Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Wat zijn normale regels voor een 20 jarige?

Hallo,

Ik ben 20 jaar en woon nog thuis, echter heb ik op het moment constant ruzie om de regels.

Ik studeer, werk en verdien dus mijn eigen geld. Betaal mijn eigen rekeningen en heb vaste taken in huis (hond uitlaten 3x per dag, koken 3x oer week, vaatwasser elke dag, keuken schoonmaken elke dag, badkamer en wc wekelijks schoonmaken)

Dit is mijn probleem met de regels van mijn ouders.

Nadat ik mijn taken, school, werk etc af heb ga ik graag nog even naar vrienden. Elke keer als ik dit doe krijg ik doordeweeks de tijd 22:00 mee anders zou ik het huis als "hotel" behandelen (ik heb een eigen sleutel) als ik vaker dan 2-3 avonden per week weg wil krijg ik hetzelfde naar mijn hoofd geslingerd en word er passief-agressief gezucht en gezegd dat het geen hotel
hotel is.

Dit is behoorlijk strict voor iemand van 20 naar mijn mening. Helemaal als je ziet dat mijn zusje van 15 dezelfde vrijheden heeft. Ook zie ik een drastisch verschil met mijn regels en die van mijn 17-20 jarige klasgenoten.

Als ik dit wil aankaarten met mijn moeder is er geen land mee te bezeilen en ondermijn ik haar.

Wie vind dit normaal? Zo ja waarom? Zo nee, tips hoe ik dit kan aanpakken?

Alvast bedankt!

Kcc1995

Kcc1995

30-08-2015 om 02:11 Topicstarter

Extra informatie

- Nee, ik kan op mezelf wonen niet betalen
- Als ik vraag om soepelere regels zegt ze "dan zoek je maar een andere woonplaats

Anooo

Anooo

30-08-2015 om 07:09

tja

Misschien willen ze niet dat je erg laat thuiskomt omdat je dan iedereen wakker maakt die vroeg op moet.

Je studeert en werkt, waarom zou je in godsnaam de halve week 's nachts willen thuiskomen? Ik ga er van uit dat je 22:00 door de week bedoelt, en niet als je in het weekend uitgaat. Ik ken geen volwassenen die 's avonds doordeweeks zo vaak naar vrienden (willen) gaan, wel kinderen. Ik vind je daarom wel erg kinderlijk overkomen zo.

Waarschijnlijk ben je te onvolwassen om wat losser gelaten te worden.

Amare

Amare

30-08-2015 om 09:14

niet heel extreem

ik vind de regels niet heel extreem. Zelfs met een eigen sleutel kun je mensen (en de hond) wakker maken als je rond middernacht binnenkomt, en dat is niet fijn. Bovendien willen je ouders waarschijnlijk zeker weten dat je 'veilig' thuis bent als zij naar bed gaan, of zoiets. En als je de volgende dag naar school moet, is 22 uur thuis niet zo gek. Met douchen/tanden poetsen/tas inpakken/... is het al snel 23 uur voor je in bed ligt.

'Dan zoek je maar een andere woonplaats' klinkt cru, maar op zich woon je onder andermans dak. En dan heb je je toch aan hun regels te houden. Ik zou zeggen: houd nog even vol, over een paar jaar ben je klaar met je opleiding en ga je werken. Dan ga je op jezelf wonen en ben je vrij om je eigen regels te maken (en te breken

wel vreemd

Ik vind het wel extreem. Redelijk lijkt me dat ze je vragen heel zachtjes te doen als zij al slapen en de boel goed af te sluiten. Maar om bij een 20 jarige nog teen tijd op te geven, dat vind ik best wel bizar.

Maar vervolgens zou ik ook niet zomaar weten wat je er aan kunt doen. Toch zo langzamerhand maar eens gaan werken naar het op jezelf wonen denk ik.

anoo

anoo

30-08-2015 om 09:58

Huh?

