spelcomputer/telefoon/weet ik het wat te kopen terwijl dat straks, als kind op zichzelf woont, dat niet meer kan.
En dat het dan heel moeilijk is om de tering naar de nering te zetten en eerder de spaarrekening zal worden aangesproken.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-05-2019 om 21:09

Hoezo aanbetaling?

Een koophuis met Wajong??

Man en ik hebben WIA en kunnen net aan een garage kopen.

Ijstrio

Ijstrio

10-05-2019 om 21:18

Kaaskopje

Kind kon best met geld omgaan maar........ als je bijna 1000 euro per maand overhoudt is het heel verleidelijk om een dure laptop/spelcomputer/telefoon/weet ik het wat te kopen terwijl dat straks, als kind op zichzelf woont, dat niet meer kan.
En dat het dan heel moeilijk is om de tering naar de nering te zetten en eerder de spaarrekening zal worden aangesproken.

Astrid

Astrid

10-05-2019 om 21:18

Nee

Ik lees dat jij meer ruimte wilt, je vindt het niet eerlijk en je wilt af en toe uit eten. Dat schrijf je niet in de eerste post.

Dan spaar je niet maar profiteer je van hem en bedek je dat met dat het voor hem een les is.

Wel zou ik hem in overleg veel automatisch laten sparen zodát hij over een tijd makkelijker op zichzelf kan.

Triva

Triva

10-05-2019 om 21:28

Hmm

Dus zelf kun je ook niet sparen en ipv hem te helpen met sparen door het weg te zetten onder het mom van kostgeld naast dat hij verder alles betaalt wil jij uit eten gaan van zijn spaargeld?

Dees

Dees

10-05-2019 om 21:47

Kaaskopje

Ja kaaskopje een appartement met Wajong. Mijn neef heeft er ook een. Heeft een gedragsstoornis kan ook geen relaties aanhouden en heeft toen hij zijn Wajong kreeg samen met zijn ouders ervoor gezorgd dat hij goed kon sparen en zodoende een klein appartement kon kopen. Als je een laag huurbedrag kunt betalen kun je ook een lage hypotheek betalen.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-05-2019 om 22:00

Ijstrio

Na je laatste reactie bedenk ik dat je zou kunnen afspreken dat hij tot augustus van zijn geld mag gaan genieten (minus de vaste lasten). Dat zijn 2 maanden. Vanaf daar moet hij spaargeld opzij zetten en een bijdrage aan jou geven. Spreek dat plechtig af en zet 11 juli in je agenda. Die dag kom je terug op de afspraak. 21 juli opnieuw om te horen of het gebeurd is.

Krijgt hij met terugwerkende kracht ook nog geld? Zo ja, dan mag hij daar vind ik iets duurs van kopen. Liever ergens in investeren, dan dat het vervliegt door een tientje hier en een 50 euro daar. Als het goed is, doet hij daar een aantal jaar mee, dus dat scheelt de eerste jaren.

Ik zeg er maar weer bij dat ik een poosje in deze reactie ben blijven steken, dus wie weet al achterhaald.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-05-2019 om 22:07

Dees

En als er iets stuk gaat? De loodgieter kost alleen al 40-50 euro voorrijkosten. Ik moet er niet aan denken. Met 1000 euro heeft hij recht op toeslagen en wordt zijn woning onderhouden.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

10-05-2019 om 23:34

Nou

Als mijn kind 1000 euro per maand zou krijgen zou ik stoppen met alles betalen met uitzondering van kost en inwoning. Kostgeld zou ik dan nog niet hoeven, maar dan betaal ik verder geen cent meer aan kleding, brillen, medische kosten etc.

