Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
teuntje

teuntje

11-09-2016 om 19:05

Wat is redelijk bedrag voor 18 jarige?

Onze dochter wordt 18 dus dat betekent dat ze zelf een zorgverzekering moet hebben etc. Die gaat via haar eigen betaalrekening lopen. Ook krijgt ze haar telefoon abonnement op haar eigen naam. Dochter studeert en wij betalen alles voor haar zodat ze niet hoeft te lenen. Tot nu toe kreeg ze dus gewoon nog zakgeld en kleedgeld. Eigenlijk willen we haar nu een ander en hoger bedrag geven per maand waar ze dus alles mee kan financieren. Maar wat zou een redelijk bedrag zijn? Iemand tips?


Triva

Triva

11-09-2016 om 19:13

hoger?

Ik zou zeggen: lager

Ze vergeet toch niet de zorgtoeslag aan te vragen.

bieb63

bieb63

11-09-2016 om 20:17

Wij gaan het zo doen

Dochter wordt ook binnenkort 18.

De zorgverz. loopt vooralsnog via ons. Even geen tijd en rust om ons er heel erg in te verdiepen. T.z.t. gaan we samen op ons gemak kijken of een andere een betere optie is, maar we zitten nu bij Ditzo, dus goed en betaalbaar. Zij heeft de zorgtoeslag aangevraagd en zal ze dus maandelijks aan ons moeten overmaken (periodieke overschrijving). Zodra we de tijd en rust hebben om te kijken of Ditzo voor haar blijft of wellicht een ander, gaan we dat i.i.g. dan op haar naam zetten.

Schoolkosten (MBO) worden pas in rekening gebracht voor schooljaar 2017/2018, omdat ze na 1 aug 18 wordt. Hoe dan ook, de schoolkosten (en nu ook natuurlijk de boeken e.d.) betalen wij. Zij krijgt vanaf 1 jan al wel stufi (iets van 80 euro). Die mag ze houden. Daar tegenover staat dat wij vanaf dat moment geen kinderbijslag merkrijgen en wij gaan vanaf dat moment geen zakgeld en kleedgeld meer betalen.

Kortom: zij heeft in principe geen vaste kosten (los van de dingen die ze zelf wil en doet, bijv. benzine en verz. voor scooter). De zorgverzekering wordt min om meer gedekt door de zorgtoeslag. De stufi kan ze gebruiken als zak/kleedgeld. En verder verdient ze wat via bijbaan.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

11-09-2016 om 21:07

Berekenen

Ik zou het kind zelf laten berekenen wat ze kwijt is aan kosten en wat ze zelf kan verdienen in haar bijbaan. Als ze dan nog tekort komt zou je als ouders kunnen bijdragen. Je draagt natuurlijk ook al bij door kost en inwoning.

Yura

Yura

12-09-2016 om 10:23

Hier

Zoon zit nog op vwo (gezakt) dus krijgt per maand €112,00 van Duo en €83,00 zorgtoeslag. Hij moet daarvan €50,00 naar ons over maken. Hij houdt dan dus €145,00 over. Wij betalen de zorgverzekering omdat hij met ons mee verzekerd is. Hij heeft een chronische aandoening, dus zijn we niet gaan shoppen voor de beste verzekering, want als je bij dezelfde blijft houd je dezelfde aanvullende verzekering zonder extra keuringen of hogere premie. Ook betalen wij zijn eigen risico dat dus volledig op gaat.
Hij betaalt zelf zijn kleding, uitgaan, telefoon, cadeau's, vakanties als hij niet met ons gaat, soms tankt hij ook de auto als hij die vaak gebruikt heeft. Overigens kreeg hij voor hij 18 werd 25 euro meer dan zijn zus aan kleedgeld omdat zijn kleding door zijn aandoening sneller slijt (max 2 maanden met een t-shirt). Dat zit eigenlijk ook nog steeds bij die €145,00. Hij draagt nu een medisch hulpmiddel, naar verwachting is hij daar over een half jaar vanaf (in ieder geval voor overdag), dan moet hij €75,00 naar ons over maken ipv €50 en houdt hij dus €120,00 per maand over.
Hij heeft een baantje waar hij ongeveer €100 a €120 per maand mee verdient. In de vakantie heeft hij heel veel gewerkt waardoor hij meer verdiende en wat gespaard heeft.
Als hij straks gaat studeren en de bijdrage van DUO stopt, moeten we nog in overleg hoe we dat gaan doen. Ik denk dat ik hem dan de zorgkostentoeslag laat houden en dat hij de rest moet bij verdienen. Wij betalen dan wel collegegeld en andere kosten die met school te maken hebben, zorgpremie en eigen risico.