Jij hebt zeker vanaf je 16 e gewerkt en niet gestudeerd. Ik ken nl geen student die niet elke avond de hort op is voor danwel werk danwel vrienden. Ik was noooooooooooooit alleen thuis. Ik vind het ook erg strenge regels maar ja het Is hun huis. 20 is echt een mooie leeftijd om op jezelf te gaan. Zoek een kamer met een stel vrienden. Wie weet willen je ouders best een bijdrage daarin leveren. Probeer daarover een constructief gesprek aan te gaan. Vraag je ouders als volwassenen aan tafel en bespreek het probleem en kijk of je eruit kan komen of wellicht al met een doorkijkje naar de toekomst. Ik vind het volstrekt normaal dat je naar vrienden wil, zeker als die wel opzichzelf wonen. Hier in huis met vrienden hangen zou van mij tot max 23 u mogen omdat ik anders zelf niet slaap. Maar thuiskomen van weggeweest moet je zelf maar uitzoeken. .

Guera

Guera

30-08-2015 om 10:01

Excuus anno was ik

Deels gericht aan anoo over de opmerking dat het niet normaal is savonds weg te gaan naar vrienden. Ik weet niet wat je studeert? Maar gemiddelde colleges zijn ook soms pas om 12 uur. Misschien moet je iets meer uitleg geven over je dagindeling kc1995. Studeren aan unieke of op school? Wanneer werk je? Nogmaals als student lag ik er de halve week niet voor 2 uur in ook doordeweeks.

Marjoleine64

Marjoleine64

30-08-2015 om 10:25

tsja

Ik vind inderdaad uiterlijk 22u thuis wel vroeg voor een 20-jarige student. Mijn zoons van 15 en 17 komen regelmatig later thuis dan dat, ook door de week. Dat is dan weliswaar omdat ze bijvoorbeeld orkestrepetitie of bandrepetitie hebben, en zolang ze zachtjes doen en goed afsluiten en op school voldoendes blijven halen zal ik niet heel moeilijk doen. Mijn man is op meestal nog wel wakker als oudste om middernacht thuiskomt. Dit kan en mag niet iedere dag natuurlijk, maar dat zien ze zelf ook wel in.

Is er een reden dat je ouders zulke regels hebben? Moeten zij extreem vroeg op en gaan dus vroeg naar bed? Of heb je het vertrouwen nog niet verdiend om goed af te sluiten? Misschien kun je daarover het gesprek (opnieuw) aangaan.

Jaina

Jaina

30-08-2015 om 10:26

Ja overdreven regels

Ik vind het streng. Ik heb volwassen thuiswonende kinderen en die mogen thuiskomen wanneer ze willen. En nee, die zijn niet elke avond om 22h al binnen. Zou ik ook niet doen als ik hun was
En inderdaad in mijn eigen studententijd lag ik er echt niet elk avond om 23h al in. Dan zat ik inderdaad vaak halve nachten op met vrienden. Nog steeds doe ik dat graag hoewel mijn studententijd al lang achter mij ligt

Maar goed ik ben niet je moeder en je woont niet in mijn huis dus hoe ik er over denk ik is niet erg relevant. Het is het huis van je ouders en zij bepalen. Je bent volwassen dus je kan natuurlijk ook op je zelf gaan wonen? Je zegt dat het geen optie is maar de meeste studenten redden het echt wel als ze alleen gaan wonen met behulp van baantjes en leningen. Maar goed als jij nog langer thuis wilt wonen dan zal je helaas je aan de regels moeten houden. Je kan natuurlijk nog eens in gesprek gaan met ze. Uitleggen dat je graag 's avonds wat meer vrijheid wil om op pad te gaan met je vrienden. Dat je hard werkt en studeert en dat je daarnaast wil ontspannen door met je vrienden wat leuks te gaan doen. Hebben ze zelf geen vrienden dat ze dat niet begrijpen? Hopelijk zien ze in dat iets meer vrijheid wel kan en wat aangenamer is voor jou. Maar anders kan je er weinig aan doen behalve toch uit te gaan kijken naar eigen woonruimte.

Moni

Moni

30-08-2015 om 10:27

Je ouders mogen trots op je zijn

Je neemt je eigen verantwoordelijkheid, zowel financieel als met de taken in huis. Ik vind dat je huishoudelijk gezien ruim je deel doet.
Dat lijkt niet op wonen in een hotel. Daar wordt je verzorgd. En jullie zorgen met z'n allen voor elkaar.