Triva

Triva

10-05-2019 om 23:37

Kaaskopje

Ik weet niet hoe het bij jou is maar hier is 20 jaar wachttijd voor een sociale huurwoning. Dus je bent al snel 750€ kwijt zonder huurtoeslag.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-05-2019 om 01:54

Triva

dat maakt een koopwoning niet opeens wel realistisch, tenzij pap en mam die kunnen kopen en verhuren. Als je een Wajong-uitkering hebt, mág je wel kopen, maar met 1000 euro per maand kom je echt in de allergoedkoopste woninkjes, ik heb laatst voor de grap gekeken welke hypotheek wij zouden mogen aanvragen en daar kun je in onze omgeving vooral garages van kopen, dus mag je je afvragen waar je terecht komt en voor onderhoud heb je met 1000 euro per maand amper ruimte. Alle kosten die ontstaan zijn voor jezelf. Maar goed, ik ga hier geen welles nietes over doen. Als je het wel realistisch vind, ben ik de laatste die er iets over te zeggen heeft, helemaal niet eigenlijk. Ik vind het wel verrassend dat jij kopen opeens verdedigt.

Ik mag hopen dat de wachttijd bij ons niet 20 jaar is. Mijn inschatting voor onszelf is nu 8-10 jaar. Wij zitten in een luxepositie, we hoeven niet te verhuizen. Er gaat de komende jaren heel veel gebouwd worden. In onze stad bouwen ze ook voor instroom uit Amsterdam. Een deel van de stad ken je over 20 jaar niet meer terug. En dat geldt voor meer woonplaatsen. Dan komt er meer lucht en zal het hopelijk weer beter doorstromen. Iedereen die 18 is geworden, zou zich direct in moeten schrijven voor een huurhuis. Het kost een habbekrats. Ik vind mijn eigen dochter dan ook niet verstandig, die vindt dat weggegooid geld. Ze doet het voorlopig met wat beschikbaar is. In verband met de woningnood worden er zo her en der noodwoningen gerealiseerd. In bedrijfsgebouwen bijvoorbeeld. Daar moet je echt alert op zijn als je op korte termijn iets wilt vinden. En dat is meestal erg betaalbaar.

Jo

Jo

11-05-2019 om 10:15

@ Ijstrio

Vanaf dat mijn kinderen 18 jaar waren en een maandelijkse bijdrage van DUO (€ 350-,-€375,-) ontvingen waren zij zelf verantwoordelijke voor hun financiën.
Vaste en variabele zorgkosten, abonnementen, kleding (van jas tot schoen), etc. etc. voor hun eigen rekening.

Vanaf dat mijn dochter klaar was met school en is gaan werken heeft zij ongeveer een jaar lang kostgeld ad. € 150,- betaald.Dit was voor haar een oorlogsverklaring en heeft voor heel wat kwaad bloed gezet. Dit kostgeld heb ik, ondanks mijn niet al te hoge inkomen, nooit hoeven gebruiken en heeft zij weer terug gekregen toen zij de deur uit is gegaan.
Het gat dat zij "thuis" in haar hand had is praktisch gedicht. Ze spaart en is bezig met haar toekomst.

Een kind moet uiteindelijk om eigen benen staan en heeft niks aan een ouder die de rekeningen blijft betalen. Voel je niet schuldig als je naast dat hij vaste lasten betaald ook nog om kostgeld vraagt. Ook dit hoort bij het besef dat leven (eten/drinken/een dak boven je hoofd/Wifi/TV kijken) geld kost. Als je zelf zonder dit kostgeld rond kunt komen, zet het dan op zij voor je kind. Een woning in richten kost genoeg en zo heeft hij een start "kapitaal".

Triva

Triva

11-05-2019 om 10:36

Kaaskopje

Ik heb niet gezegd dat men wel een huis kan kopen, ik vraag jou hoe je aan een huurhuis komt als starter.

Mijn jongste doet BBL en spaart nu bijna alles, als hij 18 is zal hij zelf kleding, hobby/sport, verzekeringen etc moeten betalen en verder moeten sparen. Doet hij dat niet dan kan hij nooit meer dan een kamer betalen (wij betalen maar 150 euro meer voor een heel huis tov een kamer) omdat hij voorlopig niet in aanmerking komt voor een sociale huurwoning. Geef mij maar een andere oplossing.... Ja ik stimuleer hem al om elders werk te gaan zoeken over een poos, of beter nog een partner uit een uithoek van Nederland, maar verder zie ik hem ook niet het huis uit gaan behalve op een kamer ergens maar een eigen voordeur... hoedan?