€333

Inclusief alle toeslagen komen per maand €333 op de rekening van dochterlief binnen. Wij betalen studiekosten, huur en ziektekostenverzekering, zij betaalt de rest: eten, kleding, boeken, stappen, telefoon, reiskosten enz.
Volgens haar blijft elke maand voldoende over om haar spaarrekening te spekken.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-10-2016 om 12:56

Geen zakgeld meer

Wij zijn heel resoluut gestopt met zakgeld vanaf 18 jaar. Voor een kind was dat vervelend, want daardoor had ze amper geld. Maar toch hielden we dat zo om haar min of meer te dwingen om daar zelf een oplossing voor te zoeken. Ze zat in een werkdip, zou je kunnen stellen. Geen idee wat, waar en hoe. Maar goed, dat is weer goedgekomen. De zorgverzekering, min zorgtoeslag, betalen we nog steeds voor allebei, omdat de een nog studeert en de ander nog geen constant inkomen heeft. Voor mij is dit de manier om mij daar geen zorgen over te hoeven maken tot ze allebei in een goed patroon zitten.

Elfje65

Elfje65

13-10-2016 om 14:54

Zelfde als Kaaskopje.

Met zakgeld gestopt, ook om hem te motiveren om een baantje te zoeken. Helaas heeft dat bij hem nog niet het gewenste resultaat. In de vakantie wel wat gewerkt en daar kan hij weer lang op teren. Zijn broer heeft vanaf zijn 17e gewerkt en bij hem zijn we ook gestopt met zakgeld op zijn achttiende. Wel betalen wij zijn kleding, school, verzekering - toeslag, ER etc.

zebra

zebra

13-10-2016 om 17:25

ik lees mee

hier een zoon die begin volgend jaar 18 jaar wordt. Hij zal dan zelf de zorgverzekering regelen en de zorgtoeslag aanvragen. Het verschil leggen wij dan bij. Denk dat dit dan 1 bedrag wordt met ook het kleedgeld erbij. Maar we zijn er nog niet helemaal uit, kan best gebeuren dat het toch nog anders gaat.

Triva

Triva

13-10-2016 om 18:06

hier ook

Wij betalen de studie, kost en inwoning. Hij gaat kleding, zakgeld, zorgverzekering etc betalen maar ik zal het eigen risico gaan betalen zo nodig maar hij moet nog even bekijken of hij dan een hoger eigen risico neemt waarna hij dan het verschil zelf spaart. Als hij op kamers wil zal hij dat voor het grootste deel zelf moeten bekostigen.

Hij krijgt nog een aanvullende beurs, die gaat naar ons. Hij mag die ook hebben maar dan moet hij ook het collegegeld betalen en dat is grof gezegd nog 100 euro meer dus dat doet hij waarschijnlijk niet

Als hij niet extra werkt verdient hij 100 euro in de maand, als hij aan kan tonen dat hij niet uitkomt leggen wij bij.

zebra

zebra

13-10-2016 om 19:33

studie, kost en inwoning

worden ook door ons betaald, eigen risico waarschijnlijk ook. Binnenkort maar alvast wat rondkijken welke zorgverzekering het best bij hem past, al denk ik dat hij wel bij dezelfde zorgverzekeraar blijft omdat hij over de grens onder behandeling is en voorlopig ook blijft. Man en ik gaan volgend jaar waarschijnlijk switchen qua aanvullende verzekering ivm veranderende behoeftes.
Onze zoon heeft geen recht op een aanvullende beurs. Hij krijgt wel een salaris uit zijn bijbaan (vakkenvuller bij een bouwmarkt).

bieb63

bieb63

14-10-2016 om 10:20

Hier

Wij betalen kost, inwoning een studie (MBO, nu nog geen schoolrekening omdat ze na 1 aug 18 is geworden, dus volgend schooljaar pas, dat is dan een 'mazzeltje). Wel krijgt zij stufi (ca. 83,-) per maand. Daar hoeft ze dus niet de schoolrekening van te betalen (die er dit schooljaar dus niet eens is, dus mazzeltje voor ons). Verder krijgt ze geen zak- en kleedgeld meer vanaf het moment dat de stufi wordt betaald (per 1 januari). Die 83 euro staat ongeveer gelijk aan het zak- en kleedgeld dat ze kreeg, dus voor haar niet echt verschil. Verder heeft ze bijbaan als vakkenvulster, dus genoeg te besteden (heeft gespaard voor scooter en moet uiteraard benzine en verz. zelf betalen). Verschil zorgverzekering/zorgtoeslag en evt. ER betalen wij. Tel.rekening vooralsnog ook (ze koopt altijd zelf een nw simlock vrije mobiel) en heeft een heel goedkoop abo (12 euro p/mnd en doordat ze hoofdzakelijk wifi gebruikt en pubers zelden bellen, komt ze daar prima mee uit). Alhoewel ik eigenlijk vind dat die kosten voor haar zouden moeten zijn. Moet ik nog eens over denken.