Bij verantwoordelijkheden horen ook vrijheden. Je bent er oud genoeg voor en gedraagt je daar ook naar.
Ik vind dat er helemaal geen regels zouden moeten zijn maar wederzijdse afspraken omdat jullie met elkaar in één huis wonen.
De afspraken maak je samen en zouden niet opgelegd moeten worden door je ouders. Zij kunnen aangeven dat ze laat thuis komen vervelend vinden omdat ze er wakker van worden. Maar als ze er geen last van hebben, dan zou het jouw vrijheid moeten zijn om je eigen keuzes te maken.
Het is lief dat ze jouw graag vaak thuis zien, maar ook daar kunnen ze jou meer vrijheid geven.

Moeilijk inschatten hoe je dit voor elkaar krijgt zonder ruzie en zo.
De kunst wordt om als volwassenen met elkaar aan tafel te gaan.

Jamie

Jamie

30-08-2015 om 10:30

'(hond uitlaten 3x per dag, koken 3x oer week, vaatwasser elke dag, keuken schoonmaken elke dag, badkamer en wc wekelijks schoonmaken) '

Wauw en wat doet je zusje en wat doen je ouders? Daarbij studeer je, werk je en wil je ook nog eens naar wat vrienden en dat mag dan niet?

Waarom mag dat niet? Ik vind het altijd zo vaag als iemand zo vanuit één kant hier van alles neerzet zonder dat we weten wat de achtergrond is.

Yura

Yura

30-08-2015 om 11:04

Wow

Dus je bent hun gratis huishoudster? Mijn zoon van kinderen (bijna 16 en 17) hebben nog meer vrijheid dan jij. Vwb het 10 uur thuis zijn kan ik me iets bij voorstellen, als je ouders zelf dan al op bed liggen, je wordt toch wakker als iemand thuis komt. Dan kun je bij wijze van spreke nog beter om 3 uur 's nachts thuis komen, dan net een uur nadat ze in bed liggen, tenminste zo ervaar ik dat.

Hortensia

Hortensia

30-08-2015 om 12:32

op jezelf wonen

Ook al zal het geen vetpot zijn en zul je misschien moeten lenen voor je studie (je werkt er ook bij, zeg je, dus er is inkomen), op jezelf wonen is waarschijnlijk niet onmogelijk. Veel generatiegenoten wonen al op kamers, en worden echt niet altijd gesponsord door hun ouders.

Ik heb een kind van jouw leeftijd dat ook moeite had met mijn regels en dringend eraan toe was op zichzelf te gaan wonen (klinkt als een gevalletje slaande deuren en ernstige onmin, maar gelukkig is dat niet het geval geweest). Met een inkomen beneden bijstandsniveau, een moeder die financieel helaas niet bij kan springen plus een studie wist hij een spotgoedkoop flatje te scoren en hoewel het echt dubbeltjesdraaien is, redt hij het uitstekend!

Heb je de mogelijkheden al eens écht bekeken, bijv. jongerenregelingen bij de woningbouwvereniging? Want ik heb zomaar het idee dat zowel jouw ouders (of in ieder geval je moeder - wat vindt je vader ervan?) als jij er wel aan toe zijn dat jij op jezelf gaat.

Stunnie Bun

Stunnie Bun

30-08-2015 om 18:05

assepoester...

Nou ik vind het wel een extreem verhaal.
Ten eerste heb je best veel taken, maar goed dat is het probleem niet. Als jij die taken doet en daarnaast ook nog zoveel regels op te volgen hebt, dan wordt het vlg. mij tijd om eisen te gaan stellen.
Je kunt niet tot in het eindeloze stellen dat je ouders de regels kunnen stellen omdat het hun huis is. Ik vind die reacties ook eigenlijk wel bijzonder. Wel zou ik proberen om er redelijk over te praten. Eerlijk gezegd vind ik dat ze jou helemaal geen tijd mogen opgeven waarop je tuis moet zijn. Dat zou je zelf moeten kunnen regelen en wat ze van jou mogen eisen is dat je stil doet als je thuis en dat soort dingen.
Ga eerst eens praten waarom ze jou een tijdslimiet geven? Ik ben erg benieuwd wat de reden is.
En daarnaast hoe ver gaan ze? Krijg je iets opgelegd als je te laat thuis komt? Ik zou uiteindelijk (na te proberen eerste een redelijk gesprek aan te gaan) mededelen dat je voortaan zelf bepaalt hoe laat je thuis komt en dat je zelf verantwoordelijkheid draagt voor eventuele gevolgen voor studie of werk/oververmoeidheid e.d.
Of is de reden dat je zus van 15 anders jaloers wordt? ze zouden toch prima moeten begrijpen dat je een meisje van 15 hele andere regels oplegt dan een 20 jarige.