Dees

Dees

11-05-2019 om 12:16

Kaaskopje

Mijn neef moet nog 8 jaar 200 euro per maand aan hypotheek betalen en dan is hij er vanaf. Huur is en duurder en had hij langer moeten wachten op een woning.

Mijn nichtjes wilden huren maar hebben na 8 jaar wachtlijst en nog lang geen uitzicht op een huis een huis gekocht. Huren is in veel gebieden geen optie.

Triva

Triva

11-05-2019 om 14:55

uitgezocht

Je kunt je inschrijven vanaf 18 jaar en dat kun je op jongerenwoningen reageren hier tot je 23 bent. Krijg je zo'n huis dan mag je daar maximaal 5 jaar in wonen, je houdt je inschrijfduur en dan kun je op iets anders reageren of een huis kopen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

11-05-2019 om 15:21

Nou

als je als ouders zelf krap komt te zitten doordat je zo’n beetje alle kosten voor je kind betaalt, dan vind ik er niets geks aan dat je ofwel het kind kostgeld vraagt, ofwel het kind zoveel mogelijk de eigen kosten laat betalen. Ik zou daarbij wel goed kijken welke constructie het meest bijdraagt aan zelfstandig worden en inzicht krijgen in een gezonde financiële huishouding. Maar wat dat in situatie van ts is, durf ik niet zomaar te bedenken.

Ik vind het wel apart om dan de wens van de ouders om meer financiële ruimte te hebben voor zichzelf af te doen als profiteren van kind. Als kind niet bijdraagt maar wel alles betaald krijgt, profiteert hij in mijn ogen van de ouders.

Bo

Bo

11-05-2019 om 15:54

Precies

Als TO het kind gewoon de eigen kosten (kleding) laat betalen heeft TO ook weer ruimte om een keertje uit eten te gaan. Dan gaat TO gewoon uit eten van het eigen geld. Hiervoor geld van kind gebruiken, voelt niet goed.

Geld vragen voor kost en inwoning aan iemand met weinig toekomstperspectieven zou echt het laatste zijn wat ik zou willen. Tenzij het echt niet anders kan (maar als reden opgeven dat je uit eten wilt, valt daar m.i. niet onder).Wel zou ik aandringen op verplicht sparen en anders kostgeld vragen en dit voor kind sparen.

Wat betreft dat koophuis. Of dat haalbaar is hangt ook heel erg af van de regio waar TO woont. In sommige regio's kan je echt nog wel voor een prikkie een flatje krijgen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

11-05-2019 om 16:15

Dat ligt er maar aan hoe je kijkt

kostgeld is een bijdrage in de ‘eigen kosten’ van een mens. Hij woont in een huis dat door anderen betaald wordt, gebruikt energie (douchen, was), eet mee enzovoorts. Op zich niet gek dat hij bijdraagt aan de kosten die daarin voor hem worden betaald. Het zijn namelijk ook zijn kosten.

In deze situatie zou ik vooral goed kijken naar de mogelijkheden die je zoon heeft. En wat je wilt bereiken met/voor hem.
Als je hem zijn kosten als ziektekostenverzekering, eigen risico en bijkomende kosten, net als kleding en andere persoonlijke uitgaven laat betalen, is er dan nog geld voor dat eigen risico en de noodzakelijke kosten? En leert hij dan sparen? Als dat lukt is kostgeld mss niet nodig. Als hij daar niet voor open staat mss weer wel.

Natuurlijk wel kostgeld

Die 1.000 euro per maand is voor het levensonderhoud. Dus huur, eten, zorgkosten, noem maar op. Hoe eerder hij leert dat daar veel van betaald moet worden, hoe beter hij zich zal redden als hij op zichzelf zal wonen. Het nibud heeft diverse pagina's over hoe je kostgeld berekent, zoals https://www.nibud.nl/consumenten/kostgeld/

Misschien kunnen jullie een deel van zijn kostgeld opzij leggen, zodat je hem wat kunt meegeven als hij het huis uit gaat (meubels bijvoorbeeld). Maar dat hoeft niet, hoor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.