Specht

Specht

14-10-2016 om 10:24

hier

Wij deden het ongeveer op dezelfde manier als Bibi, maar mobiel betaalden ze zelf.
Wel hadden wij al aan het begin van de studie verteld dat wij ze voor de voor de studie staande tijd zouden faciliteren, uitgezonderd langdurige ziekte.

Triva

Triva

14-10-2016 om 14:58

12 euro per maand

vind ik niet heel goedkoop als je vooral gebruik maakt van wifi en whatsapp.

zebra

zebra

19-10-2016 om 07:28

aanvullende verzekering erbij of niet?

nemen jullie 18 jarigen er dan ook een aanvullende verzekering bij of komt dat later wel? Volgens een collega is dat nog niet nodig, haar 18 jarige dochter heeft uiteraard wel een basisverzekering maar nog geen aanvullende erbij. Dit zal vast per jongere verschillend zijn, of er een bepaalde aandoening aanwezig is waarvoor veel kosten zijn. Hier de laatste jaren geen bijzonderheden gehad bij zoon, alleen de gebruikelijke tandartsbezoeken en 1 keer bezoek huisarts. Maar er staat hem over een aantal jaar (als hij echt lichamelijk volgroeid is) nog een operatie te wachten aan zijn bovenkaak, vandaar deze vraag.

Zebra

Alleen basis. We gaan het per jaar bekijken. Ook is er bij ons een financiële buffer om een hoger eigen risico te kunnen betalen indien nodig.
Als zoon later zelfstandig gaat wonen en/of vast inkomen mag hij zelf kiezen voor hoogte eigen risico en aanvullende verzekeringen.

Jo

Jo

19-10-2016 om 15:09

Hier

Ik begrijp dat het afhankelijk is van het inkomen (Duo/evt. baan/zorgtoeslag) van je kind op zijn 18e hoeveel zijn/haar draagkracht is. Maar wat ik hierboven lees komt op mij over als heel veel gepamper.

Mijn kinderen kregen voor hun 18e al geen zakgeld om de doodeenvoudige reden dat ik mij dat niet kon veroorloven. Na hun 18e waren zij zelf verantwoordelijk voor hun schoolgeld/boeken, zorgverzekering, eigen risico, telefoon, broodje in de schoolkantine, kleding, schoenen, rijlessen, make-up etc. etc.

Het zelfstandig en op tijd betalen van je rekeningen hoort er bij vanaf je 18e.

Het geld dat je kind van Duo krijgt op de rekening van een ouder laten storten, die vervolgens dan de schoolkosten gaat betalen, komt op mij vreemd over. Waarom niet andersom. Als je kind te weinig van Duo ontvangt dan kun je ook een bedrag op de rekening van het kind storten en vervolgens afspreken dat hij/zij zelf verantwoordelijk is voor zijn/haar financiële zaken.

Ik heb wel zicht op de rekeningen van mijn kinderen. Waardoor ik wel een oogje in het zeil kon en kan houden. Bij de ene is dat totaal overbodig maar bij de ander is het wel noodzakelijk geweest om haar spaargeld veilig te zetten.

zebra

zebra

19-10-2016 om 15:51

betalen je kinderen de bovengenoemde zaken dan allemaal van een (bij)baan en eventuele toeslagen?

Hier is geen studiefinanciering aangevraagd voor de hbo studie, ook geen recht op aanvullende beurs overigens, maar wij hebben hiervoor al een aantal jaar een bedrag bij elkaar gespaard, hiervan worden ook andere school gerelateerde spullen betaald zoals boeken. Hij heeft nu zijn studenten ov. Aan mobiele kosten geeft hij weinig uit, dit betaalt hij nu zelf. Salaris bijbaan is zo'n 120 tot maximaal 150 euro per maand, hiervan wordt wel een deel gespaard. Uitgaan en broodje in schoolkantine zijn zaken die hij zelf mag bekostigen.
Hij krijgt sinds een aantal maanden kleedgeld, verschil tussen zorgtoeslag en zorgpremie zullen wij bijleggen (wordt dan 1 bedrag ipv zakgeld en kleedgeld) maar het is wel de bedoeling dat hij dit zelf gaat regelen. Want ook ik vind het belangrijk dat hij geleidelijk aan zelf zijn zaken gaat regelen.