Mijntje

Mijntje

30-08-2015 om 18:33

geen hotel

Jij zit niet in een hotel, naar wat je allemaal doet in huis. Ik weet dat je schreef dat je niet genoeg geld hebt om op jezelf te gaan wonen, maar heb je dit wel goed overwogen en echt alle opties bekeken? Het lijkt me voor jou en je ouders het beste om zo snel mogelijk op kamers te gaan wonen, daar zijn jullie allemaal aan toe Wanneer denk je dat dit anders wel mogelijk is?

Ik ben ook wel benieuwd naar de beweegredenen van om 22 uur thuis zijn, als je ouders wakker worden dan kan ik me er wel wat bij voorstellen. Probeer nog maar eens het gesprek aan te gaan, en probeer dit zonder te klagen en te verwijten, maar met goede argumenten, dan heb je de meeste kans.

Anooo

Anooo

30-08-2015 om 19:41

Guera

Jawel, ik heb gestudeerd en ik zat toen op kamers. Ook heb ik erbij gewerkt en gesport, maar ik had toen echt geen zin, tijd en energie om een paar keer per week 's avonds nog weg te gaan. College om 9 uur of werken om 7 uur 's morgens dat trek je toch anders niet als je ver na middernacht gaat slapen en je hebt een normale hoeveelheid slaap nodig? Bij mij in huis deed ook niemand dat. Ja, toen we een half jaartje een Italiaanse uitwisselingsstudent in huis kregen. Die kwam thuis als de rest van het huis zich klaarmaakte voor universiteit/werk. Bij de rest was het bezoek na 22:00 wel verdwenen hoor of was men zelf weer thuis. (7 universiteitsstudenten en 1 hbo'er, zoiets.)

Moni

Moni

30-08-2015 om 19:53

Misschien kun je ergens schoon gaan maken?

Dan verdien je misschien wel genoeg om op kamers te gaan. En dat werk doe je nu toch al.

guera

guera

30-08-2015 om 20:21

anooo

Daarom wil ik graag weten wat ts precies doet. Ik had zelden college om 9 uur en asl ik die wel had dan skipte ik dat soms. Hing ervan af wat het was. En nee ik ben niet gesjeesd en ook geen 8 jaar over studie gedaan. Ik werkte in de horeca dus was ik sowieso laat thuis. Er waren ook veel studenten die echt in een bar werkten die waren zeker niet voor 2 uur thuis. Het hangt enorm van je rooster ed af dus ik vind het niet raar als studenten een paar x per week laat thuis zijn.

Wel mogelijk

Je hoeft het leven van Anoo niet te leiden en wij zijn je ouders niet. Het is duidelijk dat je heel erg je best doet om de verhoudingen goed te houden, maar blijkbaar komt het niet over.
Kan het zijn dat je geen kostgeld betaalt en dat je ouders daarom 'hotel' gaan roepen?
Ik denk dat het tijd wordt om op jezelf te gaan wonen. Je hebt de vaardigheden ervoor en nu kun je nog lekker genieten van een studentenleven met vrienden. Om 04.00 uur thuiskomen en om 9.00 uur in de collegebanken zitten kan echt wel (voor een keer). Maar niet bij je ouders.
Als je op jezelf gaat wonen zul je waarschijnlijk moeten lenen voor je studie. Dat is een probleem, maar dat probleem heeft de hele generatie studenten van jouw leeftijd. Overweeg het toch eens. Het kost wat, maar je krijgt er ook veel voor terug: je vrijheid en waarschijnlijk weer een goede verhouding met je ouders.

Tsjor

Uit huis!

Ik sluit me aan bij mijn voorgangers: probeer toch eens uit te zoeken of je niet zelfstandig kunt gaan wonen. Jouw ouders zullen je, zolang je thuis woont, als een kind blijven behandelen. Op den duur gaat dat ten koste van jullie relatie. Ik denk dat het voor zowel je ouders als jezelf beter is als je op jezelf gaat wonen.

Ik vind jouw leefwijze overigens helemaal niet extreem. Nu zou ik het echt niet meer trekken, maar in mijn studententijd ging ik echt niet braaf om 11 uur naar bed als ik de volgende dag college had. Zonde van mijn tijd!!

bloemetje

bloemetje

31-08-2015 om 14:04

streng!