Over het inzicht hebben op de rekeningen van je kinderen, verandert dit niet op het moment dat ze 18 jaar worden? Dacht dat ik hierover iets gehoord had namelijk. Nu kan ik ook nog in 1 blik zien hoe het er voorstaat met de rekeningen van mijn zoon al let ik daar meestal niet bewust op.

Jo

Jo

19-10-2016 om 16:15

@ Zebra

Op hun 18e hadden mijn beide kinderen geen baantje. Dus alles werd betaald van de studiefinanciering en de zorgtoeslag. Omdat zowel mijn ex als ik een laag inkomen hebben kwamen zij ook in aanmerking voor een aanvullende beurs. Geleend is er nooit. Zij volgenden op dat moment een MBO opleiding, waarvan het schoolgeld lager is dan een HBO opleiding. Intussen volgt de oudste (bijna 24) een HBO opleiding en werkt hij 1 dag in de week om rond te komen. De jongste (21) werkt sinds een jaar als oproepkracht in haar vakanties.

Het is inderdaad zo dat ouder(s) geen inzicht meer hebben op de rekeningen van hun kinderen vanaf 18 jaar. Maar je kind kan je wel machtigen.

Triva

Triva

19-10-2016 om 16:30

'Het geld dat je kind van Duo krijgt op de rekening van een ouder laten storten, die vervolgens dan de schoolkosten gaat betalen, komt op mij vreemd over. Waarom niet andersom. Als je kind te weinig van Duo ontvangt dan kun je ook een bedrag op de rekening van het kind storten en vervolgens afspreken dat hij/zij zelf verantwoordelijk is voor zijn/haar financiële zaken. '

Als jij daar mee mij bedoelt: je vergeet gewoon dat jouw kinderen een gewone studiefinanciering ontvingen en de mijne moet lenen als het zoveel geld zou willen als die van jou. Verder hoef je je over mijn kind geen zorgen te maken die is heel verantwoordelijk voor wat betreft geld etc. Ook vergeet je dat het collegeld in september betaalt moest worden en dat is ruim voor mijn kind 18 werd en waar moet hij die 1950 vandaan halen als hij ruim een maand na zijn eerste collegeld voor het eerst zijn aanvullende beurs krijgt van 150 euro?

Volgend jaar mocht hij het ook zelf betalen en wijselijk koos hij daar niet voor, hij betaalt verder alles wel zelf als hij 18 is en dat zal hem best lukken ook maar hij kan dat niet bij elkaar sparen als ik nu dit jaar die aanvullende beurs houd toch?

Jo

Jo

19-10-2016 om 16:58

@ Triva

Zo ver ik weet kun je collegegeld of in 1x betalen of in termijnen.

Voor de rest ga ik niet in op jouw agressieve posting.

zebra

zebra

19-10-2016 om 17:04

ieder kiest

wat het best bij hem/haar kind past. De manier die Jo koos is misschien niet haalbaar bij mijn kind of die van een ander. Maar het is toch niet nodig om iets persoonlijk of als kritiek op te vatten? Eventuele nuttige zaken kun je eruit halen en zelf toepassen en de rest hou je voor gezien.

Jo

Jo

19-10-2016 om 17:24

Voor de duidelijkheid

Mijn zoon ontvangt € 283 per maand van DUO en € 83 zorgtoeslag en betaald hiervan óók collegegeld.

Tuinstoel

Tuinstoel

19-10-2016 om 18:50

gepamper

Ach Jo noemt het gepamper maar tegelijkertijd maakt ze duidelijk dat het ook zo door omstandigheden kwam. Als je niet veel te besteden hebt, dan is het niet anders maar dat betekent niet dat andere kinderen niet iets meer mogen krijgen.

Waarom zou je je kinderen op een houtje laten bijten als je het zelf goed hebt?

Vesper Lynd

Vesper Lynd

19-10-2016 om 18:53

Dat is niet zo gek

Als mijn kind 280 euro per maand zou krijgen plus zorgtoeslag, zou ik niets meer betalen. Een thuiswonende student kan daar makkelijk van rondkomen.

Triva

Triva

19-10-2016 om 19:18

waarom

is iets agressief als ik je er op wijs dat je dingen vergeet? Ik vind het niet eerlijk dat je studenten van voor het studievoorschot gaan vergelijken met studenten van erna maar jij blijkbaar wel. Nou prima. Mijn zoon was nog geen 18 toen hij ging studeren en ik heb de afspraak gemaakt dat hij pas gaat betalen voor alles als hij 18 is. Ik zeg toch ook niet dat ik het vervelend vind dat jij het 'gepamper' noemt? Mijn zoon heeft wel een baantje en daar werkt hij hard genoeg voor om nu een voorschot te maken voor als hij 18 is. Er zijn zat mensen die alles betalen voor hun studerend kind tot aan een appartement aan toe en dat noem ik toch ook geen pamperen? Wie weet deed jij dat ook wel als jij heel erg veel geld had maar jij had de keuze niet.