Ja, ik vind het absurd dat je ouders regels stellen over het tijdstip dat je thuis komt. Ik heb een zoon van 18 en die heeft meer vrijheid.... Nu gaat hij doordeweeks vrijwel nooit weg, maar als hij dat wil doen: prima.
De opmerking 'het is hier geen hotel' vind ik dan ook bijzonder merkwaardig van je moeder. Je doet immers hartstikke veel.
Sterkte meid, ik zou toch echt gaan kijken of er mogelijkheden zijn om op kamers te gaan wonen. Ik vrees dat dit niet op te lossen valt.

Jenny

Jenny

05-04-2017 om 23:05

Reactie van nog niet zo lang geleden jongere

Dat is voor elk ouder anders. Vraag ze naar de redenen waarom ze die regels opstellen en weeg voor jezelf af of het redelijk is. Een kind van 20 zou bij mij geen regels meer hebben, maar wel altijd terecht kunnen voor advies en hulp.

maan.

maan.

11-04-2017 om 13:15

Poeh..

Lastig, iedereen heeft zn eigen regels.. hier negentienjarige thuis. Moet doordeweeks ook voor tienen thuis zijn, tenzij situatie anders bepaalt. Maar qua huishouden... Ruim je kamer op en gooi je was in de mand! Ze zet weleens thee en koken wil ze wel bij helpen, gezellig en leerzaam. Afwas moet ze af en toe helpen dat wel met tegenzin. Maar keuken/badkamer/wc schoonmaken heeft ze nog nooit gedaan, vind ik ook de grootste flauwekul. (Maar ja ik ben niet jouw moeder).

Moeder

Moeder

11-04-2017 om 13:45

Hier een 20 jarige dochter

Mijn dochter van 20 heeft eigenlijk geen regels, het is geen kind meer. Ze is volwassen en woont bij ons in, zo zie ik het. Ze studeert, heeft een baan en ze is heel verantwoordelijk. Ze is echt behoorlijk druk, dus taken hier in huis heeft ze niet. Ze doet alleen wel haar eigen was, omdat haar zuster nog wel eens wat inpikken, maar die regelmaat heeft ze nog niet goed te pakken, haha. Het komt regelmatig voor dat ze er op zondag avond achter komt dat ze geen kleren meer heeft. Maar daar leert ze van.

Is er een reden dat je ouders je die regels opleggen?

Jenny

Jenny

15-04-2017 om 19:32

Dan hoor jij haar zusters daar op te wijzen he.

Sanne

Sanne

23-04-2017 om 16:43

Tja

Zelfs als wij alle regels absurd vinden, het blijft toch hun huis.
Ik zou op kamers gaan, dan leen je wat meer / werk je wat meer en gaan!

En Anooo, studententijden verschillen ook denk ik. Ik kwam zeker 3 keer per week om 3 uur thuis. Héérlijk. En ja, dan de volgende dag brak of colleges missen, maar toen trok ik dat prima.

Lincy

Lincy

09-09-2019 om 09:43

Ik vind het wel te streng

De regels die je ouders geven vind ik wel te streng
Je zit op school je werkt dat doet mijn dochter van 20 ook. Ikzelf heb thuis ook regels
Ze moet haar kamer bij houden de spullen die ze gebruikt gewoon weer opruimen waar het hoord
En als ze vrij is van school en haar werk kan ze gerust wel even eens een keer wasmachine aan doen of een was op vouwen en dat doet ze dan ook wel en over de tijd door de weeks voor 12e binnen en in het weekend moet ze het zelf weten
Ik wil altijd wel graag weten voor vrijdag wat haar planningen zijn i.v.b. de boodschappen.
Ze heb wel een vrije opvoeding en ik heb er nooit problemen mee gehad. Mijn dochter hoeft niet 3x te koken of de badcel te doen of 3x de hond uit te laten

Kaaskopje

Kaaskopje

09-09-2019 om 10:28

Lincy

TS is inmiddels 22 jaar en staat hoop ik nu toch op eigen benen. Ten tweede gaf ze na de eerste reacties geen leven van teken meer, dus de belangstelling was er toen al af kennelijk. Je bent niet de enige hoor, die op oudere berichten reageert Het kan wel handig zijn om even naar de datum van een topic te kijken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.