Taruh

Taruh

19-10-2016 om 19:18

blog

dit blog is geschreven door een studente en naast de begroting van het Nibud gelegd.

https://minimaalleven.wordpress.com/2016/10/19/wat-kost-studeren-nibud-editie/

Jo

Jo

19-10-2016 om 23:00

Niks vergeten

Triva,

Misschien moet jij mijn postings maar beter lezen.

Ik schrijf juist dat van elke 18 jarige het inkomen verschilt. Met andere woorden, de situatie van mijn kind kan heel erg verschillen met die van jou.
In plaats dat ouders kosten/rekeningen voor hun kind betalen kun je die verantwoording ook bij je kind leggen.
Als je uitrekent wat nodig is om rond te komen dan stort je dit maandbedrag op de rekening van je kind. En betaalt hij zelf alles wat nodig is. Hij moet leren sparen voor onverwachte uitgaven, zoals een kapotte telefoon, de rekening bij de tandarts, ja zelfs € 385,- eigen risico als er plots wat gebeurd.
Ik schreef jou niet persoonlijk, maar zo vatte je het schijnbaar op. TO had het over een 18 jarige en ik ook.

Voor de goede orde, 1 op de 6 huishoudens heeft schulden in Nederland. Tot deze groep horen ook veel jongeren maar ook hoopopgeleiden.

Omdat ik, behalve die voor studie, nooit in mijn leven schulden heb gehad, wilt dat niet zeggen dat mijn kinderen dat niet zouden kunnen krijgen.

@ Tuinstoel
Nergens heb ik bedragen aangegeven. Als een ander vindt dat zijn thuiswondende kind € 1000,- per maand nodig heeft om rond te komen dan stort je toch € 1000 op zijn/haar rekening. Bewustwording van je uitgaven staat niet synoniem met op een houtje te moeten bijten. Dat laatste hoef ik gelukkig ook niet, noch mijn kinderen.

@ Vesper
Een thuiswonende student kan van dat bedrag niet rond komen. Vandaar dat mijn zoon ook een baantje er bij heeft.
Even snel een rekensommetje. Inkomen van Duo en Belastingdienst is € 4356 per jaar. De vaste uitgaven, collegegeld, premie zorgverzekering, maand lenzen, uitvaartverzekering en telefoonabonnement komen op € 3824. Blijft er € 532, per jaar over om schoolboeken, kleding etc. van te kopen.

En nee, dit schrijf ik niet om te klagen. Maar wel hoe onrealistisch jouw stelling is dat een inwonende student rond kan komen van € 363,- per maand.(zie de link van Taruh)

Hoeveel inzicht in inkomsten en uitgaven heb je als je zo iets beweerd?
Net zo weinig als een 18 jarige voor wie (een groot deel van ) de financiën nog wordt geregeld door ouder(s).

Tuinstoel

Tuinstoel

20-10-2016 om 10:37

Laten we het erop houden dat jouw opmerking over 'gepamper' ook best veroordelend overkwam. Dat lokt reacties uit en daar moet je dan niet gelijk over vallen.

Jo

Jo

20-10-2016 om 13:36

@ Tuinstoel

Weer een suggestieve opmerking. Ben ik ergens over gevallen?

Als ik niet tegen kritiek zou kunnen dan zou ik wel genuanceerder hebben geschreven.

Met selectief lezen heb ik wel veel moeite. Ik heb wel meer geschreven dan alleen het woord gepamper. Jammer dat daar niet inhoudelijk op in wordt gegaan.

zebra

zebra

20-10-2016 om 16:47

ik begrijp het wel

denk ik. Zoals Jo beschrijft willen wij het ook doen, sommige dingen doen we al zo. Niet geld heen en weer storten maar zoon bepaalde dingen laten betalen en dan zelf eerst of naderhand het bedrag naar zijn rekening overboeken (voor schoolzaken). Collegegeld hebben we rond 20 september overgeboekt naar zijn rekening, rond 23 september is het bij hem afgeschreven (in 1 keer betaald, scheelt administratiekosten).
Maar ieder doet het op zijn manier, wat het best bij zijn situatie, kind en financiële situatie past. Het ene is niet beter (denk ik) dan het andere.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.